فیزیکدانان نور را گره زدنند

imannasa2000

عضو جدید
کاربر ممتاز
فيزيکدانان دانشگاه بريستول طي پروژه اي شگفت انگيز توانستند نور را خميده کرده و آن را گره بزنند.​
درک چگونگي کنترل نور به اين شکل نقش مهمي در فناوري ليزر که در حال حاضر در صنايع گسترده اي مورد استفاده قرار مي گيرد به عهده دارد.
به گفته محققان دانشگاه بريستول در يک پرتو نور ، جريان نور در فضا مشابه جريان آب در رودخانه است، با وجود اينکه اين جريان معمولا در مسيري مستقيم شکل مي گيرد مي توان آن را در مسيرهاي مارپيچي و گردابهاي کوچک نيز قرار داد و نور را در مسيرهايي فضايي به نام گردابهاي نوري هدايت کرد.
محققان معتقدند در کنار خطوط اين گرداب هاي نوري، شدت نور صفر بوده و يا به بياني ديگر اين خطوط تاريک هستند. همچنين نوري که در محيط اطراف در جريان است مملو از اين خطوط تاريک است که انسان توانايي ديدن آنها را ندارد.
گردابهاي نوري را مي توان با کمک هولوگرامهايي که جريان نور را هدايت مي کنند به وجود آورد. با استفاده از اين شيوه دانشمندان بريستول هولوگرامي را با استفاده از نظريه گره، شاخه اي از رياضيات محض که با الهام از گره هاي موجود بر روي بندهاي کفش و طنابها ارائه شده است طراحي کردند. دانشمندان با استفاده از اين هولوگرام يا طرح سه بعدي جديد توانستند گره هايي را در گردابهاي نوري به وجود آورند.
بر اساس گزارش ساينس ديلي، تحقيقات جديد مي تواند کاربردي فيزيکي براي شاخه اي از رياضيات که در گذشته کاملا محض پنداشته مي شد به وجود آورد. به گفته محققان طراحي پيچيده اين هولوگرام که براي اجراي آزمايش گره زدن نور بسيار حياتي بوده است در واقع نمايانگر پيشرفت شيوه هاي کنترل نور است که در آينده در تجهيزات ليزري پيشرفته کاربردهاي فراواني خواهد داشت.
لینک دانلود مقاله:http://www.imannasa2000.blogfa.com/post-1663.aspx
 

Similar threads

بالا