قبل از خواب SMS نزنید

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

به گزارش مهر ، محققان بنیاد ملی خواب آمریکا در تازه ترین تحقیقات خود نشان دادند که علاوه بر تلویزیون ، رایانه و تلفن های همراه نیز موجب بی خوابی می شوند. این بنیاد با بررسی هزار و ۵۰۸ فرد بین ۱۳ تا ۶۴ سال کشف کردند که ۴۳ درصد از آمریکایی ها شب ها بد می خوابند و ۶۳ درصد نیز معتقدند که به اندازه کافی نمی خوابند.

۱۵ درصد از کسانی که بین ۱۹ تا ۶۴ سال دارند و ۵ درصد از کسانی که بین ۱۳ تا ۱۸ سال دارند کمتر از ۶ ساعت در شب می خوابند.

تقریبا تمام مصاحبه شوندگان (۹۵ درصد) اظهار داشتند که پیش از خواب از یک دستگاه فناورانه استفاده می کنند که این دستگاه می تواند تلویزیون، رایانه، کنسول بازی های ویدیویی و یا یک تلفن همراه باشد.

این تحقیقات نشان می دهد که تمایل به استفاده از تلویزیون به نسبت سن متغیر است. به طوریکه ۶۷ درصد از افراد بین ۴۶ تا ۶۴ سال شب ها تلویزیون تماشا می کنند درحالیکه این رقم در بین افراد ۱۳ تا ۱۸ سال تنها ۴۹ درصد است.

این محققان در این خصوص توضیح دادند:«استفاده از نور مصنوعی در ساعات بین غروب تا قبل از خواب موجب توقف ترشح ملاتونین، هورمون خواب می شود به این ترتیب ریتمهای شبانه روز به میزان یکساعت و یا بیشتر تغییر می کند و باعث می شود فرد دشوارتر به خواب برود».

به گفته این پژوهشگران، تماشای تلویزیون نسبت به استفاده از یک بازی ویدیویی و یا جستجو در اینترنت خطرات کمتری دارد به طوریکه ۶۱ درصد از کسانی که قبل از خواب از رایانه استفاده می کنند بسیار بد می خوابند.

بر پایه این تحقیقات ، حتی ارسال اس ام اس پیش از بستن چشم ها نیز موجب می شود که خواب کوتاه تر شود. این پژوهش نشان می دهد که ۴۲ درصد از افراد بین ۱۹ تا ۲۹ سال و ۵۶ درصد از افراد ۱۳ تا ۱۸ سال پیش از خواب «اس. ام. اس» ارسال می کنند.

نتایج این بررسی ها حاکی از آن است که نوجوانان امروز به خاطر استفاده از ابزارهای فناورانه به طور متوسط ۷ ساعت و ۲۶ دقیقه می خوابند درحالی که ۹ ساعت و ۱۵ دقیقه خواب برای این گروه سنی توصیه می شود.
تمام این موارد عواقبی بر روی خلق و خو، سلامت و بازده کاری فرد در طول روز برجای می گذارند.
 
بالا