( كنكوری ها ) روش مهندسی معكوس برای پاسخ به تست ها

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش دسترسی به پاسخ درست بر اساس احتمالات


كشورهای ضعیف وقتی ‏می‏خواهند تكنولوژی ساخت یك محصول پیشرفته را به دست آورند، از مجموعه روش هایی استفاده‏ می‏كنند كه تحت نام دانش مهندسی معكوس دسته بندی‏می‏شوند. مثلا اگر بخواهند دانش ساخت و تولید یك مدل تلویزیون دیجیتالی جدید را پیدا كنند، ابتدا با حسابگری و دقت بی نظیر از تك تك اجزای تلویزیون اطلاعات برداری‏می‏كنند و به تدریج شروع به دمونتاژ یا باز كردن تك تك واحدها و نهایتا تك تك عناصر سازنده واحدها‏می‏كنند و از این مسیر و با كمك آزمایشات متعدد سعی ‏می‏كنند مسیر طی شده توسط سازنده اصلی برای رسیدن به این محصول پیشرفته ( در مثال ما تلویزیون دیجیتالی) را كشف كنند.
در این جزوه ما قصد داریم با استفاده از اصول مهندسی معكوس و استفاده از ابزارهای قدرتمند آمار و احتمالات و بحث های روانشناسی نحوه كاهش تردید بین جوابهای چهار گزینه ای به سه گزینه ای و نهایتا تك گزینه ای و كشف گزینه صحیح با درصد احتمال صحت بالا را برای شما تشریح كنیم. كارآیی خارق العاده این روشها هنگامی آشكار‏می‏شود كه شما نتایج آن را روی كنكورهای برگزار شده دوره های قبل تست و ارزیابی كنید. با كمی حوصله و پشتكار و دقت متوجه خواهید شد كه دیگر نیم ساعت آخر جلسات آزمون كنكور سراسری برای شما نیم ساعت ناامیدی نیست، بلكه نیم ساعتی است كه‏می‏تواند سرنوشت قبولی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و جایگاه و رتبه علمی شما را تا حد خارق العاده ای جابجا كند. در زمانی كه فقط با زدن دوعدد تست بیشتر دانشگاه محل تحصیل و رشته و مقطع تحصیلی شما تعیین‏می‏شود، بدیهی است كه اگر روشی بتواند رسیدن به بیش از ده تست صحیح را تضمین كند، ارزشی هم سنگ طلا خواهد داشت. این درحالی است كه هیچ كس حاضر نیست كارآیی و اثر بخشی این روشها را بپذیرد و براساس آنها اقدام به زدن گزینه ها نماید.
قبل از اینكه وارد بحث اصلی شویم لازم است نخست روی چند نكته اساسی با هم به توافق برسیم. تنها به این شرط است كه ادامه مطالب زیر معنا دار‏می‏شود و‏می‏تواند منجر به نتیجه گردد:
نكته اساسی 1: روش مهندس معكوس زمانی جواب‏می‏دهد كه فرد حداقل دانش مهندسی مورد نیاز برای تكنولوژی مورد نظر را در اختیار داشته باشد. هر چه دانش فرد از موضوع بیشتر باشد، احتمال خطای او كمتر و امكان توفیق او در رسیدن به نتیجه مطلوب بیشتر‏می‏شود. به همین دلیل هر چه دایره اطلاعات درسی شما وسیع تر و تسلط شما به مفاهیم بنیادی دروس بیشتر باشد، میزان اثر بخشی این روشها بیشتر است. بنابراین در نظر داشته باشید كه این جزوه شبیه اسلحه ای است كه شما هر چه ورزیده تر باشید بیشتر به كمك شما‏می‏آید و و در كارزارها و میدان های آزمون بیشتر به دردتان‏می‏خورد. بنابراین تا آخرین لحظه باید سعی كنید بیشترین حجم اطلاعات ممكن رادر ذهن خود جای دهید. دربخش مربوط به تند یادگیری در این رابطه بحث شده است.
نكته اساسی 2: وقتی بحث احتمالات به میان‏می‏آید هرگز نباید روی اطلاعات مقطعی و موضعی نتیجه گیری كرد. بلكه باید دیدی كل نگر داشت و نتیجه نهایی را مد نظر قرار داد. برای مثال وقتی‏می‏گوئیم احتمال عبور ماشین های قرمزرنگی كه در هر ساعت از خیابان خاصی‏می‏گذرند. 30 درصد است. منظور این نیست كه 30 اتومبیل قرمز رنگ حتما پشت سر هم و به صورت قطاری از این خیابان عبور‏می‏كنند. بلكه منظور این است كه در هر ساعت از هر صد عدد ماشین، به احتمال قوی 30 تای آنها قرمز‏می‏باشند. به همین ترتیب وقتی ادعا می‏كنیم كه با روش تشریحی در این جزوه شما‏می‏توانید نسبت به كسی كه از این روش هیچ نمی داند، 30 درصد بیشترجواب درست بزنید، الزاما به این معنا نیست كه حتما و دقیقا 30 تای این تست ها درست و بقیه نادرست خواهند بود. چه بسا تعداد جوابهای درست شما بیشتر از 30 تا بشود و این بستگی به دقت و شانس و احتمالات دارد. اما نكته مهم این است كه شما حتما بیشتر از بقیه امتیاز خواهید آورد و عدد تضمینی برای توفیق شما در جوابدهی به این تست ها (نسبت به فردی كه از آنها بی اطلاع است )حداقل 30 درصد بالاتر است.
نكته اساسی 3: اگر فقط یك روز به آزمون باقی مانده است، هرگز نگوئید مطالعه دیگر بی فایده است و شما شانسی برای قبولی در آزمون ندارید. فراموش نكنید كه اگر قرار باشد همه سوالات درست جواب داده شوند و همه شركت كنندگان زمان كافی برای جوابدهی به سوالات در اختیار داشته باشند، دیگر كنكور و مبارزه معنای خود را از دست‏می‏دهد. در حقیقت باید زمان كنكور بسیار كمتر از زمان لازم برای پاسخگویی به همه سوالات باشد و سختی و مشكل بودن برخی از سوالات بسیار بیشتر از حدی باشد كه بتوان همه آنها را در مدت تعیین شده جوا ب داد. در حقیقت در آزمون های استاندارد همگانی مانند كنكور سراسری، طراحان سوال سعی‏می‏كنند بیشترین تعداد سوالات ممكن را در حداقل زمان ارائه دهند تا مسابقه معنای واقعی خود را پیدا كند. در این حالت دیگر استفاده از واژه " بی فایده" برای مطالعه بی معناست، چرا كه حتی یك نیم نگاه به یك صفحه كتاب‏می‏تواند در رساندن شما به جواب یك تست تعیین كننده باشد.
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش دسترسی به پاسخ درست بر اساس احتمالات

روش دسترسی به پاسخ درست بر اساس احتمالات

نكته اساسی 4: ما خیلی وقتها مطالعه نمی كنیم كه چیزی را یاد بگیریم، بلكه بسیاری اوقات مطالعه‏می‏كنیم تا چیزهایی را فراموش كنیم. به عبارت دیگر شاید مطالعه بیشتر و وقت گذاشتن برای مرور سریع مطالب باعث نشود كه ما مطلب جدیدی را یاد نگیریم، اما لااقل این فایده را دارد كه به ما‏می‏آموزد مطلب و گزینه نادرست كدام است. همچنانكه در ادامه خواهید دید، همین كه شما بدانید كدام گزینه نادرست است‏می‏تواند كمك بسیار زیادی برای رساندن شما به گزینه درست باشد. به این بیاندیشید كه در بین چهار گزینه ارائه شده فقط یكی از گزینه ها درست است. و سه تای دیگر نادرست‏می‏باشند. شاید تشخیص جواب درست زیاد هم ساده نباشد، اما بسیاری اوقات تشخیص جواب نادرست بسیار راحت تر است و شما‏می‏توانید با استفاده از دانش "نادرست شناسی" به راحتی روی گزینه درست فرود آئید و آن را در جا و بدون اینكه دلیل درستی اش را بدانید! شكار كنید. این در حالی است كه با كمك روشهای آماری ارائه شده در این جزوه، همین دانستن جوابهای نادرست هم خود یك راهنمای بزرگ برای رساندن شما به گزینه درست محسوب‏می‏شود. از این به بعد هر وقت خواستید درسی را بخوانید و وقت كافی برای یادگیری مباحث اصلی در اختیار نداشتید، بلافاصله میدان را واگذار نكنید. به خاطر داشته باشید كه هدف از مطالعه فقط یادگیری نیست و بسیاری اوقات ما مطالعه‏می‏كنیم تا افكار و ایده های انحرافی و نادرست را فراموش كنیم !
نكته اساسی 5: گول ایده های آرمانی و صفات توافقی بهترین و بالاترین و باهوش ترین را نخورید و هرگز تصور نكنید كه دنیا بر اساس اصل درست و نادرست و یا همه چیز یا هیچ چیز آفریده شده است! به بیان دیگر گمان نكنید كه برای تسلط به یك كتاب درسی مثلا ریاضی یا زیست شناسی یا عربی باید حتما از اول تا آخر آن را كاملا مسلط باشید و تمام نكات و جزئیات آن را به طور دقیق مطالعه و تمرین كرده باشید. بر خلاف ایده های آرمان گرایانه و مطلق نگر، دنیا به جای تقسیم شدن به درست و نادرست، از اتفاقاتی پر شده است كه معمولا " كمی درست " و " تا حدودی نادرست " و ….‏می‏باشند. به عبارت دیگر این تصور كه چون مدرسه خوبی نداشته‏اید و یا در زمان دبیرستان خوب درس نخوانده اید پس نمی توانید هم پای شاگردان ممتاز وارد میدان رقابت شوید و به ناچار باید میدان را واگذار كنید، تصوری موهومی و باطل است كه اگر همین الآن آن را از مخیله خود خارج نسازید برای همیشه و در تمام صحنه های زندگی شما را وادار به عقب نشینی و زمین گیر شدن‏ می‏نماید. همیشه با خود بگو ئید كه شاگردممتازها و محصلین مدارس نمونه ای "كمی تا حدودی بیشتر از شما مسلط" اند و این مقدارتفاوت نسبی با كمی تلاش و پشتكار از سوی شما به راحتی قابل حصول است.

منبع : تبیان
 

morteza2010

عضو جدید
مهندسي معكوس

مهندسي معكوس

سلام بر همه
دوستان عزيزم بنده 2 سال پيش به:surprised: كلاس هاي مهندسي معكوس:surprised: رفتم حالا ازكجا از شهرستان به تهران به سيدخندان رفتم:w21: و 90 هزار تومان ناقابل دادم و 2 جسله كلاس رفتم كتاب هم دادن كه نمونه هاي از سوالات داخلش بود
دوستان عزيز چشم تان را باز كنيد و با دقت اين 5 خط را بخوانيد و تصميم بگيريد
همانطور كه مطلع هستيد در درجه اول اينجا يعني:w06: ايران هست متاسفانه معني مفهومي وجود نداره يا بگيم بشه به يه چيز يا قانون تكيه كرد اصل و اساس مهندسي معكوس در سوالات كنكور و دانشگاه ها بر اين اساس است كه طراح سوال با توجه به چهار گزينه يك سوال و يك مجموعه و يك امتهان بايد و قانونا و استاندارديش ,جواب صحيح ها رو مابين اون سلسله مرتبه اي كه نوشتم يه تعادل و برابري بر قرار كنه
خوب اين اصل قضيه بعدش با 5 تا 7 روش كه با تجربه و حل زياد از تست ها مي تواني به به گزينه صحيح برسي خوب ديگه توضيح سيستم رو ولش اصل قضيه
ببينيد دوستان گل و خام خودم سنجش و طراح :w34:هم انسان است انها هم تبليغ اين :w02:اقايان به اصطلاح زرنگ و روانشناشس رو مي بينه مي خوام بگم هالو و لولو نيستن كه بخوان به سيستم ابتداي طرح سوال :w34:كه اقا داره روش مانور ميده بيان و همه سابقه و اعتبار خودشو زير سوال ببيره و اينكه طراح سوال واسه سازماني داره سوال درمياره كه خودش برگذار كننده ازمونه وهمه كارا زير نظر يه سازمان است پس كسي نميتونه بياد بگه :evil:اقاي طراح سوال اي رئيس سنجش چرا سوالات استاندارد نيست و چرا تعادل گزينه هارو بر قرار نكردي حلا اين به كنار چرا قانون طرح سوالات تستي رو رعابيت نكردي
دوستان عزيز و همسنگران پشت كنكور يا همراهان كنكوري خودم بازم مي خوام همانطور كه اول متن چشم توباز كزدي و مطلبو خوندي حالا هم دوباره باز كني :w10:خوب ببيني و بعدش فكر كني و بعدش بپرسي و بعد بعدش تصميم بگيري كه سرتو ببيري جاي اقايان مهندسي معكوس و بگيد اقا بفر ما سرمن يه كلاه گشاد بزار رو سرم تا جلوي چشما مو بگيره تا با توهم قبولي و وعده شما به واقعيت ها رو نبينم وسلام
 

eng..r

عضو جدید
وای چه دل پر دردی
حالا اگه نخواهیم از مهندسی معکوس برای حل سوالات استفاده کنیم چی؟
یه سری دوره ها توی دانشگاه شریف تبلیغ می شن که مثلا صنعتی هستند با عنوان مهندسی معکوس
در مورد اونها اطلاعاتی دارید؟
البته اینم میدونم که اینجا ایرانه و داشتن این جور مدارک رتبه و برتری محسوب نمیشه ولی خوب بازم شاید...
 

imtish

عضو جدید
اینم زیه نمونه زنده!

اینم زیه نمونه زنده!

روش دسترسی به پاسخ درست بر اساس احتمالات كشورهای ضعیف وقتی ‏می‏خواهند تكنولوژی ساخت یك محصول پیشرفته را به دست آورند، از مجموعه روش هایی استفاده‏ می‏كنند كه تحت نام دانش مهندسی معكوس دسته بندی‏می‏شوند. مثلا اگر بخواهند دانش ساخت و تولید یك مدل تلویزیون دیجیتالی جدید را پیدا كنند، ابتدا با حسابگری و دقت بی نظیر از تك تك اجزای تلویزیون اطلاعات برداری‏می‏كنند و به تدریج شروع به دمونتاژ یا باز كردن تك تك واحدها و نهایتا تك تك عناصر سازنده واحدها‏می‏كنند و از این مسیر و با كمك آزمایشات متعدد سعی ‏می‏كنند مسیر طی شده توسط سازنده اصلی برای رسیدن به این محصول پیشرفته ( در مثال ما تلویزیون دیجیتالی) را كشف كنند. در این جزوه ما قصد داریم با استفاده از اصول مهندسی معكوس و استفاده از ابزارهای قدرتمند آمار و احتمالات و بحث های روانشناسی نحوه كاهش تردید بین جوابهای چهار گزینه ای به سه گزینه ای و نهایتا تك گزینه ای و كشف گزینه صحیح با درصد احتمال صحت بالا را برای شما تشریح كنیم. كارآیی خارق العاده این روشها هنگامی آشكار‏می‏شود كه شما نتایج آن را روی كنكورهای برگزار شده دوره های قبل تست و ارزیابی كنید. با كمی حوصله و پشتكار و دقت متوجه خواهید شد كه دیگر نیم ساعت آخر جلسات آزمون كنكور سراسری برای شما نیم ساعت ناامیدی نیست، بلكه نیم ساعتی است كه‏می‏تواند سرنوشت قبولی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و جایگاه و رتبه علمی شما را تا حد خارق العاده ای جابجا كند. در زمانی كه فقط با زدن دوعدد تست بیشتر دانشگاه محل تحصیل و رشته و مقطع تحصیلی شما تعیین‏می‏شود، بدیهی است كه اگر روشی بتواند رسیدن به بیش از ده تست صحیح را تضمین كند، ارزشی هم سنگ طلا خواهد داشت. این درحالی است كه هیچ كس حاضر نیست كارآیی و اثر بخشی این روشها را بپذیرد و براساس آنها اقدام به زدن گزینه ها نماید. قبل از اینكه وارد بحث اصلی شویم لازم است نخست روی چند نكته اساسی با هم به توافق برسیم. تنها به این شرط است كه ادامه مطالب زیر معنا دار‏می‏شود و‏می‏تواند منجر به نتیجه گردد: نكته اساسی 1: روش مهندس معكوس زمانی جواب‏می‏دهد كه فرد حداقل دانش مهندسی مورد نیاز برای تكنولوژی مورد نظر را در اختیار داشته باشد. هر چه دانش فرد از موضوع بیشتر باشد، احتمال خطای او كمتر و امكان توفیق او در رسیدن به نتیجه مطلوب بیشتر‏می‏شود. به همین دلیل هر چه دایره اطلاعات درسی شما وسیع تر و تسلط شما به مفاهیم بنیادی دروس بیشتر باشد، میزان اثر بخشی این روشها بیشتر است. بنابراین در نظر داشته باشید كه این جزوه شبیه اسلحه ای است كه شما هر چه ورزیده تر باشید بیشتر به كمك شما‏می‏آید و و در كارزارها و میدان های آزمون بیشتر به دردتان‏می‏خورد. بنابراین تا آخرین لحظه باید سعی كنید بیشترین حجم اطلاعات ممكن رادر ذهن خود جای دهید. دربخش مربوط به تند یادگیری در این رابطه بحث شده است. نكته اساسی 2: وقتی بحث احتمالات به میان‏می‏آید هرگز نباید روی اطلاعات مقطعی و موضعی نتیجه گیری كرد. بلكه باید دیدی كل نگر داشت و نتیجه نهایی را مد نظر قرار داد. برای مثال وقتی‏می‏گوئیم احتمال عبور ماشین های قرمزرنگی كه در هر ساعت از خیابان خاصی‏می‏گذرند. 30 درصد است. منظور این نیست كه 30 اتومبیل قرمز رنگ حتما پشت سر هم و به صورت قطاری از این خیابان عبور‏می‏كنند. بلكه منظور این است كه در هر ساعت از هر صد عدد ماشین، به احتمال قوی 30 تای آنها قرمز‏می‏باشند. به همین ترتیب وقتی ادعا می‏كنیم كه با روش تشریحی در این جزوه شما‏می‏توانید نسبت به كسی كه از این روش هیچ نمی داند، 30 درصد بیشترجواب درست بزنید، الزاما به این معنا نیست كه حتما و دقیقا 30 تای این تست ها درست و بقیه نادرست خواهند بود. چه بسا تعداد جوابهای درست شما بیشتر از 30 تا بشود و این بستگی به دقت و شانس و احتمالات دارد. اما نكته مهم این است كه شما حتما بیشتر از بقیه امتیاز خواهید آورد و عدد تضمینی برای توفیق شما در جوابدهی به این تست ها (نسبت به فردی كه از آنها بی اطلاع است )حداقل 30 درصد بالاتر است. نكته اساسی 3: اگر فقط یك روز به آزمون باقی مانده است، هرگز نگوئید مطالعه دیگر بی فایده است و شما شانسی برای قبولی در آزمون ندارید. فراموش نكنید كه اگر قرار باشد همه سوالات درست جواب داده شوند و همه شركت كنندگان زمان كافی برای جوابدهی به سوالات در اختیار داشته باشند، دیگر كنكور و مبارزه معنای خود را از دست‏می‏دهد. در حقیقت باید زمان كنكور بسیار كمتر از زمان لازم برای پاسخگویی به همه سوالات باشد و سختی و مشكل بودن برخی از سوالات بسیار بیشتر از حدی باشد كه بتوان همه آنها را در مدت تعیین شده جوا ب داد. در حقیقت در آزمون های استاندارد همگانی مانند كنكور سراسری، طراحان سوال سعی‏می‏كنند بیشترین تعداد سوالات ممكن را در حداقل زمان ارائه دهند تا مسابقه معنای واقعی خود را پیدا كند. در این حالت دیگر استفاده از واژه " بی فایده" برای مطالعه بی معناست، چرا كه حتی یك نیم نگاه به یك صفحه كتاب‏می‏تواند در رساندن شما به جواب یك تست تعیین كننده باشد.
خودتون قضاوت کنید این نمرات منه توی کنکور امسال (93)که از این روش استفاده کردم تازه زبانم قوی بود و فکر میکنم 25 درصد توانایی خودم بوده: 17/4 زبان و ادبيات فارسي 0/0 زبان عربي 0/0 فرهنگ و معارف اسلامي 25/4 زبان خارجي -20/0 زمين شناسي -15/5 رياضيات -2/6 زيست شناسي 2/3 فيزيك 7/7 شيمي
 
بالا