لجبازي؛ لطفاً اين بازي خطرناک را انجام ندهيد

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
سئله زماني بغرنج تر مي شود که همسران اين دسته از افراد مهارت رفتار با لجبازها را به خوبي بلد نباشند و حتي براي نشان دادن بد بودن اين رفتار آگاهانه مقابله به مثل کنند
لجبازي؛ بازي خطرناکي است که برخي از زوجين به خصوص در سال هاي اول زندگي مشترک براي نشان دادن قدرت شان به يکديگر در پيش مي گيرند.آن ها فکر مي کنند اگر در بسياري از موارد نظر همسر خود را تأييد کنند و مطابق ميل همسر خود عمل کنند، ديگر بايد تا آخر عمر حرف شنو و مطيع محض او باشند.اين استدلال اشتباه باعث مي شود برخي از افراد حتي زماني که مي دانند حق با همسرشان است باز هم مطابق نظر همسر خود رفتارنکنند و به تکرار رفتار اشتباه خود بپردازند، اقدامي که در نظر همسرشان چيزي جز لجبازي نيست.
اما مسئله زماني بغرنج تر مي شود که همسران اين دسته از افراد مهارت رفتار با لجبازها را به خوبي بلد نباشند و حتي براي نشان دادن بد بودن اين رفتار آگاهانه مقابله به مثل کنند و با رفتار متقابل سعي کنند رفتار همسرشان را اصلاح کنند غافل از اين که اين کار تنها آتش اختلافات را شعله ور مي کند. برخي از افراد ديگر نيز سرزنش و ملامت يا قهر و کينه توزي را در برابر همسر لجباز خود پيش مي گيرند که هر يک از اين رفتارها، به تنهايي مي تواند صميميت و عشق را از زندگي مشترک بزدايد.اما به راستي بهترين شيوه رفتار با همسر لجباز و حرف نشنو چيست؟حجت الاسلام محمود حسني نژاد کارشناس ارشد روان شناسي در پاسخ به اين سوال راهکارهايي دارد که در ادامه مطلب مي خوانيد:

چگونه با انتقاد صحيح مانع لجبازي همسرمان شويم
قبل از هر چيز بايد توجه داشته باشيد که زوجين در خانواده هاي متفاوت رشد کرده و تربيت شده اند و اين تربيت هاي متفاوت سبب اختلاف نظر بين آن ها مي شود؛ بنابراين اختلاف يک امر طبيعي بين همسران است. اما براي اين که اين اختلاف نظرها به معضل در زندگي مشترک تبديل نشود توصيه هايي قابل ذکر است که در ادامه مي خوانيد:

انتظارات خود را از همسرتان تعديل کنيد
همانطور که شما از همسرتان توقعات و انتظاراتي داريد او نيز از شما انتظاراتي دارد؛ بنابراين نمي توانيد بدون درنظر گرفتن انتظارات همسر، از او توقع داشته باشيد که از شما حرف شنوي داشته باشد.

از يادآوري نقاط مثبت غافل نشويد
قبل از اينکه از نقاط ضعف همسرتان صحبت کنيد نقاط قوتش را يادآوري کنيد و قبل از هر انتقادي از او تعريف کنيد همچنين در گفت وگوهايتان بيان کنيد همانطور که شما از او انتقاد مي کنيد او نيز مي تواند اشتباهات شما را بيان کند؛ چنين رفتاري سبب مي شود همسرتان شما را آدم منصفي بداند و پذيرش بيشتري نسبت به حرف شما پيدا کند.

اعتدال را رعايت کنيد
از همسرتان زياد انتقاد نکنيد؛ زيرا سبب مي شود از اهميت حرف شما کاسته شود. حضرت علي (ع) مي فرمايند:« وقتي حرفي زياد تکرار شود از ارزشش کاسته مي شود. » لذا بعد از يک تذکر، به او فرصت فکر کردن بدهيد و تذکرات خود را به طور مداوم تکرار نکنيد.

از رفتار انتقاد کنيد نه از شخص
به جاي انتقاد از خود شخص از کار او انتقاد کنيد، يعني خود شخص را نکوهش نکنيد بلکه عمل او را مورد انتقاد قرار دهيد.

تلافي ممنوع
اگر همسرتان لجبازي مي کند شما با لجبازي رفتار او را تلافي نکنيد و با توجه به اينکه در ابتداي راه هستيد، دقت کنيد لجبازي در زندگي و رابطه شما به عادت تبديل نشود.

خودتان و همسرتان را بشناسيد
شناخت خود را نسبت به همسرتان بالا ببريد و سعي کنيد درباره خودتان نيز به او اطلاعات بدهيد و خط قرمزها و ايده آل هاي زندگيتان را براي او بيان کنيد و لازم است تعريف و نظر خودتان درباره مسائل مختلف زندگي را با تعريف همسرتان مقايسه کنيد؛ زيرا واژه ها و مصداق ها در افراد مختلف، تفاوت دارد. به عنوان مثال ممکن است تعريف شما از تجملات با آن چه همسرتان در ذهن دارد متفاوت باشد.

تفاوت ها را بپذيريد
به تفاوت هاي بين زن و مرد توجه داشته باشيد. با مطالعه کتاب هايي که در اين زمينه، وجود دارد مي توانيد آگاهي خود را بالا ببريد. مثلا با توجه به اينکه نياز اساسي خانم ها محبت است، سعي کنيد با توجه کردن بيشتر به احساسات همسرتان و افزايش محبت کلامي، صميميت بيشتري در زندگي مشترکتان به وجود بياوريد.
اين صميميت باعث مي شود همسرتان بيشتر به شما نزديک شود و به حرف شما اهميت دهد. وقتي شما به احساسات او اهميت بدهيد او نيز خط قرمزهاي شما را زير پا نمي گذارد؛ اما مقابله و مشاجره سبب جريحه دار شدن احساسات طرف مقابل مي شود و او را به لجبازي وا مي دارد. از سوي ديگر مردان نيز دوست دارند تکيه گاه خوبي براي همسرشان در مواجهه با مشکلات باشند، پس لازم است زنان حتي اگر تحصيلات يا موقعيت اقتصادي بهتري دارند باز هم در هنگام مشکلات به همسرشان رجوع کنند. اين کار باعث مي شود مردان احساس کنند جايگاه مديريتي آن ها نزد همسر و فرزندان شان محفوظ مانده است.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
mina12345 در بیان این جملات خساست به خرج دهید، لطفاً آئین همسرداری 0

Similar threads

بالا