كشف فسيل اجداد تك‌سلولي حيات

hrezaee2012

عضو جدید
برخي دانشمندان معتقدند كل حيات از يك جد مشترك تك‌سلولي ايجاد شده است



تيمي متشكل از محققان دانشگاه بريستول، موزه تاريخ طبيعي سوئد، انستيتو پاول شرر و آكادمي علوم زمين‌شناسي چين موفق به كشف شواهدي از اجداد تك‌سلولي حيوانات در دل صخره‌هاي 570 ميليون ساله جنوب چين كه پيش از اين شناسايي شده بود، شده‌اند. قدمت اين اجداد تك‌سلولي به تاريخي از زمين بر‌مي‌گردد كه هنوز جانوران چندسلولي وجود نداشتند.
برخي دانشمندان معتقدند كل حيات از يك جد مشترك تك‌سلولي، تكامل يافته و در زمان‌هاي مختلفي از تاريخ زمين موجودات تك‌سلولي براي بزرگ‌تر و تبديل شدن به موجودات چند سلولي با يكديگر درآميخته‌اند كه نتيجه آن به عنوان مثال تنوع آشوبگرانه حيوانات است. با اين حال شواهد فسيلي بسيار اندكي از اين گذر تكاملي مهم وجود دارد.
فسيل‌هاي به دست آمده مراحل چرخه زندگي يك ارگانيسم آميب مانند شامل تقسيم غيرجنسي يك موجود تك‌سلولي به 2 و سپس 4 و بعد 8 و 32 و سرانجام صدها هزار سلول هاگ مانند را بخوبي حفظ كرده‌اند.
اين الگوي تقسيم سلولي به قدري شبيه مراحل اوليه جنين‌شناسي حيوانات (اعم از انسان) است كه تاكنون تصور بر‌اين بود كه اين فسيل‌ها ارائه‌كننده جنين اولين حيوانات روي زمين هستند. محققان با استفاده از اشعه ايكس پرانرژي و سنكروترون (دستگاه تقويت ذرات باردار الكتروني) در انستيتو پاول شرر سوئيس اين فسيل‌هاي بسيار ريز و ميكروسكوپيك را مورد مطالعه قرار داده و توانستند سازماندهي سلول‌ها در داخل ديواره كيسه (كيست) محافظشان را آشكار كنند.
به نظر مي‌رسيد ارگانيسم‌ها در رسوبات غني از فسفات مدفون شده و در نتيجه آغشته شدن ديواره سلول‌هايشان به فسفات تبديل به سنگ شده‌اند. اين فسيل‌ها به قدري شگفت‌انگيزند كه حتي هسته‌هاي (سلولي) خود را هم به‌خوبي حفظ كرده‌اند. متخصصان براي مطالعه دقيق نياز به يك شتاب‌دهنده ذره به عنوان منبع اشعه ايكس داشتند تا به كمك آن مدل‌هاي كامپيوتري كاملي از فسيل‌ها تهيه كنند. اين كار (وجود مدل‌هاي كامپيوتري) به محققان اجازه مي‌داد بدون هر‌گونه آسيب‌زدن به فسيل‌ها آنها را در جهت دلخواه برش بزنند. در غير اين صورت به هيچ روشي امكان مطالعه فسيل‌ها وجود نداشت. مطالعه به كمك پرتوهاي ايكس نشان داد فسيل‌ها داراي مشخصاتي هستند كه جنين‌هاي چندسلولي فاقد آن هستند.اين نتايج محققان را به كلي شگفت‌زده كرد. زيرا اكثر متخصصان اين رشته مدت‌هاي زيادي بر اين باور بودند اين فسيل‌ها نشان‌دهنده جنين‌هاي اولين جانوران روي زمين هستند، غافل از اين كه هر مطلبي كه طي 10 سال اخير راجع به آنها نوشته بودند اشتباه محض بوده و نتيجه‌گيري‌هاي آنها سمت و سوي غلطي داشته است. اين فسيل‌ها نه مربوط به حيوانات و نه ارگانيسم‌هاي چندسلولي بلكه مربوط به اجداد تك‌سلولي جانوران هستند.
 
بالا