[فنگ شویی] ایجاد آرامش و نظم با عناصر فنگ شویی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
پنج عنصر در فنگ‌شویی وجود دارد:
آتش، آب، خاک، فلز، و چوب. این پنج عنصر به طور مستقل و در کنار هم کار می‌کنند تا آرامش را حفظ و انرژی را به فضا بازگردانند.



از چوب برای ایجاد قدرت خلاقیت و پرورش درونی استفاده می‌شود. چوب هم‌چنین بیان‌گر جنبه‌هایی هم‌چون تولد، توان، انعطاف‌پذیری، و ادراک است. حتما باید تعادل و هماهنگی درستی در استفاده از چوب در فضا وجود داشته باشد چراکه استفاده بیش از اندازه از آن در فضا حسی از خودسری، انعطاف‌ناپذیری، و عدم تعادل را به وجود می‌آورد. کمبود چوب در خانه نبود خلاقیت، دلسردی، و افسردگی را به وجود می‌آورد. از چوب در کنار گیاهان، کاغذ، مبلمان، و پارچه استفاده کنید.





آتش توانایی رهبری و اشتیاق را افزایش می‌دهد. در خانه از آتش برای تقویت بیان‌گری، الهام، و جسارت استفاده می‌شود. در استفاده از آتش تعادل را باید حفظ کرد. استفاده بیش از حد از آن خوب نیست و می‌تواند نشان‌دهنده عصبانیت، پرخاش‌گری، کج‌خلقی، و رفتار فکرنشده باشد. کمبود آتش ایجادکننده سردی عواطف، بی‌هدفی، گنگی، و بی‌ارزشی است. برای ایجاد آتش در خانه چند شمع و چراغ‌های پرنور به آن اضافه کنید و از نور طبیعی خورشید بیش‌ترین بهره را ببرید. علاوه بر این، وسایل الکترونیکی، تصاویر چاپی حیوانات، رنگ‌های تند مانند قرمز، صورتی، و یا ارغوانی به‌عنوان یک عنصر آتش‌زا شناخته می‌شوند.




خاک بر توانایی جسمانی و نظم ما تاثیر می‌گذارد و در عین حال حسی از تعادل و پایداری را ایجاد می‌کند. استفاده زیاد از خاک در خانه حسی از ملال، تنبلی، و خشکی را ایجاد می‌کند. کمبود عنصر خاک در خانه معمولا به نامنظمی، در هم ریختگی، و عدم تمرکز منجر می‌شود. با استفاده از رنگ‌هایی مانند سبز، قهوه‌ای، و خاکی عنصر خاک را به فضای خود اضافه کنید. تصاویر منظره و اشکالی به شکل مستطیل و مربع نیز این عنصر را وارد خانه می‌کنند.





فلز بر وضوح ذهن و منطق تاثیر می‌گذارد. فلز بر روی توانایی‌های مربوط به سازماندهی، تمرکز، عدالت، و تحلیل اثرگذار است. استفاده زیاد از فلز به پر حرفی، افکار انتقادی، و صحبت کردن بدون تفکر منجر می‌شود. کمبود عنصر فلز معمولا به سکون، احتیاط‌ کاری، و عدم تمرکز منجر می‌شود. با استفاده از اشکال مدور و بیضی این عنصر را به خانه خود اضافه کنید. هر چیزی که از فلز ساخته شده است مانند آهن، آلومینیوم، طلا، و نقره، یا سنگ‌ها و صخره‌ها، و نیز رنگ‌هایی هم‌چون سفید، خاکستری، نقره‌ای، و نیلی نمادی از عنصر فلز در فضای خانه هستند.





عنصر آب مسئول معنویت و احساسات است. تعادل در استفاده از عنصر آب الهام، خرد، و بینش را به فضای خانه وارد می‌کند، در حالی که استفاده زیاد از عنصر آب حسی از عدم تعادل روحی را به وجود می‌آورد. کمبود عنصر آب به تنهایی، افسردگی، و استرس منجر می‌شود. با اضافه کردن رنگ‌مایه‌های سیاه و تیره مانند آبی، سبز، و بنفش عنصر آب را به خانه خود بیاورید. سطوح بازتابی مانند آینه‌ها، اشکال بدون شکل یا غیر هندسی و هر شی مرتبط با آب مانند آکواریوم و فواره نماینده عنصر آب در فضای خانه هستند.





چگونه با استفاده از عناصر فنگ‌شویی آرامش و نظم را در خانه خود ایجاد کنیم؟


بر اساس مکتب فنگ شویی حضور بودا در خانه سریعا آرامش ایجاد می‌کند. معمولا پیشنهاد می‌شود که از تصویری از بودا در خانه خود استفاده کنید. عطردرمانی یکی دیگر از عناصر آرامش‌بخش فنگ‌شویی است. استفاده روزانه از اسانس زیتون به ایجاد آرامش، انرژی، و تمیزی خانه کمک می‌کند و نیز فضایی عاطفی را به وجود می‌آورد. هنر نیز در فنگ‌شویی از اهمیت زیادی برخوردار است و گفته می‌شود که انرژی خانه و دفتر کار را افزایش می‌دهد. فقط از این‌که اثر هنری مورد نظر با فضای شما تناسب دارد مطمئن شوید.


برای مثال اتاق خواب یا حمام باید دارای اثر هنری‌ای باشند که آرامش‌بخش باشد، چیزی مانند تصویری از طبیعت. اتاق‌های خانواده و دفترهای کار باید دارای آثار هنری انرژی‌بخش باشند که دارای رنگ‌های روشن و تصاویر متنوع است. لحن اثر هنری باید با لحن اتاق یکی باشد. شمع‌ها نماینده عنصر آتش هستند و در هر خانه‌ای باید وجود داشته باشند. هم‌چنین می‌توان از یک فواره در خانه استفاده کرد. فواره نماینده عنصر آب است و فضایی آرامش‌بخش را در خانه ایجاد می‌کند.


بامبو یکی از مهم‌ترین عناصر فنگ‌شویی است. نه تنها زیباست بلکه نماینده عنصر خاک و نمادی از شانس خوب است. استفاده از گیاهان نیز توصیه می‌شود و گفته می‌شود گیاهان در خانه فضایی خردمندانه ایجاد می‌کنند.


منبع: freshome | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه
 
بالا