لاک پشتي با لاک نرم در لرستان

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز


جام جم آنلاين: مشاهده گونه نادری از لاک پشت در رودخانه «کشکان» پلدختر که دارای لاک نرم و سه انگشت پرده دار است موجب تعجب کارشناسان محیط زیست لرستان شد.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان در این رابطه در گفتگو با مهر اظهار داشت: این گونه با مشخصات یاد شده به «لاک پشت فراتی» شهرت دارد و از گونه های در معرض انقراض محسوب می شود.
نبی الله قائد رحمتی با تاکید بر اینکه این گونه تنها لاک پشت لاک نرم ایران است، یادآور شد: این جانور در حال حاضر در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی در رده در معرض خطر انقراض قرار دارد.
وی با اشاره به محدوده پراکنش این گونه منحصر به فرد، عنوان کرد: این لاک پشت در رودخانه های دجله و فرات و انشعابات آن در کشورهای ترکیه، سوریه و عراق یافت می شود.
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان با اشاره به وجود این گونه در رودخانه های استان خوزستان، بیان داشت: این در حالیست که برای اولین بار است که لاک پشت فراتی در لرستان مشاهده می شود.
قائد رحمتی افزود: برای نخستین بار این گونه در جنوب غربی شهرستان «پلدختر» و در رودخانه «کشکان» به دام صیادان افتاده و تحویل محیط زیست شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به مشاهده این گونه برای اولین بار در لرستان قرار است کارشناسان دفتر تنوع زیستی سازمان محیط زیست برای شناسایی این گونه و دلایل مشاهده آن به لرستان سفر کنند.
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان گفت: در صورتیکه کارشناسان سازمان مرکزی نیز نظر کارشناسان محیط زیست لرستان را تایید کنند این گونه به عنوان یکی از گونه های جدید استان معرفی خواهد شد.
قائد رحمتی با تشریح خصوصیات این جانور یادآور شد: این گونه از خانواده لاک پشت های سه انگشتی است و به نوعی تنها نمونه لاک پشت سه انگشتی در ایران محسوب می شود.
وی با بیان اینکه این لاک پشت بیشتر اوقات در زیر آب زندگی می کند، افزود: همچنین در برخی اوقاع این گونه را می توان به صورت مدفون در زیر گل و لای رودخانه ها و ماسه ها مشاهده کرد.
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان تصریح کرد: این در حالیست که لاک پشت فراتی تنها برای گرفتن آفتاب و تخم گذاری از آب بیرون می آید و بیشتر ترجیح می دهد در رودخانه های فرعی با جریان آهسته و یا آب های راکد کم عمق زندگی کند.
قائد رحمتی با بیان اینکه تمام انگشتان پاهای جلو و عقب این حيوان پره دار هستند، یادآور شد: لاک پشت کشف شده در لرستان هفت کیلو وزن دارد.
وی به برخی احتمالات در زمینه مشاهده این گونه اشاره کرد و بیان داشت: احتمال می رود که لاک پشت فراتی پیش از این نیز در رودخانه کشکان زندگی می کرده ولی مشاهده نشده است البته ممکن است این لاک پشت توسط برخی از افراد به اين رودخانه انتقال داده شد و یا از رودخانه های خوزستان به لرستان مهاجرت کرده باشد.
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان افزود: طی هفته آینده گروهی از کارشناسان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست برای بررسی احتمالات یاد شده در لرستان حضور خواهند یافت.
 

صبا68

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از دلایلی که باعث کاهش جمعیت این گونه جانوری شده اعتقادات مردم بومی این مناطق هست.
مردم محلی اعتقاد دارند که این لاک پشت خونخوار و خوش یمن نیست به همین دلیل هر کجا که لاک پشت ببینند از بین میبرنشون.
 
بالا