فن آوری جدید در تشخیص کرونای خطوط انتقال در روز روشن

t3teknik

عضو جدید
کاربر ممتاز



پدیده کرونا ممکن است در اثر بوجود آمدن خطا در خطوط انتقال و یا اشکالات فنی در مقره ها و یا یراق آلات خط و پست رخ دهد. حداقل مشکل ایجاد شده توسط کرونا نویز شنیداری و اختلالات رادیویی است که منجر به نارضایتی شهروندان می گردد. تاکنون مشکل اساسی این بوده است که منابع کرونا را چگونه می توان بصورت دقیق و کار آمد تشخیص داد. روشهای تشخیص بوسیله نویز شنیداری و اختلالات رادیویی اغلب جهت تشخیص کرونا مورد استفاده قرار گرفته اند ولی این روشها قادر به تشخیص محل دقیق وقوع پدیده کرونا نمی باشند. جهت بدست آوردن اطلاعات بیشتر درباره پدیده کرونا مانند منبع، نوع و دامنه آن، شرکت های برق ناچار ب انجام این کار در شب می باشند زیرا دستگاههای موجود برای این منظور در تاریکی قادر به تشخیص کرونا هستند. این عملیات مشکل، گران و غیر مؤثر می باشد.
دوربین کرونائی Day Cor که بتازگی توسط موسسه EPRI ابداع گردیده است علاوه براینکه امکان تشخیص و محل یابی پدیده کرونا را در روشنایی روز بسادگی فراهم می کند قادر به تشخیص آتش سوزی در مکانهای صنعتی و همچنین تشخیص شعله های آتش هیدروژن و الکل که غیر نمایان می باشند است. این طرح با موفقیت هم در آزمایشگاه و هم در محل آزمایش شده است. آزمایش اولیه در بهار سال 1999 انجام گرفت که در آن از نمونه اولیه این دوربین جهت تشخیص کرونا روی خطوط انتقال، دکل ها، یراق آلات خط، مقره ها و تجهیزات پست استفاده شد.
انتظار می رود که این دوربین در اواخر سال 2000 وارد بازار فروش گردد. استفاده از این دوربین جدید آسان، اقتصادی و مناسب می باشد زیرا از این دوربین می توان هم در روز و هم در شب از روی زمین و یا هوا بوسیله هلیکوپتر بطور مؤثر استفاده نمود. مکانیزم عملکرد این طرح در شکل (1) آمده است. این طرح از دو واحد تصویرگر تشکیل شده است. تصویرگر نمایان که تصاویر مربوط به تجهیزاتی که پدیده کرونا در آنها رخ می دهد را برداشته و این تصاویر قابل رویت می باشند. تصویرگر غیرنمایان تصاویر غیرقابل مشاهده کرونا را تصویربرداری می کند. این تصاویر با هم ترکیب می شوند و به کمک پروسه پردازش طیفی تصویر کرونا برروی تصویر تجهیزات خط انتقال منطبق و بدین وسیله محل تخلیه کرونا مشخص می گردد.
در این دوربین از یک فیلتر جهت بلوکه کردن تشعشعات خورشیدی استفاده شده است تا امکان تصویر گری در روز روشن به راحتی فراهم گردد.




شکل (1) : نحوه عملکرد دوربین DayCorمنبع : موسسه EPRI
شرکت Ofil - سایت خبری Daycor
آدرس: http://www.epri.com
 
بالا