لیست قرمز گونه ها...

lilium.y

عضو جدید
کاربر ممتاز
The IUCN Red List of Threatened Species
لیست قرمز IUCN


فهرست سرخ گونه های در خطر تهدید سازمان حفاظت جهانی كه در ۱۹۶۳ ابداع شد، جامع ترین فهرست از وضعیت حفاظتی گونه های گیاهی و جانوری جهان است. این فهرست دقیق ترین معیارها برای برآورد وضعیت خطر انقراض هزاران گونه و زیرگونه جهان را در اختیار قرار می دهد. این معیارها برای تمامی گونه ها و تمامی مناطق جهان مناسب هستند.
***هدف از تهیه این فهرست فهماندن ضرورت و فوریت مسئله حفاظت به تصمیم گیران سیاسی و عموم و كمك به مجامع بین المللی برای كاهش بحران انقراض گونه ها است.***
عمده ترین ارزیابان وضعیت گونه ها، مركز بین المللی پرنده شناسی، مركز پایش حفاظت جهانی و بسیاری گروه های متخصص كمیته های «بقای گونه های» سازمان هستند.
روی هم رفته فهرست سرخ سازمان معتبرترین راهنمای تعیین وضعیت تنوع زیست شناختی است. آخرین فهرست روزآمد شده سازمان همان فهرست سرخ سال ۲۰۰۶ است كه در چهارم ماه مه تنظیم شد. در این فهرست ۴۰۱۶۸ گونه به اضافه ۲۱۶۰ زیرگونه واریته، نژاد و زیرجمعیت مورد ارزیابی قرار گرفته است. از این تعداد در مجموع ۱۶۱۱۸ گونه در خطر تهدید به انقراض برآورد شده اند كه ۷۷۲۵ گونه جانور و ۸۳۹۰ گونه گیاه و ۳ گونه باقی مانده گلسنگ و قارچ اند. در این فهرست تعداد گونه های منقرض شده از سال ۱۵۰۰ تاكنون ۷۸۴ گونه ذكر شده كه از ۲۰۰۴ بدون تغییر مانده اما این رقم تا سال ۲۰۰۰، ۷۶۶ گونه بوده است. یعنی آنكه از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ ، ۱۸ گونه دیگر منقرض شده اند. هر سال شمار بسیار ناچیزی از گونه هایی كه منقرض شده پنداشته می شدند، دوباره كشف می شوند یا در زمره گونه هایی قرار می گیرند كه اطلاعات درباره آنها ناكافی است. شمار گونه های منقرض شده در فهرست سال ۲۰۰۲ تا رقم ۷۵۶ گونه كاهش یافته بود كه طی این سال ها بار دیگر روند رو به افزایشی را طی كرده است. گونه ها در فهرست سرخ IUCN در ۹ گروه رده بندی می شوند كه عبارتند از:


  • منقرض (EX):هیچ نمونهٔ زنده‌ای از جانور وجود ندارد.
  • گونه منقرض شده در حیات وحش (EW):تنها در اسارت موجود است و یا در گروه‌های محدود در منطقه‌ای بیرون از منطقه اصلی خود زندگی می‌کند.
  • گونه در معرض انقراض (CR):وضعیت بحرانی و احتمال بسیار بالای منقرض شدن در حیات وحش.
  • گونه در معرض خطر (EN):احتمال بالای انقراض در حیات وحش.
  • گونه آسیب‌پذیر (VU): احتمال بالای تهدید و در خطر بودن در حیات وحش.
  • گونه در نزدیکی تهدید (NT):احتمال دارد در آینده نزدیک در تهدید قرار گیرد.
  • کمترین نگرانی (LC): کمترین تهدید. شرایط مناسبی دارد و نیازی برای طبقه‌بندی در گروه‌های تهدید شده نیست. گونه‌هایی که پرشمار هستند و در مناطق گسترده‌ای از جهان حضور دارند در این دسته گذارده می‌شوند.
  • اطلاعات کم (DD): اطلاعات کافی برای رسیدن به برآوردی دربارهٔ ریسک انقراض آن در دسترس نیست.
  • بررسی نشده (NE):هنوز در بررسی‌های IUCN به شمار نیامده است

فهرست سال ۱۹۹۴ دارای ۸ گروه بود كه گروه «كمتر در خطر» در آن خود به سه زیرگروه «تقریبا تهدید شده»، «كمترین نگرانی» و «وابسته به حفاظت» تقسیم شده بود.
 

lilium.y

عضو جدید
کاربر ممتاز
طبقه‌بندی گونه‌ها:
گونه‌های گیاهی و جانوری در 9 گروه تقسیم بندی می‌شوند و به ترتیب آهنگ کاهش، تعداد جمعیت موجود، جدول پراکندگی جغرافیایی گونه‌ها را نشان می‌دهند. این گروه‌ها شامل:
EX
Extinct: گونه‌های که کاملا منقرض شده و در طبیعت وجود ندارند در این دسته قرار می‌گیرند. ببر ایرانی یا ببر مازندران با نام علمی(Panthera tigris virgata) که در جنگل‌های مازندران زندگی می‌کرده از این گونه است. آخرین ببر در مازندران که افراد محلی به آن شیر سرخ می‌گفتند در سال ۱۳۳۸ ه.ش در جنگل به دست یک شکارچی محلی شکار شد.

EW
Extinct in the Wild: گونه‌های که در طبیعت زندگی نمی‌کنند و فقط به صورت محدود در باغ وحش‌ها و مراکز تحقیقاتی می‌توان یافت.

CE
Critically Endangered: این گونه‌‌ها به صورت بحرانی و به شدت وخیم در حال انقراض هستند. لاک‌پشت عقابی که در قشم یافت می‌شوند جزو این گروه به حساب می‌آید.

EN
Endangered: این گروه را به عنوان "در حال انقراض" می‌شناسند. گونه‌های این طبقه به دلیل کمی جمعیت، آسیب پذیری به دلیل تغییر در محیط زندگی و یا شکار غیر مجاز بیشتر از سایر گونه‌ها در معرض نابودی هستند. یوز ایرانی اخیرا در این طبقه قرار گرفته است. IUCN حدود40 درصد از گونه‌های نمونه‌برداری شده را در این طبقه قرار داده است.

VU
Vulnerable : حیوانات و گیاهان این طبقه به عنوان "گونه‌های در معرض آسیب" معرفی می‌شوند. تعداد این گونه‌ها کم است و بر اساس آمار لیست قرمز سازمان جهانی حفاظت از منابع طبیعی 8565 گونه در این طبقه جای دارند.

NT
Near Threatened : در آستانه تهدید قرار دارند ولی هنوز در معرض آسیب قرار ندارند. مانند روباه یال‌دار.

LC
Least Concern: با نگرانی و حساسیت کمتر به آنها نگاه می‌شود. گونه‌های این طبقه را نمی‌توان در طبقه دیگری جای داد و این به معنای کمی اطلاعات از آنها نیست.


DD
Data Deficient: گونه‌های گیاهی و جانوری که اطلاعات کمی نسبت به آنها وجود داشته باشد مثل کبوتر کوهی و میمون پوزه دراز کوچک و... را در این گروه قرار می‌دهند.


EN
Not Evaluated: ارزیابی در مورد این گونه‌ها صورت نگرفته است.
 

Similar threads

بالا