لودویگ میس ون در روهه Ludwig Mies van der Rohe

*ملینا*

عضو جدید
کاربر ممتاز
شعار معروف میس "less is more"که منظور وی دستیابی به حداقل تزیینات وبیان خالص معماری است.وی از معماری کلاسیک به معماری مدرن رو می آورد.جایی که کیفیات مدرن در معماری وی تقریبا بصورت کامل و برای نخستین بار شکفت طرح وی برای آپارتمان هایی است که در کوی وایسنهوف در اشتوتگارت ساخت. در این ساختمان تمام مظاهر معماری گذشته و معماری محلی را به کناری نهاده کیفیاتی کاملا مدرنرا به نمایش میگذارد و سطوحی صاف و یکپارچه بی هیچ تزیین یا برجستگی و فرورفتکپگی را ارایه میدهد.بالکن ها تنها برآمدگی های نما هستندو ناودان هایی که از سطح نما پیش تر می آیند.پنجره ها با پیوند به هم سطوح افقی کشیده ای رادر نما پدید میاورند و بامهای شیبدار به کنار نهاده میشوند.

ساختمان غرفه آلمان در نمایشگاه جهانی سال1929 در بارسلون:
ایجاز در معماری در قالب سطوحی صاف و مسطح و فارغ از هر گونه تزیین
ترکیب فضاهای بیرونی و درونی بوسیله دیوارهای شیشه ای که مانعی بصری یا روانی برای نفوذ فضاها در یکدیگر به حساب نمی آیند.مفهوم پلان آزاد متاثر از دیوارهایی که به هم ختم نمیشوند که از مشخصات معماری میس میباشد.
پاویون بارسلون به میس موقعیتی میدهد که تا یک سال بعد تصور خود از موضوع "تداوم فضایی"در یک ساختمان عادی یعنی "خانه توگندهات"عملی سازد:
سایت شیبدار بنا سازمان بنا را در دو سطح ممکن میسازد.
دیوارهای خارجی اتاقهای نشیمن و غذاخوری تماما از شیشه بوده و بطور مکانیکی قابل پایین آمدن بوده تا محیط داخل را به سوی باغ بیرونی بگشاید.
پلان سیال دربردارنده مکعب هایی است که آزادانه و راحت ترتیب یافته اند.
ساختمان دانشگاه معماری آی.آی.تی "کراون هال":در این بنا پله ها جز صفحات افقی کشیده ای نیستند که با حذف بخشهای عمودی پله حسی از سبکی و تعلیق را در تقابل با سنگینی معمول پله ها ارایه میدهند و به لحاظ اندازه و موقعیت و در ارتباط با دو سکوی نسبتا وسیع ورود به بنای مهمی را تداعی میکنند.
شیشه بعنوان مصالحی شفاف درون و بیرون را ممکن میسازد و به سبکی ساختمان می آفزاید.ساختار بنا نیز در قالب ستون های بیرون زده و تیرهای نمایان در روی سقف در فرم بنا به چشم می آید.
خانه فارنس ورث:سه عنصر افقی-یک سکو برای تراس/کف ساختمان که به نرمی از زمین جدا شده و بام مسطح-توسط ستونهای فولادی که در دور بنا قرار داشتندتحمل میشد و چنین به نظر میرسد که ساختمان بر فراز چمنزار شناور است.دراین بنا اتاق بمعنای فضای تعریف شده و دارای حدو مرز مشخص وجود ندارد.
و اما آخرین پروژه میس "نیونشنال گالری"در برلین:طرح متشکل از یک سقف صندوقی سیاه رنگ مربع شکل متکی بر هشت ستون فولادی تو نشسته است.دیواری شیشه ای در قاب هایی ظریف دورتادور بنا رامیپوشانند و ساختمان در تقارنی کامل روی یک سکوی وسیع گرانیتی قرار میگیرد.

منابع:تاریخ معماری مدرن بنه ولو
تاریخ معماری روم غرب وحید قبادیان
 

پیوست ها

  • image.jpg
    image.jpg
    41.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • cid_1176264517_20050610_134119_farnsworth_mies.jpg
    cid_1176264517_20050610_134119_farnsworth_mies.jpg
    68.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

samaneh_82

عضو جدید
میس وندروهه

میس وندروهه

http://architect.architecture.sk/lud...-architect.php

کتاب :
آثار و اندیشه های میس وندروهه
نشر: خاک
قیمت: 7800
چاپ اول 1386
................................




لودویگ میس در ۲۷ مارس ۱۸۸۶ در شهر آخن آلمان به دنیا آمد. وی نام مادرش وان در روهه van der Rohes را بعدها به نامش افزود و گفت: هر کس که میس بگوید باید وان در روهه را نیز بگوید .
وی در ۱۷ آگوست ۱۹۶۹ در شیکاگو از دنیا رفت . میس وندروهه نمونه های بسیار درخشانی به روش معماری آجری و به شیوه ی اسکلت فلزی تیرآهن به اجرا در آورد که در آنها ماهیتا هر چیز در نهایت دقت و ظرافت مورد بررسی قرار گرفته است . به همان نحوه نیز الگوهای ساده ی بنیادینی در معماری ارائه داد که از لحاظ کاربردی با هم متفاوت بود . دستاوردش ظریف بود اما در این شیوه دستیابی با کمال ظرافت همواره به نحوی شور انگیز ساده گرایی خلاق و هنرمندانه مورد توجه قرار گرفته است .
این گفته میس وندروهه که کمتر بیشتر است یعنی ساختمان باید فاقد هر گونه تزئینات و اجزاء اضافه باشد، مشخصه سبک میس وندروهه و در نهایت، مشخصه سبک بین المللی او بود.
معماران پیرو سبک میس وندروهه در طرح های خود به ندرت از خطوط منحنی یا مورب استفاده میکردند. سادگی و خطوط مستقیم از مشخصه های کار این معماران بود .
وی بعد از تحصیلات در مدرسه حرفه ای در رشته بنایی در سال ۱۹۰۱ بعنوان طراح تزئینات مشغول به کار شد. در سال ۱۹۰۵ به برلین رفت و در اداره ساختمان منطقه Rixdorf مشغول به کار شد و بعدها در دفاتر مختلف معماری کار کرد.
در کنار کار نیز وی به تحصیل در هنرستان هنر مشغول به تحصیل شد. از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۲ در دفتر معماری Peter Behrens کار کرد. در شروع دهه ۲۰ طرح هایی برای ساختمان های بلند مرتبه با نمای شیشه ای و ایده هایی برای میادین مختلف شهر برلین داشت. طرح های وی برای ویلاهای شهری نیز به مرحله اجرا در آمد.
در سال ۱۹۲۶- ۱۹۲۷ او اولین مشاور و بعد مدیر هنری نمایشگاه ً آپارتمان ً که توسط ورک بوندWerkbund در شهر اشتوتگارت آلمان برقرار شده بود شد. در سال ۱۹۲۷ بمدت ۱۰ سال با معمار داخلی بنام Lilly Reich همکارشد. در سال ۱۹۲۹ میس وان در روهه برای طراحی غرفه آلمان در نمایشگاه جهانی بارسلونا برگزیده شد و برای این نمایشگاه یک مبل چرمی نیز طراحی کرد.
وی در سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۳ بعنوان آخرین مدیر باوهاوس در دسائو و برلین بود. در سال ۱۹۳۸ به آمریکا مهاجرت کرد و تا۱۹۵۸ مدیر انستیتو تکنولوژی الینویز Illinois of Technology Institute بود و یک دفتر معماری در شیکاگو نیز تاسیس کرد.
وی طراحی ساختمان های بسیاری را به عهده داشت که در معماری دهه بیست تاثیرگذار بود.
از طرح های مشهورش Lake-Shore-Drive-Appartments در سال ۱۹۵۲ ، CrownHall در سال ۱۹۵۶ در شیکاگو و Seagram Bilding در سال ۱۹۵۸ در نیویورک و گالری ملی در شهر برلین در سال ۱۹۶۸ بود.



منابع : مجله "ما - ۱۰و۱۱"


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

OAM

عضو جدید
لودویگ میس ون در روهه

لودویگ میس ون در روهه

لودویگ میس ون در روهه (۲۷ مارس ۱۸۸۶ – ۱۷ اوت ۱۹۶۹) معمار آلمانی-آمریکایی، و سومین مدیر باوهاوس از ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۳ بود. همکاران، دانشجویان، نویسندگان و دیگران معمولا او را توسط نام خانوادگی او یعنی میس مورد خطاب قرار می دادند.​
لودویش میس ون در روهه، در کنار والتر گروپیوس و لو کوربوزیه به عنوان استادان پیشرو در معماری مدرن شناخته می‌شوند. میس مانند بسیاری از معاصران خود به دنبال بنا نهادن یک سبک معماری ای بود که نمایانگر عصری جدید باشد درست مانند کاری که سبک های معماری کلاسیک و معماری گوتیک برای زمان خود انجام دادند.او یک سبک معماری قرن بیستمی تاثیر گذار را خلق کرد که دارای صراحت مفرط و سادگی بود. در ساختمان های کامل ساخته شده، او از مصالح جدید مانند فولاد صنعتی و صفحات شیشه ای برای تعریف فضاهای داخلی استفاده کرده است. او تلاش کرد که به سمت معماری ای برود که دارای حداقل چارچوب ساختمانی باشد و دارای یک تعادل در مقابل آزادی ضمنی جریان آزاد فضاهای باز باشد. او ساختمان های خود را معماری “پوست و استخوان ها” می نامید. او در جستجوی یک روش منطقی بود که باعث هدایت فرآیند خلاق طراحی معماری شود. او بخاطر استفاده از کلمات کوتاه کمتر بیشتر است و خداوند در جزییات است شهرت دارد. وی در آمریکا و بخصوص در موسسه فناوری ایلینوی آمریکا آثار مهمی از خود بر جای گذاشت.​
اوایل دوره زندگی
میس در مغازه ی حکاکی بر روی سنگ و چندین شرکت محلی طراحی داخلی کار می کرد و سپس به برلین رفت و به دفتر طراح داخلی برونو پاول پیوست. او حرفه معماری خود را به عنوان یک کار آموز در کارگاه پیتر بهرنس بین سال های ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۲ میلادی شروع کرد، جایی که او در معرض نظریه های رایج معماری و فرهنگ مترقی آلمان قرار گرفت او همچنین در کنار والتر گروپیوس و لو کوربوزیه کار می کرد. او همچنین به عنوان مدیر پروژه های ساختمانی سفارت امپراطوری آلمان در سن پترزبورگ تحت نظر پیتر بهرنس کار می کرد. استعداد او به سرعت شناخته شد و او با توجه به عدم تحصیلات رسمی دانشگاهی شروع به قرارداد بستن به صورت مستقل کرد. او کم گو، مشاوره گر و ار لحاظ جسمانی با ابهت بود. لودویش میس به عنوان قسمتی از یک تبدیل سریع از پسر یک کاسب به یک معمار که با فرهنگ ممتاز برلین کار می کند، نام خانوادگی خود را تغییر داد و نام خانوادگی مادر خود (ون در روهه) را که تاثیرگذار تر بود برگزید. او کار مستقل و حرفه ای خود را با طراحی ساختمان های طبقات مرفه جامعه با سبک سنتی محلی آلمانی شروع کرد. او پهنِ متناسب را، نظم عناصر موزون را و توجه به رابطه سازه های ساخته شده توسط انسان با طبیعت را و ترکیب های ساده ی حجم های مکعبی کارل فریدریش شینکل متعلق به سبک معماری نئو کلاسیک پروسی (Prussian Neo-Classical) در اوایل قرن ۱۹ را، در صورتی که در آن قرن درنظر نگرفتن گلچین بودن و درهم ریختگی سبک معماری کلاسیک به دلیل این که با عصر مدرن نامربوط است رایج بود، را می پسندید.​
از سنت گرایی به نوگرایی(مدرنیسم)
بعد از جنگ جهانی اول میس در حالی که هنوز کار طراحی خانه هایی با فرهنگ سنتی را انجام می داد، شروع به انجام به یک سری فعالیت های آزمایشی موازی در زمینه سبک بین المللی کرد و ملحق به همتاهای پیش قراول خود در یک جستجوی طولانی برای یک سبک جدید برای یک دموکراسی صنعتی جدید شد. نقاط ضعف سبک سنتی از اوایل قرن ۱۹ میلادی توسط تئورسین های مترقی مورد حمله قرار گرفته بود. انتقاد افزاینده آن ها از سبک های تاریخی بعد از جنگ جهانی اول یک اعتبار قابل توجه بدست آورد که بیشتر به عنوان شکست در سبک رهبری سلطنتی اروپا در نظر گرفته می شد.​
معنی و مفهوم
میس یک ماموریت مادام العمر و جاه طلبانه را دنبال می کرد، نه تنها برای ایجاد یک سبک معماری جدید بلکه برای ایجاد یک زبان معماری جدید که میتوانست عصر جدید فن آوری و تولید را به نمایش گزارد. او می دید که نیاز به یک معماری پرمعنی که هماهنگ با دوره ی او باشد، وجود دارد، درست مانند معماری گوتیک در عصر روح گرایی (spiritualism). او یک فرآیند طراحی منظم را با استفاده از اندیشه های منطقی برای رسیدن به اهداف معنوی خود به کاربرد. او معتقد بود که پیکربندی و نظم هر جزء معماری باید کمک به یک بیان پیوسته (unified expression) کند. میس با دقت شروع به مطالعه فیلسوفان و اندیشمندان بزرگ گذشته و حال کرد تا بتواند درک خود را از کیفیت و طبیعت عصری که او در آن زندگی میکند را افزایش دهد. میس احتمالا بیشتر از هر پیشرو دیگری در زمینه نوگرایی(مدرنیسم) از فلسفه به عنوان پایه ی کارهای خود استفاده کرده است. معماری میس با سطح بالایی از انتزاع ساخته می شد و توصیفات عمومی او از کارهایش فضای بیشتری را برای تفسیر باز میگذاشت. با این حال ساختمان های او در نظر یک فرد بسیار ساده و مستقیم می آید.​
مهاجرت به ایالات متحده
موقیعت ها برای کار بعد از سال ۱۹۲۹ رو به کاهش نهاد، در اوایل دهه ی ۱۹۳۰ میس مدت کوتاهی را به عنوان آخرین مدیر باوهاوس که بی ثبات بود خدمت کرد البته به درخواست همکار و رقیب او والتر گروپیوس. بعد از ۱۹۳۳ فشار سیاسی حزب نازی میس را مجبور کرد تا مدرسه را که با بودجه دولت اداره می شد را ببندد. او در این سال ها ساختمان های بسیار کمی را ساخت (یکی از کار های او آپارتمان فیلیپ جانسون در نیویورک بود). سبک او از طرف نازی ها به این عنوان که “آلمانی” نیست، رد می شد. او ناامید و ناراحت و البته با بی میلی وطن خود را در سال ۱۹۳۷ ترک کرد زیرا او میدید که فرصت های او برای ساختن ساختمان به صفر می رسند. او انجام یک ساختمان مسکونی در وایومینگ ایالات متحده را قبول کرد و بعد از آن یک پیشنهاد به عنوان رییس یک دانشکده معماری شدن در شیکاگو را قبول کرد.​
حرفه او در ایالات متحده
میس در شیکاگو، ایلینوی ساکن شد جایی که او به عنوان رییس دانشکده معماری دانشگاهی که بعد ها به موسسه فناوری ایلینوی تغییر نام داد، انتخاب شده بود. یکی از فواید قبول کردن این موقعیت آن بود که او می توانست کار طراحی ساختمان های جدید و همچنین نقشه کلی (master plan) محوطه دانشگاه را انجام دهد. تمام ساختمان های او که در دانشگاه انجام شده هم اکنون نیز پا برجا هستند.​
نام هنری : میس​
سبک(ها) :مدرن – بین المللی – مینیمال​
پروژه‌های معروف:​
ساختمان سیگرام – خانه فارنس ورث – نمایشگاه بین المللی بارسلونا​
جوایز‌:​
مدال طلای سلطنتی (۱۹۵۹) – مدال طلای اِی آی اِی (۱۹۶۰) – مدال آزادی رییس جمهوری (۱۹۶۳)




http://www.oam.ir
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
معرفی لودویگ میس ون در روهه

معرفی لودویگ میس ون در روهه

فهرست:
بیوگرافی معمار
اوایل دوره زندگی
از سنت گرایی به نو گرایی(مدرنیسم)
معماری و شهرسازی
معماری و عمارت سازی
مدرسه معماری میس وندروهه(Crown hall)
تقسیم بندی معماری مدرن
عوامل موثر در معماری او
تاثیر مکتب آمستردام
ویلا سازی
پاویون آلمان
خانه فارنس ورث
گالری ملی در شهر برلین
خانه های شیشه ای
میس وندرو پدر برج سازی مدرن
ساختمان سیگرام
Highfiel house
اصول طراحی برج ها
مقایسه آثار و بروتالیسم
تاثیر بر سایر معماران
 

پیوست ها

  • میس وندروهه.pdf
    4 مگایابت · بازدیدها: 0
بالا