قرار دادن تصاویر فضای سبز وتحلیل آنها

safir sabz

عضو جدید
سلام .فکر کردم جالب باشه اگه یک تصویر رو توی صفحه بزاریم و درباره نهوه طراحی وبافت وکلا همه موارد فضای سبز گیاهان بحث کنیم
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خیلی عالیه، موافقم! :)
البته من که از طراحی فضای سبز چیزی سرم نمیشه ولی خیلی دوس دارم یاد بگیرم... اولش میام سر کلاستون یاد میگیرم شاید کم کم ایده و نظر هم بدم!
 

حمید 88

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
من هم هستم البته در حد ابتدایی مثلا گل همه رنگش خوبه
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بنده هم موافقت خود را اعلام نموده و منتظر تصاویر شما هستیم
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
صاحابش رفته گل بچینه!

اگه نمیای منهدمش کنیم تاپیکو... کسی نمیخواد شروع کنه؟
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
:w11::w17:

خب حالا تحلیلمون باید روی چه جزییاتی بنا بشه؟؟؟:D
خوب مهندس در باره نوع استفاده از فضا نوع استفاده از گیاهان صحبت کن نقد کن چه کاری بهتره انجام میشد
L
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
به نظر من که همینجوری حرف نداره، خیلی باحاله! :d
 
  • Like
واکنش ها: fgni

safir sabz

عضو جدید
از تک درخت به عنوان تمرکز روی یک نقطه استفاده شده .دیوار های سبز کار جالبیه اما بهتر بود گیهی گل دار رو انتخاب میکرد مثل روز رونده و یا آبشار طلایی .تمام نقاط طرح زاویه داره واین خوبه که کار یک دسته .چمن خوب کار نشده .سبک کار رو نمیدونم وظاهرا یک گیاه خرزهره در این منظره به کار رفته .
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تصویر شماره یک:

یک محوطه سازی تقریبا خصوصی انجام شده در کنار خونه یا ویلا که باشه.با تکیه و استفاده بیشتر از گیاه فضای خونه و محوطه رو جدا کرده.از داربست های کوتاه و گیاه برای مرز بین خونه و محوطه استفاده شده که این هم باعث شده که این دو قسمت از هم تفکیک بشن هم مانعی برای دید نشده.
بسته به نظر طراح و احتیاج مالک گیاهان روی داربست میتونه همیشه سبز و خزان پذیر باشه که اگه همیشه سبز بخوان کمتر گلدهی داره واگه گیاهان رونده گلدار بخوان تقریبا زمستان بافت گیاهی روی داربست ها دیده نخواهد شد.
قسمت چمن کاری یکم زردی و کجلی داره که بهتره برای جاهای خصوصی رسیدگی بیشتری بشه.همچنین محوطه جای کار برای یکی دوتا درختچه زینتی گلدار و گلکاری به اندازه کوچک رو داره که باعث میشه این فضای چمن کاری بیشتر به چشم بیاد.
داربست کنار چمن احتمالا هدایت کننده هست به قسمت دیگه که اونم میتونه بسته به نیاز با گیاهان رونده مختلف پوشونده بشه.میشه حتی یه صورت ترکیب گیاهان همیشه سبز و خزان دار استفاده کرد که هم تو بهار و تابستون گل موجود باشه هم تو زمستون چهره سبز باقی بمونه.
کف به نظر میاد از سنگ ریزه استفاده شده برای جاهای کوچک بد نیست استفاده بشه ولی برای مجوطه های بزرگتر مناسب نیس چون رفت و آمد رو سخت میکنه.
مکان ساختمون خوبه ولی منظره روبروش باید نشاط بیشتری داشته باشه که با همون گلکاری و اینا میشه درستش کرد
اون طرف ساختمون هم مشخصه که درختان بزرگ و سایه انداز هست ولی مشخص نیس کاربریش چی هست

تصویر شماره دو:
یک معماری کاملا مدرن هست ترکیب ساختمون و فضای سبز با همدیگه یا تداخل این دو با همدیگه رو میشه گفت
احتیاج به مراقبت خیلی زیاد داره چون تو محوطه داخل خونه هست باید مدام نگهداری بشه تا به یه مرداب مانند تبدیل نشه.برای چنین چیزایی اگه یه سیستم گردش وجود داشته باشه خیلی بهتر هست.
مکانی راحت برای استراحت و ... مناسب جاهایی هست که امکان این جور محوطه سازی رو در بیرون ندارن.بسته به نیاز میتونن از روشی استفاده کنن که حتی صدای آروم شرشر آب هم شنیده بشه.
از نخل مرداب و گیاهان آبزی استفاده شده میشه برای تنوع از گلهای آبزی مثل نیلوفر و ... هم استفاده کرد.البته این طرح معمولا ساده اجرا میشه.
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
خوب ممنونم ظاهرا ستقبال كمه اما برا اول كار خوبه ببينيد در هر دو منظره فضاي كار شده بسيار كوچكه بنا بر اين دقت در طراحي اين فضا ها مهم هست
در باره تصوير اول حياط بسيار كوچيه اطرافش هم ساختمون هاي بلند داره بنا بر اين كاشت عمودي گياه بيشتر جلب توجه ميكنه ضمن اينكه كاشت اون تك درخت هم بعنوان نقطه تمركز و هم بعنوان يك گياه پايا و ماندگار بيننده رو به ثباط طراحي اميدوار ميكنه منظور اينه كه بيننده فكر نميكنه اگه باغ بحال خودش رها بشه ازبين ميره بلكه درخت روز به روز بزرگتر و زيبا تر ميشه حالا اينكه چرا تو همين فضا از گل استفاده نشده يه نقطه ضعف محسوب ميشه ميشد از چند نمونه گل فصلي و يا رونده هاي دائمي استفاده بشه ديواره عمودي كار جدا كردن بين دو فضا رو انجام ميده كه ظاهرا اونطرف ديواره از سنگريز استفاده شده در مجموع طرح ساده اما از فضا بنحو احسن استفاده شده تا كوچيك بنظر نياد و حس بزرگ بودن رو الغا ميكنه
در مورد تصوير دوم هم نظر افسون درسته طراحي مدرن كه واقعا نياز به رسيدگي مداوم و گردش جريان اب داره و اما اين سبك معماري زياد كاري به تزئين نداره بيشتر ميخواد حس طبيعي طبيعت رو در محيطهاي شهري امروزي الغا كنه بنا بر اين بسيار ساده طراحي ميشه
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
در واقع هر دوش یه جورایی وضعیت کنونی فضای سبز رو نشون میده که فضاها بیشتر توسط ساختمون و معماری و بافت سخت ساخته شده و بیشترین کار رو باید در کمترین جا با گیاه انجام داد
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
خوب حالا من یه عکس می زارم تا نظرتون رو بگید :smile: :


يه محوطه سازي كوچيك برا حياط خلوط كه عموما در اروپا در حياط پشتي خونشون انجام ميدن ايجاد يه حوضچه مصنوعي كوچيك و البته يه باغ خشك سبم باغ شبيه سبك باغهاي ژاپني المانهاي اب بركه سنگريزه و افر اي قرمز و نيلوفر ابي

سنگها كف حياط جلب توجه ميكنن در مجموع ميشه كفت طراحي جالبيه و تو فضاي اندك كنار هم قرار دادن اين گياهان و سنگها و سنگريزه ريختنها يه مقدار در عمل سخت بنظر ميرسه و هر كسي من جمله خود من ميترسم اينطور گياها رو كنار هم بگذارم
 

safir sabz

عضو جدید
پله خیلی خوب طراحی شده و در کل طرح همامنگی وجود داره همه بر مبنای دایره کارشده خیلی قشنگه
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
همش سبز خالیه، گل و بلبل نداره چرا؟! اون آفتابهه با اون شیلنگا هم زده عکسو خراب کرده!!
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نظرتون در مورد این عکس:

قشنگه ! ولی جای یه سری گیاه ها کمه! همچنین جای آب ! وجود یه حوض کوچیک با فواره کمه !

من فکر میکنم اگر دور تا دور چمن رو گل میکاشتن بهتر بود ... اون جوری روح بیشتری داشت .

آب هم که خیلی به زیبایی فضای سبز کمک میکنه ... اگر یه حوض یا استخری وجود داشت خیلی بهتر بود .

اینجوری یه جوریه ... انگار خشکه طرحش !
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با اجازه ی دوستان ! ... حیفه این تاپیک اینجوری بخوابه و بعد از مدتی خاک بخوره ! ... نظرتون در باره ی عکس زیر چیه ؟!


از نظر من طراحیش بی نقصه ! ... همه ی نکات طراحی درش رعایت شدن ... یه جورایی روح داره ... خشک نیست . من که خیلی دوستش دارم .

من طرح هایی که آب درشون به کار رفته رو خیلی دوست دارم . آب تاثیر خوبی روی روحیه ی انسان میذاره ... یه جورایی آرامش بخشه ... مخصوصا اگه توی طراحی ، آب به صورت جوی باشه و همراه با شیبی مناسب که جریان داشته باشه و صدا ایجاد کنه ... یا فواره و آبشار که فوق العاده س و صدای بلند تری ایجاد میکنه . در نتیجه مانع خوبی برای صداهای مزاحم بیرون میشه ... توی شکل زیر آب ساکن نیست و دارای شیبی ملایمه که همون حرکت آب هم زیبایی فضا رو دو چندان کرده !

سنگ هم که فضا رو طبیعی تر نشون میده ... استفاده از سنگ ها با اندازه و رنگ های مختلف ، به زیبایی بیشتر طرح کمک کرده .

انتخاب گل و گیاه با رنگ های قرمز و نارنجی و زرد ، هماهنگی خیلی خوبی با رنگ سبز چمن و درختان داره ... در کل طرح عااااااالیه


LandscapingCentral3.jpg

 

ninaz1366

عضو جدید
به نظر منم طراحیش خوبه . برای قسمت ورودی از گلهایی با رنگای گرم استفاده شده ( قرمز و زرد) این روش معمولا برای طراحی کاشت ورودی پارکها استفاده میشه برای تاکید وجذب. فرم برگ گیاهانی که بالای پله ها کاشته شده مشابه هم هستن (همشون سیخ سیخین :D) و با کاربرد سنگ و آب و گیاه در کنار هم یک محیط طبیعی رو به بیننده القا میکنه . من احساس میکنم اون گلدونا اضافیه و مسیر پله ها رو اشغال کرده و با وجود اون همه گل در اطرافش نیازی به اونا نیست البته برای این فصلش که گیاها گل دارن!
 

Lina!

عضو جدید
به نظر منم طراحیش خوبه، مخصوصاً فضای سبز و گیاهان موجودش.... اما یه مشکلاتی داره...
- اول اینکه به نظر تنها ورودی به ساختمون همون پله ها باشه که مشکلاتی رو ایجاد می کنه. بد نبود یه رمپی، ورودی غیر مستقیمی می زاشتن تا بچه ای، کالسکه و ... برای عبور با مشکل مواجه نمی شدن.
- و از روی مسیر جویاختلاف ارتفاع زیادی به نظر میاد که اگر این اختلاف با درصد شیب کمتری بود دید بهتری ایجاد می کرد.
- و مسئله آخر از نظر من روشناییه. با این مسیر نسبتاً تنگاتنگ و اختلاف ارتفاع، تو تاریکی کمی خطر ایجاد می کنه که چندتا چراغ های پایه کوتاه در دو طرف جوی آب لازمه.
 
بالا