فوم پلی یورتان جایگزین دوغاب ماسه و سیمان

mina.polymer.88

عضو جدید
فوم پلی یورتان جایگزین دوغاب ماسه و سیمان
چکیده
فوم پلی یورتان که یک فراورده نفتی است، به عنوان بهترین عایق حرارتی در صنعت ساختمان کاربرد دارد، ولی به دلیل گرانی نسبی تا کنون استقبال چشمگیری در صنعت ساخت کشور از این محصول نگردیده است. در صورت معرفی و توجیه کاربرد فوم پلی یورتان و منافع اقتصادی استفاده از آن در دراز مدت می توان از آن بخوبی بهره مند گردید.
این مقاله به فوائد فوم پلی یورتان و استفاده از آن در صنعت ساختمان اشاره دارد همچنین با تاکید بر خواص شیمیایی و فیزیکی فوم پل ییورتان به تشریح استفاده از آن به جای دوغاب ماسه سیمان در اجرای نماهای ساختمانی می شود.

واژ ه های کلیدی:
فوم پلی یورتان، نصب سنگ، سبک سازی، عایقکاری، ریخته گری رزین مایع

1- مقدمه
با پیشرفت تکنولوژی و تاثیرپذیری صنایع مختلف از آن و تغییر در نیازهای مصرف کنندگان، از جمله ضرورت استفاده بیشتر از فضا، افزایش سرعت ساخت و ساز، صرفه جویی در مصرف انرژی و تامین رفاه بیشتر ، و تاثیر این نیازها بر تولید ساختمان، پیوند میان علوم مختلف با صنعت ساخت و ساز افزایش یافته است. به طوریکه کمتر کسی – در روزگاری نه چندان دور- تصور می کرد که مواد شیمیایی می توانند جایگزین مصالح سنتی شوند.
در این میان پلیمرها توانسته اند طی ۴ دهه، تاثیر بسیار زیادی بر صنعت ساخت بگذارند به طوری که استفاده از این مواد به خوبی توانسته است سازندگان را در رسیدن به اهداف مهمی چون عایقکاری و سبک سازی ساختمان و افزایش سرعت ساخت کمک نماید. مواردی چون انواع عایق های حرارتی، رطوبتی و صوتی، انواع چسب ها، رزین ها، الیاف، روکش ها و کفپوش ها، قسمتی از موارد کاربرد پلیمرها در صنعت ساخت هستند.
پلی یورتان مجموعه ای از پلیمرهای بسیار مهم است که به دلیل دارا بودن خواص فیزیکی خاص، از جمله مقاومت در مقابل پارگی و سایش، قدرت کششی و چسبندگی بالا و مقاومت خوب در مقابل روغن ها، مصارف بس یار زیادی در صنایع مختلف دارد. همچنین سایر خواص پلی یورتان مانند مقاومت بسیار زیاد در مقابل خوردگی و مقاومت عالی در برابر نفوذ حرارت، برودت، رطوبت و صدا و نیز سبک بودن و خاصیت ارتجاعی بالا باعث شده است تا از این محصول در صنایع ساختمان سازی در سراسر جهان، استفاده گسترد های شود.
در کنار تمامی ویژگی های منحصر بفرد و خواص عالی پلی یورتان ، تا کنون بدلیل گرانی این محصول – علیرغم نیاز فراوان- استقبال گسترده ای از این محصول در صنعت ساخت کشور صورت نپذیرفته است . استفاده از پلی یورتان در زمان های طولانی دارای کارائی بهتری است و در صورت استفاده از آن- با کاهش مصرف انرژی- تمامی هزینه های اولیه جبران خواهد گردید.


2- تاریخچه
اگرچه اولین واکنش های منتج به پیدایش یورتان ها به سال ۱۸۴۹ برمی گردد و لیکن تا سال ۱۹۳۷ فعالیت های خاصی در این زمینه صورت نپذیرفت. اولین مواد در سال ۱۹۴۱ به صورت الیاف، با نام پرلونیو ۱ و ایگامیدیو ۲ در کشور آلمان به بازار عرضه گشت و پس از آن قابلیت کاربرد یورتان ها در تهیه چسب ها، اسفنج ها، روکش ها و چرم های مصنوعی مورد توجه واقع گشت. فعالیت های موازی نیز در کشورهای انگلیس و آمریکا بین سال های ۱۹۴۱ تا ۱۹۵۸، باعث به دست آمدن انواع متنوعی از محصولات یورتانی گردید . در این میان فوم های پلی یورتانی بیش از سایر محصولات مورد استفاده قرار گرفتند و کاربرد آن ها در صنایع مختلف تثبیت گشت و استفاده از آن ها به شدت افزایش یافت.

3- فوم های پلی یورتان
به طور کلی فوم های پلی یورتان را می توان به ۳ دسته کلی فوم های نرم، فوم های نیمه نرم و سخت تقسیم بندی نمود.

3 – 1 - فوم های نرم
فوم های نرم پلی یورتان فوم هایی با سلول باز هستند که هوا به راحتی از داخل آن ها عبور می کند و دانسیته آن ها در محدوده ۹۳ بر اینچ مکعب ۳ می باشد. از نظر خواص فیزیکی و مکانیکی، استحکام کششی و ازدیاد طول بهتری از خود نشان می دهند.
این فوم ها دارای خواص عالی جذب صوت و ضریب هدایت حرارت پایین هستند و در برابر اغلب حلال ها مقاومت خوبی دارند. در صورتی که در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گیرند به سرعت رنگ خود را از دست می دهند. همچنین در برابر اسید ها و بازهای قوی مقاومت ضعیفی دارند.
مقاومت توانی آن ها ۴ پایین است و با اعمال فشار در شرایط دمایی خاص تغییر شکل های ماندگار از خود نشان م یدهند.

-2-3 فوم های نیمه نرم
فوم های نیمه نرم از ترکیب مناسب پلی استر و ایزوسیانات ها ساخته می شوند. در این فوم ها مانند فوم های نرم با تغییر در فرمولاسیون، تغییرات قابل ملاحظه ای در سختی و سایر خواص حاصل می گردد. اگر چه این مواد جاذب آب هستند ولیکن رطوبت هوا را جذب نمی کنند.

-3-3 فوم های سخت
فوم های سخت پلی یورتان در سال ۱۹۴۰ به میزان کم در ساختارهای ساندویچی به کار رفتند ولی در سال ۱۹۶۰ توسعه واقعی تولید و مصرف فوم های سخت پلی یورتان تحت تاثیر دو عامل زیر تشدید شد.
- استفاده از مونوفلوئوروتری به عنوان عامل پف زا.
پلیمری که علاوه بر بهبود خواص باعث ساده شدن فرآینداستفاده از گشت.MDI ‘
ضریب هدایت حرارتی فوم های سخت پلی یورتان از تمام فوم های پلیمری دیگر کمتر است و همین امر باعث شده است که از فوم های سخت پلی یورتان برای کاربردهای عایق بیشتر استفاده گردد.

اجزای فرمولاسیون پلی یورتان
یک سیستم واکنش فوم پلی یورتان از اجزای مختلف پلی ال و ایزوسیانات تشکیل می گردد.
همچنین عوامل پف زا، کاهش دهنده کشش سطحی، کاتالیزور و سایر افزودنی ها، در موارد کاربردی مختلف، قابل افزودن به این فرمولاسیون هستند.
افزودنی هایی همچون مواد رنگی، پایدار کننده اشعه ماوراء بنفش، تاخیر اندازهای شعله و پرکننده ها در ترکیبات پل ییورتانی استفاده می شوند که استفاده از هر کدام باعث تغییر خواص شیمایی و فیزیکی محصول نهایی م یگردد.

4 – فرآیند فیزیکی فوم شدن
وقتی که اجزای فرمولاسیون فوم با یکدیگر اختلاط پیدا کردند، واکنش های شیمیایی به طور هم زمان شروع می شوند و پس از گذشت زمان اندکی، رنگ سیستم در حال واکنش ، کدر می گردد. در این مرحله تشکیل حباب های گاز، با چشم قابل مشاهده است. پس از این مرحله، عمل بالا آمدن فوم شروع می گردد . با ادامه فرآیند تولید گاز، عمل انتقال مولکول های گاز تولید شده از مایع به داخل سلول های به وجود آمده صورت می پذیرد. با ادامه این فرآیند، از تعداد سلول ها کاسته شده و بر اندازه آن ها افزوده می شود.

-1-4 دانسیته فوم ها
یکی از مهمترین مشخصه های هرفومی، دانسیته آن می باشد که باعث تغییر خواص فیزیکی فوم می شود. در فوم های قالبگیری شده، با توجه به ثابت بودن حجم قالب، دانسیته مواد به مقدار موادی که به داخل قالب ریخته می شود بستگی دارد. اما در روش های تولید فوم به روش غیرقالبگیری یا آزاد، پارامترهای مختلف دیگری هم بر دانسیته فوم تاثیر دارند. یکی از این پارامترها، اندازه و یکدست بودن ساختمان سلول های فوم می باشد، که این امر توسط راندمان اختلاط و هسته گذاری در مخلوط فوم کنترل می شود.
درجه حرارت مواد اولیه از دیگر پارامترهای موثر بر دانسیته فوم ها می باشد. این دما بر سرعت فوم شدن، سرعت پلیمریزاسیون و درجه حرارت نهایی واکنش موثر است. به طور کلی درجه حرارت بالای مواد اولیه باعث ایجاد فوم با دانسیته نسبتا پایین، با کمی زبری می شود.
ظرفیت تولید نیز از دو طریق بر روی دانسیته فوم موثر است . فوم های تولیدی توسط ماشین های کوچک (مثلا ظرفیت خروجی ۵۰ کیلو پل یال در دقیقه) نسبت به فوم های تولیدی مشابه توسط ماشین های بزرگتر دارای توزیع دانسیته پهنتری هستند، به طوری که در این فوم ها دانسیته مرکز فوم نسبت به دانسیته متوسط فوم از اختلاط بیشتری برخوردار است.
تنظیم هم زمان سرعت ژل شدن و سرعت رشد فوم نیز بسیار مهم است. کوچکترین تغییرات در موازنه این سرعت ها، تاثیر بسزایی در دانسیته و نفوذپذیری فوم های نرم دارد.
تغییرات فشار جو نیز برروی دانسیته فوم موثر است . دانسیته یک فوم با فرمولاسیون معین، رابطه مستقیمی با فشار جو در لحظه تولید دارد. این تغییرات جو می تواند در اثر تغییر در شرایط آب و هوایی و یا تعویض فصول ایجاد شود. مثلا در بعضی از کارخانه ها تحت تاثیر جو، علی رغم استفاده از یک فرمولاسیون یکسان، کاهش ۳۰ درصدی در دانسیته، مشاهده شده است.
دلایل انتخاب فوم پلی یورتان به عنوان ماده ای موثر و متفاوت در صنعت ساختمان برخلاف تصور عمومی مبنی بر هدر رفتن بیشترین میزان انرژی از راه درها و پنجر ه ها، بیش از ۴۰ % اتلاف انرژی ساختمان ها از راه پوسته و بدنه آن ها می باشد. کوچکترین عیب و نقص در ساختمان، باعث تغییر در درجه حرارت و میزان فشار هوا می شود، و می تواند نفوذ و حرکت هوا را از بین درزهای موجود به وجود آورد و در نتیجه کار آمدی سیستم ساختمان از نظر مصرف انرژی را کاهش دهد. همراه با هوا، رطوبت نیز می تواند وارد درزهای بنا شود و باعث نگرانی هایی از بابت سلامت ساختمان شود . فوم پلی یورتان اجازه حرکت هوا و نفوذ رطوبت غیر قابل کنترل از راه دیوارها را نمی دهد و باعث ایجاد پوسته ای کاملا بدون درز و نفوذ ناپذیر برای ساختمان می شود و می تواند محیطی با آسایش بیشتر در داخل بنا به وجود آورد.
درزها و سورا خ ها را می پوشاند و محافظی بسیار با ارزش در مقابل نفوذ غیر قابل کنترل هوا، کوران هوا، رطوبت وارده به دیوارها و صدا می باشد.
همچنین به دلیل سبکی زیاد ، باعث کاهش بار مرده ساختمان می گردد و از چسبندگی خوبی برخوردار است به طوری که نیاز به هیچ نوع بست، گیره و یا قاب جهت چسبیدن به محل مورد نظر ندارد.
سرمایه گذاری اولیه جهت استفاده از فوم پلی یورتان، در طولانی مدت به شکل مصرف پایین انرژی، آسایش، کنترل کیفیت هوای داخلی، سلا متی و ایمنی بالا قابل بازگشت می باشد. به علت ساختار فوم پلی یورتان که به صورت سلول های بسیار نزدیک به هم و فشرده می باشد (و در نتیجه بیشترین میزان مقاومت حرارتی ۱ در هر واحد را به ما می دهد). وسایل و تجهیزات گرمایشی- سرمایشی نیز بسیار کارآمدتر بوده و سوخت کمتری مصرف می کنند.
همچنین فوم پل ی یورتان می تواند باعث کمتر شدن هزینه تهیه وسایل و تجهیزات ساختمانی نیز بشود، به طوری که می توان وسایل گرمایشی- سرمایشی کم قدرت تری را خریداری نمود. و نیز فوم پل ییورتان در مقایسه با سایر عایق ها دارای پایی نترین قابلیت هدایت حرارتی است.

برخی ملاحظات هنگام استفاده از فوم پلی یورتان در ساختمان
- در آب و هوای سرد، هوای گرم داخلی که دارای رطوبت است، پس از عبور از دیوار و در برخورد با سطح خارجی و سرد دیوار، تقطیر می شود (به مایع تبدیل می شود). در صورتی که این بخار بتواند از دیوار خارج شود، نگرانی خاصی وجود ندارد . ولی در بعضی موارد که از ورقه های فوم پلی یورتان بین پوشش نهایی دیوار خارجی و داخلی استفاده می شود، ممکن است بخار موجود در هوای اتاق که از طریق بعضی درزها و شکاف های سطح داخلی دیوار وارد آن شده است، به علت غیر قابل نفوذ بودن فوم پلی یورتان، در داخل دیوار باقی بماند و نتواند خارج شود. هر چند مطالعات نشان داده است که این اتفاق به ندرت پیش می آید ولی در چنین مواردی بهتر است که از یک لایه بخار بند در سمت گرم دیوار استفاده شود تا از ورود بخار به آن جلوگیری کند.
- با وجود اینکه عایق های فوم شکل، هیچ ارزش غذایی برای حشرات ندارند ولی موریانه ها به راحتی در داخل آن تونل سازی می کنند. این تونل ها، میزان مقاومت حرارتی عایق را کاهش می دهند. عایق سطح خارجی فونداسیون ها، بیشتر از قسمت های دیگر در معرض نفوذ این حشرات قرار دارد. بعضی از تولیدکنندگان ورقه های فوم عایق، در ترکیب محصولاتشان از بعضی مواد حشره کش استفاده می کنند تا جلوی هجوم حشرات را بگیرند . همچنین در بعضی ساختمان ها، در زمین اطراف استراکچر، از نوعی مواد ضدحشره استفاده می شود. اگر چه عایق کردن ساختمان توسط ورقه های فوم در سطح خارجی دیوارها، از نظر مسایل حرارتی، بسیار موثرتر است، ولی در مناطقی که هجوم حشرات مشکل ساز است، کاربرد فوم بردها ۳ در سطح داخل دیوار، بهتر می باشد.
- بیشتر انواع عایق های فوم شکل، به سختی آتش می گیرند ولی در صورتی که این اتفاق بیفتد، دودی سیاه، غلیظ و سمی تولید می کنند که در بعضی مواقع شامل گاز سیانید هیدروژن که کشنده است، می باشد. خاصیت آتشگیری همه فوم ها، بستگی به درجه احتراق آن ها دارد که آن هم با توجه به نوع فرمولاسیون هر فوم متغییر است. برای جلوگیری از آتشگیری می توان از مواد تاخیر انداز شعله در ترکیب فوم پلی یورتان استفاده کرد.

روش های متداول استفاده از فوم پلی یورتان در صنعت ساختمان
استفاده از فوم پلی یورتان به صورت ورق های
در این روش فوم پلی یورتان به صورت حجمی در کارخانه تولید می شود و سپس با
ضخامت مورد نیاز بریده می شود. بدلیل جلوگیری از پخش ذرات کریستالی فوم در هوا و دوام
بیشتر فوم ، می توان دو طرف این ورقه ها را با استفاده از کاغذ یا ورقه های آلومینومی پوشش داد. کاربرد این محصول بیشتر به صورت عایق های حرارتی و صوتی بین دیوارها و سقف های کاذب است.





شکل ۱: فوم پلی یورتان به صورت ورقه ای
استفاده از فوم پلی یورتان به صورت پانل های فشرده (ساندویچ پانل)
در این روش قطعات کامپوزیتی با پوشش های ورق های در دو طرف و فوم پلی یورتان بین ورقه ها در کارخانه تولید می شوند. عامل چسبندگی بین دو ورقه ، فوم می باشد و با توجه به موارد مصرف، جنس ورقه ها متفاوت است . ورقه های آهنی گالوانیزه و سیاه و آلومینومی، متداول ترین پوشش برای ساخت پانل های ساندویچی هستند. با استفاده از همین روش کانتینر و یا بعضی از ساختمان های پیش ساخته تولید می شوند و نیز از همین روش برای ساخت درهای چوبی (با قابلیت جذب صوت بالا) استفاده می شود.





شکل ۲: فوم پلی یورتان به صورت ساندویچ پانل
استفاده به عنوان پرکننده بین درزها و شکاف ها
در این روش مخلوط مواد ترکیبی فوم ، پس از خروج از مخزن، به داخل شیارها و شکا ف های مورد نظر تزریق می شود و سپس با افزایش حجم باعث انسداد درزها و شکا ف ها می گردد. از این روش برای درزبندی اطراف پنجره ها، درها، درزهای انقطاع و به منظور عایق کاری حرارتی، رطوبتی و صوتی استفاده می شود.





شکل ۳: فوم پلی یورتان به عنوان پرکننده بین درزها و شکاف ها
استفاده به صورت پاشش برروی سطوح
در این روش مواد تشکیل دهنده فوم ، از مخازن جداگانه خارج و در یک کلگی با هم ترکیب می شوند و به سطح مورد نظر پاشیده می شوند. بیشترین استفاده از این روش- با هدف محافظت از خوردگی سطوح فلزی – در مناطق مرطوب انجام می شود. همچنین به دلیل یکپارچگی و پوشش بیشتر سطوح ، جایگزین مناسبی برای ور ق های پلی یورتان است. ولی به دلیل مشکلات اجرایی و صعوبت استفاده از دستگا ه های تزریق فوم ، این روش کمتر به کار می رود.




شکل ۴: فوم پلی یورتان به صورت پاششی بر روی سطوح

روش اجرایی پیشنهادی
قدرت چسبندگی فو م های پلی یورتان به اکثر سطوح (به جزء سیلیکون ها و پلیکا) بسیار زیاد است به طوری که پس از چسبیدن، جدایی به سختی انجام می شود و در بعضی موارد عمل جدایی با تخریب انجام می گردد. از آنجائی که چسبندگی آن ها برروی بسیاری از بسترها مناسب است، از محلول های پلی یورتان به منظور افزایش قدرت چسبندگی در سایر سیستم های پوششی استفاده می شود. ۱ همچنین میزان سختی، مقاومت تراکمی و کشش مارپیچی آن ها بیش از سیمان است ۲ به طوری که در ترکیب با برخی پرکننده ها می توان پوشش های سخت و مقاوم در برابر محیط تولید کرد . در این روش فوم پلی یورتان جایگزین دوغاب ماسه و سیمان می گردد به بیانی دیگر، نه تنها از پل ییورتان به عنوان عایق حرارتی استفاده می شود، بلکه به جای دوغاب نگهدارنده سنگ عمل می کند. بدین منظور از ترکیبات مناسب پلی یورتانی با روش ریخته گری رزین مایع استفاده می گردد.
در این فرآیند سیستم های فعال پلی یورتانی ابتدا با یکدیگر مخلوط می شوند و سپس قبل از انجام واکنش (فوم شدن) رزین مایع بین سنگ و دیوار ریخته می شود . واکنش پس از چند ثانیه انجام شده، باعث پف کردن فوم می گردد و کمتر از ۲۰ ثانیه فوم به صورت جامد درم یآید. در این حالت ، سنگ به وسیله فوم به دیوار چسبیده است . با توجه به انرژی آزاد شده در این واکنش، لازم است قبل از ریختن فوم، سنگ با نگهدارنده مناسب مهار گردد.
جزئیات اجرایی مهار سنگ به دو شکل قابل اجرا است که در اینجا به توضیح آن می پردازیم.
مهار دائم
در این روش از بست های فلزی مناسب ، به منظور ثابت نگاه داشتن سنگ و جلوگیری از افتادن آن قبل از فوم ریزی و حرکت سنگ در زمان فوم ریزی ، استفاده می شود . همچنین، این روش برای نصب سنگ با دوغاب ماسه و سیمان در زمانی که از سنگ های با تخلخل کم یا بدون تخلخل مثل گرانیت استفاده می شود، لازم الاجرا است.

استفاده از ساز ه های پشتیبان:
در این روش قطعات سنگ با استفاده از نگهدارنده های موقت، ثابت می مانند به طوریکه سنگ در حین واکنش فوم تغییر مکانی نداشته باشد.
این سازه پس از گذشت زمان گیرایش نهایی، قابل بازکردن می باشد.

10 – مزایای استفاده از این روش
سبک سازی
وزن هر متر مکعب دوغاب ماسه و سیمان حدو د ۲۱۰۰ کیلوگرم است، در حالیکه وزن هر متر مکعب فوم پلی یورتان با سختی بالا حدود ۱۰۰ کیلوگرم است.
به ازاء هر ۲۵ مترمربع نما، ۱ متر مکعب دوغاب یا فوم استفاده می شود، بنابراین در هر ۲۵ مترمربع سطح نمای ساختمان حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم سبک سازی می شود. ۴

عایق کاری
استفاده از این روش به دلیل فرآیند یکنواخت فوم و نفوذ به تمامی خلل و خرج و پیوستگی کامل (بدون پل حرارتی)، برای عایقکاری مناسبتر از فوم های ورق های است.

سرعت ساخت
مقاومت نهایی دوغاب ماسه و سیمان با طرح اختلاطی مناسب ، ۲۸ روز است در حالی که یک فوم می تواند حداکثر پس از ۲۰ ثانیه به مقاومت نهایی برسد و این امر روند نصب سنگ را بسیار سریع تر از شیوه سنتی آن می کند. همچنین نیازی به صرف وقت جهت گیرایش بیشتر سنگ های نصب شده در ردیف پایین، قبل از نصب ردیف های بالاتر نمی باشد. بنابراین استفاده از این روش زمان اجرای نمای سنگی را بسیار کاهش می دهد.

الاستیسیته
یکی از خواص فیزیکی پلی یورتان خاصیت ارتجاعی بسیار بالای آن می باشد. به طوری که به علت انعطاف پذیری بسیار زیاد، از پوشش های پل ییورتانی برای پوشش لاستیک استفاده می شود. ضمن اینکه پوشش های حاصل از برخی فرمولاسیون های خاص، هیچ تمایلی به شکنندگی ندارند.
بنابراین قرارگیری این ترکیب به جای دوغاب سیمان ، ضمن استحصال تمامی خواص مورد نظر، از جمله مقاومت در مقابل فشار ضربه، خراشیدگی و سایش و قدرت چسبندگی بسیار زیاد، باعث افزایش خاصیت ارتجاعی نمای ساختمان در مقابل نیروهای داخلی و خارجی و در نهایت جلوگیری از ترک خوردگی و تخریب نما می گردد.

موارد کاربردی استفاده از فوم پلی یورتان به جای دوغاب ماسه و سیمان
- بازسازی نماهای فرسوده، بدون تخریب و با حفظ شرایط داخلی بنا
- بازسازی بنا با هدف جلوگیری از تخریب بیشتر در اثر رطوبت شدید
- نوسازی و بازسازی بنا با هدف جلوگیری از اتلاف انرژی
- نوسازی و بازسازی بنا با هدف پیوستگی کامل بین اجزاء نما
- نوسازی و بازسازی بنا با هدف جلوگیری از تخریب نما در مقابل خطرات ناشی از زلزله و تکا نهای شدید
- نوسازی و بازسازی بنا با هدف سبک سازی و کاهش بار مرده ساختمان
- نوسازی و بازسازی بنا با هدف سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی و حصول نتایج سریع
- نوسازی و بازسازی بنا در مواضعی که استفاده از مصالح سنتی به دلایلی از جمله تهیه، حمل، دپو و اجرا، دشوار است

معرفی یک نمونه اجرا شده :
بازسازی نمای یک ساختمان اداری در سال ۱۳۸۱ در تهران، با استفاده از روش ریخته گری رزین مایع به پشت سنگ با جزئیات اجرایی ذیل انجام گردیده است و علاوه بر عایق کاری پوسته خارجی ساختمان، سبک سازی بنا به مقدار حدود ۴۰ تن صورت پذیرفته است.





شکل ۵: ساختمان اداری بازسازی شده به روش ریخته گری رزین مایع

جزئیات اجرایی در نمونه اجرا شده

نتیجه گیری
بررسی مطالعه و پژوهش فوق، و همچنین نمونه اجرا شده، بیانگر این است که در صورت توجه و مطالعه کافی بر روی روش اجرائی ریخته گری رزین مایع به جای دوغاب ماسه سیمان، می توان از فوائد بسیار این روش، در صنعت ساختمان بهره جست . تحقق این هدف نیازمند انجام تحقیقات آزمایشات تکمیلی است.

محمد مهدی صفایی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب)
منبع: وب سایت www.shomalie.com
 

Similar threads

بالا