reza._y
کاربر فعال
قبل از نحوه فیلرگیری باید نسبت به موارد مانند شناخت سوپاپ ها،مقدار لقی و فاصله مجازی که بین سوپاپ ها فیلر میزان کنیم بدست بیاریم همچنین از احتراق سلیندرها هم آگاهی داشته باشیم بعد از رعایت این موارد فیلر گیری را آغاز می نماییم. در دماهای بالا همه ی فلزات منبسط می شوند که این انبساط بسته به نوع فلز و الیاژ بکار رفته در آن متفاومت در پیشرانش خودرو ها دما به شدت افزایش پیدا می کند در اثر افزایش دما اندازه و طول سوپاپ ها تغییر می کند مهندسین و محققین برای جلوگیری از ساییدگی و آسیب قطعات خودرو به ویژه سوپاپ ها که در محفظه احتراق قرار دارند راهکارهایی انجام داده اند.لقی استانداردی را بین سوپاپ و میلسوپاپ در نظر میگیرد تا زمانی که فلزات منبسط میشوند و طولشان زیاد میشود، این افزایش طول باعث ساییدگی و خراب شدن سطح استکانیها نشود. این عمل را که با استفاده از یک وسیله فلزی به نام فیلر که سختی آن از سختی فلزات مورد استفاده در استکانی سوپاپ کمتر است انجام میشود. نظر به اینکه نوع قرارگیری سوپاپ در پیشرانههای مختلف باهم متفاوت است، روش و اندازه فیلرگیری هم در هر پیشرانه با دیگری تفاوت دارد. بهعنوانمثال، در پیشرانههایی که میلسوپاپ مستقیماً به سر استکانی ضربه میزند، برای فیلر کردن باید فاصله بین بادامک و سر استکانی را درحالیکه بادامک کاملاً به سمت پایین آمده است اندازهگیری کرد، ولی در پیشرانههایی که از اسبک برای باز و بسته کردن سوپاپ استفاده میکنند، باید برای فیلرگیری، اسبک را در حالت قیچی(فنر کاملاً فشرده) قرارداد و سپس فاصله اسبک مقابل را با سوپاپ فیلر کرد. در فیلرگیری باید توجه داشت که عدد فیلر سوپاپ هوا همیشه کمتر از سوپاپ دود است.