فواید ریزگرد ها ( هوای پاکم ارزوست ) - جدی فایده هست

behzadk2019

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
،این روزها برای مقابله با معضل نفس گیر ریزگردها آنچه انجام می شود نه کاری درست درمان، بلکه به عبارتی بسته پیشنهادی است. تو بخوان حرف! حرف یعنی چی؟ حرف یعنی اینکه قرار است ستاد بحران تشکیل شود، با کشورهای درگیر موضوع، همایش منطقه ای برگزار شود، بین همسایگان غربی نوعی اجماع حاصل شود، سازمان هواشناسی و محیط زیست و نخبگان بیماری های ریوی و سایر نهادهای موظف به یک هم اندیشی واحد برسند، پول کلان خرج شود، چه شود و چه شود تا بلکه از آثار مخرب ریزگردها لااقل مقداری کم شود.
دو صد گفته اما قدیمی ها راست گفته اند که چون نیم کردار نیست. راستش من از همان اول هم به دلم افتاده بود که آقایان عزم جزمی برای مبارزه با پدیده ریزگردها نخواهند داشت. چرا؟ کمی صبر کنید، مطلب را برای تان خواهم پخت. اولین روزهای شیوع پدیده ای که آن زمان گرد و غبار خوانده می شد، یعنی سال ها پیش، آمدند و آمدیم و در راستای همان حرف، به جای واژه غریب و نامانوس «گرد و غبار»، گفتیم «ریزگرد». خب انصاف بدهید.
در مقام مقایسه با گرد و غبار، آیا ریزگرد اصلا بار منفی دارد؟! تازه یه جورایی قشنگ هم هست این ریزگرد! آدمی را یاد این مثل می اندازد که «فلفل نبین چه ریزه، درشتاش زیر میزه»! تو وقتی به گرد و غبار می گویی ریزگرد، با چه می خواهی مبارزه کنی؟ این را از منظر روان شناسانه می گویم ها! وانگهی، برای مردم به خصوص مردم غرب کشور چه فرقی می کند نام این معضل چه باشد؟! آیا به گرد و غبار، ریزگرد بگوییم، چیزی حل می شود؟! در مثل مناقشه نیست، اما گرد و غبار و ریزگرد، تداعی کننده دزدی دیروز است که چشم به هم زدیم و باز کردیم و دیدیم نام امروزش، اختلاس است و چقدر هم باکلاس!
الان توی خواننده در دلت می گویی؛ این حرفهای خشک و جدی، چرا در ستون طنز خبرگزاری چیزنا؟! تا اینجا حق با توست اما از این به بعد را بخوان که در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۹۱ شماری از جراید با عنوان «اشعه فرابنفش جو کشور وضع نرمال دارد»، خبر زیر را نوشتند: «در شرایط کنونی که با آغاز فصل تابستان نگرانی ها از میزان افزایش UV (اشعه فرابنفش) در جو کشور و خطرات احتمالی آن بر افرادی که زیر نور مستقیم خورشید قرار دارند زیاد شده، ظاهرا ریزگردهای موجود در فضا، نعمتی برای کاهش این اشعه فوق العاده خطرناک شده است».
دفع شر به شر که می گویند، همین است ها! UV خطرناک است، ریزگرد هم خطرناک است، اما آنجا که پای دفع UV در میان است، ریزگرد بدل به یک نعمت می شود. با این حساب آیا بهتر نیست منت دست اندرکاران را نکشیم و اندکی بیشتر صبر کنیم، بلکه ریزگرد هم با یک پدیده طبیعی دیگر از خطرش کاسته شد؟! و اصلا ریزگرد به این خوبی که بی هیچ چشمداشتی علیه UV قیام کرده، چرا باید دفع شود؟! گیرم ریزگرد مهار شد، اشعه فرابنفش خورشید آمد و پیرتان را درآورد، نگویید نگفتی ها! در فاصله تشعشعات آفتاب تا کله محترم من و شما، دم هر چی ریزگرد است، گرم! این ذرات، کانه سپر ضد UV دارند برای ما نقش جلیقه ضد گلوله را بازی می کنند و بی هیچ منتی، از خلق الله حفاظت می کنند.
در زیر به سایر فواید ریزگرد اشاره می شود:
یک: همان طور که می دانید ریزگرد باعث سوزش چشم می شود و شعاع دید را ناشی از مه آلودگی، مختل می کند. آقا! توی این خیابونا، همین که چشمت به گناه آلوده نمی شه، چیز بدیه؟ سربسته گفتم ها!
دو: متاثر از ریزگرد، خیلی ها دچار بیماری های ریوی و تنگی نفس می شوند. بدیهی است در چنین شرایطی، بهتر می توانیم عمق این جمله حکیمانه سعدی را بفهمیم: «منت خدای را عز و جل… هر نفسی که فرو می رود ممد حیات است و چون بر می آید مفرح ذات، پس در هر نفس دو نعمت است…».
سه: یک بار دیگر خبری که بازنشرش دادم بخوانید. از کجا معلوم پس فردا روزنامه ها ننوشتند؛ مهمترین دلیل به تعویق افتادن زلزله در فلان جا، تاثیر مثبت ریزگرد بر لایه های زیرین زمین است؟! ما که نمی دانیم. به قول گفتنی؛ همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر نزاده اند!
چهار: علی الظاهر مشکل ریزگرد حل نمی شود، الا اینکه شماری از کشورها از جمله ایران، عراق، کویت، ترکیه، سوریه و… دور یک میز بنشینند به چاره اندیشی. بله! همان طور که می بینید ریزگرد می تواند عامل وحدت بیش از این شماری از کشورهای اسلامی شود. هیچی نباشد، قطعا چنین مذاکراتی از نشست با ۵ + ۱ بهتر است.
 

shidokht777

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمی صبر کنید، مطلب را برای تان خواهم پخت. اولین روزهای شیوع پدیده ای که آن زمان گرد و غبار خوانده می شد، یعنی سال ها پیش، آمدند و آمدیم و در راستای همان حرف، به جای واژه غریب و نامانوس «گرد و غبار»، گفتیم «ریزگرد». خب انصاف بدهید.
در مقام مقایسه با گرد و غبار، آیا ریزگرد اصلا بار منفی دارد؟! تازه یه جورایی قشنگ هم هست این ریزگرد! آدمی را یاد این مثل می اندازد که «فلفل نبین چه ریزه، درشتاش زیر میزه»! تو وقتی به گرد و غبار می گویی ریزگرد، با چه می خواهی مبارزه کنی؟ این را از منظر روان شناسانه می گویم ها!


ساده نگذریم از برخی کلمات که یهو عوض میشن!!برخی آدما ک یهو ناپدید میشن!!!برخی کارا که یهو نادیده گرفته میشن!!

ممنون..بسیار بسیار بسیار قابل تامل بود...
دوستان بیشتر الطفات کنید...از همین متنای به ظاهر ساده خیلی چیزا رو میشه فهمید..انگاری جلو دید بعضی ها رم ریزگرد!!! گرفته:دی
 

senaps

عضو جدید
کاربر ممتاز
بله بله.... من که هر بار از ریزگرد ها لذت میبرم.... واقعا عجب مردم نادونی داریم که نمی‌فهمن که اینکه نتونن نفس بکشن اصلا در مقابل یه اشعه‌ای که فقط در حالی که بیرون از خونه باشن براشون خطر ناکه اونم در دراز مدت چیزی نیست.....

من که از خودم خجالت میکشم که تا حالا فکر نکرده بودم که UV برای من خطرناک تر از گرد و خاکی هستش که تو لیوان اب خنکم تو خونه‌ هستش....
 

Similar threads

بالا