قبل از طراحی و ساخت وبسایت، به سئو فکر کنید

سایت دار

عضو جدید
فرض کنید مشتری ازتون میپرسه برای بهتر شدن رتبه طبیعی سایتش چی کار کنه. شما هم بعد از کلی بررسی، تحلیل بازار و بازبینی قیف مشتری یکی از پیشنهادهای زیر رو بهشون میدید:
"باید معماری سایتتونو بازسازی کنید" یا "باید کل سایتتونو جابجا کنید" یا حتی "باید مدل تجاریتونو تغییر بدید، چون مدل کنونی ارزش خاصی نداره".
همه اینها باید بعد از اینکه سایت ساخته و راه اندازی شد انجام بشن. من بعنوان دانش آموخته حوزه بازاریابی بهتون میگم تو واحدهای درسیمون، بین روشهای بازاریابی سنتی چیزی به اسم سئو نخوندیم. بعید نیست حتی شرکتهای معروف هم این حوزه رو فراموش کنند.
دارکوب تو این پست به حوزه هایی میپردازه که باید همراه با تحلیل سوات و مدلهای قیمت گذاری – قبل از طراحی و ساخت مکان دیجیتالیتون - انجام شه.
1- حوزه های استراتژیکی گسترده تر
2- حوزه های فنی که باید با توسعه دهنده ها به بحث گذاشته بشن
3- حوزه های طراحی که باید با طراح ها به بحث گذاشته بشن
نکته: این پست قرار نیست به عنوان چک-لیست قبل از راه اندازی سایت مورد استفاده قرار بگیره (بنابراین حوزه هایی مثل robots.txt، آنالتیکس، اجتماعی و تگ های عنوان کاملا حذف شده اند)، بلکه فهرستی از حوزه های مؤثر در سئوست که بعد از ساخت سایت تغییر دادنشون به سختی انجام میشه).


سوالات استراتژیکی گسترده تری که باید جواب داده شوند
1- چطور شعار تبلیغاتیمونو به گوش مردم برسونیم؟
بعد از اینکه "پیشنهاد ارزش" تونو تعیین کردید، نوبت میرسه به اینکه در مورد نحوه مخابره آنلاینش فکر کنید.
آیا عبارتی که انتخاب کردید، اشاره ای به مشکل مشتری/راه حل شما که مردم در موردش سرچ میکنند داره؟
پیشنهاد ارزشتون شاید نتونه سرچ های زیادی بگیره، اگه اینطور باشه، باید سعی کنید برند رو در کنار حل مشکل بیاریدو مشتری های خاصی رو هدف بگیرید. (برای روشهای تبلیغ آنلاین به پست روشهای سئوی برون-صفحه برای جذب ترافیک مراجعه کنید).
این عبارتها چقدر رقابتی اند؟ شاید متوجه بشید فضا بیش از حد رقابتیه و بخواهید دنبال یه جایگزین یا متغیرهای بلند مدت پیشنهادتون بگردید.
2- آیا ما بخش مشتریهامونو درک کرده ایم؟
یه سری سوالات میتونن نقطه شروعی برای تحقیقات بیشتر در این باره باشند:
بازار ما چقدر بزرگه؟ مخاطب مد نظرمون در اینده نزدیک بیشتر یا کمتر میشه؟ (میتونید از Google Trends کمک بگیرید)
شخصیت های مهممون چه کسایی هستند؟ انگیزه هاشون، نقششون، موقعیت جغرافیاییشون و نیازهاشون چیه؟
چه رفتارهای آنلاین و آفلاینی دارند؟ خارج از سایت از چه طرقی میشه باهاشون ارتباط گرفت؟ (پست قیف مشتری میتونه در این مورد کمکتون کنه).
با دونستن این مسائل، میتونید معماری سایتتونو حول چیزهایی بسازید که مشتریتون برای رسیدن به هدفش بهش نیاز داره. برای ساخت سایت مناسبی که مشتری رو به طرف هدف هدایت کنه در مورد بازاریابی محتوا تحقیق کنید. ایده آلش اینه که این کارها قبل از ساخت سایت انجام بشن تا تعیین کنند چه صفحاتی و برای چه مقاصدی باید ساخته بشن که چه کلیدواژه هایی باید توشون بکار بره.


رقبای آنلاینمون چه کسایی هستند؟
اگه بدونید تو فضای آنلاین قراره با کی رقابت کنید میتونه درمورد مسائلی مثل معماری سایت، تجربه کاربری راهنماتون باشه و کمک کنه که تو بعضی کارها به رقباتون پیش دستی کنید. اول باید رقباتونو به این سه دسته تقسیم کنید:
رقبای جستجویی: کسایی که برای خدمات / محصولاتی که شما عرضه میکنید رتبه گرفتند. این دسته از رقبا از نظر کلیدواژه ها مشابه شما هستند اما احتمالش هست که خدماتشونو با مقاصد متفاوتی عرضه کنند.
رقبای تجاری: کسایی که در حال حاضر همون مشکلاتی رو برای مشتری حل میکنند که شما میخواهید حل کنید.
رقبای متقابل: کسایی که مشکل مشتریهای شما رو به طور غیر مستقیم حل میکنند.
بعد از اینکه این سه تا فهرست از رقبا رو آماده کردید، تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید هر کدوم چه جایگاهی دارند و برای اینکه به اون جایگاه برسید چقدر به منابع عملکردی نیاز دارید. یعنی باید به این سوالات جواب بدید:
رقبامون چقدر بزرگند و چی کار میکنند؟
چطوری خودشونو از بقیه متمایز کردند؟
برندشون چقدر قویه؟
پروفایل لینکشون چطوره؟
برای معماری سایتشون چه کارهای جالب یا متفاوتی کردند؟
برای تحلیل لینک رقیب میتونید از ابزار Open Site Explorer، Majestic SEOو Ahrefs و برای شناسایی کسایی که برای کلیدواژه های هدف شما رتبه گرفتند از SEM rush کمک بگیرید.


حوزه های فنی که باید در نظر بگیرید تا از نیاز سایت به بازسازی یا انتقال پیشگیری شود
1- HTTP یا HTTPS
ببینید میخواهید از کدوم استفاده کنید. در بیشتر مواقع، با توجه به اینکه این مسئله یکی از عوامل رتبه گرفتن سایت از گوگل هم هست، اولی رو استفاده میکنند. اگه میخواهید در آینده روی سایتتون درگاه پرداخت داشته باشید و پولی پرداخت بشه، حداقل روی اون صفحات، HTTPS لازمه.
2- در مورد نسخه استاندارد URLتون تصمیم گیری کنید
اگه گوگل با URLهای مختلف به یک محتوای یکسان برسه، به مشکل محتوای تکراری برمیخورید. اگه یه نسخه مشخصی نداشته باشید، صفحات سایتتون بیخودی با همدیگه رقابت خواهند کرد.
از نظر توسعه دهنده، اگه صفحه ای روی دیتابیس یه ID واحد داشته باشه، یک صفحه است اما از نظر موتورهای جستجو، URL تعیین کننده یکی بودن صفحه است. توسعه دهنده باید به خاطر داشته باشه که هر محتوا باید فقط از طریق یک URL در دسترس باشه.
3- سرعت سایت
توسعه دهنده ها برای اینکه کدها رو سر وقت برسونند تحت فشارند و ممکنه همین باعث بشه از یه سری حوزه ها که روی سرعت سایت اثر دارند غافل بشن. از همون اول بر اهمیت سرعت صفحه تأکید کنید و یکم برای بهینه سازی عملکرد سایت وقت بذارید (پست بهینه سازی سایت با افزایش سرعت صفحه میتونه راهنمایی خوبی براتون باشه).
4- زبانها و موقعیت های مکانی
اگه میخواهید کاربرهایی رو از کشورهای مختلف هدف بگیرید، شاید لازم شه سایتتون چند زبانه، چند منطقه ای یا هم چند زبانه و هم چند منطقه ای باشه. در مورد این هم قبل از طراحی و توسعه سایتتون تصمیم گیری کنید. تحقیق در مورد کلیدواژه های محلی، ملاحظات hreflang و محتوای تکراری، همه از مسائلی هستند که باید قبل از ساخت سایت بهشون پرداخت.
استفاده از دامنه های متفاوت برای کشورهای مختلف یه مزیتی داره که میتونید یه کشور یا زبان رو از نزدیکتر هدف بگیرید. اما این روش بستگی به این داره که منابع ساخت و نگهداری از زیرساختها، نوشتن محتوای خاص و تبلیغ همه دامنه ها رو داشته باشید.
اگه بخواهید زبانها و کشورهای مختلف رو روی یه سایت داشته باشید، معمولا بهترین کار استفاده از پوشه های فرعی است (مثلا .com/uk یا .com/ir). پوشه های فرعی میتونن از یه پلتفرم یا سیستم مدیریت محتوا راه اندازی بشن، در نتیجه هزینه های نگهداری و توسعه سایت بسیار کمتر خواهد بود.
5- ویرایش آسان و انعطاف پذیری در یک پلتفرم
گوگل توصیه ها و ملزوماتشو دائما بروزرسانی میکنه. پلتفرمتون باید اونقدر انعطاف پذیر باشه که بتونید سریع تغییرات مورد نیاز رو در مقیاس سایتتون اعمال کنید.


حوزه های طراحی که باید در نظر گرفته بشن تا در آینده نیازی به بازسازی سایت نباشه
1- معماری و لینک دهی داخلی
اگه میخواهید موتورهای جستجو بتونن محتواتونو پیدا کنند و در اختیار کاربرها قرار بدن نیاز به یه معماری اطلاعات مؤثر دارید. اگه خزنده ها نتونن به محتوای سایتتون دسترسی داشته باشند، نمیتونن به خوبی به سایتتون رتبه بدن. از نظر انسانها هم معماری اطلاعات اهمیت زیادی داره چون کمک میکنه کاربرها اطلاعاتی رو که دنبالش میگردند براحتی روی سایت پیدا کنند.
اگه امکانش بود، باید ساختار سایتتون فلت باشه و صفحات از صفحه اصلی سایت بیشتر از 4 کلیک فاصله نداشته باشند. اینطوری موتورهای جستجو و کاربرها میتونن با حداقل کلیکها به محتوای سایتتون دسترسی داشته باشند.
از تحقیق کلیدواژه و رقیب استفاده کنید تا ببینید چه صفحاتی لازم دارید، اما نحوه گروهبندی صفحات و ارتباطشون با هم باید با محوریت کاربر انجام بگیره. به کمک روش مرتب کردن کارتها، ببینید کاربرها چطوری بین محتوای سایتتون ارتباط برقرار میکنند. مجبور نیستید برای این کار حتما یه صفحه محصولات یا ماک-آپ داشته باشید. طراحی یک منوی بی نقص برای وبسایت هم میتونه به بهتر شدن معماری سایت کمک کنه.
2- طراحی اول-محتوا
ببینید میخواهید چه نوع محتوایی روی سایتتون داشته باشید. قراره گزارش باشه یا راهنماهای طولانی، یا شاید میخواهید یه انبار فیلم داشته باشید؟ استراتژی محتوا باید قبل از شروع طراحی و توسعه سایت انجام بشه تا معلوم شه چه فرمتهایی استفاده خواهید کرد و در نتیجه چه عملکردهایی نیاز خواهد بود. وقتی نوع محتوای سایت مشخص باشه، طراحی نوع صفحات مشخص و رابط کاربری پایدارتری ساخته میشه.
3- خوانایی دستگاه (فلش، آی-فریم، جی اس) و داده های سازمان یافته
امکان داره صفحات وب سایتتون از فناوری های مختلفی مثل جاوااسکریپت، فلش و آجاکس بهره ببره که درکش برای خزنده ها سخت میشه. درسته که بوجود آوردن یه تجربه کاربری بهتر الزامیه، اما باید مشکلاتی که این فناوری ها میتونن بوجود بیارن رو هم در نظر بگیرید. برای اینکه خوانایی دستگاهی سایتتون رو افزایش بدید، صفحاتتونو با داده های سازمان یافته نشاندار کنید.
4- طراحی واکنشگرا
هرچی تنوع دستگاه های و ملزماتشون بیشتر میشه و همراه باهاش الگوهای رفتاری استفاده از موبایل تغییر میکنه، دیدی که به موبایل هست هم عوض میشه و به جای یه کانال جدا به صورت یه فناوری مهم برای دسترسی به وب دیده میشه. بنابراین هدف بلند مدتتون رو باید روی ساخت تجربه کاربری روی همه دستگاه ها بذارید. برای این منظور طراحی واکنشگرا و ارائه روشهای دینامیک میتونه در ساخت تجربه های منحصر به دستگاهها کمکتون کنه.


جمع بندی
همونطور که مدیر هر کسب و کاری در قبال ساخت سایت مسئوله، سهم زیادی هم داره. به عنوان یه مدیر بهتره وقتتونو به کارهای مهمتری اختصاص بدید و شاید درست نباشه که این وقت رو صرف خوندن مقاله هایی درباره داده های سازمان یافته و میکروداده ها و JSON-LD بکنید. این پست حوزه های مهمی که باید برای طراحی سایت بدونید و از طراح و توسعه دهنده تون بخواهید رو در برگرفته بود و برای مواردی که نیاز به تحقیق بیشتر داشت لینکهای مناسبی در اختیارتون قرار داد. در صورتی که باز هم نیاز به تحقیقات بیشتری داشتید میتونید از مقالاتی که روی وبلاگ دارکوب قرار گرفته استفاده کنید یا در صورت تمایل، طراحی و توسعه و بازاریابی سایتتونو با یک تماس به دارکوب بسپرید.
میتونید برای گرفتن مشاوره با ما تماس بگیرید.

خدمات طراحی وب دارکوب
وب سایت : sitedar.com
 
آخرین ویرایش:
بالا