كشف پروتئين مبارزه با آنفلوآنزا

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
جام جم آنلاين: يك پروتئين سنتزي به نام «EP67» با تأثير بر روي سيستم ايمني بدن مي‌تواند منجر به سركوب بيماري آنفلوآنزا شود.

به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاين به نقل از وزارت بهداشت، محققان دانشگاه ايالتي «سان ديه‌گو» راه جديدي را براي مبارزه با ويروس موذي آنفلوآنزا كه معمولاً چند روز طول مي‌كشد تا علائم بيماري را نشان دهد، كشف كرده‌اند.
براساس اين گزارش، محققان با تجويز يك دوز از پروتئين «EP67‌» در 24 ساعت اوليه آلودگي به آنفلوآنزا در مدلي از موش‌ها دريافتند كه اين پروتئين مصنوعي قدرتمند فقط در عرض دو ساعت پس از استفاده، با فعال كردن سيستم ايمني بدن قبل از بروز نشانه‌هاي بيماري، آن را از بين مي‌برد.
محققان با بررسي سطح بيماري موش‌ها به دليل كاهش وزن در آنها مشاهده كردند كه به طور معمول موش‌هاي آلوده به عفونت آنفلوآنزا 20 درصد وزن خود را از دست مي‌دهند و تعداد زيادي هم جان خود را از دست مي‌دهند.
موش‌هاي درمان شده با پروتئين «EP67‌» در مقابل موش‌هاي ديگر آلوده، به مقدار خيلي جزئي كاهش وزن داشتند و از همه مهمتر اين كه موش‌هاي آلوده به دوز كشنده ويروس آنفلوآنزا نيز پس از درمان با اين پروتئين جان سالم به در بردند.
نتايج حاصل از اين گزارش مؤيد اين مسئله است كه اين پروتئين سنتزي در صورت بروز يك نوع جديد از بيماري آنفلوآنزا مانند بيماري سارس و يا آنفلوآنزاي H1N1 كه در سال 2009 شيوع پيدا كرد، قبل از شناخت عامل بيماري‌زاي واقعي مي‌تواند آن را درمان كند.
براساس اين گزارش، محققان افزودند: با تمركز بر پروتيئن EP67، مي‌توان به طور بالقوه روي بيماران تنفسي و عفونت‌هاي قارچي براي بهبودي كاركرد و از اين پروئتين براي درمان‌هاي اضطراري نيز مي‌توان استفاده كرد.
 

Similar threads

بالا