فیزیولوژی جانوری

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
كشف نورون هاي جديد در مغز پستانداران ... :)

دانشمندان ايتاليايي مي گويند، براي اولين بار شواهدي از ژنهاي عصبي را كشف كردند كه سبب توليد نورونهاي جديد در مخچه خرگوش ها مي شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه خبري يوناتيدپرس، محققان دانشگاه ترين مي گويند: اين سلولها سولهای جديدي است كه در مناطق رشد يافته مخچه كشف شد، مخچه، قسمتي از مغز است كه حركات بدن را كنترل و اطلاعاتي درباره موقعيت و جهت بدن را مشخص مي كند.

بر اساس این گزارش، اين يافته بدان معناست كه محرك هاي رشد نورونهاي جديد ممكن است ارزش بيشتري در ترميم بافت هاي صدمه ديده مغز نسبت به سلولهاي بنيادي پيدا كنند.

محققان اعلام كردند، با اين كشف اين نظريه تقويت مي شود كه ژنهاي عصبي كه در خرگوشها كشف شد، ممكن است به خوبي با چرخه زندگي طولاني تر خرگوشها مرتبط باشد.

یادآور می شود، اين تئوري مي تواند دريچه جديدي در زمينه ژنهاي عصبي در مغز انسان را به روي محققان بگشايد.

گفتنی است، مشروح اين بررسي به صورت آن لاين در مجله plos به چاپ رسيده است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
فیزیولوژی جانوری

دوستان عزیز لطفامطالب مرتبط بافیزیولوژی جانوری روداخل این تاپیک قراربدین.
 
آخرین ویرایش:

aftab

عضو جدید
کاربر ممتاز
حقايقي درباره يك هورمون

حقايقي درباره يك هورمون

حميده احمديان راد: وقتي صحبت از هورمون‌ها مي‌شود، در ميان آنها تستوسترون شهرت چندان خوبي ندارد. بسياري عقيده دارند كه اين هورمون عامل اصلي در تمايل افراد به پرخاشگري است. حتي بعضي از زنان نيز آن را عامل هر رفتار كليشه‌اي مردانه از علاقه افراطي برخي به ورزش گرفته تا تمايل به نافرماني مي‌دانند. اما حالا يك گروه تحقيقاتي از مؤسسات و دانشگاه‌هاي چند كشور اروپايي با انجام آزمايشاتي اين تصور كليشه‌اي را زير سؤال برده‌است.
بطور كلي مدل‌هاي زيست‌شناسي و فيزيولوژيكي و همين طور تحقيقاتي كه درباره جانوران انجام مي‌شود، حاكي از اين است كه تستوسترون نقش كليدي در تعاملات اجتماعي بازي مي‌كند. شواهدي كه از مطالعات جانوري در اين زمينه وجود دارد، مربوط به جوندگان است. اين مطالعات نشان مي‌دهد كه تستوسترون باعث بروز رفتارهاي تهاجمي ‌به اشكال مختلف مي‌شود. عامه مردم هم اين يافته‌ها را به انسان‌ها تعميم مي‌دهند و رفتار جانوران را با رفتار انسان‌ها مطابقت مي‌دهند. آنها به اين ترتيب نتيجه‌گيري مي‌كنند كه تستوسترون رفتارهاي ضداجتماعي، خودخواهانه و يا حتي تهاجمي‌ را در انسان به وجود مي‌آورد. بسياري از محققان اين فرضيه‌هاي عوامانه مبني بر اين كه تستوسترون در بروز رفتارها و تعاملات اجتماعي ستيزه جويانه نقش اساسي دارد را زير سؤال مي‌برند، چرا كه شواهدي كه براي اثبات اين ديدگاه وجود دارد كم و پراكنده است. اما آزمايشات جديدي كه محققان انگليسي، سوئيسي و آلماني انجام داده‌اند به شكلي علمي‌ باورهاي عاميانه در زمينه تستوسترون را با چالش مواجه كرده است. آنها با دادن تنها يك دوز زير زباني تستوسترون به تعدادي از زنان مشاهده كردند كه تستوسترون موجب افزايش تعاملات منصفانه در آنها شد و به اين وسيله تضادها و اختلافات در تعاملات كاهش و كيفيت تعاملات اجتماعي افزايش يافت.
نكته ديگر در اين آزمايش اين بود كه افراد مورد آزمايشي كه فكر مي‌كردند به آنها تستوسترون رسيده-صرف نظر از اين كه آيا واقعاً به آنها تستوسترون رسيده بود يا نه- نسبت به كساني كه مي‌دانستند شبه دارو مصرف كرده‌‌اند بسيار غيرمنصفانه‌تر رفتار مي‌كردند. بنابراين به نظر مي‌رسد كه فرضيات عوام درباره تستوسترون تأثير بشدت منفي‌اي روي افراد مورد آزمايش و انصاف در پيشنهاداتشان به جا گذاشته بود. در حالي كه در اين آزمايش در واقع تستوسترون موجب افزايش اساسي در پيشنهادات منصفانه شده بود.
لينک خبر: http://www.iran-newspaper.com/HTMLResources/Tools/PrintVersion/?NewsID=newsContent_37172
منبع خبر: ايران
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحقيقات جديد از احتمال وجود يك سيستم فتوسنتز ابتدايي در شته ها حكايت دارد.به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گياهان، جلبك ها، برخي قارچ ها و باكتري ها قادر به سنتز رنگدانه «كاروتنوئيد» هستند و در تمام اين ارگانيسم ها رنگدانه بخشي از ماشين فتوسنتز محسوب مي شود.بسياري از موجودات براي عملكردهاي مختلف مانند حفظ سيستم ايمني و ساخت برخي ويتامين ها به اين رنگدانه وابسته هستند، اما بايد آنها را از طريق رژيم غذايي خود دريافت كنند، اين درحاليست كه شته در ميان ساير حيوانات بدليل توانايي منحصر به فرد در سنتز رنگدانه «كاروتنوئيدها» شناخته شده است.زيست شناسي شته ها بسيار شگفت انگيز است؛ اين حشرات مي توانند بصورت باردار بدنيا بيايند، در برخي موارد شته نر فاقد دهان بوده و مدت كمي پس از جفت گيري از بين مي رود.تحقيقات جديد نشان مي دهد كه اين حشره از نور خورشيد براي اهداف متابوليك استفاده مي كند.محققان موسسه «آگروبيوتك سوفيا» فرانسه به سرپرستي پروفسور «آلن روبيكون» در تحقيقات خود دريافتند كه شته ها احتمالا قادر هستند انرژي را از نور خورشيد دريافت و آن را به سلول هاي دخيل در توليد انرژي منتقل كنند.كاروتنوئيد مسؤول رنگدانه شته است و رنگ شته اين حشره را براي شكارچيان قابل شناسايي مي كند. رنگ بدن شته در آزمايشگاه با توجه به شرايط زيست محيطي در محيط سرد به رنگ سبز، در شرايط بهينه به رنگ نارنجي و در شرايط افزايش جمعيت و منابع محدود به رنگ سفيد است.محققان سطح ATP‌ (انرژي انتقال يافته در موجودات زنده) را در شته اندازه گيري كرده و دريافتند كه شته سبز كه حاوي مقادير بالاي كاروتنوئيد است، ميزان ATP‌ بيشتري در مقايسه با شته سفيد عاري از رنگدانه عبور مي دهد.به گفته محققان، رنگدانه كاروتنوئيد عامل جذب نور و انتقال انرژي در بدن شته ها است؛ رنگدانه بصورت يك لايه نازك به عمق 0-40 ميكرومتر در زير كوتيكول حشره قرار دارد و شته را مستعد جذب نور خورشيد مي كند.«ماريا كاپوويلا» از حشره شناسان اين مركز خاطر نشان مي كند كه براي اثبات قطعي فتوسنتز در شته به مطالعات بيشتري نياز است.
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا حشره میوه در دمای انجماد زنده می ماند؟
ایسنا: یک لارو حشره میوه که سال گذشته به حالت منجمد درآمده بود، اکنون بیدار شده و به رشد خود ادامه می‌دهد. محققان چک در سال ۲۰۱۱ نیمی از آب بدن حشره Drosophila melanogaster را در دمای انجماد به شکل منجمد درآورده بودند. اکنون این حشره کاملا از قدرت جفت‌گیری برخوردار بوده و لاروهای جدید آن نیز در سلامت کامل هستند.
تا کنون تصور بر این بوده که تحمل دمای انجماد در حیوانات یک فرایند پیچیده است و تنها برخی حشرات قادر به انجام آن هستند. این در حالیست که تجمع بلورهای یخ در بدن بسیاری از مهره داران بسیار مضر و یا کشنده است. محققان با هدف درک میزان پیچیدگی کمک به تحمل دمای انجماد در D. Melanogaster که یکی از مهمترین مدل های جانوری در زیست‌شناسی مدرن است، این آزمایش را انجام داده اند.
یک گونه همسان حشره میوه قطبی موسوم به Chymomyza costata قادر است دمای منفی ۳۰ درجه نیتروژن مایع را تحمل کند. تحقیقات پیشین محققان نشان داده بود که این حشرات با انباشت اسید آمینه L پرولین در بدن خود قادر به تحمل این دما هستند.
محققان چک با استفاده از نتایج پژوهش پیشین به تغذیه این لارو توسط L پرولین و گلیسرول پرداخته و سپس آن را منجمد کردند.
این حشره توانست این حالت نیمه انجماد را برای ۷۵ دقیقه تحمل کرده و سپس دوباره به حیات خود ادامه دهد.
محققان دیگر در تلاش برای منجمد کردن حشرات میوه برای درک بهتر ژنهای پایه‌گذار استعداد تحمل سرما در آنها هستند. این تحقیقات به درک بهتر احتمال اجرای این فرایند در انسانها کمک کرده و می‌توان مدت طولانی‌تری از اندام‌ها در یخ نگهداری کرد. همچنین زیست‌شناسان می‌توانند از این روش در تحقیقات خود بر روی این حشرات استفاده کنند.
منبع: www.apam.ir

 

Physiologist

عضو جدید
نورون زایی در مغز بالغینتا اوایل 1900 میلادی تصور بر این بود که سیستم اعصاب مرکزی پستانداران ظرفیت بازسازی بسیار محدودی دارد و هر گونه مرگ نورونی تنها از طریق مکانیسم های ترمیمی پس میتوزی مثل منشعب شدن انتهاهای آکسونی نورون های بازمانده صورت می گیر د و تقسیم نورونی بعد از تولد متوقف می شود. اما از اوایل 1990 حجم وسیعی از مطالعات انجام شده نشان دادند که تولید نورون های جدید به طور مداوم در نواحی ویژه ای از مغز پستانداران بالغ رخ می دهد. در طی نوروژنز، نورون های جدید درنتیجه تکثیر و تمایز سلولهای بنیادی عصبی حاصل می گردند. در انسان ها و سایر پریمات ها نورون زایی به طور فعال در هیپوکمپ که مرکز حافظه است صورت می گیرد و جالب اینجاست که عوامل فیزیولوِژیکی مثل ورزش یادگیری باعث افزایش نورون زایی و استرس و برخی از حالات پاتولوِژیک باعث کاهش آن می شوند.
 

Similar threads

بالا