لباسی که با نخستین علائم عفونت سوختگی‌ها، می‌درخشد

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1][/h]

» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92030401819
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳




نمونه اولیه لباسی که توسط شیمی‌دانان دانشگاه باس در بریتانیا طراحی شده، با درخشش تحت نور فرابنفش، پزشکان را از نخستین علائم عفونت ناشی از سوختگی، آگاه می‌کند.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سوختگی‌های جدی می‌توانند به عفونت و سندروم شوک سمی (TSS) مرگبار منجر شوند.
هنگام بروز عفونت زخم ناشی از سوختگی، درمان سریع آن به منظور اجتناب یا به حداقل‌رساندن انتقال به حالت TSS حیاتی است.
برای انجام این کار، درآوردن لباس‌های فرد سوخته برای بررسی عفونت دردآور بوده، فرایند التیام را کند می‌کند و شانس به جا گذاشتن بخیه را افزایش می‌دهد.
عفونتی که به TSS ختم می‌شود، یکی از خطرناک‌ترین پیچیدگی‌های مرتبط با سوختگی‌های جدی و تشخیص اولیه آن حیاتی است.
در صورتی که کودکی با سوختگی نسبتا کوچک، که TSS را شکل می‌دهد، به حال خود رها شود، ممکن است ظرف اندک ساعاتی جان خود را از دست دهد.
تنها علامت بالینی در مراحل اولیه عفونت ممکن است تب شدید باشد که لزوما علامتی برای TSS نیست.
هنگامی که قربانی سوختگی دچار تب می‌شود، با آگاهی از امکان خطر TSS، پزشک باید عفونت را بررسی کند.
این امر مستلزم درآوردن دردآور لباس برای جمع‌آوری نمونه‌هایی جهت تحلیل است که در حال حاضر 24 تا 48 ساعت زمان می‌برد و تاخیری ناخوشانید و طولانی را در درمان عفونت تهدیدآمیز موجب می‌شود.

لباس جدید تولید شده دانشمندان دانشگاه باس با همکاری پزشکان بیمارستان فرنچای در بریستول، شامل نانوکپسول‌های متشکل از حباب‌های لیپید تثبیت‌شده اسید چرب است که با حضور سم باکتریایی می‌ترکند.
محتوای رنگ فلورسنت و درخشان این حباب‌ها که می‌تواند حاوی آنتی‌بیوتیک نیز باشد، فقط در واکنش به عفونت باکتر‌یایی آزاد می‌شود.
این رنگ هنگامی که در معرض نور فرابنفش قرار می‌گیرد، می‌درخشد و علامتی آشکار و زودهنگام را از وجود عفونت زخم سوختگی ارائه می‌دهد.
نمونه اولیه این لباس بر روی نمونه‌های پوستی در آزمایشگاه آزمایش شده‌اند و دانشمندان هم‌اکنون در حال ارتقای دوام و ماندگاری آن هستند.
محققان امیدوارند آزمایش‌های ایمنی روی داوطلبان سالم انسانی را ظرف چهار سال آینده آغاز کنند.
 
بالا