كنترل ساختار متغير (VSC) و یا كنترل حالت لغزشی (SMC)

s.m.ashrafian

عضو جدید
كنترل ساختار متغير (VSC) و یا كنترل حالت لغزشی (SMC) یک راهکار مناسب و موثر برای سيستم های غيرخطی می باشد. این نوع كنترل، در عين حال كه به شدت مقاوم است ، دارای پاسخ دیناميکی سریعی می باشد و پياده سازی آسانی دارد.
در روش کنترل مد لغزشی هدف این است که در حضور اغتشاشات و خطاهای ساختاری و غیر ساختاری که در کل منجر به عدم قطعیت مدل تحت کنترل می شود سیستم کماکان بتواند در کوتاه ترین مدت ممکن به هدف رسیده و علی رغم وجود این عدم قطعیت هه و تغییرات بار و سایر Disterbance ها بتواند حالت مورد نظر سیستم را حفظ نماید.

در این روش برای پیاده سازی از ساختاری استفاده می شود که در آن ساختار تابع کنترل u یا به اختصار کنترل با استفاده از یک تابع مبتنی برsgn که در آن s همان سطح لغزش تعریف شده است به فرم اقدام به نگهداشت سیستم در سطح لغزش تعریف شده می نماید .
اما مشکل اصلی سیستم آنجا رخ می نماید که این تابع غیر پیوسته سبب ایجاد پدیده ای نامطلوب به نام لرزش یا Chattering می شود. برای حذف یا کاهش اثر این پدیده روش های متعددی پیشنهاد و اجرا شده است . به عنوان مثال یکی از این روش ها استفاده از سیستم های مرتبه دوم یا Second order Sliding Mode Control است .

به کتاب کنترل غیر خطی ژان ژاک اسلاتین مراجعه فرمایید.
 

ali saadaty

عضو جدید
سلام کتاب اسلاتین که در مورد second order چیزی نداره .راه ساده حذف chattering استفاده از تابع tanh جای sign است. در مورد مرتبه دوم کتابی میشناسین؟
 

EECi

مدیر بازنشسته
سلام کتاب اسلاتین که در مورد second order چیزی نداره .راه ساده حذف chattering استفاده از تابع tanh جای sign است. در مورد مرتبه دوم کتابی میشناسین؟
پایان نامه زیر را دانلود کنید
http://www.diee.unica.it/DRIEI/tesi/13_pisano.pdf

گرچه روش های مرتبه بالاتر در مقابل نویز مقاومت زیادی ندارند(مشتق گرفتن از نویز کار را خرابتر میکند)
روش های فازی برای کاهش چترینگ مناسبتر و بهینه تر است
 

Similar threads

بالا