كلاس مجازي ( قابل توجه همكاران تضمين كيفيت)

aster521

عضو
كلاس مجازي _ قسمت اول

فهرست مطالب:
v سخن دردوتصوير ماندگار
v آشنايي با الزامات ISO9001- بخش اول
v دانش‌هاي دم دستي
v ترفند هاي آفيس
v زبان انگليسي
v ليگ برتر هوش (سري اول)
 
آخرین ویرایش:

aster521

عضو
سخن تصوير ماندگار

سخن تصوير ماندگار

سخن تصوير ماندگار

فروشنده موفق، دو برابر مدتي كه حرف مي زند گوش مي كند.

برايان تريسي
 

aster521

عضو
v آشنايي با الزامات ISO9001: 2008
بخش اول:
اگر به تاریخچه استاندارد ایزو 9001 نگاهی بی اندازیم اولین بار در سال 1987 و بعداز آن در سال 1994، 2000 و در نهایت در سال 2008 اصلاح و تجدید چاپ گردید.
در این مبحث شما با الزامات ایزو 9001:2008 آشنا خواهید شد.
مجموعه استانداردهای مدیریت کیفیت ایزو 9001 عمومی و برای تمام بخش ها قابل استفاده هستند. از طرفی برخی بخش های صنعت جزئیات بعضی از جنبه های استاندارد را برای صنعت خود کافی نمی بینند. بنابراین استانداردهای مخصوص این بخش های صنعتی براساس مجموعه استانداردهای ایزو 9000 تهیه شده تا خصوصیات ویژه بخش ها را در نظر بگیرد، نمونه این سیستم های مدیریت کیفیت مخصوص این ها هستند:
AS9001 برای صنعت هوافضا
TL 9001 برای صنعت مخابرات
و ایزو 16949 برای صنعت خودروسازی
نسخه های سالهای 1987 و 1994 مجموعه استانداردهای ایزو 9000 دارای ایزو 9002 و 9003 بودند، این دو زیر مجموعه ایزو 9001 بودند. با انتشار ایزو 9001:2000 این دو زیر مجموعه حذف گردیدند.
پیش از انتشار نسخه ایزو 9001:2000 شرکت ها می توانستند گواهی ایزو 9001، 9002 یا 9003 را کسب کنند. اما اکنون شرکت ها فقط می توانند گواهی ایزو 9001 را کسب کنند.
سازمان ها به صورت یک سلسله مراتب از واحدهای عملکردی ساختاربندی شده اند و معمولا بصورت عمودی مدیریت می شوند. از طرفی رویکرد پروسه ای [مرحله ای] مدیریت افقی را معرفی می کند و از موانع موجود بین واحدهای عملکردی مختلف عبور می کنند. ارزش واقعی رویکرد پروسه ای به دلیل تمرکز آن بر نتایج است و بنابراین فعالیتها و راهکارهایی را که به مشتریان و دیگر گروه های ذی نفع خود ارزشی نمی افزایند حذف می کند.
یک پروسه را می توان به شکل مجموعه ای از فعالیتهای مرتبط باهم معرفی کرد که ورودی ها را تبدیل به خروجی می کند.

خود پروسه به چند پروسه فرعی مرتبط باهم تقسیم می شود.

تصویر روبرو نشان می دهد که یک مشتری نقش مهمی را در تعیین الزامات به عنوان داده های ورودی ایفا می کند، الزامات مشتری به عنوان داده های ورودی برای تحقق محصول هستند، محصول به مشتری ارائه می شود و باید رضایت مندی مشتری را با اجرای الزامات افزایش دهد. کیفیت پروسه ها و محصولات اندازه گیری و تحلیل می شود، اقدامات لازم برای ارتقای آنها و افزایش رضایت مشتری اتخاذ می شود، مدیر ارشد مسئول اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت و پیشرفت مستمر اثرگذاری آن است، از منابع بصورت کارآمد و موثر بهره برداری می شود، این چرخه به منظور پیشرفت مستمر سیستم مدیریت کیفیت تکرار می شود، این مدل یک دید کلی از رابطه بین پروسه های اصلی استاندارد به دست می دهد.

ایزو 9001 و ایزو 9004 استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت هستند که برای تکمیل یکدیگر طراحی شده اند اما می توان آنها را جداگانه نیز استفاده کرد. از 9001 می توان برای کسب گواهینامه یا اهداف قراردادی استفاده کرد، 9004 نسب به 9001 تمرکز وسیع تری بر مدیریت کیفیت دارد، این ایزو بر نیازها، انتظارات و رضایت مندی تمام گروه های ذی نفع اشاره دارد. با این حال ایزو 9004 برای کسب گواهینامه، قانون گذاری یا امور قراردادی استفاده نمی شود. آخرین نسخه ایزو 9004 در سال 2009 منتشر گردید.
 

aster521

عضو
v دانش‌هاي دم دستي:
قصد داريم در كلاسهاي مجازي، بخشي را به آموزش دانش‌هايي اختصاص دهيم كه شايد در ظاهر ضروري جلوه نكنند اما دانستن اين موارد كاربردي در زندگي روزمره همه ما خالي از لطف نيست. اين بخش با عنوان دانش‌هاي دم دستي خدمت همه بزرگواران عزيز معرفي مي‌گردد:

تشخيص چاي خوب از بد:
يك پيمانه از چاي را در آب سرد بريزيد اگر سريع رنگ گرفت در چاي از رنگ استفاده شده است،‌ اما اگر زماني حدود 20 دقيقه براي رنگ گرفتن آب لازم بود، چاي مرغوبيست.

آيا مي‌دانيد؟

جنس چرم برای کفش از همه مناسب‌تر است زیرا چرم همانند پوست، هوا را عبور می‌دهد و قالب پای شما را به خود می‌گیرد.
دلفین‌ها هنگام خواب نیمی از مغزشان را فعال نگه می‌دارند.
مصرف آب یخ اگر چه در ابتدا تشنگی را فرو می‌نشاند اما در نهایت باعث تشدید تشنگی می‌شود.
 

aster521

عضو
v ترفند آفيس
نحوه ايجاد صفحه جديد در WORD به صورت صحيح :
هنگامی که در حال اکثر کاربران در هنگام کار با نرم‌افزار Microsoft Word، وقتی قصد دارند تا ادامه متن خود را در یک صفحه جدید بنویسند، چند بار کلید Enter را فشار می‌دهند تا نشان‌گر متن به صفحه جدید وارد شود. این روش با وجود این که عملی است اما راه صحیحی نیست. چرا که در صورتی که در ابتدای صفحه قبلی، متن جدیدی اضافه کنید، چینش صفحات شما به هم می‌خورد و فضاهای خالی اضافی در صفحات به وجود می‌آید. در این ترفند قصد داریم نحوه صحیح ایجاد کردن یک صفحه جدید در Word را به وسیله یک کلید میان‌بر برای شما بازگو نماییم.


بدین منظور:
کافی است پس از اتمام تایپ متن خود در یک صفحه، کلیدهای ترکیبی Ctrl+Enter را فشار دهید.
خواهید دید که بدون ایجاد فضاهای خالی اضافی، نشان‌گر تایپ به صفحه بعدی خواهد رفت.

البته شما می‌توانید با ورود به تب Insert و کلیک بر روی Page Break نیز این کار را انجام دهید.
 

aster521

عضو
زبان ا نگليسي

زبان ا نگليسي

v يك اصطلاح

When pigs can fly
معني: به همین خیال باش، وقت گل نی
- I'm going to buy a big car by the end of the year.

- Yes, when pigs can fly!
- می‌خواهم تا آخر سال یک ماشین بزرگ بخرم.
- به همین خیال باش
 

aster521

عضو
سري اول ليگ برتر هوش

آزمون شماره 1 : حساب سيب ها

كمتر از 100 عدد سيب از درختي مي‌چينيم. سيب ها را در چند ردیف یکسان قرار مي‌دهيم و تعداد سيب ها به گونه ای است که می‌توان 2 ردیف از سيب ها را برداشت و با استفاده از سيب های برداشته شده، به هر کدام از ردیفهای باقیمانده 8 عدد سيب اضافه کرد و یا از هر ردیف، 4 عدد سيب برداشت و با آنها 2 ردیف جدید، مشابه ردیفهای باقیمانده ایجاد کرد.
تعداد كل سيب ها و همچنين تعداد رديفهاي اوليه چيدمان آنها چند است؟
 

aster521

عضو
كلاس مجازي- جلسه دوم
فهرست مطالب:
v سخندردوتصوير ماندگار
v آشنايي با الزامات ISO9001- بخش اول
v دانش‌هاي دم دستي
v ترفند هاي آفيس
v زبان انگليسي
v پاسخ آزمون
v ليگ برتر هوش (سري دوم)
 

aster521

عضو
[h=2]
سخن دردوتصوير ماندگار

كشاورزي الاغ پيري داشت كه يك روز اتفاقي توي يك چاه بدون آب افتاد. كشاورز هر چه سعي كرد نتوانست الاغ را از تو چاه بيرون بياورد. براي اينكه حيوان بيچاره زياد زجر نكشد، كشاورز و مردم روستا تصميم گرفتند چاه را با خاك پر كنند تا الاغ زود تر بميرد و زياد زجر نكشد.[/h][h=2]مردم با سطل روي سر الاغ خاك مي ريختند اما الاغ هر بار خاكهاي روي بدنش رو مي تكاند و زير پايش مي ريخت و وقتي خاك زير پايش بالا مي آمد سعي مي كرد روي خاكها بايستد. روستايي ها همينطور به زنده به گور كردن الاغ بيچاره ادامه دادند و الاغ هم همينطور به بالا آمدن ادامه داد تا اينكه به لبه چاه رسيد و بيرون آمد.[/h]
 

aster521

عضو
v آشنايي با الزامات ISO9001: 2008
بخش دوم:

1) معیار
استاندارد ایزو 9001 دو هدف را دنبال می کند، 1) هنگامی که یک سازمان قصد نمایش توانایی خود را در ارائه مستمر محصولاتی دارد که مطابق با الزامات مشتری و قانون است. دوم وقتی یک سازمان قصد افزایش رضایت مندی مشتری را دارد. این افزایش رضایت مندی را چگونه انجام می دهند؟ این کار از طریق کاربرد موثر سیستم صورت می گیرد، در ایزو 9001:2008 عبارت «الزامات تنظیمی» به «الزامات مقرراتی و تنظیمی» تبدیل گردیده، و مجموع دو عبارت مقرراتی و تنظیمی «الزامات قانونی» نامیده می شوند.
2-1) کاربرد
تمام الزامات این استاندارد بین المللی عمومی هستند و به منظور استفاده تمام سازمان ها فراق از نوع، اندازه و محصولی که دارند تهیه شده، اگر هر کدام از الزامات این استاندارد بین المللی به دلیل ماهیت سازمان و محصولش قابل استفاده نباشد می توان از آن الزامات صرف نظر کرد. گرچه اگر یک سازمان بخواهد مطابقت خود را نسبت به استاندارد ادعا کند، این صرف نظرها باید محدود به الزامات ذکر شده در بند 7 استاندارد باشد، همچین این صرف نظرها نباید بر توانای سازمان در انطباق محصول بر نیاز مشتری و الزامات قانونی اثر گذارد.
2) منابع مرجع
در بخش دیگر، استاندارد ایزو 9000 به تشریح عبارات و اصطلاحات مدیریت کیفیت و ارتباط بین آنها می پردازد.
3) عبارات و تعاریف
عبارت «محصول» در طول استاندارد استفاده شده، این بخش مشخص می کند که «محصول» می تواند به معنی «خدمات» نیز باشد. بنابراین هرجا که با عبارت «محصول» مواجه شدید «به معنی محصول یا خدمات» است.
1-4 ) الزامات عمومی
این بند الزام می دارد که سیستم مدیریت کیفیت و پروسه های مرتبط تهیه، مستند، پیاده سازی و نگهداری شوند. همچنین الزام می شود که پروسه های مستمر پیشرفت داشته باشند.
این بخش و بخش بعدی فعالیت های لازم برای اجرا، مستندسازی، پیاده سازی، نگهداری و پیشرفت سیستم مدیریت کیفیت را مشخص می کند. این فهرست با شناسایی پروسه های لازم، ارتباط متقابل آنها باهم و تضمین در دسترس بودن منابع آغاز می شود. برای موثر بودن عملکردها معیارها و متدهایی تعیین می شوند و مورد نظارت، سنجش وتحلیل قرار می گیرند. اگر شکافی بین برنامه و عملکرد باشد، راهکارهایی برای رفع این شکاف اتخاذ می شود. پیشرفت مستمر از طریق این چرخه حاصل می شود.
زمانی پروسه های لازم اجرایی شدند استاندارد الزام میدارد که طبق آن به مدیریت این پروسه ها پرداخته شود.
هنگامی که یک پروسه برون سپاری می شود سازمان موظف به کنترل آن پروسه است. این کنترل های اعمال شده بر پروسه های برون سپاری شده باید در QMS [سیستم مدیریت کیفیت] تشریح گردند. علی رقم داشتن کنترل و تشریح آن در QMS سازمان همچنان مسئول پروسه های برون سپاری شده است و این از سازمان سلب مسئولیت نمی کند.
2-4 ) الزامات مستندسازی (4،2،1 عمومی)
مستندسازی سیستم مدیری کیفیت شامل این موارد است:
سیاست، اهداف کیفیت
دستورالعمل کیفیت
راهکارها و مدارک مستند موردنیاز استاندارد و سازمان
استاندارد مشخصا تنها به شش راهکار مستند اجباری نیاز دارد، اینها کنترل مستندات، کنترل مدارک، کنترل محصولات نامنطبق، اعمال اصلاحی، اعمال پیشگیرانه، و ممیزین کیفیتی داخلی هستند. ممکن است سازمانها بسته به نیازهای خاص خود راهکارهای اضافه ای داشته باشند.
عبارت راهکار مستند یعنی راهکار تهیه، مستندسازی، پیاده سازی و نگهداری شده.
تغییرات در هر سازمانی محتمل است، با تغییر در پروسه باید مستند اصلاح شود و مطابق با امور اجرایی فعلی باشد. این استاندارد الزامات مستندسازی را بطور وسیعی شرح می دهد. وضعیت واقعی مستندسازی ممکن است بسته به تعدادی عوامل از یک سازمان تا سازمانی دیگر متفاوت باشد.
بطور معمول مستندات بصورت کاغذی بودند، اما با پیشرفت فناوری بسیاری از سازمان ها از چاپ کاغذی به مستندسازی الکترونیکی روی آوردند.
دستورالعمل کیفیت مستند سطح بالا در سیستم مدیریت کیفیت است. این مستند حیطه کاری سیستم مدیریت کیفیت، هرنوع صرف نظرها و توجیهات را تعیین می کند. سازمان ممکن است راهکارهای مستند لازم را دستوالعمل بی آورد یا تنها ارجاعاتی از آن را ذکر کند. دستورالعمل کیفیت همچنین فراهم کننده ارتباطات بین پروسه ها است یا توضیح می دهد چطور این پروسه ها باهم مرتبط هستند.
3-2-4 ) کنترل مستندات
یکی از شش راهکارهای مستند اجباری که مورد نیاز استاندارد است کنترل مستندات است. این راهکار شامل بررسی کفایت و صلاحیت مستندات قبل از استفاده است. از آنجا که امور در سازمان دائم درحال تغییر هستند مستندها نیز تغییر می کنند. برای این موضوع باید مکانیزمی وجود داشته باشد که در آن به شناسایی وضعیت تغییر [و اصلاح] مستند پرداخته شود. این کار برای آن است که مطمئن شویم اصلاحیه جدید مستند در محل کار موجود است و مستندات نا آشنا مورد استفاده قرار نمی گیرند. همچنین حفظ خوانا بودن [شفافیت] مستند ضروریست. علاوه بر راهکارهای مستند شده توسط سازمان، مستنداتی با منشا خارجی نیز وجود دارند، مستندات مشتریان [کارفرمایان]، مستندات فروشندگان یا مستندات قانونی نمونه ای از آنهاست. این مستندات خارجی نیز باید شناسایی شده و تحت کنترل منتشر شوند.
 

aster521

عضو
v دانش‌هاي دم دستي:
آيا مي‌دانيد؟


یک میلیون سیاره به اندازه زمین در خورشید جای می گیرد!
بهترین زمان برای خواباندن کودک زمانی است که کودک کسل است، نه بلافاصله بعد از خوردن غذا یا زمانی که او بی‌تابی می‌کند!
دهان انسان روزانه یک لیتر بزاق تولید می کند.
تنها موجودای که می‌تواند به پشت بخوابد انسان است.
قطر شاهرگ گردن ۶ میلیمتر می‌باشد.
به طور میانگین هر زن ایرانی در سال ۱۵۰ دلار و هر زن در خاورمیانه تقریبا ۳۶ دلار برای آرایش چشمهایش هزینه می‌کند!
عطسه با پاک کردن بینی از باکتری‌ها و ویروس‌ها از بدنتان محافظت می‌کند.
ستاره دریایی تنها جانوری است که با وجود پرسلولی بودن و نیاز به مرکز عصبی کنترل اندام، اصلاً مغز ندارد.
 

aster521

عضو
v ترفند آفيس
یک راه سریع برای مقایسه‌ی محتوای دو یا چند ستون در اکسل:
فرض کنید در نرم‌افزار Microsoft Excel در حال کار بر روی چند ستون از داده‌‌ها هستید و قصد دارید بدانید آیا محتویات این دو ستون یکسان هستند یا در برخی سلول‌های دو یا چند ستون، تفاوت‌هایی وجود دارد. در این ترفند به معرفی یک راه سریع برای مقایسه محتوای دو یا چند ستون در اکسل خواهیم پرداخت.

بدین منظور:
ابتدا نرم‌افزار Microsoft Excel را اجرا نموده و فایل مورد نظر خود را فراخوانی کنید.
اکنون با استفاده از ماوس، دو یا چند ستون مد نظر خود را به حالت انتخاب دربیاورید به طوری که کل سلول‌های هر ستون انتخاب شود (برای این کار می‌توانید بر روی عنوان ستون کلیک کرده و با نگه داشتن کلید Ctrl، بر روی عنوان عنوان ستون دیگر کلیک کنید).
سپس کلید F5 را فشار دهید تا پنجره Go To نمایش داده شود.
اکنون بر روی دکمه Special کلیک کنید.
در قدم بعدی گزینه Row differences را انتخاب نموده و OK کنید.اکنون در صورتی که بین محتوای دو ستون تفاوتی وجود داشته باشد، ستون متفاوت پررنگ شده و به این ترتیب مشخص خواهد شد که دارای محتوایی متفاوت با سلول همسان در ستون دیگر است.
 

aster521

عضو
زبان ا نگليسي
v يك اصطلاح


Be in the same boat
معني: در شرایط مشابهی بودن (از لحاظ سختی)
She and her classmates all have to prepare for an exam this week.
They're all in the same boat.
او و همه همکلاسیهایش مجبور هستند خودشان را برای یک امتحان در این هفته آماده کنند. همه آنها همین وضع را دارند.
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
کسی نمیخواد از خانم مهندس تشکر کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
بابا یه لایکی چیزی !!!؟؟؟

خانم مهندس من از طرف همه بچه ها که زیرآبی میرن از شما متشکرم ;)
 
بالا