فیلم سیمان کاری چاه نفت

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز

cementing چیست؟

تهیه و پمپاژ سیمان در چاه نفت را سیمانكاری چاه نفت یا cementing می گویند. عملیات سیمانكاری چاه نفت به منظورهای مختلف انجام می شود:



- برای نشت بندی فضای بین لوله جداری یا آستری رانده شده در چاه (casing or liner) و سازند حفاری شده، كه به این فضا اصطلاحاً annulus می گویند.


- برای مسدود نمودن ناحیه ای از سازند كه در حین حفاری در آن ناحیه، هرزروی گل حفاری اتفاق می افتد كه به این ناحیه اصطلاحاً lost circulation zone می گویند.

- برای قرار دادن یك منطقه سخت و محكم كه همان پلاگ سیمانی (cement plug) است، جهت منحرف نمودن چاه. بدین معنی كه با گذاشتن چند متر دوغاب سیمان در چاه و پس از بستن و سخت شدن آن، با ابزار حفاری انحرافی (directional tools)، چاه در نقطه ای مشخص منحرف می شود. لازم به ذكر است كه نقطه ای كه قرار است چاه از آن جا منحرف یا كج شود (KOP)، بایستی به اندازه كافی سخت و محكم باشد كه انجام این كار با گذاشتن یك پلاگ سیمانی یا گذاشتن یك قطعه فلزی (whipstock) میسر می گردد.



- برای مسدودنمایی ناحیه ای از مخزن نفت (reservoir) كه نیازی به آن نیست و در فرآیند تولید نفت اختلال ایجاد خواهد كرد. هنگامی كه حفاری در مخزن نفت بیش از حد ادامه یابد یا تولید از مخزن نفت بیش از حد ادامه پیدا كند، به ناحیه آبی (water zone) خواهیم رسید كه چنانچه این ناحیه آبی با سیمان مسدود نشود، نفت تولید شده از چاه حاوی مقدار زیادی آب بوده و مقرون به صرفه نخواهد بود. لذا ساده ترین روش حل این مشكل، مسدود نمایی ناحیه آبی مخزن با سیمان است.



- برای مسدودنمایی و متروكه كردن یك چاه.



قبل از آن كه عملیات سیمانكاری آغاز شود، مهندسین سیمان چاه نفت حجم دوغاب سیمانی را كه قرار است در چاه پمپ شود، دقیقاً محاسبه كرده و بسته به عمق چاه و هدف سیمانكاری، نوع سیمان و تركیب دوغاب سیمان را مشخص می نمایند. پس از انجام آزمایشات مشخص با توجه به شرایط چاه (به ویژه دما و فشار) بر روی تركیب مشخص شده، برنامه سیمان تهیه می گردد.



جهت تهیه و پمپاژ دوغاب سیمان در چاه و انجام عملیات سیمانكاری، از مخلوط كن (mixer) و پمپهایی خاص كه بر روی ماشین ویژه ای سوار است، استفاده می شود. این ماشین pump truck نام دارد.



حجم: 7.45 مگ (لاتین)
 

پیوست ها

  • سیمان کاری چاه نفت.part1.rar
    4 مگایابت · بازدیدها: 0
  • سیمان کاری چاه نفت.part2.rar
    3 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:
بالا