لذت بیشتر از آثار هنری با ارسال پالس الکتریکی کوچک به مغز

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] لذت بیشتر از آثار هنری با ارسال پالس الکتریکی کوچک به مغز

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي

کد خبر: 92081509382
چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۰



مطالعه جدید نشان می‌دهد اعمال یک پالس (zap) الکتریکی کوچک به مغز می‌تواند لذت بردن افراد از هنر را افزایش دهد.
به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد تجربه مشاهده اثر هنری می‌تواند با فعالسازی dorsolateral prefrontal cortex) DLPFC) چپ مغز لذت‌بخش‌تر شود.
در پژوهش انجام‌شده تیمی متشکل از 12 داوطلب، پس از این که یک جریان از طریق الکترودهایی به ناحیه‌ای از مغز تحویل داده شد(که در تنظیم عواطف نقش ایفا می‌کند)، از نقاشی‌ها و عکس‌های واقعگرا بیشتر لذت بردند.
بر اساس مطالعات پیشین، یک پالس کوچک می‌تواند مولفه قدرتمندی باشد و این که تحریک الکتریکی جمجمه توانایی افراد در ریاضیات و مهارت‌های بازی‌های ویدیویی آن‌ها را ارتقا می‌دهد.
اثر تحریک انجام‌شده در این مطالعه ظریف اما قابل‌توجه بود و به گفته آنجان چاترجی، یکی از حاضرین در این پروژه، شاید فعالسازی این ناحیه از مغز، مزاج را ارتقا داده و تجربه مشاهده اثر هنری را لذت‌بخش‌تر کند.
در مطالعه انجام شده، تحریک مغز فقط قدرشناسی تماشاگران از هنر واقعگرا و نه آثار انتزاعی را افزایش داد. این موضوع نشان می‌دهد که فرایند تماشای هنر انتزاعی می‌تواند شامل نواحی متفاوتی در مغز باشد.

با وجود نمونه‌موردی کوچک در پژوهش انجام‌شده، این مطالعه دیدگاه جدیدی را در خصوص ساختار نورونی موجود در پس قضاوت‌های زیبایی‌شناختی ارائه می‌دهد.
زیبایی‌شناسی عصبی حوزه جوانی برای مطالعه زیبایی‌شناختی از خلال علم اعصاب است و هدف از آن درک عمیق چگونگی درک زیبایی توسط مغز گزارش شده است.
با این حال، تلاش‌ها برای یافتن دلیل این موضوع که چرا انسان هنر را دوست دارد، جنجال‌برانگیز باقی می‌ماند.
به گفته دانشمندان، درک این موضوع که انسان‌ها چگونه زیبایی را تجربه می‌کنند، می‌تواند دارای مضامینی عملی باشد.
زایرا کاتانئو، رهبر ارشد این مطالعه، امیدوار است تحقیق انجام‌شده روزی در درمان افراد مبتلا به anhedonia (عدم توانایی تجربه لذت) موثر باشد.
جزئیات این مطالعه در Social Cognitive and Affective Neuroscience منتشر شد.
 

Similar threads

بالا