قانون جدید مالیات‌های مستقیم وتشریح ابعاد آن

P a N a H

عضو جدید
کاربر ممتاز
کارشناسان اقتصادی معتقدند که «با استقرار نظام اطلاعات مالیاتی دیگر حق هیچ‌کس ضایع نخواهد شد و ارتباطات چهره به چهره که فسادآور بود نیز حذف خواهد شد و افرادی هم که فرار مالیاتی دارند، در یکی از بانک‌های اطلاعاتی بالاخره شناسایی خواهند شد.»





قانون جدید مالیاتی که این روزها در سکوت خبری به دغدغه اصلی فعالان اقتصادی تبدیل شده است، شب گذشته به عنوان موضوع اصلی برنامه تلویزیونی پایش مورد توجه قرار گرفت و به آن پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید توتونچی، کارشناس مالیاتی در این برنامه با اشاره به موضوع قانون جدید مالیات‌های مستقیم و تکمیل بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: «اکنون پایه‌ریزی مناسبی صورت گرفته است که سازمان امور مالیاتی به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کند و برمبنای اطلاعات اظهارات را می‌پذیرد. در این بین، دیگر مشکلات کمتر می‌شود و اگر فعال اقتصادی اعتراضی هم داشته باشد، در کمیته‌های مربوطه بررسی می‌شود. اکنون مودیان فارغ از هر طبقه‌ای باید اظهارنامه بدهند و تفاوت خصوصی‌ها و دولتی‌ها هم تا حد زیادی رفع می‌شود.»

توتونچی افزود: «در قانون جدید بین ۲۰ تا ۳۰ مورد تغییرات ایجاد شده است که بیشتر این تغییرات حمایت‌های گسترده‌ای بین ۵ تا ۲۰ سال جهت معافیت‌های مالیاتی مشاغلی که به تولید و یا بخش‌های صادراتی کمک می‌کنند را شامل می‌شود. این حمایت‌ها باعث می‌شود به طور مثال در موضوع اشتغال نیروی جدید استخدام شود و یا سرمایه‌گذاری‌ها به سمت مناطق کمتر توسعه‌یافته سوق پیدا کند؛ چراکه عملا به دولت مالیاتی نخواهند داد و مالیاتشان بر پایه صفر محسوب خواهد شد.»

وی تصریح کرد: «در قانون جدید دو نکته مهم لحاظ شده است که اولی مالیات بر واحد‌های خالی از سکنه در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که بدون هرگونه دلیل و منطقی و صرفا برای سرمایه‌گذاری خالی باشد. از سوی دیگر، برای اولین بار شغل بساز و بفروشی به عنوان رسمی یک مودی مالیاتی شناخته شده است که این می‌تواند در پرداخت مالیات‌های این صنف مهم باشد. در خصوص مالیات بر درآمد اجاره هم در تهران و شهرهای بزرگ در واحد‌های بالای ۲۰۰ متر این قانون صدق می‌کند.»

این کارشناس اقتصادی در خصوص سایر موارد نیز اشاره کرد: «در خصوص مالیات بر ارث قانون بسیار تسهیل شده است که دیگر شاهد پرونده‌های طولانی مدت و اعتراض مردم نباشیم. از سوی دیگر، برخلاف قانون قبلی هرگونه طبقه‌بندی مشاغل از بین رفته است و همه مشاغل از دید سازمان امور مالیاتی به یک چشم دیده می‌شوند تا هرگونه تبعیض مالیاتی از بین برود. همچنین پیش‌بینی شده است که مالیات علی‌الراس حداکثر تا سه سال آینده به طور کامل حذف شود.»

توتونچی در خصوص برخی جنجال‌های این روزها در خصوص دسترسی سازمان به اطلاعات اقتصادی مردم نیز اضافه کرد: «در قانون فعلی چند ماده درباره تکمیل بانک اطلاعاتی لحاظ شده است که حمله‌های بی‌دلیلی به آن صورت می‌گیرد. سازمان امور مالیاتی صرفا به اطلاعاتی با کدهای محرمانه دسترسی پیدا می‌کند و در این میان شاید تنها ۵ درصد از پرونده‌ها باقی بماند که اطلاعاتش همخوانی نداشته باشد. باید توجه کنیم که حیات سیستم کارآمد مالیاتی به اطلاعات شفاف است و با این ترتیبات اجرایی پیش‌بینی شده مردم در نهایت مالیات به حق خواهند داد. الان در اکثر کشورها سیستم اقتصادی به راحتی به همه دارایی‌های مردم احاطه دارد تا بتواند مالیات درستی را برای آنان وضع کند.»

وی ادامه داد: «مودیان مالیاتی باید در نظر داشته باشند در قانون جدید اگر اظهارنامه را به موقع پر نکنند، نمی‌توانند از هیچ کدام از بسته‌ها و مشوق‌های حمایتی استفاده کنند. در قانون جدید حذف ماده ۱۰۴ فعالان اقتصادی و پیمانکاران نیز دیده شده است و مهم‌تر از آن معافیت، صد درصدی برای صادرات و خدمات کالاهای غیرنفتی و محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است. در خصوص شفاف‌سازی البته دولت به هزینه کامل خودش نصب سامانه الکترونیکی فروش را هم پیش‌بینی کرده است.»

در ادامه برنامه، گزارشی از شرکت‌های فروش فاکتور تقلبی پخش شد که توتونچی در واکنش به آن گفت: «ترتیباتی اتخاذ شده است که با همکاری سازمان امور مالیاتی و سازمان ثبت شرکت‌ها مجازات‌های سنگین و محرومیت‌های اجتماعی برای شرکت‌های صوری و اعضای هیات مدیره آنها و صدور فاکتور‌های جعلی پیش‌بینی شده است.»

همچنین در بخشی از برنامه، عباس هشی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه در تمام دنیا مالیات فعال اقتصادی علی‌الحساب است، تاکید کرد که «قانون مالیات روی درآمد است و اساس اقتصاد ما زیرزمینی است و بیش از ۶۰ درصد مردم مالیات نمی‌دهند، اما اساس باید دسترسی حاکمیت به اطلاعات اقتصادی باشد.»

توتونچی، کارشناس اقتصادی نیز در بخش آخر سخنان خود عنوان کرد: «با استقرار نظام اطلاعات مالیاتی دیگر حق هیچ کس ضایع نخواهد شد و ارتباطات چهره به چهره که فسادآور بود نیز حذف خواهد شد و افرادی هم که فرار مالیاتی دارند، در یکی از بانک‌های اطلاعاتی بالاخره شناسایی خواهند شد. در حوزه اطلاع‌رسانی اما همه رسانه‌های عمومی باید کمک کنند که این قانون به صورت شفاف برای مردم توضیح داده شود.»
 

P a N a H

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعویق یا اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم

تعویق یا اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم

در شرایطی كه اصلاحيه قانونهاي مستقيم مالياتي از ابتدای سال آینده به اجرا در می‌آید فعالان اقتصادی بر این عقیده‌اند که بر این اصلاحیه ایراداتی وارد است و اجرای آن برای فعالان بخش خصوصی کشور مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

به همین جهت اعضای کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران، نقد و بررسی این قانون را در دستور کار خود قرار دادند. اعضای این کمیسیون در نظر دارند ایرادات بند بند این اصلاحیه را استخراج و به دولت ارائه دهند. هم‌چنین نمایندگان بخش خصوصی اعلام کردند که در صورت عدم‌اصلاح این اشکالات تا زمان آغاز اجرایی شدن آن، از دولت خواهند خواست که اجرای آن را به تعویق بیندازد.در ابتدای چهاردهمین نشست کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران، محمدرضا نجفی‌منش ارائه پیشنهادات و نظرات اتاق به صورت یک لایحه به دولت در خصوص اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم را مورد تاکید قرار داد. نجفی‌منش که ریاست کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران را برعهده دارد، پیشنهاد کرد که اتاق تهران با تعامل با اتاق ایران در قالب یک بیانیه، خواستار تدوین طرح جامع مالیاتی و همچنین ایجاد سازوکارهای افزایش مؤدیان جدید در جهت افزایش درآمدهای مالیاتی شود.

فریدون طلایی‌زاده، معاون کسب‌وکار اتاق تهران نیز با اشاره به اینکه در زمان تدوین و تصویب این اصلاحیه، اتاق پیشنهادات و نظرات اصلاحی خود را ارائه کرده است، گفت: «همچنان در این قانون مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که در زمان اجرا مشکل‌آفرین خواهد بود.»
در ادامه نشست، علی موحد یکی از کارشناسان این کمیسیون، بندهای مختلف اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم را قرائت و به ایرادات آن اشاره کرد. اعضای کمیسیون نیز دیدگاه‌های خود را در مورد این ایرادات اعلام کردند. موحد گفت: «مطابق با بند ۲۱ اصلاحیه قانون پیرامون ماده ۹۵ و ۹۶ قانون مالیات‌های مستقیم، تدوین آیین‌نامه به شرح تبصره ۲ ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم با نظر جامعه حسابداران رسمی است که در این قانون حذف و پس از این فقط بر اساس نظر سازمان مالیاتی تدوین می‌شود.»موحد ادامه داد: «مطابق با بند ۲۲ اصلاحیه قانون پیرامون بند ۳ ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم به سهولت امکان علی‌الراس شدن وجود ندارد مگر در موارد خاص و چنانچه مؤدی مشمول علی‌الراس شود محاسبه مالیات بر اساس ضرایبی است که توسط کمیسیون عالی‌رتبه موضوع ماده ۱۵۴ با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی، اصناف و بانک مرکزی یا ملی تعیین می‌شود، در حالی که در اصلاحیه این ماده همه این موارد حذف شده است و تشخیص (علی‌الراس) با تغییر نام در اختیار کامل ممیز و مأمور قرار می‌گیرد و این حاکی از ممیزسالاری در سیستم مالیاتی است.»

او گفت: «مطابق با بند ۲۳ اصلاحیه قانون پیرامون ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، تبصره ۵ ماده ۱۰۰ و همچنین موضوع تعیین مالیات با نظر اتحادیه مربوطه حذف شده است.» از جمله یکی دیگر از بندهای مورد اشاره موحد بند ۵۹ اصلاحیه قانون بود که در مورد آن گفت: «پیرامون ماده ۲۷۲ قانون مالیات¬های مستقیم، که بر اساس این ماده برگ تشخیص بر اساس گزارش مالیاتی تهیه شده توسط سازمان حسابرسی یا حسابداران رسمی عضو جامعه حسابداران صادر می‌شد و با مقابله مأمورین و ممیزین مالیاتی روبرو شد که در اصلاحیه قانون، این ماده حذف شده است و منجر به افزایش فشار روی مؤدیان و اعمال سلیقه‌های فردی می‌شود.» او هم‌چنین به اشکالات دیگری از بندهای مختلف این قانون اشاره کرد که در صورت اجرا فضای کسب‌وکار کشور را دچار اختلال می‌کند.

اعضای کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران در نهایت تصمیم گرفتند ایرادات مطرح شده در این نشست و آنچه که پیش از این توسط انجمن نساجی تهیه شده بود، را به صورت مکتوب در اختیار معاونت کسب‌وکار اتاق قرار دهند تا پس از نقد و بررسی مجدد و ارائه راهکار پیشنهادی به کمیسیون بازگردد تا از طریق کمیسیون به هیات رئیسه اتاق تهران ارسال شود.
 

P a N a H

عضو جدید
کاربر ممتاز
جرم انگاری در اصلاحیه جدید قانون مالیاتهای مستقیم
۴ بهمن , ۱۳۹۴

پس از حذف مجازات حبس فرار مالیاتی از ماده ۲۰۱ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سوم اسفند ۱۳۶۶ درآخرین اصلاحیه ی این قانون (مصوب ۲۷ بهمن ۱۳۸۰) ، جای خالی جرم انگاری برای این بزه اقتصادی به شدت در قانون مورد نظر احساس می شد که همین امر باعث شد که کارشناسان خبره اقتصادی و مالیاتی دولت لزوم تأکید بیشتر بر این موضوع مهم را در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم در دستور کار خود قرار دهند و اهمیت این موضوع زمانی به اوج خود رسید که رهبر معظم انقلاب نیز دربیانات خود در جمع مردم آذربایجان شرقی در بهمن ماه سال ۹۳ بر فریضه بودن پرداخت مالیات و جرم بودن عدم پرداخت مالیات و فرار مالیاتی تأکید ورزیدند.

بنابر این اقتصاددانان و کارشناسان خبره مالی و مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور پس از انجام کارشناسی، مصادیق ارتکاب جرم در خصوص عدم پرداخت مالیات را تعیین و در اصلاحیه جدید قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ که از ابتدای سال ۹۵ قابلیت اجرایی دارد، وارد نموده اند. لازم به ذکر است در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم جرائم مالیاتی بطور مشخص تعیین و مجازات هایی نیز برای آنها مشخص گردیده است.

به عنوان مثال می توان به برخی از مهمترین مواردی که بر اساس قانون جدید جرم مالیاتی محسوب و مرتکبان به مجازات هایی متناسب محکوم شده اند بدین شرح اشاره نمود:

اختفای فعالیت های اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن ،تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن،ممانعت از دسترسی ماموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده (۱۸۱) این قانون و امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع مواد (۱۶۹) و (۱۶۹ مکرر) به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام،عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مودیان دیگر ،خودداری از انجام تکالیف قانونی در خصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه‏ای در سه سال متوالی-استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر بمنظور فرار مالیاتی و…

در ضمن لازم به یاداوری است که اعلام جرائم و اقامه دعوی علیه مرتکبان جرائم مزبور نزد مراجع قضائی از طریق دادستانی انتظامی مالیاتی و سایر مراجع قانونی صورت می پذیرد.

در نهایت می توان اشاره صریح به نحوه تشکیل دادسرا و دادگاه های ویژه مالیاتی رابه عنوان یکی از ویژگی های مهم اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم در خصوص جرم انگاری عدم رعایت قوانین و مقررات مالیاتی و عدم پرداخت مالیات مطرح نمود.

منبع» سازمان امور مالیاتی کشور
 

P a N a H

عضو جدید
کاربر ممتاز
مودیان مالیاتی از قانون چگونه استفاده کنند؟

مودیان مالیاتی از قانون چگونه استفاده کنند؟

 
براساس اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم 94/04/31
بر اساس قانون هر شهروندی دارای حقوقی است که دولت موظف به تحقق آنها است.


 برقراری امنیت، ارایه خدمات شهری، آموزشی و خدمات امدادی و رفاهی تنها بخشی از وظایف دولت در برابر حقوق مردم است، اما منابع مالی این خدمات از کجا تامین می‌شود؟

 در بسیاری از کشورها شهروندان در مقابل حقوق و خدماتی که از دولت دریافت می کنند وظایفی را هم بر عهده دارند که پرداخت مالیات به عنوان تامین کننده منابع مالی خدمات دولتی یکی از اصلی‌ترین آنها محسوب می شود.

هر چند این رویه معقول از قدیم در کشور ما بدلیل اتکا به درآمدهای نفتی کمتر مورد توجه بوده، اما خوشبختانه طی دهه‌های اخیر مورد تاکید دولتمردان و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته و حتی در رفتار اقتصادی مردم هم تاثیر گذاشته است که برای نمونه می‌توان به رشد ارایه اظهارنامه‌های مالیاتی در سال جاری اشاره کرد.

 به گفته کارکنان ادارات مالیاتی اگرچه ارایه اظهارنامه از سوی مشمولان مالیات رشد چشمگیری داشته اما متاسفانه بسیاری از مراجعه‌کنندگان به دلیل عدم آگاهی از وظایف قانونی خود دچار مشکلاتی در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی می‌شوند.

 این گزارش با استناد به قانون، مشمولان مالیاتی را معرفی کرده و به بیان وظایف آنها برای پرداخت مالیات به عنوان یک تکلیف شخصی برای تامین منافع ملی می‌پردازد. مالیات و انواع آن مالیات به زبان ساده وجوهی است که دولت برای تامین هزینه‌های خود از اشخاص دریافت می‌کند، به بیان دیگر مالیات مبلغی است که دولت بر اساس قانون و به منظور تقویت عمومی حکومت و تامین مخارج عامه از اشخاص‌، شرکت‌ها و موسسات دریافت می‌کند.

 تقسیم‌بندی مالیات‌ها به مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم عمده‌ترین نوع طبقه‌بندی در آمارهای دولتی در سطح بین‌المللی است که مالیات مستقیم دامنه وسیع‌تری نسبت به مالیات غیرمستقیم دارد. در ساختار بودجه کشور ما نیز درآمدهای مالیاتی در طبقه‌بندی به دو گروه یاد شده تقسیم می‌شود.


 بر این اساس مالیات‌های غیرمستقیم شامل دو بخش مجزا تحت عناوین ذیل می‌باشد:

۱-     مالیات بر تولید و واردات،

 ۲- مالیات بر مصرف و فروش


مالیات‌های مستقیم مالیات‌هایی هستند که از مودیان در هنگام تحصیل درآمد یا دارایی اخذ می‌شود.

بر اساس قانون، مالیات‌های مستقیم دارای دو بخش اصلی مالیات بر دارائی و مالیات بر درآمد است.

بخش مالیات بر دارایی شامل: مالیات بر ارث و حق تمبر می‌باشد.

بخش مالیات بر درآمد شامل: مالیات بر درآمد املاک، مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و مالیات بر درآمد اتفاقی است.


 مشمولان مالیات مستقیم بر اساس ماده ۱ قانون مالیات های مستقیم اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات می باشند:

۱-      کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود واقع در ایران طبق مقررات باب دوم قانون مالیات‌های مستقیم.

۲-      هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌نماید.

۳-      هر شخص حقیقی ایرانی مقیم خارج از ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران تحصیل می‌کند.

۴-      هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌نماید.

۵-      هر شخص غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) نسبت به درآمدهایی که در ایران تحصیل می کند و همچنین نسبت به درآمدهایی که بابت واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود و یا دادن تعلیمات و کمک های فنی و یا واگذاری فیلم های سینمایی (که به عنوان بها یا حق نمایش یا هر عنوان دیگر عاید آنها می گردد) از ایران تحصیل می‌کند.

اما بر اساس ماده ۲ این قانون اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات نیستند:

۱-      وزارتخانه ها و موسسات دولتی،

۲-      دستگاههایی که بودجه آنها به وسیله دولت تامین می شود،

۳-      شهرداری‌ها

۴-      بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری


وظایف قانونی مودیان مالیاتی

۱-      مودیان مالیاتی می‌توانند اظهارنامه‌های موضوع این قانون را که حسب مورد مکلف به تسلیم آن هستند به تفکیک با اخذ رسید به اداره امور مالیاتی محل سکونت تسلیم نمایند. لازم به ذکر است، با توجه به توسعه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور و به منظور تکریم ارباب رجوع و تسریع امور مودیان مالیاتی، اخذ اظهارنامه‌های مالیاتی، بدون نیاز به مراجعه حضوری مودیان به واحد‌های مالیاتی و کاملا به صورت الکترونیکی از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مودیان سازمان به نشانی HTTP://TAX.GOV.IR صورت می‌گیرد.

۲-      هرگاه آخرین روز مهلت یا موعد مقرر برای تسلیم اظهارنامه یا سایر اوراقی که مودی مالیاتی به موجب مقررات مکلف به تسلیم آن می‌باشد، مصادف با تعطیل یا تعطیلات رسمی یا عمومی گردد اولین روز بعد از تعطیل یا تعطیلات مزبور بر حسب مورد جزء مهلت یا موعد مقرر جهت تسلیم اظهارنامه یا اوراق مذکور خواهد بود.

۳-      تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات مودیانی که در خارج از ایران اقامت دارند و همچنین موسسات و شرکت‌هایی که مرکز اصلی آنها در خارج از کشور است، چنانچه دارای نماینده در ایران باشند به عهده نماینده آنها خواهد بود.

۴-      صاحبان مشاغل مکلف‌اند ظرف چهارماه از تاریخ شروع فعالیت مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی محل اعلام نمایند. عدم انجام دادن این تکلیف در مهلت مقرر مشمول جریمه‌ای معادل ده درصد مالیات قطعی و نیز موجب محرومیت از کلیه تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی تا تاریخ شناسایی توسط اداره امور مالیاتی خواهد بود. این حکم برای صاحبان مشاغلی که برای آنها از طرف مراجع ذیربط پروانه یا مجوز فعالیت صادر گردیده‌است، نخواهد بود.

۵-      در مواردی که اظهارنامه مالیاتی یا سایر اوراقی که مودی مالیاتی به موجب مقررات مکلف به تسلیم آن می‌باشد و به وسیله اداره پست واصل می‌گردد تا تاریخ تسلیم به اداره پست در صورت احراز، تاریخ تسلیم به مراجع مربوط تلقی خواهد شد.

۶-      در صورتی که مودی محل‌های متعدد برای سکونت خود داشته باشد مکلف است یکی از آنها را به عنوان محل سکونت اصلی معرفی نماید وگرنه اداره امور مالیاتی می‌تواند هر یک از محل‌های سکونت مودی را محل سکونت اصلی تلقی نماید.

۷-      هر شخص حقیقی ایرانی که با ارایه گواهی نمایندگی‌های مالی یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج ثابت کند که از درآمد یک سال مالیاتی خود در یکی از کشورهای خارج به عنوان مقیم مالیات پرداخته است از لحاظ مالیاتی در آن سال مقیم خارج از کشور شناخته خواهد شد مگر در موارد زیر:


•در سال مالیاتی مزبور در ایران دارای شغلی بوده باشد.

• در سال مالیاتی مزبور لااقل شش ماه متوالیا یا متناوبا در ایران سکونت داشته باشد.

• توقف در خارج از کشور به منظور انجام ماموریت یا معالجه یا امثال آن بوده باشد.


8-      اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی مقیم ایران در صورتی که درآمدی از خارج کشور تحصیل نموده و مالیات آن را به دولت محل تحصیل درآمد پرداخته باشند و درآمد مذکور را در اظهارنامه یا ترازنامه و حساب سود و زیان خود حسب مورد طبق مقررات این قانون اعلام نمایند مالیات پرداختی آنها در خارج از کشور و یا آن مقدار مالیاتی که به درآمد تحصیل شده در خارج کشور با تناسب به کل درآمد مشمول مالیات آنان تعلق می‌گیرد، هر کدام کمتر باشد از مالیات بر درآمد آنها قابل کسر خواهد بود.

۹-      ارائه اظهارنامه مالیاتی شرط برخورداری از هرگونه تسهیلات و معافیت مندرج در قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد. همچنین مودیان مالیاتی در صورت عدم ارائه اظهارنامه و انجام تکالیف قانونی خود علاوه بر شمول مالیات، مشمول جرایم نیز می‌شوند.

۱۰-   مودیان محترم مالیاتی موظف‌اند در صورت درخواست اداره امور مالیاتی، کلیه دفاتر، اسناد و مدارک و سوابقی مالی و تجهیزات نگهداری اعم ازدستی و ماشینی(مکانیزه) و دستورالعمل کار و رمز دسترسی را در اختیار آنها قرار دهند.

 مودیان مالیاتی در صورت عدم رعایت قانون علاوه بر اینکه مشمول مجازات‌های مقرر می‌شوند، از معافیت های مالیاتی منابع مختلف درآمدی سال مورد مراجعه نیز محروم خواهند شد.
 

P a N a H

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکات اساسی مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

دسته بندی: آيین نامه هاي قانون مالیاتها, تازه های امور مالیاتی

براساس اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳۱/۴/۹۴

 آگاهی مودیان از قانون مالیات‌های مستقیم کمک قابل توجهی به آنان در عمل به وظایف قانونی و بهره‌مندی از تسهیلاتی که قانون برای مودیان در نظر گرفته و عدم تعلق جریمه‌های احتمالی که قانون‌گذار برای آنان پیش‌بینی کرده، می‌کند.


از این رو، در این بخش به اجمال به بیان پاره‌ای از مواد و بندهای مهم قانونی در بخش مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی پس از اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌پردازیم.



1) مفهوم کلی اشخاص حقوقی
کلیه شرکت‌ها، موسسات، شعب شرکت‌های خارجی و امثالهم که توسط اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی (و یا تشکیلات قانونی) احراز هویت گردیده و به لحاظ قانونی ثبت می‌شوند و همچنین شرکت‌های دولتی، وزارتخانه‌ها، نهادهای عمومی و… که براساس قانون و یا مصوبه، فعالیت می‌نمایند و یا اینکه فعالیت آنها منوط به صدور مجوز توسط مراجع قانونی می‌باشد (مانند اتحادیه‌ها و مجامع صنفی، انجمن‌های حرفه‌ای، احزاب و…) به‌عنوان اشخاص حقوقی تلقی می‌گردند.


2)درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی

 جمع درآمد شرکت‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌شود، پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت‌های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات قانون مذکور دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد، مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد(۲۵%) خواهدبود.
در مورد اشخاص حقوقی ایرانی غیر تجاری که به منظور تقسیم سود تأسیس نشده‌اند، در صورتی که دارای فعالیت انتفاعی باشند، از مأخذ کل درآمد مشمول مالیات فعالیت انتفاعی آنها مالیات وصول می‌شود. اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران از مأخذ کل درآمد مشمول مالیاتی که از بهره‌برداری سرمایه در ایران یا از فعالیت‌هایی که مستقیماً یا به‌وسیله نمایندگی از قبیل شعبه، کارگزار و امثال آن در ایران انجام می‌دهند یا از واگذاری امتیازات و سایر حقوق خود، انتقال دانش فنی یا واگذاری فیلم‌های سینمایی از ایران تحصیل می‌کنند به نرخ مذکور مشمول مالیات خواهند بود. نمایندگان اشخاص و موسسات مذکور در ایران نسبت به درآمدهایی که به هر عنوان به حساب خود تحصیل می‌کنند طبق مقررات مربوط به قانون مالیات‌ها مشمول مالیات می‌باشند.
ضمنا در موقع احتساب مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی اعم از ایرانی یا خارجی، مالیات‌هایی که قبلا پرداخت شده‌است. با رعایت مقررات مربوط از مالیات متعلق کسر خواهد شد و اضافه پرداختی از این بابت قابل استرداد است.
همچنین به ازای هر ده درصد(۱۰%) افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص حقوقی نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آن‌ها، یک‌واحد درصد و حداکثر تا پنج ‌واحد درصد از نرخ‌های مذکور کاسته می‌شود. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و ارایه اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال جاری در مهلت اعلام‌شده از سوی سازمان امور مالیاتی است.( ماده ۱۰۵ و تبصره های آن)



3)تعیین درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی
قبل از آن‌که ماده(۱۰۶) قانون مالیات‌ها مورد بازنگری قرارگیرد. ماموران مالیاتی درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی را از دو طریق رسیدگی به دفاتر و روش علی الراس تعیین می‌نمودند. در حالیکه در اصلاحیه قانون مالیات‌ها قانون‌گذار بمنظورشفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی و نیز تعیین دقیق درآمد مشمول مالیات، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی اشخاص حقیقی و حقوقی را در سازمان امور مالیاتی پیش‌بینی نمود. از اینرو ماده (۱۰۶) قانون مالیات‌ها بقرار ذیل اصلاح گردید:
درآمد مشمول مالیات در مورد اشخاص حقوقی (به‌استثنای درآمدهایی که طبق مقررات این قانون نحوه دیگری برای تشخیص آن مقررشده است) بر اساس میزان سوددهی فعالیت و مقررات مواد (۹۴)، (۹۵) و (۹۷) قانون مالیات‌ها و تبصره آن تعیین می‌شود.(ماده۱۰۶)
از آنجایی‌که ماده فوق به برخی از مواد قانون مالیات‌ها استناد نموده‌است از اینرو در ادامه ضروری است مواد مذکور مورد مطالعه و امعان نظر قرار گیرند.
- اصولاً روش محاسبه درآمد مشمول مالیات مودیان براساس کل فروش کالا و خدمات به اضافه سایر درآمدهای آنان پس از کسر هزینه‌ها و استهلاکات حاصل می‌شود.( ماده۹۴)
- اشخاص حقوقی همچون صاحبان مشاغل موظف‌اند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد که با رعایت اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری در خصوص تجار تنظیم می‌گردد، برای تشخیص درآمد مشمول مالیات نگهداری و اظهارنامه‌های مالیاتی خود را نیز براساس آنها تنظیم نمایند. ( صدر ماده ۹۵) 
- درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی که همچون اشخاص حقیقی مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می‌باشند به استناد اظهارنامه مالیاتی مودی که با رعایت مقررات مربوط تنظیم و ارایه شده و مورد پذیرش قرار گرفته باشد، خواهد بود اما چنانچه مودی از ارایه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خودداری نماید سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند نسبت به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی، براساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق به موجب برگ تشخیص مالیات اقدام کند. (ماده۹۷)



4)تکالیف و وظایف اشخاص حقوقی
در قانون مالیات‌های مستقیم وظایف و تکالیف متعددی برای اشخاص حقوقی در نظر گرفته شده است که در ذیل به اهم آنها اشاره می‌شود.


۱-۴) ارایه اظهارنامه مالیاتی 


اشخاص حقوقی مکلف‌اند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهارماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکاء و سهامداران و حسب مورد میزان سهم‌الشرکه یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آنها را به اداره امور مالیاتی که محل فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است ارایه و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. پس از ارایه اولین فهرست مزبور، ارایه فهرست تغییرات در سنوات بعد کافی خواهد بود.
محل تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران که در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمی‌باشند، تهران است.
حکم این ماده در مورد کارخانه داران و اشخاص حقوقی در دوران معافیت نیز جاری خواهدبود.(ماده۱۱۰)


۲-۴) پلمب دفاتر قانونی


در سنوات گذشته اشخاص حقوقی پس از تهیه دفاتر قانونی (روزنامه و کل) به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه و اقدام به پلمب دفاتر می نمودند. اما طی سالهای اخیر باجه های ویژه ای در ادارات پست برای این امر (پلمب دفاتر) اختصاص داده شده که اشخاص حقوقی می‌توانند با مراجعه به آنها و تکمیل فرم‌های مربوطه و پرداخت بهای دفاتر و هزینه ارسال آنها نسبت به تحویل دفاتر پلمب‌شده توسط باجه‌های مربوطه اقدام نمایند. ذکر این مطلب نیز ضروری است که اشخاص مذکور بایستی قبل از شروع سال مالی جدید اقدام به پلمپ دفاتر نموده، بدین معنی که برای عملکرد سال ۱۳۹۴ مودیان می‌بایست تا ۲۹/۱۲/۹۳ نسبت به پلمپ دفاتر اقدام کرده‌باشند و برای عملکرد سال ۹۵ نیز موظف‌اند تا پایان مهلت (۲۹/۱۲/۹۴) نسبت به پلمپ دفاتر اقدام نمایند.


۳-۴) پرداخت حق تمبر


اشخاص حقوقی باید ظرف مدت دو ماه از تاریخ ثبت قانونی، مالیات نیم در هزار حق تمبر را پرداخت نمایند. ضمنا در مورد شرکت‌هایی که به افزایش سرمایه اقدام می‌نمایند، مکلف‌اند ظرف دو ماه از تاریخ افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها نسبت به ابطال تمبر اقدام نمایند. (ماده ۴۸ و تبصره آن)
ضمنا در صورتی که اشخاص مذکور از این امر تخطی نمایند متخلف محسوب شده و علاوه بر پرداخت اصل حق تمبر، معادل دو برابر آن نیز مشمول جریمه می‌گردد. (ماده ۵۱) همچنین به‌موجب ماده(۲۷) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور، شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار یا بازار خارج از بورس موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران که از محل آورده نقدی یا مطالبات حال شده سهامداران، افزایش سرمایه می‌دهند، از پرداخت حق تمبر موضوع ماده(۴۸) قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره آن معاف می باشند.


۴-۴) ارائه لیست حقوق بگیران


اشخاص حقوقی بایستی هنگام پرداخت یا تخصیص حقوق، مالیات متعلق را طبق مقررات ماده ۸۵ این قانون محاسبه و کسر و ظرف سی روز ضمن ارایه لیست حقوق‌بگیران که حاوی مشخصاتی نظیر نام و نشانی دریافت‌کنندگان حقوق و میزان آن می‌باشد به اداره امور مالیاتی محل، پرداخت نموده و در ماه‌های بعد فقط تغییرات را اعلام نمایند.
پرداخت‌هایی که کارفرمایان به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نمی‌باشند، با عنوان حق‌المشاوره، حق حضور در جلسات، حق‌التدریس، حق‌التحقیق و حق پژوهش پرداخت می‌کنند، بدون رعایت معافیت موضوع ماده(۸۴) قانون مالیات‌ها، مشمول مالیات مقطوع به نرخ ده درصد(۱۰%) می‌باشد و کارفرمایان موظف‌اند در موقع پرداخت یا تخصیص، مالیات متعلقه را کسر و ظرف مدت تعیین شده درماده (۸۶) این قانون با اعلام مشخصات دریافت‌کنندگان مطابق فرم نمونه اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند و در صورت تخلف، مسئول پرداخت مالیات و جریمه‌های متعلق خواهندبود. (ماده ۸۶ و تبصره آن)


۵-۴) صدور صورتحساب و درج شماره اقتصادی


اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغلی که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلف‌اند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند.
عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب‌مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو درصد مبلغ مورد معامله می‌شود. همچنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش‌هایی که تعیین می‌شود مشمول جریمه‌ای معادل یک‌درصد معاملاتی که فهرست آن‌ها ارائه نشده است، می‌باشد. درصورتی‌که طرف معاملات اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این ماده، اشخاص حقیقی مصرف‌کننده نهایی کالا یا خدمات و نیز اشخاص حقیقی مشمول موضوع ماده (۸۱) قانون مالیات‌ها باشند، درج شماره اقتصادی اشخاص مذکور الزامی نیست.(ماده ۱۶۹ و تبصره ۱ آن)

۶-۴) استفاده از سامانه ی صندوق فروش


مؤدیان مالیاتی موضوع ماده (۱۶۹) موظف‌اند از سامانه صندوق فروش «صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش» و تجهیزات مشابه استفاده کنند. معادل هزینه‌های انجام شده بابت خرید، نصب و راه‌اندازی تجهیزات فوق اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از مالیات قطعی‌شده مؤدیان مزبور در اولین سال استفاده و یا سال‌های بعد آن قابل کسر است.
سازمان امور مالیاتی موظف است به تدریج و بر اساس اولویت، اشخاص مشمول حکم این تبصره را تعیین کند و تا شهریور ماه هرسال از طریق درج در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و روزنامه رسمی کشور اعلام و از ابتدای فروردین ماه سال بعد از آن اعمال نماید.
معادل ده درصد(۱۰%) از مالیات ابرازی عملکرد مؤدیانی که توسط سازمان امور مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش و تجهیزات مشابه شده‌اند مشروط به رعایت آیین‌نامه اجرایی مربوط، برای مدت دو سال اول بخشوده می‌شود. عدم اجرای حکم این تبصره موجب تعلق جریمه‌ای به‌میزان دو درصد(۲%) فروش می‌باشد. ( تبصره ۲ ماده ۱۶۹)


۷-۴) ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده


اشخاص حقوقی مکلف‌اند علاوه بر تکالیف و وظایفی که قبلا بدانها اشاره شد، در نظام مالیات بر ارزش افزوده نیز ثبت‌نام نموده و به سایر وظایفی که در قانون مذکور برای آنان پیش‌بینی شده‌است پایبند باشند.



5) مقررات مالیاتی مربوط به شرکتهای ترکیبی یا ادغامی


شرکتهایی که با تاسیس شرکت جدید یا با حفظ شخصیت حقوقی یک شرکت درهم ادغام یا ترکیب می‌شوند از لحاظ مالیاتی مشمول مقررات زیر می‌باشند.
الف) تاسیس شرکت جدید یا افزایش سرمایه شرکت موجود تا سقف مجموع سرمایه‌های ثبت شده شرکت‌های ادغام یا ترکیب شده از پرداخت نیم درهزار حق تمبر موضع ماده(۴۸) قانون مالیات‌ها معاف است.
ب) انتقال دارایی‌های شرکت‌های ادغام یا ترکیب‌شده به شرکت جدید یا شرکت موجود حسب مورد به ارزش دفتری مشمول مالیات مقرر در این قانون نخواهدبود.
ج) عملیات شرکت‌های ادغام یا ترکیب شده در شرکت جدید یا شرکت موجود مشمول مالیات دوره انحلال موضوع بخش مالیات بردرآمد این قانون نخواهدبود.
د) استهلاک دارایی‌های منتقل‌شده به شرکت جدید یا شرکت موجود باید براساس روال قبل از ادغام یا ترکیب ادامه یابد. ه) هرگاه در نتیجه ادغام یا ترکیب، درآمد به هر یک از سهامدارن در شرکت‌های ادغام یا ترکیب‌شده تعلق گیرد طبق مقررات مربوط مشمول مالیات خواهد‌بود.
و) کلیه تعهدات و تکالیف مالیاتی شرکت‌های ادغام یا ترکیب شده به عهده شرکت جدید یا موجود حسب مورد می‌باشد.



6) مقررات مربوط به انحلال اشخاص حقوقی


۱-۶) ارایه اظهارنامه صورت دارایی و بدهی 


مواد (۱۱۴) الی (۱۱۸) قانون مالیات‌های مستقیم به وظایف آخرین مدیران شرکت و مدیران تصفیه و نیز تکالیف مربوط به آنان اشاره داشته بطوریکه در بخشی از ماده (۱۱۴) قانون مذکور تصریح می‌نماید که آخرین مدیران اشخاص حقوقی مکلف‌اند قبل از تاریخ تشکیل مجمعی که برای اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شرکت دعوت می‌شوند، اظهارنامه‌ای حاوی صورت دارایی و بدهی شرکت را در تاریخ دعوت، تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوطه ارایه نمایند. 


۲-۶) تکلیف مدیران تصفیه


همچنین مدیران تصفیه مکلف‌اند ظرف شش ماه از تاریخ انحلال (تاریخ ثبت انحلال شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها) اظهارنامه مالیاتی مربوط به آخرین دوره عملیات شرکت را تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوطه ارایه و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.
 
آخرین ویرایش:
بالا