قصه گوشی‌های سرقتی: از اوراق تا تغییر شماره سریال

morteza_420

عضو جدید
گوشی زیبایی است.
آخرین مدل از سری گوشی‌های نوكیا!
كلی هم قیمتش است.

گوشی گران‌قیمت و زیبا میان انگشتان به هم فشرده صاحبش می‌درخشد و او از گوشی جدیدش آنقدر با احتیاط استفاده می‌كند تا مبادا حتی خراش كوچكی به آن بیفتد، چه برسد به اینكه دزدیده شود.
صاحب جدید
گوشی، همان گوشی گران‌قیمت و زیبا است.
مرد جوان گوشی را میان هوا و دستانش تابی می‌دهد و از خود می‌پرسد، راستی چقدر می‌ارزد؟
شاید بتوان آن را با مبلغی حدود 300هزار تومان فروخت. گوشی دزدی بیشتر از این نمی‌ارزد. حتی اگر آخرین مدل بازار باشد!!!
گوشی‌های سرقتی
خدا نكند، اما اتفاق است دیگر، اگر گوشی شما را دزد زد چه كار می‌كنید؟ من كه حتما دست و پایم را گم می‌كنم و به احتمال زیاد تا چند دقیقه مبهوت می‌مانم.
اما دوستم كه بسیار جسور است، می‌گوید: «سارق را تعقیب می‌كنم و حقم را از او می‌گیرم.»
محمد رودباری یك مالباخته یا بهتر بگویم یك گوشی‌باخته دلسوخته است. وی ‌می‌گوید: «حدود یك ماه پیش یك گوشی جدید خریدم، یك هفته هم از آن استفاده نكرده بودم كه جناب دزد آن را با استفاده از یك لحظه غفلت من ربود.»
وی كه حدود 600هزار تومان برای گوشی سابق خود هزینه كرده بود، اكنون از یك گوشی ارزان‌قیمت استفاده می‌كند. چرا كه به عقیده وی خرید گوشی گران‌قیمت نه تنهادردسرهای خاص خود را برای نگهداری دارد، بلكه دزدان را وسوسه می‌كند.
سارا مروتی یك مالباخته دیگر می‌گوید: سال گذشته گوشی تلفن‌همراهم را كه به تازگی خریده بودم به همراه كیف دستی‌ام سرقت كردند.
از هر كدام از دوستانم كه سابقا چنین اتفاقی برایشان افتاده بود راهنمایی خواستم، گفتند: «پیگیر این قضیه نباش.» چون به نتیجه نمی‌رسی. اما من پس از دوندگی بسیار توانستم شماره سریال گوشی‌ام را به حراست مخابرات بدهم، اما پس از گذشت یك سال هنوز خبری از گوشی من نشده است.
به عقیده وی، گوشی كه به سرقت رفت دیگر پیدا شدنی نیست و فرد مالباخته تنها راهی كه دارد این است كه هر چه سریع‌تر برای سوزاندن سیم‌كارت خود اقدام كند كه این كار هم مراحل خاص خود را دارد.
در مقابل علی اشرفی كه حدود سه ماه پیش گوشی سونی‌‌اریكسون P910 جدیدش را ربوده بودند، می‌گوید: «پس از سرقت گوشی‌ام سریعا برای سوزاندن سیم‌كارتم اقدام كردم و پس از‌ آن موضوع سرقت گوشی و شماره سریال آن را به دادسرا اعلام كردم. پس از دو ماه مخابرات به وسیله شماره سریال گوشی، آن را ردیابی و گوشی را به من تحویل داد.»
اقدامات پس از سرقت
از همه كاربران تلفن‌همراه كه احتمال به سرقت رفتن گوشی تلفن‌همراهشان را می‌دهند؛ سوالی داریم.
آیا آمادگی آن را دارید كه در صورتی كه گوشی تلفن‌همراه شما به سرقت رفت، هر چه سریع‌تر اقدام كنید و جلوی سوءاستفاده‌های مالی یا احتمالا جنایی آن را بگیرید؟
می‌دانید به كجا باید مراجعه كنید و چه مرا‌حلی را طی كنید؟
صافی، یك فروشنده انواع گوشی دست دوم در پاساژ علاءالدین در این باره می‌گوید: «این احتمال وجود دارد كه گوشی سرقتی به دست سارقان مسلح بیفتد تا به وسیله آن با همدستان خود تماس بگیرند یا به دست افرادی بیفتد كه گوشی را به متقاضیان تماس با خارج از كشور می‌دهند و پول كافی بابت آن می‌گیرند.
گاه نیز سیم‌كارت سوخته را دور انداخته و گوشی سرقتی را می‌فروشند كه اكثرا گوشی‌های سرقتی اوراق می‌شوند و از قطعات آنها استفاده می‌شود.»
حسینی، یكی از كارمندان شركت مخابرات در این زمینه می‌گوید: «پس از به سرقت رفتن گوشی تلفن‌همراه، قبل از هر اقدامی برای سوزاندن سیم‌كارت خود اقدام كنید.
برای این كار ابتدا باید به كلانتری محل مراجعه كنید و سرقت گوشی را اطلاع دهید. سپس به دادسرا ارجاع داده می‌شوید. دادسرای محل به شما فرمی می‌دهد كه پس از پركردن فرم و اعلام به سرقت رفتن گوشی موبایل می‌توانید برای سوزاندن سیم‌كارت به یكی از دفاتر خدمات مشتركین تلفن‌همراه مراجعه كنید كه معمولا سوزاندن سیم‌كارت حدود یك ساعت طول می‌كشد.»
به گفته وی، برای سوزاندن سیم‌كارت ارائه آخرین قبض تلفن‌همراه الزامی است، در غیر این صورت باید آخرین قبض را از دفاتر خدمات ارتباطی دریافت كنید و پس از پرداخت مبلغ سیم‌كارت جدید خود را تحویل بگیرید.
فروزش یكی از كارمندان بخش پیگیری گوشی‌های سرقتی نیز در این باره می‌گوید: «پس از سرقت گوشی و اعلام مفقودی آن به دادسرا در اولین فرصت جعبه مخصوص گوشی تلفن‌همراه را به دادسرا برده و شماره سریال آن را اعلام كنید.»
بدین ترتیب زمانی كه گوشی سرقتی با سیم‌كارت دیگری فعال شود، گوشی مسروقه از طریق مخابرات ردیابی و به صاحبش تحویل داده می‌شود.
البته وی به این نكته نیز اشاره می‌كند كه ردیابی و یافتن گوشی‌های سرقتی به این آسانی‌ها هم نیست و معمولا طی مراحل ذكر شده مدت‌ها به طول می‌انجامد و اغلب فرد مالباخته عطای یافته شدن گوشی موبایلش را به لقایش می‌بخشد.
یكی دیگر از كارمندان شركت مخابرات كه از قضا خودش هم مالباخته است، می‌گوید: «در بین دوستان و آشنایان افراد زیادی را می‌شناسم كه گوشی‌شان به سرقت رفته و به‌رغم انجام اقدامات لازم، پس از گذشت سال‌ها هنوز خبری از گوشی خود به دست نیاورده‌اند.»
بی‌اعتمادی مخابرات
یكی از شهروندان از بی‌اعتمادی خود به پیدا شدن گوشی‌های سرقتی توسط شركت مخابرات می‌گوید و معتقد است، شنیده‌ام شماره سریال گوشی‌های سرقتی را تا مدت یك هفته پس از اعلام به مخابرات پی‌گیری می‌كنند، زیرا اگر قرار باشد تمام اعلام سرقت گوشی‌های تلفن‌همراه را هر روز پیگیری كنند، نیاز به یك اداره مستقل به همراه چندین متصدی است.
پس از آنجا كه چنین امكانی وجود ندارد و شركت مخابرات پرسنل زیادی را برای این كار اختصاص نداده است شخص سارق با خیال راحت از گوشی سرقتی استفاده و پس از سه تا چهار روز آن را اوراق می‌كند.
داوود زارعیان، مدیر روابط عمومی مخابرات ایران در این باره می‌گوید: «در صورتی كه صاحب گوشی ربوده شده شماره سریال گوشی را به مخابرات اعلام كند، این شماره در لیست سیاه قرار می‌گیرد و زمانی كه سارق از طریق گوشی شماره‌گیری كند، شماره وارد شبكه شده و امكان ردیابی آن فراهم می‌شود.»
وی در مورد اینكه چطور احتمال ردیابی سارق وجود دارد گفت: «این مساله بستگی به سارق دارد. چرا كه بسیاری از سارقین برای مدت‌ها از گوشی سرقتی استفاده نمی‌كنند و یا با دستكاری، شماره سریال گوشی را عوض كرده و گوشی سرقتی را با شماره سریال جدید به سرعت به فروش می‌رسانند كه در این صورت امكان پیدا كردن گوشی سرقتی غیرممكن می‌شود.»
از عوض كردن سریال گوشی‌ها گفتیم. بد نیست به این نكته اشاره كنیم كه برخی از فعالان بازار گوشی معتقدند در پاساژ علا‌ءالدین مراكزی وجود دارند كه به طور علنی اقدام به تغییر شماره سریال گوشی می‌كنند، بدون اینكه با آنها برخوردی شود.
آیا شركت مخابرات و مراجع ذی‌ربط نباید اقدامی برای جلوگیری از تعویض شماره سریال گوشی‌ها كنند؟ آیا این اقدام جرم نیست؟ و آیا این اقدام باعث نمی‌شود سارقان گوشی‌های تلفن‌همراه با آزادی عمل بیشتری به كارهای خود ادامه دهند؟
گوشی‌های سرقتی و سیم‌كارت‌های اعتباری
از زمانی كه سیم‌كارت‌های اعتباری تالیا و ایرانسل وارد بازار شده‌اند، نه تنها مشكل بسیاری از شهروندان كه توانایی و یا شرایط خرید سیم‌كارت‌های دائمی را ندارند حل شده است، بلكه مشكل سارقان گوشی‌های موبایل هم تا حدود زیادی رفع شده است.
چراكه پیگیری سریال گوشی‌های سرقتی با سیم‌كارت‌های اعتباری بسیار مشكل‌تر از پیگیری با سیم‌كارت‌های دائمی است.به همین دلیل امروزه در سایه عرضه نامحدود و گسترده سیم‌كارت‌های اعتباری در انواع مختلف، گوشی‌های سرقتی كمتر از اوراق خانه سر در می‌آورند.
برخی از مالباختگان نیز از مراجعه به دادسرا و پی‌گیری گوشی خود، صرف‌نظر می‌كنند. این در حالی‌است كه كشاورز، یكی از كارمندان تالیا در این زمینه می‌گوید: «این شركت درصورت درخواست متقاضی، سریال گوشی مسروقه را پیگیری می‌كند و پیدا شدن گوشی هم بعید نیست.»
به نظر می‌رسد، با توجه به شرایط موجود و گفته‌های برخی از مالباختگان هیچ نهادی برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد و به همین دلیل است كه سارقان بی‌هیچ هراسی به اعمال خود ادامه می‌دهند.
گوشی‌های اوراقی
اگر سری به خیابان‌های جمهوری، امام‌خمینی و پشت شهرداری بزنید، حتما دست‌فروشانی را مشاهده می‌كنید كه در بساط‌شان همه چیز یافت می‌شود. از انگشترهای ظریف دخترانه با طرح ماه‌و‌ستاره و عروسك‌های باربی تا چاقوی ضامن‌دار و البته گوشی‌های سرقتی.
گوشی‌های سرقتی كه توسط برخی از دست‌فروشان به فروش می‌رسد، قیمتی بین 20 تا 100هزار تومان دارند كه البته این قیمت‌ها بستگی شدیدی به مدل گوشی‌ دارد.
احدی یك فروشنده گوشی در پاساژ علاءالدین در مورد گوشی‌های سرقتی می‌گوید: «خرید‌و‌فروش این گوشی‌ها جرم است. به همین دلیل اكثر گوشی‌های سرقتی توسط برخی از سودجویان اوراق می‌شوند و از قطعات آنها برای تعمیر گوشی‌های معیوب استفاده می‌شود كه اگرچه این كار نیز جرم است، اما ممر درآمدی است برای سودجویان!» معروف، یك فروشنده دیگر می‌گوید: «بخش دیگری از گوشی‌های مسروقه كه دیگر باید از پیدا شدن آنها قطع امید كرد با تعویض شماره سریال و بسته‌بندی در جعبه‌های جدید به فروش می‌رسند.»
حسینی، كارمند شركت مخابرات در این زمینه می‌گوید: «شماره سریال گوشی‌های تلفن‌همراه كه از مبادی رسمی وارد كشور شده‌اند در شركت مخابرات شناسایی و اصطلاحا گوشی رجیستر می‌شود.»
به گفته وی به مرور زمان و با از رده‌خارج شدن گوشی و خراب شدن آن، شماره سریال گوشی بلااستفاده می‌ماند؛ لذا عده‌ای با شناسایی این شماره سریال‌ها آنها را روی گوشی‌های قاچاق یا دزدی زده و آن گوشی را با جعبه‌ای جدید به فروش می‌رسانند.
برداشت آخر
شارژر، هندزفری، جعبه و كارت ضمانت‌گوشی جدیدش را مقابلش گذاشته و با افسوس به آنها نگاه می‌كند. هنوز صدای زنگ گوشی‌اش در گوشش است.
چند روز است گوشی زیبایش را ربوده‌اند. تمام اقدامات لازم را نیز انجام داده است؛ اما هنوز جای گوشی جدیدش خالی ا
 

sajad_zdf

عضو جدید
salam agha man vaghti in neveshtaro daram mikhonam daram geryam:cry: migire chon hamin 2roz pish goshiro ke 420 toman kharide bodam ke modelesh nokia n85 bod ro azam dozdidan.shekayatam neveshtam kaghaze dadgostari ro ham emroz bordam mokhberat (qazvin) ama fekr nakonam peyda beshe.khoda kone peyda beshe akhe chand hafte bishtar nabod kew kharide bodamesh.
 

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من یه نرم افزار روی گوشیم نصب کردم که در صورت عوض شدن سیم کارت به شماره بابام SMS می فرسته اینجوری می شه فهمید گوشی دست کیه.
 
بالا