لوله چیست - pipe

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
لوله (pipe) یک استوانه تو خالی است که برای جابه‌جا کردن موادی که می‌توانند جریان داشته باشند یعنی مایعات و گازها (سیالات)، لجن‌ها (slurry)، پودرها و مواد به شکل جامدات کوچک به کار می‌رود. لوله همچنین می‌تواند در کاربردهای سازه‌ای به کار رود زیرا لوله تو خالی نسبت به قطعات توپر دارای سختی در واحد جرم بیش‌تری است.


pipe2.jpg

در کاربردهای رایج، واژه‌های لوله و تیوب (tube) معمولا قابل تعویض هستند؛ اما در صنعت و مهندسی این واژه‌ها دارای تعریف خاصی هستند. با توجه به استاندارد کاربردی که با آن تولید می‌شوند، لوله به وسیله قطر اسمی و قطر خارجی (OD) ثابت و یک اسکجول (schedule) که تعریف کننده ضخامت آن است، تعریف می‌شود. تیوب اغلب توسط OD و ضخامت دیواره مشخص می‌شود اما ممکن است به وسیله دو تا از OD، قطر داخلی (ID) و ضخامت دیواره مشخص شود. لوله معمولا بر حسب یکی از چندین استاندارد صنعتی ملی و بین‌المللی تولید می‌شود. در حالی که استانداردهای مشابهی برای تیوب‌های مورد استفاده در صنایع خاص وجود دارد، تیوب اغلب برای سایزهای سفارشی و طیف وسیع‌تری از قطرها و تلرانس‌ها ساخته می‌شود. اصطلاح تیوب همچنین برای مقاطع غیر استوانه‌ای مانند مربع و یا مستطیل استفاده می‌شود.

Pipe.jpg

لوله و تیوب بیانگر یک سطح از استحکام و دوام هستند در حالی که شلنگ (hose) معمولا قابل حمل و قابل انعطاف است. مجموعه لوله تقریبا همیشه با استفاده از اتصالاتی مانند زانویی (elbow)، سه‌راهی (tee) و غیره ساخته می‌شود در حالی که تیوب می‌تواند به صورت سفارشی شکل بگیرد و یا خم شود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
فرآیندهای تولید لوله

سه پروسه برای تولید لوله‌های فلزی وجود دارد. ریخته‌گری گریز از مرکز (centrifugal casting) فلز آلیاژی گرم یکی از برجسته‌ترین فرآیندها است. معمولا لوله‌های چدنی نشکن به این روش ساخته می‌شوند. لوله‌های بدون درز (seamless pipes) به وسیله کشش یک شمش تو پر روی یک میله حفره‌ساز برای ایجاد پوسته توخالی ساخته می‌شوند. از آن‌جایی که در فرآیند تولید جوش‌کاری انجام نمی‌شود، لوله‌های بدون درز قوی‌تر و قابل اعتماد‌تر هستند. از لحاظ تاریخی لوله‌های بدون درز برای تحمل فشار بهتر از انواع دیگر در نظر گرفته می‌شدند و اغلب در دسترس‌تر از لوله‌های جوشی بودند.
Seamless-Manufacturing.jpg

Seamless-Manufacturing2.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پیشرفت‌هایی که از دهه 1970 در مواد، کنترل فرآیند و تست غیر مخرب انجام شد، این امکان را فراهم کرد که در بسیاری از کاربردها لوله‌های جوشی جایگزین لوله‌های بدون درز شوند. لوله‌های جوشی (welded pipes) به وسیله جوش‌کاری مقاومت الکتریکی (electric resistance welding) یا ERW و جوش‌کاری ذوبی الکتریکی (electric fusion welding) EFW به وسیله لوله کردن یک ورق و جوش‌کاری درز آن تولید می‌شوند.

Welded-Manufacturing.jpg

لوله‌های با قطر بالاتر از 10 اینچ می‌توانند به صورت ERW، EFW یا جوش‌کاری قوسی زیر پودری (submerged arc welding) یا SAW ساخته شوند. دو تکنولوژی برای تولید لوله‌های فولادی با ابعاد بزرگ‌تر وجود دارد که برای سایزهایی که امکان تولید آن توسط فرآیندهای بدون درز و ERW وجود ندارد مناسب است. دو نوع لوله تولید شده در سایزهای بزرگ‌تر، از تکنولوژی‌های جوش‌کاری قوسی زیر پودری طولی (longitudinal submerged arc welding) یا LSAW و جوش‌کاری قوسی مارپیچی زیر پودری (spiral submerged arc welding) یا SSAW استفاده می‌کنند. LSAW به وسیله خم‌کاری و جوش‌کاری صفحات فلزی انجام می‌شود و اغلب در کاربردهای صنعت نفت و گاز استفاده می‌شوند.

Welded-Manufacturing2.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
با توجه به قیمت بالا، لوله‌های LSAW به ندرت در کاربردهای کم ارزش غیر انرژی مانند خطوط لوله آب استفاده می‌شوند. لوله‌های SSAW به وسیله جوش‌کاری مارپیچی کویل‌های فولادی تولید می‌شوند و مزیت قیمتی آن ها بیش از لوله‌های LSAW است زیرا این فرآیند به جای صفحات فولادی از کویل استفاده می‌کند.

Spiral-Welded.png
 

Similar threads

بالا