فولاد های زنگ نزن

shahab-e.din

عضو جدید
1- فولاد های زنگ نزن :
در این فولاد ها بدلبل استفاده از آلیاژ کروم در آنها و تشکیل لایه ی محافظ ، چسیبنده و متراکم اکسید کروم (Cr[SUB]2[/SUB]O[SUB]3[/SUB]) مقاومت به خوردگی بالا می رود که به چندین دسته تقسیم می شنود از جمله خانواده های زیر:
سری 2xx
سری 3xx
سری 4xx
سری 6xx
سری 3xx :
این سری مهمترین و پرکاربردترین خانواده ی فولاد های زنگ نزن هستند که دارای ساختار آستنیتی می باشندبا توجه به اینکه آستنیت در دمای بالا پایدار بوده با اضافه حدود 8% نیکل به آن به پایداری آستنیت در دمای محیط می رسیم.
مهمترین عضو این خانواده فولاد 304 می باشد (فولاد 8-18) که به فولا همه فن حریف معروف است که بیشترین ارتباط ما با آن در زندگی روزمره قاشق و چنگال هایی است که از آن استفاده می کنیم.
فولاد مهم بعدی فولاد 316 است که علاوه بر ترکیب بالا حدود 2% مولیبدن دارد که آن را در برابر خوردگی حفره ای(شیاری) مقاوم می کند.
در فولاد 321 بجای مولیبدن از تیتانیم استفاده می شود که علاوه بر مقاومت به خوردگی مرز دانه ای خاصیت جوشکاری را بهبود می دهد.
در فولاد بعدی که فولاد 347 است بجای تیتانیوم از Nb (نایبیوم در بلوک شرق و کلوبدیوم در بلوک غرب) استفاده می شود که تغییری در ساختار نمی دهد اما از نظر اقتصادی به صرفه تر و صنعتی تر است.
نکته ی مهم:
در تمامی ساختار های ذکر شده میزان 0.7 % کربن موجود است که با کاهش این میزان به 0.3 % فولاد کم کربن بدست می آید که گرچه نرم تر است اما مقاومت به خوردگی آن به شدت افزایش می یابد.


سری 2xx :
این سری در واقع همان سری 3xx هستند اما در آنها برای کاهش هزینه بجای نیکل از منگنز به عنوان آستنیت زا استفاده می شود که همان خواص را با قوت کمتری ایجاد می کنند.در کل این فلزات بسار کم کاربرد و در بازار مصرف ناشناخته هستند.

سری 4xx :
این گروه نیکل ندارند و ساختار مارتنزیتی (با کربن بالای 0.2%) و فریتی (با کربن زیر 0.2 %) دارند و تفاوت عمده و قابل لمس آنها با سری 3xx این است که این فلزات بگیر (مگنت) هستند.
مهمترین عضو این سری فولاد 430 است Fe-23%Cr

سری 6xx :
این سری را سری دو فازی (Duplex) می نامند.زیرا ساختار فریتی و آستنیتی را به طور مساوی و همزمان (در بهترین حالت) دارا هستند.
تنها ویژگی و برتری این فولاد ها مقاومت زیاد نسبت به خوردگی تنشی (SCC) می باشد . قابلیت جوشکاری بالایی دارند.
 
بالا