فیس بوک رقیب جدید سیسکو !

azinkanaf

عضو جدید
فیس بوک اگرچه یک شبکه اجتماعی است، اما مدیران آن این روزها با تلاش برای تولید نسل جدیدی از سخت‌افزارهای رایانه‌ای، غول‌هایی مانند سیسکو را نگران کرده‌اند.



پروژه فیس بوک در این زمینه موسوم به Wedge است و با اجرای آن فیس‌بوک هم وارد بازار ۲۳ میلیارد دلاری سویچ‌های شبکه‌ای و اینترنتی می‌شود. این بازار فعلا در کنترل سیسکو است، اما ممکن است با فعال شدن فیس‌بوک در بازار یاد شده وضعیت تغییر کند.
Wedge بخشی از یک طرح رایانه‌ای آزاد است که اجرای آن از سوی فیس بوک از سال ۲۰۱۲ آغاز شده است. فیس بوک امیدوار است با اجرای این طرح راه جدیدی برای ساخت و فروش سخت‌افزارهای رایانه‌ای بیابد. طراحی‌های آزاد و متن باز این سخت افزارها به مشارکت همگانی در بهبود آنها کمک می کند. همچنین می‌توان این سخت افزارها را به رایگان مورد استفاده قرار داد. این فضا به طور کلی متفاوت از فضایی است که تاکنون از سوی شرکت‌های سخت افزاری برای ساخت و عرضه محصولات مختلف ترسیم و طراحی شده است.
فرار است در قالب این طرح نحوه طراحی و عرضه سرورها، هارد دیسک‌ها و حتی قفسه ها و راک‌های نگهدارنده تجهیزات سخت افزاری تغییر کند.
فیس بوک می‌گوید در سال ۲۰۱۳ از طریق پیشبرد این طرح توانسته بیش از یک میلیارد دلار در هزینه های سخت افزاری خود صرفه جویی کرده و محصولاتی را اختراع و عرضه کند که نیازهای این شرکت را به رایگان برطرف می‌کند.
از جمله محصولات طراحی شده در قالب این طرح سوییچ‌های شبکه‌ای قابل برنامه‌ریزی نرم افزاری هستند که به اختصار SDN نامیده می‌شوند. ارتقای امنیت و تسهیل مدیریت سوییچ‌ها در همین قالب برنامه ریزی شده و موجب افزایش سازگاری آنها با عصر جدید اینترنت و فناوری های کلود می‌شود.
 
بالا