[فنگ شویی] اینفوگرافیک چیدمان آشپزخانه

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
آشپزخانه یکی از مهم ترین فضاهای خانه است و افراد خانواده برای آماده کردن و صرف غذا در این فضا دور هم جمع می شوند. چیدمان آشپزخانه در کارایی آن بسیار مؤثر است و طراحی نامناسب آن باعث می شود افراد نتوانند به راحتی فعالیت های خود را انجام دهند. در ادامه نکاتی در قالب یک اینفوگرافیک در مورد چیدمان و طراحی این فضا بیان می شود. انواع چیدمان U شکل، L شکل، جزیره ای و … معرفی و نکاتی در مورد مثلث کار، قرارگیری عناصر اصلی آشپزخانه، قرارگیری میز غذاخوری و… بیان می گردد. با ما همراه باشید.


نخست لازم است با مفهوم “مثلث کار” در آشپزخانه آشنا شویم. می‌دانیم سه عنصر اصلی در هر آشپزخانه‌ای وجود دارد که فرد همواره بین آن سه عنصر در حرکت است؛ یخچال، ظرف‌شویی و اجاق‌گاز؛ اگر این سه عنصر را به‌عنوان نقاطی در نظر بگیریم و با خطوطی به هم وصل کنیم مثلثی حاصل می‌شود که به‌اصطلاح “مثلث کار” نام دارد. درواقع افراد حین کار در آشپزخانه در این مثلث فرضی بیشترین رفت‌وآمد را دارند. اما در طراحی و چیدمان آشپزخانه‌تان بایستی به این مثلث فرضی توجه کنید. نباید مانعی در آن وجود داشته باشد و اینکه محیط این مثلث خیلی بزرگ نباشد (فاصله بین عناصر اصلی آشپزخانه زیاد نباشد)


حال می‌رسیم به انواع آشپزخانه‌ها به لحاظ شکل: آشپزخانه‌ها ممکن است U شکل، L شکل، جزیره‌ای، G شکل، یک‌طرفه و دوطرفه باشند. هر یک از این انواع ویژگی‌هایی دارند و نکاتی را باید در هر یک مدنظر قرارداد.


در کل ابعاد آشپزخانه بهتر است حداقل ۲٫۵ در ۲٫۵ متر باشد. آشپزخانه U شکل برای دو نفر آشپز مناسب است، در این نوع آشپزخانه‌ها بهتر است ظرف‌شویی را مقابل بخش پخت‌وپز و یا نزدیک آن قرار داد. ضمناً لازم است فضاهایی برای آماده‌سازی غذا در نظر گرفته شود.
در آشپزخانه L شکل که مناسب آپارتمان‌ها است نیز باید بخش‌هایی را خالی نگاه داشت تا برای آماده‌سازی غذا مناسب باشند و گوشه‌های تاریک را نیز با قرار دادن چراغ‌هایی روشن کرد.


آشپزخانه با پلان جزیره‌ای معمولاً در آشپزخانه‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر مناسب است و به‌خوبی فضا را برای کارهای مختلف تقسیم می‌کند.در این نوع چیدمان لازم است فضای کافی برای حرکت در نظر بگیرید. بخش جزیره‌ای قابلیت آن را دارد که به‌عنوان کانون اجتماع اعضای خانواده مورداستفاده قرار گیرد.
در آشپزخانه‌های G شکل می توان از گوشه آن به‌عنوان میز صبحانه خوری استفاده کرد .


آشپزخانه‌های گالری شکل یا دوطرفه برای فضاهای کوچک مناسب‌اند . فقط بایستی حواسمان باشد که فضای کافی برای باز شدن درب لوازم آشپزخانه در نظر بگیریم. از کشوها و قفسه‌ها می‌توانیم برای افزایش فضای ذخیره و نگهداری وسایل استفاده کنیم.


و بالاخره آشپزخانه یک‌طرفه که کم‌هزینه‌ترین نوع چیدمان آشپزخانه است، جریان کار پربازده‌ای را در آشپزخانه فراهم می‌کند. توصیه می‌شود ظرف‌شویی بین یخچال و اجاق‌گاز قرار گیرد.

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر بر روی آن کلیک کنید.



منبع:
nstudioz.com
 
بالا