فیل‌ها دنیا را چگونه می‌بینند؟

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] فیل‌ها دنیا را چگونه می‌بینند؟

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 92020200809
دوشنبه ۲ اردی‌بهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۲



مطالعات جدید نشان می‌دهد فیل‌ها قادر به تشخیص ایماهای بصری ارائه‌شده توسط انسان نیستند و به فرمان‌های آوایی بیشتر واکنش نشان می‌دهند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موسسه بین‌المللی Think Elephants سازمان فاقد منفعتی است که در تلاش برای ارتقای حفاظت از فیل‌ها از طریق تحقیقات علمی، برنامه‌ریزی و همکاری‌های بین‌المللی است.

این یافته‌ها می‌تواند مستقیماً بر پروتکل‌های آتی برای تلاش‌های حفاظت از حیوانات تاثیرگذار باشد.

انتشار این مقاله اوج تلاش سه‌ساله برای خلق یک برنامه‌ریزی جامع تحصیلی است که افراد جوان را مستقیماً در بطن حیات فیل‌ها و حفاظت زندگی وحوش قرار داده و آن‌ها را آموزش می‌دهد.

این مطالعه در شمال تایلند صورت گرفت و دانشجویان حاضر در آن برای انجام تحقیقات‌شان از وب‌کم و لینک‌های مستقیم وب به کمپ فیل‌ها بهره بردند.

دانشجویان، این موضوع را بررسی کردند که‌ آیا فیل‌های اسیر - حیوانات وحشی که در تماس نسبتا نزدیک با انسان‌ها هستند - می‌‍توانند از ایماهای اجتماعی و بصری (اشاره و زل‌زدن) برای یافتن غذای پنهان‌شده در دو سطل استفاده کنند یا خیر.

فیل‌ها در اجرای این مسئولیت ناکام ماندند اما توانستند از فرمان‌های آوایی که سطل حاوی غذا را به آنها نشان می‌داد، تبعیت کنند.

این نتایج حاکی از این واقعیت است که فیل‌ها به شیوه‌هایی در دنیای فیزیکی رفت و آمد می‌کنند که پستانداران و سگ‌ها نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

به گفته جاشوا پلوتنیک، مدیرعامل سازمان مجری این پروژه علمی، اگر فیل‌ها از بینایی برای رفت‌وآمد در محیط طبیعی‌شان استفاده نمی‌کنند، تکنیک‌های نزاع انسان-فیل باید به این نکته توجه داشته باشند که ماهیت‌های حسی اصلی فیل‌ها چه هستند و این که چگونه آن‌ها فکر می‌کنند که به طور موثر و آن طور که موقعیت می‌طلبد، جذاب یا منفور باشند.


به گفته این دانشمند، در صورت ادامه روند شکار غارتگرانه فیل‌ها توسط انسان، ظرف 50 سال آینده هیچ فیلی در حیات وحش وجود نخواهد داشت.

جزئیات این پژوهش در PLOS ONE انتشار یافت.
 

Similar threads

بالا