فناوری های جدید در خودروها

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یک پرس 206 با مخلفات

راهنمای انتخاب ضریب دنده برای 206

206 از آن جمله خودروهای است که با توربو ، گیربکس ، صفحه کلاچ گرافیت ، چیپ تیونینگ و.... جواب های مطلوبی می دهد .
در زیر نسخه انتخاب گیربکس برای مسابقات سرعت تقدیم می شود.
برای گیربکس خانواده BE3
که در خودروهای 405 ، 205 ، و 206 استفاده شده و از سری TU یا XU می باشد .
امکان انتخاب ضرایب خاص دنده است که روش محاسبه آن در نمودار زیر آمده است .

دانلود فایل اکسل برنامه




 

street boy

عضو جدید
تکنولوژیهای خیلی جدیدتر هست که EBD و دیسکهای سرامیکی توش گمه ................
 

ali_is_dragon

عضو جدید

لطفا ارائه بدین
با سلام . دوست عزیز سیستم ترمز کنترل کششی خودرو TCS__سیستم کشش خودرو در تمام فصل ها AST__سیستم کنترل لغزش در اثر شتاب ASR__سیستم کنترل ترمز سنسوترونیکSBC__سیستم ترمز الکترونیکی EBS__سیستم کمکی ترمز BAS__سیستم هرزگردی ETS__سیستم کنترل ترمز حاشیه ای CBC__سیستم رانندگی با عوامل تاثیر گذارنده بر یکدیگر IDSو احتمالا سیستم های جدیدتر از این ها...ساخته شده که من هنوز نشنیدم...
 

ali_is_dragon

عضو جدید
در سیستم ترمز کنترل کششی برای مواقعی که خودرو در سطح لغزنده قرار گرفته در زمان هایی نظیر استارت .. شتاب گیری خودرو ..دور زدن خودرو که در سطح لغزنده کنترل پذیری دشوار است طراحی شده که گشتاور موتور را با شرایط جاده مقایسه میکنه و قبل از بروز لغزش خودرو ..وارد عمل شده و باعث حفظ پایداری و فرمان پذیری بیشتر خودرو میشود که ترکیب سیستم های ABS و TCS ایمنی و آسایش سرنشینان را افزایش داده است.
سیستم بعدی که AST نام دارد در خودروهای 4WD به کار میرود ودر هر شرایط نیروی مناسب را به هر چرخ ارسال میکند.

سیستم بعدی کنترل لغزش در اثر شتاب است که از بکسووات چرخ ها در سطوح لغزنده در شروع حرکت و شتاب گیری سریع جلوگیری میکند.

سیستم EBS در اتوبوس های جدید سه محور مثل ولوو B12 استفاده میشود.

سیستم ترمز سنسوترونیک در زمانی که پدال ترمز فشرده میشود سیگنال هایی به یک میکرو کامپیوتر ارسال کرده و ECU با چک کردن شرایط جاده نیروی ترمز مناسب را به هر چرخ ارسال میکند.

سیستم هرزگردی خودروEST : در زمانی که چرخ یا چرخ هایی دچار هرزگردی بشن این سیستم نیروی وارد بر آنها را کم کرده و مابقی نیرو را به چرخ های دیگر ارسال میکند.

سیستم کنترل ترمز حاشیه ای : وظیفه ی این سیستم بالا بردن کارآیی ترمزها در سر پیچ های تند است.

سیستم IDS :وظیفه ی این سیستم کنترل حرکت اتومبیل از طریق ارتباط با ترمز ها .. سیستم فرمان و سیستم کنترل موتور است.

در صورتی که بقیه ی دوستان اطلاعاتی از این موارد دارند مطرح کنند.
 
آخرین ویرایش:

HaMiD.TcI

مدیر تالار موبایل متخصص سیستم عامل Apple
مدیر تالار
یک پرس 206 با مخلفات


راهنمای انتخاب ضریب دنده برای 206

206 از آن جمله خودروهای است که با توربو ، گیربکس ، صفحه کلاچ گرافیت ، چیپ تیونینگ و.... جواب های مطلوبی می دهد .
در زیر نسخه انتخاب گیربکس برای مسابقات سرعت تقدیم می شود.
برای گیربکس خانواده BE3
که در خودروهای 405 ، 205 ، و 206 استفاده شده و از سری TU یا XU می باشد .
امکان انتخاب ضرایب خاص دنده است که روش محاسبه آن در نمودار زیر آمده است .

دانلود فایل اکسل برنامه




روی 405 که ma5 هست
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1]اولین اتومبیل تغییر رنگ دهنده جهان[/h]اگر شرکت تویوتا راه خود را ادامه دهد، صنعت رنگ اتومبیل ها چیزی قدیمی خواهد شد، زیرا جدیدترین تکنولوژی این کمپانی می تواند اتومبیل شما را در کسری از ثانیه به رنگ دلخواه در آورد.
خودرو Fun-Vii از فناوری استفاده می کند که می تواند با اینترنت و دیگر وسایل الکترونیکی در تعامل باشد. بدنه این این خودرو از یک صفحه قابل لمس ساخته شده است که به راننده اجازه می دهد تا رنگ و ظاهر اتومبیل خود را تغییر داده و همچنین با اتصال به اینترنت در هر لحظه سلامت خودرو خود را چک کند.
این اتومبیل همچنین با شناسایی راننده یک پیغام خوشامد به وی می دهد، و به نوعی به راننده سلام می کند.
تویوتا از این اتومبیل در نمایشگاه اتومبیل توکیو پرده برداری نمود. آکیو تویوتا مدیر تویوتا در مورد این اتومبیل خارق العاده گفت:
این خودرو تنها وسیله ای برای سرگرمی و حتی یک خودرو معمولی نیست، این خودرو می تواند با احساست راننده همگام شود.
وی همچنین افزود استفاده از این فن آوری در سالهای آتی در تمام خودروهای تولیدی این کمپانی فراگیر خواهد شد. وی آینده صنعت خودروسازی جهان را در گره خورده با این فن آوری جدید دانست
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مدیریت تویوتا ابراز امیدواری کرد تا این خودرو در سال 2015 برای ارائه به بازار آماده گردد.







 

ali_is_dragon

عضو جدید
++26-7-90-aerius.jpgمفهوم aerius به معنی نسل جدید خودروی الکتریکی با کارایی بالا است. مفهوم گفته شده ترکیبی از عملکرد اتومبیل‏های فوق مدرن الکتریکی دو سیستم است.
این خودرو شامل دو بخش بوده: بخش اول شامل طرح میچلین فعال در چرخ موتور الکتریکی عقب است که سیستم تعلیق عقب به طور کلی حذف و داخل خود چرخهای عقب رفته است و بخش دوم نوع موتور روی برد الکتریکی جلو برای شتاب لحظه‏ای و سرعت گرفتن آنی طراحی شده و همین امر باعث ایجاد جریان مناسب هوا در اطراف خودرو در سرعت بالا با توجه به وزن مناسب خودرو می‏شود.
این خودرو هیچ آلایندگی خروجی نداشته و یکی از ماشین‏های پر طرفدار بین دوستداران محیط زیست میباشد.;)
 
آخرین ویرایش:

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جدیدترین محصولات شرکت بوگاتی
کارخانه بوگاتی بعد از بیرون دادن هزارمین ویرون ! حالا تمام حواسش را روی آماده کردن مدل مفهومی «گالیبیر» که سال گذشته به نمایش گذاشته شد متمرکز کرده است. گالیبیر قرار است یکی از تجملاتی‌ترین سدان‌هایی باشد که تا به حال در بازار عرضه شده‌اند.


مسئولان بوگاتی گفته‌اند در حال کار روی بالا بردن توان موتور این ماشین هستند و همچنین روش تولید آن را بررسی می‌کنند.
طبق وعده همین مقامات قرار شده این ماشین در سال ۲۰۱۳ میلادی بیرون بیاید. قرار است در این یکی هم نمونه بازتقویت شده‌ای از همان موتور ۱۶ سیلندر معروف که در ویرون به کار گرفته شده بود قرار داده شود. تولید ۸۰۰ اسب بخار قدرت حداقل کاری است که باید بکند تا حداکثر سرعت این سدان را به همان حدود ۳۴۱ کیلومتر بر ساعت برساند. بوگاتی می‌خواهد سیستم هدایت این ماشین را طوری تقویت کند که اثر حرکت‌های فرمان به طور مجزا و کامل به هر چرخ وارد شود. به تازگی آنها اعلام کرده‌اند که کار روی بدنه این ماشین به اتمام رسیده است و نمونه جدید آن به نمایش در خواهد آمد.


دیسک‌های سرامیکی کربنی که در ساخت این ماشین از آنها استفاده می‌شود یک نوآوری کاملا جدید هستند. قیمت گالیبیر هم مانند ماشین‌هایی که بوگاتی پیش از این ساخته تکان دهنده است؛ چیزی در حدود ۵/۱ میلیون دلار.

 

ali_is_dragon

عضو جدید
با سلام.دوج دارت 2013 ؛ اولین محصول مشترک کرایسلر و فیات

دوج دارت 2013 که در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی شد اولین سدان گروه کرایسلر محسوب می شود که پس از توقف تولید خودروی نئون در سال 2005 ، تولید می شود .
‌این خودرو که اولین محصول مشترک همکاری شرکت های کرایسلر و فیات نیز محسوب می شود هنوز نتوانسته رویای سازندگان آن برای فروش انبوه در بازار را محقق کند .
برای سود اور بودن همکاری های فیات و کرایسلر ، سرجیو مانچینی برنامه بلند مدتی را طراحی کرده است که شاما تبادل آخرین تکنولوژی ها بین این دو شرکت می باشد .
t-2-1974.jpgاز آنجا که کرایسلر کاملا از شرایط حساس این دو شرکت آگاهی دارد ، ویژگی هایی را در این خودروی جدید گنجانده است که معمولا در خودرو های مدل بالاتر مشاهده می شوند .
این خودرو با دو مدل موتور 3 سیلندر و 4 سیلندر عرضه خواهد شد . موتور توربوی 1.4 لیتری و موتور 2 لیتری هر دو 160 اسب بخار قدرت دارند و مدل توربوی جدید 2.4 لیتری آن 184 اسب بخار قدرت دارد .
 

ali_is_dragon

عضو جدید
خودروی جدید و شگفت انگیز آَئودی:
pc05bbb4790dcb469bc1e6157d778eeaa1_farapix_com_b5d8f90a418c354832754ac45503a082_audi_a9_concept_.jpg
pca248f52122d18953bd496318a5a1036c_farapix_com_dc28b00dd92ff781842de04dec6585ae_audi_a9_concept_.jpgصفحاتی که بدنه خودرو را تشکیل می‌دهند بخشی از یک سیستم نقاشی الکترونیکی به حساب می‌آیند که راننده با بهره‌گیری از آن کارهای زیادی می‌تواند انجام دهد. کافی است که وی تنها یک شاسی کوچک را فشار دهد، در یک چشم به هم زدن رنگ بدنه خودرو تغییر می‌کند! این همان تفاوتی است که در خودروهای رقیب دیده نمی‌شود! A9 به گونه‌ای ساخته شده است که شیشه جلویی و سقف آن همچون یک لایه یکپارچه به نظر می‌رسد. این ساختار یکپارچه از ماده‌ای خاص و مبتنی بر فناوری نانو ساخته شده که هسته اصلی نوعی سیستم تغییر رنگ خودکار را تشکیل می‌دهد. در عین حال این فناوری برتر به گونه‌ای عمل می‌کند که در صورت وارد آمدن هرگونه آسیبی به این بخش از بدنه خودرو به طور خودکار ترمیم می‌شود. در عین حال این لایه نسبت به شدت تابش پرتوهای خورشید حساس بوده و حتی راننده می‌تواند شدت حساسیت را نیز تنظیم کند.A9 خودرویی لوکس با فضای داخلی قابل توجه است که توسط دانیل گارسیا، طراح معروف و خوش‌ذوق اسپانیایی طراحی شده است. او پیش از این نیز هنر خود را در زمینه طراحی خودروهای لوکس و متفاوت نشان داده است. دوکاتی R 6098 خودروی مفهومی است که در سال ۲۰۰۹ از سوی گارسیا طراحی و رونمایی شد. در ماه‌های اخیر A8 پرچمدار مدل‌های برتر آئودی در بازارهای جهانی بوده است اما اکنون A9 همه نگاه‌ها را به خود جذب کرده است.
یکی از مهم‌ترین دلایل برتری محسوس A9 نسبت به خودروهای رقیب، نوع نگاهی است که در طراحی ساختاری آن به کار گرفته شده است. طراحی کلی این خودرو تا حد زیادی الهام گرفته شده از معماری منحصربه‌فرد ساختمان‌های سانتیاگو کالاتراوا در والنسیای اسپانیاست. این ساختمان‌ها در منطقه‌ای قرار دارند که تحت عنوان شهر هنر و علوم شناخته می‌شود. تاثیرپذیری از این ساختمان‌ها به خوبی در خطوط کناری خودرو دیده می‌شود. به عقیده بسیاری از کارشناسان، نگاهی گذرا به ساختمان‌های کالاتراوا تداعی‌کننده این نکته است که آنها از ۱۰۰ سال آینده آمده‌اند. از این رو است که می‌توان A9 را هم خودرویی منحصربه‌فرد و متعلق به آینده دانست.
سیستم موتوری این خودرو در کنار مشخصه‌های بارز بدنه خارجی آن، تکمیل‌کننده یک مجموعه منحصربفرد است و مهندسان آئودی خواب‌های زیادی برای این بخش دیده‌اند. نسخه اولیه موتور A9 یک غول ۸ سیلندری است که با توان ۳۰۰ اسب بخار حرکت می‌کند اما به نظر می‌رسد نسخه نهایی این خودرو با توان باورنکردنی۵۰۰ اسب بخار آسفالت خیابان‌ها را خواهند کند. به احتمال فراوان و در آینده‌ای نه‌چندان دور نسخه هیبریدی این خودرو نیز ارائه خواهد شد.این روزها بازار خودروهای لوکس و مجهز به فناوری‌های برتر، محصولات متنوعی از برندهای سرشناس را در خود می‌بیند و به نظر می‌رسد که اگر آئودی می‌خواهد حداقل برای چند صباحی در این رقابت پیشرو بماند، A9 انتخاب منطقی و بجایی بوده است. به همین دلیل است که کارشناسان امور خودرو از نگرانی مدیران ارشد پورشه، لامبورگینی و بنتلی درخصوص آینده جایگاه خود در این بازار صحبت می‌کنند. احتمالا تا کمتر از ۴ سال دیگر یعنی سال ۲۰۱۵، A9 راهی بازارهای جهانی خواهد شد. قیمت اولیه‌ای که برای این خودرو در نظر گرفته شده است چیزی بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان است که البته اگر بخواهید یکی از آنها را در جاده‌های ایران برانید باید هزینه‌های هنگفت گمرکی را نیز به آن اضافه کنید. بنابراین در ایران باید روی قیمتی حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان حساب کرد.
شاهکار جدید آئودی تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد که البته در مقایسه با بسیاری از محصولات پر سر و صدای صنعت خودروهای لوکس و سرعتی، رکورد چندان خیره‌کننده‌ای نیست.مهندسان آئودی برای تامین حداکثر ضریب امنیت این خودرو نیز ابتکار جالب توجهی به خرج داده‌اند به طوری که در‌ها تنها با شناسایی صاحب خودرو باز می‌شوند و گذشته از آن سیستم استارت نیز صرفا با تشخیص صدای صاحب خودرو عمل می‌کند. به این ترتیب احتمال سرقت A9 تقریبا صفر است! راننده و سایر سرنشینانی که در این خودرو قرار می‌گیرند تنها یک رانندگی لذت‌بخش را تجربه نمی‌کنند بلکه با فشردن یک دکمه کوچک می‌توانند از امکاناتی همچون سیستم ماساژور گرم و سرد تعبیه شده درون صندلی‌ها استفاده کنند. بر این امکانات باید قابلیت تنظیم صندلی‌ها در ۶ جهت مختلف را نیز افزود. اینها مجموعه فناوری‌هایی است که آئودی برای پیشی‌گرفتن بر سایر رقبا در بازار پرشتاب خودروهای لوکس سرعتی به آنها متوسل شده است.​
 

imi63

عضو جدید
CVT

CVT

گیربکس cvt

انتقال قدرت پیوسته ( CVT) که لئوناردو داوینچی ٥٠٠ سال پیش اندیشه اش را در سر داشت و در حال حاضر جای انتقال قدرت اتوماتیک را در بعضی خودروها گرفته،یک سگ پیر است که قطعا چیز جدیدی یادگرفته است !

در واقع از اولین CVT که در١٨٨٦ ثبت شده تاکنون تکنولوژی آن بهبود پیدا کرده است،امروزه چندین کارخانه خودروسازی از جمله جنرال موتورز،آیودی،هوندا و نیسان در حال طراحی CVT های خود هستند






اگر درباره ی ساختار و طرزکار انتقال قدرت اتوماتیک در بخش دنده ی اتوماتیک چگونه کار می کند، خوانده باشید،می دانید که وظیفه ی انتقال قدرت، تغییر دادن نسبت سرعت چرخ و موتور است،به عبارت دیگر،بدون یک جعبه دنده خودرو فقط یک دنده خواهد داشت،دنده ای که به اتوموبیل اجازه دهد با سرعت مناسب حرکت کند

یک لحظه تصور کنید در حال رانندگی با اتوموبیلی هستید که فقط دنده یک یا دنده سه دارد،در حالت اول خودرو با شتاب خوبی از حالت سکون حرکت می کند و می تواند از یک تپه با شیب تند بالا رود اما بیشترین سرعت آن به چند مایل در ساعت محدود می شود، از طرف دیگردرحالت دوم خودرو با سرعت ٨٠ مایل بر ساعت در یک بزرگراه به سمت پایین حرکت خواهد کرد اما تقریبا شتابی هنگام شروع حرکت نخواهد داشت و نمی تواند از تپه بالا رود

جعبه دنده از تعدادی چرخ دنده استفاده می کند تا با تغییر شرایط رانندگی استفاده ی مناسبی از گشتاور موتور شود،دنده ها می توانند به طور دستی و یا اتوماتیک تغییر کند.




در جعبه دنده های اتوماتیک قدیمی،چرخ دنده ها وظیفه انتقال و تغییر گشتاور و حرکت دایره ای را به عهده دارند،ترکیبی از چرخ دنده های سیاره ای تمام نسبت های دنده ای که لازم است را به وجود می آورند.معمولا ٤ دنده جلو و یک دنده معکوس،وقتی با این نوع جعبه دنده، دنده عوض می شود راننده ضربه ای را احساس می کند

اصول CVT

بر خلاف سیستم انتقال قدرت اتوماتیک،در سیستم انتقال قدرت با قابلیت تغییر پیوسته،جعبه دنده ای با تعداد مشخص چرخ دنده وجود ندارد یعنی در CVT چرخ دنده های دندانه دار درگیر با هم وجود ندارند رایج ترین نوع CVT بر اساس سیستم پولی کار می کندکه اجازه ی بینهایت تغییر بین بالاترین و پایین ترین دنده بدون گسستگی را می دهد.

اگر از اینکه چرا درباره ی CVT هم از واژه دنده استفاده می شود تعجب می کنید به خاطر بیاورید که منظور از دنده نسبت سرعت موتور به سرعت محور چرخ هاست،اگرچه CVT این نسبت را بدون استفاده از چرخ دنده های سیاره ای انجام می دهد اما باز هم از واژه دنده برای CVT استفاده می شود

CVT هایی بر اساس پولی

به جعبه دنده اتوماتیک توجه کنید،در آن دنیایی از چرخ دنده ها،ترمز ها، کلاچ ها و دستگاه های کنترل را خواهید دید در مقابل CVT به سادگی قالب مطالع است،بیشتر CVT ها فقط سه جزء اساسی دارند:

یک تسمه محکم فلزی یا لاستیکی

یک پولی متغییر محرک (ورودی)

یک پولی خروجی

بعلاوه CVT ها انواع مختلفی از ریزپردازنده ها و حسگر ها را دارا می باشند اما سه جزءی که در بالا توضیح داده شده اند اجزای اصلی اند که به این سیستم اجازه ی کار می دهند




پولی های با شعاع متغیر قلب CVT هستند،هر پولی از دو مخروط با زاویه راس ٢٠ درجه که رودر روی یکدیگر قرار دارند تشکیل شده است، تسمه ای در شیار بین دو مخروط قرار دارد،در صورت لاستیکی بودن تسمه ها از تسمه های V شکل استفاده می شود،تسمه های V شکل از آنجا نام خود را می گیرند که سطح مقطع V شکل دارند که اصطکاک تسمه با پولی را افزایش می دهد

وقتی دو مخروط از هم فاصله بگیرند،یعنی ضخامت پولی بیشتر شود،تسمه در شکاف پایین تر می رود و شعاع تسمه ی حلقه شده دور پولی کاهش می یابد و وقتی دو مخروط به هم نزدیک می شوند ،یعنی ضخامت پولی کاهش می یابد،تسمه در شکاف بالا تر رفته و شعاع تسمه ی حلقه شده دور پولی افزایش می یابد CVT می تواند از فشار هیدرولیکی یا نیروی گریز از مرکز و یا کشش فنر به منظور تولید نیروی مورد نیاز برای تنظیم دو نیمه ی پولی استفاده کند

پولی ها با قطر متغیر همیشه به صورت دوتایی به کار می روند یکی از پولی ها که به عنوان پولی محرک شناخته می شود،به میل لنگ موتور متصل است،پولی محرک ، پولی ورودی هم نامیده می شود زیرا جایی است که انرژی موتور وارد سیستم انتقال قدرت می شود،پولی دوم پولی گردنده نامیده می شود زیرا پولی اول آن را می چرخاند،به عنوان پولی خروجی،پولی گردنده انرژی را به محور چرخها منتقل می کند

وقتی یک پولی ضخامت خود را افزایش می دهد،دومی از ضخامت خود می کاهد تا تسمه کشیده باقی بماند

زمانی که دو پولی ضخامت خود را نسبت به یکدیگر تغییر می دهند،بینهایت نسبت دنده مختلف بوجود می آید،از کم به زیاد،شامل همه نسبت های مابین، برای مثال وقتی شعاع تسمه در پولی محرک کم و در پولی خروجی زیاد باشد،سرعت دوران پولی خروجی کاهش می یابد که دنده پایین تری را ایجاد می کند و وقتی شعاع تسمه در پولی محرک زیاد و در پولی خروجی کم باشد،سرعت دوران پولی خروجی افزایش می یابد و دنده بالا تری را ایجاد می کند،بنابراین در تئوری یک CVT بینهایت دنده را شامل می شود و می تواند در هر زمانی و با هر دور موتوری کار کند

طبیعت ساده و بدون گسستگی CVT ها آنها را به یک سیستم انتقال قدرت ایده آل برای تمام ماشین ها و وسایل،نه فقط خودرو ها،تبدیل کرده است،CVT ها سالهای زیادی در ابزار های قدرتی و مته ها بکار می رفتند،همچنین از آنها در وسایل نقلیه مختلفی اعم از تراکتور ها و ماشین های برف رو و اسکوتر های موتوری استفاده می شود،در تمام این کاربرد ها این در نوع سیستم انتقال قدرت از تسمه هایی با لاستیک فشرده استفاده می شود که می تواند کشیده شده یا سر بخورد و در نتیجه باعث هدر رفتن انرژی و کاهش کارایی شود

اختراع ماده های جدید CVT ها را مطمئن تر و کارآمد تر از قبل می سازد،یکی از مهمترین پیشرفت ها طراحی و توسعه ی تسمه های فلزی برای متصل کردن دو پولی بوده است، این تسمه های انعطاف پذیر از چندین ، عموما ٩ یا ١٢، نوار نازک فولادی که تکه های فلزی پاپیونی شکل بسیار مقاوم را کنار هم نگه می دارد ساخته شده است

عکس..

تسمه های فلزی سر نمی خورند و بسیار با دوام اند که به CVT اجازه ی انتقال گشتاور بیشتری را می دهند،در ضمن آرام تر از تسمه های لاستیکی هستند


انواع دیگر CVT

CVT ی چنبری:

نوع دیگری از CVT است که در آن تسمه و پولی ها با دیسک ها و غلطک ها جایگزین شده است.




اگر چه چنین سیستمی خیلی متفاوت به نظر می رسد همه اجزای آن قابل مقایسه با تسمه و پولی است و نتیجه ی یکسانی می دهد.طرز کار آن اینجا آمده است:

یک دیسک به موتور متصل است که معادل پولی محرک است

دیسک دیگری به میل گاردان متصل است که معادل پولی مقاوم است

غلطک ها و یا چرخ ها بین دو دیسک واقع شده اند و مانند تسمه نیرو را از یک دیسک به دیگری منتقل می کنند

چرخ ها می توانند در دو جهت بچرخند.حول محور افقی می چرخند و به سمت بالا و پایین حرکت می کنند که این به چرخ ها اجازه می دهد در وضعیت های مختلف با دیسک در تماس باقی بماند.وقتی چرخ ها با دیسک محرک در نزدیکی مرکز در تماس باشند با دیسک مقاوم در نزدیکی لبه آن در تماس هستند که این باعث کاهش سرعت و افزایش گشتاور می شود(مانند دنده ی سنگین) وقتی چرخ ها با دیسک محرک در لبه ی آن تماس داشته باشند باید با دیسک مقاوم نزدیک مرکز در تماس باشند که باعث افزایش سرعت و کاهش گشتاور می شود(مانند دنده سبک) بدین ترتیب حرکت ساده ی چرخ ها نسبت دنده را بصورت لحظه ای و ملایم تغییر می دهد.

CVT های هیدرواستاتیکی:

هر دو نوع CVT ی پولی- تسمه ای و چنبری از CVTهای اصطکاکی هستند که با تغییردادن شعاع تماس بین دو بخش چرخنده کار می کنند.نوع دیگری از CVT ها وجود دارد که به عنوان CVT ی هیدرواستاتیکی شناخته شده است.در آن از پمپ های جا به جایی متغیر استفاده شده تا جریان مایع ورودی به موتور هیدرواستاتیکی را تغییر دهد.در این نوع انتقال قدرت،حرکت چرخشی موتور یک پمپ هیدرواستاتیکی را در طرف محرک به کار می اندازد.پمپ حرکت چرخشی را به جریان سیال تبدیل می کند آنگاه با یک موتور هیدرواستاتیکی که در طرف مقاوم قرار دارد،جریان سیال دوباره به حرکت چرخشی تبدیل می شود.




اغلب انتقال قدرت هیدرواستاتیکی با یک دسته دنده ی سیاره ای و کلاچ ها ترکیب می شود تا یک سیستم دوگانه به نام انتقال قدرت هیدرومکانیکی را تشکیل دهد.انتقال قدرت هیدرومکانیکی نیرو را با سه روش به چرخ ها منتقل می کند.در سرعت های پایین به صورت هیدرولیکی و در سرعت های بالا به صورت مکانیکی نیرو را منتقل می کند و بین این دو حد،از هر دو روش برای انتقال استفاده می کند.انتقال قدرت هیدرومکانیکی برای کارهای سنگین مناسب است و به همین علت معمولا در تراکتورهای کشاورزی و وسایل نقلیه ای که روی هر سطحی حرکت می کنند به کار می رود.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
CES 2012 که اخیراً درشهر لاس وگاس ایالات متحده امریکا برگزار گردید، بازدیدکنندگان امکان مشاهده بخش های اصلی خودرو جدید مرسدس بنز شامل صندلی و شیشه ی جلو، داشبورد و فرمان را پیدا کردند. در کنار طراحی فوق العاده جذاب محیط داخلی، آنچه نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد، به حقیقت پیوستن رویای رانندگی بدون لمس فرمان بود.توضیحات بیشتر به همراه گالری تصاویر و ویدیوهای مربوطه را در ادامه مشاهده کنید.این اتاق جدید که DICE (تجربه پویا و بصری کنترل خودرو) نام دارد محصول جدید مرسدس بنز است. بدین ترتیب راننده قادر است تنها با حرکت دادن دست و بدون لمس فرمان، خودرو را هدایت نماید. این همان رویایی است که می توانید در آرشیو فیلم های کلاسیک علمی تخیلی بیابیدشان و اکنون متخصصان مرسدس بنز آن را عملی کرده اند. اگر می خواهید در تجربه ی این رویای حقیقی سهمی داشته باشید کافی است به فیلم و تصاویر ضمیمه نگاهی بیاندازید و در ادامه مقاله با ما همراه باشید.برای آشنایی رانندگان تازه کار یک رابط نرم افزاری قسمتهای گوناگون و نحوه ی هدایت خودرو را شرح می دهد؛ البته برای این منظور لازم است به یکی از زبانهای زنده دنیا آشنا باشید. در فایل ویدئویی که در ادامه آمده، مشاهده خواهید کرد که چطور می توان با حرکت دادن دست در مقابل داشبورد، گزینه های مختلف را از بین منوها دلخواه انتخاب کرد. از اینها گذشته به نظر می آید هوش مصنوعی که در رایانه مرکزی خودرو تعبیه شده است، امکانات بیشتری برای هدایت راحت تر خودرو محیا نموده است. در ابتدای امر، کار کردن با این سیستم قدری دشوار به نظر می رسد. چراکه فن آوری حسگرهای موجود در آن هنوز به تکامل نرسیده اند. ولی با این وجود نمی توان این واقعیت را منکر شد که هدایت خودرو به این سبک و سیاق بسیار جذاب، ساده و خلاقانه است.در محیط داشبورد می توانید به منوها، شبکه های اجتماعی، نقشه و سایر موارد دسترسی داشته باشید. شیشه جلو در این فن آوری، تلفیقی است از صفحه نمایش هوشمند و شیشه های معمولی. بنابراین هم قادرید از راهنمای مسیریاب مناسب بهره ببرید، و هم از نام و مشخصات مراکز مهم شهر مطلع شوید و جالب تر از همه، تماس های تلفنی با ظاهر شدن چهره فرد تماس گیرنده برروی شیشه خودرو همراه می شوند. در صورت تمایل می توانید برای ایمنی بیشتر در رانندگی تمامی این امکانات را در محیط داشبورد هوشمند خودرو خلاصه نمایید.اگر مشتاق به رانندگی به این شیوه نوین شده اید، قدری شکیبایی پیشه کنید! به نظر نمی رسد با وجود استانداردهای ایمنی سفت و سخت موجود حداقل تا چند سال آینده خبری از چنین خودروهایی در خیابانها نباشد، به خصوص اینکه شیشه جلوی این خودرو مشخصا حواس راننده را پرت می کند و نمی توان مطمئن بود از سد استانداردهای خودروها و قوانین راهنمایی و رانندگی به سادگی عبور کند. به هر حال، باید از کارشناسان متشکر باشیم که یکی از رویاهای قدیمی آدمی را تحقق بخشیده و رنگ واقعیت به آن بخشیده اند. منابع:


Engadget
| Slash Gear






ویدیو ها مربوط
http://www.zoomit.ir/articles/car/item/1690-
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی :کادیلاک سدان XTS W20 از سوی این شرکت آمریکایی به عنوان یک خودرو تاکسی محور که یک راننده در آن برای مسافر خود انجام وظیفه نماید معرفی شد و در حال حاضر نیز این شرکت اعلام کرده است که این سدان لیوری را به عنوان یک پکیج لیموزین نیز ارائه خواهد کرد.

این خودرو با لایسنس ایمنی خودروهای حرفه‌ای PVPP و یک ضمانت نامه معتبر برای کارکرد به مدت ۳ سال یا کارکرد ۱۵۰ هزار مایل یک گزینه جذاب برای قراردادن این وسیله نقلیه در ناوگان کاری شرکت‌ها است و در ضمن دارای این حسن است که با فاصله ۷۰ اینچی بیشتر بین محور جلو و عقب فضای بسار خوبی را در اختیار سرنشینان این لیموزین زیبا قرار می‌دهد. در ضمن مدل لیموزین XTS-L در حدود ۸ اینچ فاصله بیشتر بین محور جلو و عقب است که البته تمام تنظیمات و کارکردها در هنگام تحویل خودرو به شرکت‌ها از سوی نمایندگی توضیح داده خواهد شد.

 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی:جانشین مدل موفق خودرو آستون مارتین دی بی اس هفته گذشته و تحت عنوان مدل مدل مفهومی‌AM130 در Concorso d’Eleganza کومو ایتالیا رونمایی شد.
در حال حاضر به نظر می‌رسد که خودروساز انگلیسی قصد دارد تا نام مدل دی بی اس جدید خود را Vanquish نام گذاری کند پس از اینکه مشخصات این خودرو با سقف متحرک و اسپرت به اینترنت درز پیدا کرد.

نسل اول خودرو Vanquish در بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ به فروش رسید و نسل دوم به نظر می‌رسد که یک جانشین مناسب برای دی بی اس باشد.

 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی:این شانس برای خودروساز سوئدی ولوو وجود دارد تا بتواند توسعه پلتفرم یک خودرو رقیب مرسدس کلاس ای را بر عهده بگیرد و البته در صورتی که شانس با این شرکت همراه باشد این خودرو C90 خواهد بود که البته درصدد است تا خود را با سلیقه مصرف کنندگان آمریکایی هماهنگ کند.

سی ۹۰ را می‌توان بر مبنای معماری SPA تصور کرد که برای سایر وسایل نقلیه ولوو مانند اس ۸۰ استفاده می‌شود هر چند انتظار می‌رود گزینه‌های تجاری مانند موتور چهار سیلندر ،دیزلی و قطعا ترکیبی از سایر امکانات این کوپه بزرگ باشد. با این حال به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها شاهد این خودرو باشیم و البته صحبت‌ها از جانشینی این خودرو با اس ۶۰ در سال ۲۰۱۵ در خط تولید این خودروساز سوئدی حکایت دارد.

 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دنیای‌خودرو: زیبایی در اتومبیل در دنیای امروز به قدری مورد توجه قرار دارد که دیگر شرکت‌های معتبری همچون ورساچه نیز پای به دنیای خودرو گذارده و دست در دست خودروسازان بزرگ اقدام به خلق زیباترین‌ها می‌کنند از این‌رو صنعت لوازم جانبی نیز بسیار گسترده‌تر از قبل شده و هر روز لوازمی برای زیباتر کردن خودرو راهی بازار می‌شود. در این میان خودروهای تولید شده در کشور ما که از کمترین امکانات برخوردارند راهی طولانی را برای هر چه زیباتر شدن در پیش دارند از این‌رو هر روز لوازم جانبی جدیدتر راهی بازار کشور شده تا بر روی این خودروها نصب شوند. اما یکی از آپشن‌هایی که در حال حاضر جزو امکانات استاندارد خودروهای خارجی بوده و اکثر خودروهای وارداتی به کشور از آن سود می‌برند سانروف است.
سانروف به پوششی گفته می‌شود که روی سقف قرار گرفته و موجب می‌شود تا هوا و نور از آنجا وارد کابین شود. در گذشته سانروف‌ها در اشکال مختلف روی خودروها نصب می‌شدند اما در حال حاضر سانروف‌ها به صورت شیشه و برقی که دارای حافظه نیز هستند بر روی خودروها نصب می‌شوند.
اما پیدایش سانروف به حدود 70 سال پیش یعنی سال 1937 بازمی‌گردد. در آن زمان کمپانی Nash Motor اقدام به ساخت و نصب سانروف به صورت آپشن بر روی خودروهای مختلف می‌کرده. لازم به ذکر است که سانروف‌ها از ابتدای پیدایش شیشه‌ای نبودند و فلزی ساخته می‌شدند. سانروف‌های شیشه‌ای برای اولین بار در سال 1973 بر روی لینکلن کانتیننتال مارک چهار توسطJohn Atkinson مدیر فروش شرکت فورد نصب شد. وی به دلیل شیشه‌ای بودن این سانروف آن را با نام Moon Roof معرفی کرد. از این رو این وسیله در برخی از کشورها با نام مون روف و در برخی از کشورها با نام سانروف شناخته می‌شود. اما یکی از مشخصه‌هایی که بین سانروف و مون‌روف فاصله می‌اندازد نحوه کارکرد آن است.
سانروف‌هایی که در حال حاضر در خودروهای جدید نصب می‌شوند و علاوه بر برقی‌بودن دارای حافظه نیز هستند. در ضمن می‌توان آنها را در حالت‌های مختلفی قرار دارد. می‌توان آنها را فقط به بالا هدایت کرد یا اینکه به صورت نیمه‌باز درآورد.
اما سانروف در ایران داستان بسیار جالبی دارد. سانروف در رنو5 با نام شیبی داخ شناخته می‌شد. در آن زمان اگر یک خودرو به صورت فابریک از سانروف بهره نمی‌برد و دارنده خودرو خود اقدام به نصب سانروف می‌کرد در هنگام فروش خودرو قطعاً دچار مشکلاتی می‌شد چرا که فروشنده و خریداران خودرو بر این باور بودند که خودروی مذکور چپ شده و برای پوشاندن عیب و ایراد سقف سانروف روی آن قرار گرفته است. البته این تفکرهنوز هم در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد و خودروهای تولید داخل ممکن است گاه با این مشکل مواجه شوند. اما به هر حال واردات خودرو و استانداردبودن سانروف بر روی خودروها کمک زیادی به از بین بردن این تفکر کرد.
اما این مشکلات کاملاً برطرف نشده چرا که سانروف هنوز هم در هنگام فروش خودرو موجب بروز مشکلاتی خواهد شد. چرا که راهنمایی و رانندگی این کار را مجاز نمی‌داند مگر با تاییدیه شرکت‌هایی همچون ایران‌خودرو که در بخش‌هایی از نمایندگی‌های آپشن خود این کار را انجام می‌دهند. طبق قانون خودروهایی که بدون مجوز دارای سانروف باشند اجازه شماره‌گذاری ندارند. برای داشتن این مجوز می‌باید به یکی از نمایندگی‌های شرکت‌‌ آپکو مراجعه کرده و سانروف را نصب کنید.

ادامه دارد
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بعد از نصب یک فرم به همراه شناسنامه مالکیت خودرو به راهنمایی و رانندگی ارسال می‌شود و زین پس این خودرو دارای مجوز نصب سانروف است اما سانروف‌هایی که شرکت آپکو اقدام به نصب آنها می‌کنند ساخت کشور ایتالیا و هلند بوده و با نام Hollandia عرضه می‌شود. در نمایندگی‌های شرکت آپکو این سانروف با هزینه نصب چیزی در حدود 860 هزار تومان برای شما آب می‌خورد اما در بیرون از این نمایندگی‌ها سانروف را می‌توانید با 400 هزار تومان هم نصب کنید اما این سانروف‌ها ساخت کشور چین بوده و کیفیت بالایی ندارند این در حالی است که مجوز هم برای نصب به شما داده نمی‌شود و هنگام فروش خودرو قطعاً با مشکلاتی مواجه خواهید شد.
اما سانروف‌های با کیفیت‌تر با برند Hollandia نیز در بازار وجود دارد که دقیقاً همان سانروف‌های عرضه شده توسط شرکت آپکو است. در خیابان سورنای تهران این سانروف‌ها با مبلغی در حدود 800 تا 950 هزار تومان در فروشگاه‌های مختلف عرضه می‌شوند اما باز هم مشکل نبود مجوز وجود دارد هر چند که فروشندگان این موضوع را تکذیب می‌کنند که در هنگام فروش با مشکل مواجه می‌شوید اما نمی‌توان از این موضوع به راحتی گذشت. اینکه چرا راهنمایی و رانندگی چنین قانونی را وضع کرده است خود جای سئوال دارد چرا که ممکن است کسی بخواهد از برند خاص و یا حتی ارزان‌تر استفاده کند اما در شرکت آپکو آن برند عرضه نشود. به هر حال این مشکلاتی است که برای نصب سانروف در کشور وجود دارد.
تا چندی پیش به خاطر به اصطلاح برچسب زدن انگ چپی‌بودن به خودرو نمی‌توانستیم از سانروف بهره ببریم. امروز به خاطر نداشتن مجوز باید طبق ضوابطی سانروف نصب کنیم. شاید داشتن سانروف خیلی هم جذاب نباشد اما برخی اوقات می‌توان از هوایی صاف و مطبوع لذت برد یا اینکه از نور خورشید و یا ماه برای روشنایی داخل کابین خودرو بهره برد که خالی از لطف هم نیست.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی:اینفینیتی به شدت به مسابقات ردبول علاقمند است و در پی سرمایه گذاری در این مسابقات بسیار مشهور است و برای همین در حال توسعه یک خودرو سوپر اسپرت برای این مسابقات است.

شرکت اینفینیتی خودرو مفهومی‌هیبریدی Emerg-E را در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۲ به نمایش گذاشت که بیشتر بر پایه لوتوس اورا طراحی شده بودو به نظر می‌رسید که پرچمدار جدید این شرکت است اما این شرکت ترجیح داد در این مورد سکوت اختیار کند و فقط اعلام کرد که هنوز طراحی این خودرو نهایی نشده است و البته هنوز نام مشخصی نیز برای این خودرو فوق العاده مشخص نشده است. البته گفته میشود قدرت موتور، آن چیزی نبوده است که مورد انتظار مدیران اینفینیتی بوده است و برای همین اعلام طراحی و مشخصات نهایی این خودرو نیز به تاخیر افتاده است. گفتنی است که در سال ۲۰۰۹ نیز ابتدا یک طرح مفهومی‌سوپر اسپرت ارائه شد و بعدها خودرو استثنایی GT-R توسط اینفینیتی ارائه شد و ما به همین دلیل مطمئن هستیم که خودرو سوپر اسپرت جدید اینفینیتی نیز هم پرچم‌دار این شرکت بوده و هم تا مدت‌ها خبری از رقیب در خط تولید این شرکت برای این اتومبیل نخواهد بود. شایعات حکایت از این دارد که در زیر کاپوت این خودرو ما شاهد یک موتور V6 با سیستم سوخت ترکیبی و البته شباهت بسیار زیاد به پلتفرم NSX هوندا خواهیم بود.
 

ALviin

عضو جدید
کاربر ممتاز
این یک رقابت تبلیغاتی برای جنسیس کوپه جدید است که در آن، در کنار تیر رها شده از چله کمان در یک مسافت صد متری به پیروزی می رسد.

صفای سرعت :D
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی:آستون مارتین در جشنوراه گودوود حضور فعالی داشته است و نه تنها از V12 Zagato رونمایی کرده بلکه خودرو AM 310 Vanquish را به نمایش گذاشته و جزئیات آنرا نیز منتشر کرده است و قرار است تا جانشین سری موفق DBS که موفق‌ترین سری این شرکت است شود.
خودرو جدید دو درب کوپه در دو نسخه ۲+۰ و ۲+۲ صندلی در دسترس است و دارای مشخصاتی همچون موتور ۵۹۳۵ سی سی V12 به همراه ۵۷۳ اسب بخار قدرت و نیروی گشتاور ۶۲۰ نیوتن بر متر است.
گفتنی است که این خودرو استثنایی دارای شتاب صفر تا صد در ۴٫۱ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت است که البته کمی‌کندتر از DBS است.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ایده های بی نظیر و جالب از طرح های ذهنی خودرو


اتومبیل های ذهنی و مفهومی همیشه شگفت انگیز و جذاب هستند، چون در آنها اصولی از طراحی به کار می رود که که به احتمال زیاد در جریان اصلی طراحی در طول سال های آینده اجرا می شود. در حالی که در زمان فعلی اجرا و ساخت چنین طرح های غیر ممکن به نظر می رسد. اتومبیل های ذهنی به ندرت وارد جاده ها می شوند، اما سبک و ایده های طراحی آنها اغلب در مدل های استاندارد به چشم می خورد. با ارائه یک اتومبیل با طراحی ذهنی و گرفتن بازخورد، طراحان خودرو می توانند بفهمند کدام یک از سبک ها علاقه و توجه مصرف کننده را بیشتر به خود جلب می کنند. به هر حال، اتومبیل های ذهنی به دلیل ابداعات و نوآوری هایی که در طراحی آنها به کار رفته است بسیار منحصر به فرد به نظر می رسند. در اینجا مجموعه ای از طرح های اتومبیل های مفهومی یا ذهنی را به نمایش گذاشته ایم که امیدواریم مورد پسند شما واقع گردد.








 

MasoudBJ

عضو جدید
خودرویی هست که میزان مصرف سوخت رو به صورت لحظه ای نشون بده؟ ویا همچین قطعه ای که بشه روی موتور خودرو نصب کرد؟
 

ali_is_dragon

عضو جدید
با سلام . اکثر خودروهای مجهز به سیستم مالتی پلکس این قابلیت رو دارن که مصرف سوخت لحظه ای رو گزارش کنن مثل مگان .
 

ali_is_dragon

عضو جدید
گیربکس cvt

گیربکس cvt

کسی اطلاع داره دنده عقب گیربکس cvt به چه صورته؟( مدل تسمه ای ):eek:
 

ali_is_dragon

عضو جدید
تندراتوماتيک ايران خودرو در انتظار شماره گذاري + تصاوير
تندر90 دنده اتوماتيک ايران خودرو درمرحله اخذ شماره گذاري است و طبق برنامه دراواخر آذرماه سال جاري به توليد انبوه مي رسد.
محمد رضا معتمد معاون توليد تندر 90 ايران خودرو با بيان اين مطلب گفت : اين خودرو توانسته از تست هاي مختلف فني و كيفي با موفقيت عبورکند.
وي درعين حال اظهارداشت : با توجه به موفقيت آميز بودن تست هاي رانندگي تندر90 و اقبال بازار به مدل هاي اتوماتيک ، پيش بيني مي شود که توليد ساليانه از اين مدل خودرو به بيش از 15هزار دستگاه برسد.
معاون توليد تندر90 ايران خودرو افزود : گيربکس اتومات جديد تندر هماني است که درروماني يرروي لو گان هاي عرضه شده قرار گرفته که به صورت کامل وارداتي و استاندارد است .
1.jpg
2.jpg
 

Similar threads

بالا