فناوری های جدید در خودروها

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
سلام
توی همه تایپیک های این تالار گشتم ولی نتونستم تایپیکی پیداکنم که از آخرین فناوری هایی که مخصوص خودروها هستش رو پیدا کنم
تصمیم گرفتم که این تایپیک زده بشه تا از آخرین تکنولوژی هایی که در خودرو استفاده میشه باخبر بشیم
امیدوارم دوستان خوبم در این تالار برای پربار شدن این تایپیک کمک کنند .
باتشکر
 

AmiR_112

عضو جدید
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/267283-نسل-جدید-گیربکس‌های-دوکلاچه?p=3538973#post3538973

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/267283-نسل-جدید-گیربکس‌های-دوکلاچه?p=3538973#post3538973

یه سر به این تاپیک بزنید
فکر کنم هنوز قدیمی نشده باشه
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سیستم ایمنی EBD نحوه عملکرد سیستم ایمنی ترمز خودرو : سیستم ایمنی EBD
در این جا به بررسی چگونگی عملکرد سیستم EBD یا Electronic Brake force Distribution خواهیم پرداخت. نکته قابل ذکر این است که سیستم EBD به عنوان مکمل سیستم ABS فعالیت می کند و خودرویی در جهان پیدا نمی شود که تنها دارای این سیستم باشد ، حال سوال این است که چرا سیستم EBD مکمل ABS است یا به عبارت دیگر چه عملکردی را به سیستم ترمز و ایمنی خودرو اضافه می کند که نیاز به ABS دارد؟
با رجوع به نام سیستم EBD می توان به عمکرد این سیستم تا حدودی پی برد که کار این سیستم تقسیم نیروی ترمز بین چرخ های ماشین است . سوالاتی درزمینه های شرایط عملکرد سیستم EBD و چگونگی پیاده سازی آن به صورت سخت افزاری به ذهن می رسد که در ادامه به این سوالات پاسخ داده می شود.

ایده
سیستم های ترمز در ابتدا به صورت کاملا مکانیکی طراحی و تولید می شدند که در آن ها نیروی ترمز وارده از طرف راننده به صورت مساوی بین چرخ های خودرو تقسیم می شد. شرایطی در هنگام حرکت خودرو موجود است که باعث پدید آمدن ایده تقسیم نیروی ترمز بیت چرخ های اتومبیل است که این شرایط به صورت زیر است:
1) هر چرخ در خودرومیزانی از وزن خودرو را متحمل می شود که با توجه به چگونگی طراحی خودرو و شرایط حرکتی خودرو متفاوت است برای نمونه اگر تقسیم وزن خودرو ٦٠/٤٠ باشد ٦٠ درصد وزن خودرو در حالی که خودرو ثابت است یا حرکت با سرعت ثابت دارد بر روی چرخ های جلو خواهد بود و ما بقی آن بر روی چرخ های عقب. حال تصور نمایید که این خودرو در حال حرکت در مسیری مستقیم و شرایط جاده ای خشک و مناسب است و خودرو باری را نیز حمل نمی کند. راننده خودرو اقدام به ترمزگیری نماید، در این شرایط به علت سرعت اولیه خودرو قبل از ترمزگیری ، مقداری از وزن خودرو به جلو منتقل می شود(به یاد داشته باشید مفهوم وزن با جرم متفاوت است). پس چرخ های جاوی خودرو که وزن بیشتری را در شرایط معمول حمل می کردند مقداری وزن اضافه را نیز باید حمل کنند. با در نظر گرفتن مثال بالا لین فکر به ذهن می رسد که در شرایط توصیف شده باید نیروی ترمز اعمالی به چرخ های جلو بیشتر از چرخ های عقب باشد و یکی از کارهای سیستم EBD همین است که در ترمز گیری مستقیم الخط به صورت تقریبی نیروی ترمز لازم هر چرخ را محاسبه می کند و آن را به هر چرخ اعمال می کند.
2) شرایط بعدی حالتی است که خودرو باری را حمل کند و در شرایط توصیفی قبلی ترمز کند، در این شرایط به علت وجود وزن بیشتر در قسنت عقب خودرو در هنگام ترمز گیری وزنی به قسمت جلو اضافه نمی شود و این وزن بر روی چرخ های عقب اعمال نخواهد شد پس چرخ های عقب در این حالت به نیروی ترمز بیشتری نسبت به حالت قبل نیاز خواهند داشت.
3) شرایط حرکتی بعدی که تقسیم نیروی ترمز بین چرخ ها بکار می آید در هنگام حرکت در پیچ است که در این شرایط چرخ های بیرون از پیچ دارای حرکت دورانی بیشتری نسبت به رخ های داخل پبچ است در این حالت اگر راننده اقدام به ترمز گیری نماید تا سرعت خودرو را کم کند چرخ های داخل پیچ قفل می کنند که باعث از دست رفتن کنترل خودرو می شود پس در این حالت نیروی ترمز کمتری باید به چرخ های داخل پیچ اعمال شود.

پیاده سازی سخت افراری
با توجه به توضیحاتی که در مورد سیستم ایمنی EBD داده شد برای پاده سازی این سیستم همان امکانات و تجهیرات سخت افزاری نیاز است که برای ABS استفاده می شود و به همین دلیل است EBD به عنوان مکمل سیستمABS مطرح می شود. برای مطالعه دقیق تر سخت افزارهای مورد نیاز به قسمت اول مقاله مراجعه کنید.
نویسنده : عبدالله عبادی
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سیستم پایداری الکترونیکی خودرو(ٍESP)

سیستم پایداری الکترونیکی خودرو(ٍESP)

active safty system (سیستم فعال) سیستمی است که در هنگام شزایط دینامیکی خدرو باعث عدم تصادف میشود -ABS-ESP-EBD
passive safty system (سسیتمهای غیر فعال) سیستمی که بعد از تصادف فعال شده و از آسیب جلوگیری میکند. AIR BAG
سیستم ESP جزئ سیستمهای فعال است و سبب میگردد تا اصولا حادثه ای رخ ندهد واز بروز آن جلوگیری میکند
داری این سیستم برای کنترل مطلوب خودرو و برروی سطح جاده و حفظ ثباط آن در هنگام پیچیدن طراحی شده است .اگر راننده با گردش سریع فرمان کنترل خودرو را از دست بدهد و خودرو بلغزد سیستم ESP آن را به مسیر اصلی خود بر میگرداند.سیستمESP هنگام تغییر مسیر ناخواسته خودرو را به مسیر اولیه خود باز میگرداند.ESPلغزش جانبی خودرو را در هنگام گردش فرمان با اعمال نیروی ترمز برروی یک چرخ کنترل میکند و خودرو را به مسیر مورد نطر راننده باز میگرداند.
سیستمESP با اندازه گیری سرعت هر چرخ به طور جداگانه با سنسور چرخ و همینطور محاسبه زاویه فرمان با سنسور زاویه سنج و شتاب جانبی خودرو با سنسور YAW سنج متوجه انحراف خودرو به صورت OVER STEER یا ANDER STEER میشود که این سیستم با فعال کردن ترمزهای چرخ اختلاف سرعت چرخها(عمل دیفرانسیلی) را از بین برده و از واژگون شدن خودرو جلو گیری میکند.
فرض میکنیم شما با سرعت بالا وارد یک پیچ شدید در این شرایط شما فروان را مطابق با زاویه پیچ به یک سنت میپیچانید ولی خودرو شما مثلا بر اثر لغزنده بودن سطح حرکت یا اشتباه شما در تخمین حد اکثر سرعتی که خودرو توان تحملش را در این پیچ داشته (لیمیت خودرو) دچار پدیده under steer شده با انحراف قسنت جلو و عدم پیروی چرخهای جلو از زاویه فرمانی که شما برای پیچیدن تعین کرده بودید شروع به لیز خوردن به سمت خارج پیچ میکند.
در یک خودرو معمولی یک راننده عادی در صورت مواجهه با چنین پدیده ای فرمان را بیشتر به یک سمت میپیچاند و ممکن است و ممکن است ترمز را هم بفشارد.همه این موارد باعث تشدید در under steer خودرو میشود و باعث انحراف خودرو از جاده میشود.یک راننده حرفه ای در چنین شرایطی پا را از روی گاز بر میدارد وفرمان را به سمت دیگر میچرخاند تا چرخهای چلو مجددا چسبندگی خودرا بدست آورند و با کمی گاز خدرو را وارد به over steer شدن و اصلاح انحراف میکند.
سیستمESPسریعا با توجه به زاویه فرمان خودرو سرعت حرکت و میزان شتاب جانبی وارده شرایطUNDER STEER را حس میکند و برای اصلاح اشتباه شما ابتدا ترمز چرخ جلویی سمت راست (یعنی چرخ خارجی قوس پیچ)را فعال میکند این کار باعث میشود جلو خودرو شروع به گردش به سمت خارجی پیچ کند.بسته به میزان انحراف و سرعت اگر مسیر حرکت اصلاح شد سیستم از مدار خارج میشود.
یک خودرو دیفرانسیل عقب در حالی که وزن بر روی محور عقب چندان هم زیاد نیست با سرعت بالا وارد یک پیچ راستگرد میشوید و در حالی که پدال گاز را هم میفشارید سعی میکنید پیچ را با حد اکثر سرعت طی کنید.در اینجا به دلیل وارد آوردن فشار اضافی به چرخهای عقب و همینطور سبک تر بودن محور عقب خودرو چسبندگی چرخهای عقب را از دست میدهد و شروع به over steer میکند.در واقع با زاویه ای بیشتر از زاویه مورد نیاز برای گردش به سمت راست میپیچد و در صورت ادامه این وضعیت وارد شانه خاکی داخل پیچ میشود که کنترل خودرو در این حالت از دست میرود.سیستم ESP مجددا با اندازه گیری زاویه فرمان و شتاب جانبی وارده سریعا وضعیت over steer را تشخیص میدهد و برای کنترل این وضعیت چرخ جلو سمت چپ (چرخ سمت قوس خارجی پیچ)را با ترمز شدن موجب کشیده شدن سمت چپ خودرو به سمت خارج پیچ و اصلاح over steer میشود این سیستم ممکن است برای اصلاح بیشتر چرخ داخلی(چرخ سمت راست) چرخ های عقب را هم ترمز کند یا کمی نیروی موتوری به عقب اضافه میکند و تا اصلاح کامل مسیر حرکت مطابق زاویه فرمان انجام شود.
ضمنا ESP با اینکه کمک قابل توجهی به ایمنی شما میکند ولی اگر میزان اشتباه شما از درصد نسبتا معینی برای عبور از پیچ بیشتر باشد (مثلا شما با سرعتی وارد یک پیچ بشوید که نیروی ثقل قابل تحمل برای عبور از آن پیچ به صورت محاسبه ای 1.3G باشد در حالی که خودرو شما توان تحمل حد اکثر 0.85G شتاب جانبی را داشته باشد ESP کمک چندانی به شما نمیتواند بکند.




 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
دیسکهای ترمز سرامیکی

دیسکهای ترمز سرامیکی

امنیت با فلز یا سرامیک؟
وقتی با سرعتی بالا در یک خیابان در حال رانندگی هستید و ناگهان مانعی را در جلوی روی خود میبینید وبا حرکتی غیر ارادی پای خود بر روی پدال نجات میگذارید تنهاتوقع شما از خودروتان ایستادن قبل از وقوع حادثه است به عبارت دیگر سیستم ترمز خودرو شما باید طی چند ثانیه قابلیت اینرو داشته باشد که این تغیر عقیده ناگهانی شمارو رابه بهترین شکل عملی کند .تا کنون مقالات زیادی در باره سیستمهای هوشمند و نحوهٍ عملکرد این گونه سیستمها در ترمز های وسایل نقلیه نوشته شده ولی کمتر به جنس مواد

به کار رفته در ذیسکها ویا لنتها، درخودرو هابی مدرن پرداخته شده . یکی از موادی که در دهه اخیربرای ساخت دیسکهای ترمز مورد توجه قرار گرفته سرامیک میباشد مواد سرامیکی به علت خواص ذاتی میتوانند در برخی از شرایط سخت تحملی بهتر از دیگر مواد را از خود بروز دهند(به غیر از مواد ی که در حیطه تخصصی متالوژی وعلم مواد آلی و پلیمری قرار می گیرد تمامی مواد در مجموعه علم ومهندسی سرامیک بحث میشوند)
از جمله موارد کاربرد سرامیکها در صنعت خودرو سازی میتوان به کاتالیست های اگزوز ، موتورهای آدیاباتیک ، دستگاه تبخیر سوخت اولیه ودر گرم کن های شیشه ها و... نام برد.
اولین بار توسط کارخانه پورشه وبا نام
(pccb)Porsche ceramic composite brake

دیسکهای ترمز سرامیکی معرفی گردیدند.این قطعات بسیارسخت بوده ،میزان سختی آنها در حدود 9.7 میباشد که کمی از سختی الماس کمتر است.این امر موجب می گردد که عمر مفید این دیسکهابه300000 کیلومتر برسد
که نسبت به عمر انواع دیگر دیسکهای ترمز بسیار بالا تر میباشد.همچنین این دیسکها قدرت تحمل دماهای بالای1000درجه سانتی گراد را دارا میباشد که این امر بیشتر در خودروهای سوپر اسپرت اهمیت دارد چرا که حرارت تولید شده در هنگام ترمز گرفتن در این خودروها بسیار بالا میباشد به همین دلیل این دیسکها به صورتی طراحی میگردند که دارای یک سیستم درونی خودکار میباشند که افزایش دما در اثر اصطکاک بین لنت ودیسک را به خودی خود تا حد زیادی پایین می آورد و از ذوب دیسک جلوگیری میکند.
همانطور که میدانیم در دیسکهای فلزی از آنجای که در دمای بالا ضریب اصطکاک پایین می آید در نتیجه ضمن ترمزهای شدید باید برای تاثییر بیشتر ترمز فشار بالاتری به پدال وارد آید ولی از انجا که ضریب اصطکاک سرامیکها در دمای بالا تغیر خیلی کمتری دارد در نتیجه ضمن ترمزهای شدید راندمان سیستم ترمز کاهش پیدا نمیکند.
همچنین این سیستم در شرایط بارانی ودر صورت وجود رطوبت رفتار بسیار خوبی از خود نشان میدهد که این امر به دلیل نحوه قرار گیری فیبرهای کربن موجود در ساختار دیسک میباشد که از تجمع اب بر روی دیسک جلوگیری میشود
یکی از مشکلاتی که دیسکهای ترمز فلزی دارند خوردگی سطح آنها است که ناشی از نمکهای جامد و مایع در سطح جاده میباشد
این امر بیشتر در کشورهای اروپای که بارندگی زیاد است مشهود میباشد، در حالی که دیسکهای سرامیکی به علت خواص شیمایی ، ،مقاومت به خوردگی بالای در برابر نمکهای جاده دارند.
این دیسکها از نظر سایز واندازه شبیه دیسکهای فلزی میباشند و قطر آنها نهایتابه 350 میلیمترمیرسد ولی از نظر وزنی تا 50 درصد از دیسکهای فلزی سبک تر می با شند.بدهی است که استفاده از قطعاتی سبکتر با کارای بهتر در مجموع میتواند منجربه کاهش مصرف سوخت .همچنین کاهش آلایندها شود.
بر اساس تمامی خصوصیات ذکر شده برای دیسک های ترمز سرامیکی این مواد جایگزین بسیار مناسبی برای دیسک های ترمز معمولی می باشند ، لذا تنها مشکل موجود در مصرف گسترده ی دیسک های سرامیکی قیمت بالای تولید این محصول می باشد که این امر باعث شده است که در حال حاضر از این دیسک ها تنها در
در خورو های سوپراسپرت از قبیل مانند لامبورگینی مورسیه لگو ،برخی از مدلهای پورشه ،مرسدس اس ال آر استفاده میشود.
بی شک سرامیک قدمت فلز را در صنعت خوذرو سازی ندارد چون ساخت قطعات سرامیکی برای کاربردهای خاص نیاز به روشها و ابزارهای بسیار پیشرفته دارد که در گذشته فراهم کردن این شرایط مقدور نبوده.ولی با پیشرفت تکنولورژی به سادگی میتوان در یافت که درآینده، دربسیاری از موارد میتواند جایگزینی مناسب برای قطعات فلزی باشد.
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
امکان باز کردن قفل هزاران خودرو با ارسال یک پیام کوتاه!
یک مشاور امنیتی آمریکایی مدعی شده که می‌تواند قفل هزاران خودرو را تنها با ارسال یک پیام باز کند!


به گزارش ایسنا، دون بیلی، مشاور ارشد شرکت امنیتی شرکای iSEC به نمایش قابلیت هک کردن خود در یک کنفرانس امنیتی در لاس‌وگاس پرداخت.

بیلی به دلایل امنیتی از افشای مدل و کارخانه سازنده خودروهایی که وی قادر به باز کردن آنها بود، خودداری کرد ولی هشدار داد که از همین شیوه هک کردن می‌توان برای حمله به تلفن‌ها، خودپردازها و حتی سیستم‌های صنعتی مانند منابع تغذیه آب و برق استفاده کرد.

این شیوه هک به این شکل کار می‌کند که قطعات الکترونیکی مانند قفل خودرو از راه دور، علائم بی‌سیمی را دریافت می‌کنند که در برابر اختلال آسیب‌پذیر هستند.

وی همچنین اظهار کرد که شرکتها می‌تواند با صرف هزینه بیشتر و خرید قطعات گرانتر از سیستمهای خود محافظت کنند.

این درحالی بود که به اذعان وی این مسأله میِ‌تواند هزینه‌ها را تا حد زیادی بالا ببرد که باید برای حففظ تعادل بین هزینه‌ها و امنیت راه‌حلهای جدیدی ساخت.
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
ایجاد سامانه «ذهن‌خوان» در خودروها برای ترمزگیری با امواج مغز

ایجاد سامانه «ذهن‌خوان» در خودروها برای ترمزگیری با امواج مغز

پژوهشگران درتلاشی برای کاهش شمار تصادف خودروها دریافتند که با اتصال الکترودهایی به سر رانندگانمی‌توانند سرعت استفاده از ترمز توسط آن‌ها را بهبود بخشند.

این روش می‌تواندفاصله زمانی میان قصد ترمز کردن و حرکت فیزیکی فشار آوردن پا بر روی پدال ترمز راکاهش داده و از بروز تصادف‌هایی که در نتیجه اشتباه انسانی به وجود می‌آیند،پیشگیری کند. در طرح دیگری در همین رابطه، دوچرخه سواران می‌توانند با استفاده ازیک کلاه ایمنی ویژه که سیستم EEG در آن تعبیه شده، با استفاده از امواج مغزی خود،دنده دوچرخه را عوض کنند.

در مطالعه‌ای که گزارش آن در مجله علمی «مهندسی عصب» انتشار یافته است،پژوهشگران سرهای 18 شرکت کننده را قبل از آن که در پشت فرمان یک شبه‌خودروبنشینند، به دستگاه‌های EEG متصل کردند تا دریابند در هنگام ترمز کردن کدامقسمت‌های مغز بیشتر از همه فعال می‌شود.

در همین حال، کنش‌های مایوالکتریک (EMG)، که درنتیجه کشش ماهیچه‌ها در قسمت پایین پا ایجاد می‌شود و می‌تواند برای ردیابی حرکتپا، قبل از حرکت آن به سمت پدال ترمز استفاده شود، نیز اندازه گیری شد.

دانشمندان مؤسسه فناوری برلین که این مطالعه را انجام دادند، دریافتندکه یک سامانه ذهن/ فکرخوان می‌تواند قصد راننده برای ترمز کردن را 130 میلی ثانیه،زودتر از پاسخ عادی برای ترمزکردن به مرحله اجرا درآورد.

اگر خودرویی با سرعت 62 مایل (حدود 100 کیلومتر) در ساعت حرکت کند، اینکاهش زمان ترمز مسافتی نزدیک 3.66 متر یا طول یک خودروی کوچک خواهد بود.

استفان هاوف، هدایتگر این مطالعه گفت که آنها اکنون در نظر دارند از اینفناوری در یک خودروی واقعی استفاده کنند.
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
تامین برق خانه توسط خودرو

تامین برق خانه توسط خودرو

یک شرکت خودروسازی ژاپنی سیستم جدیدی را ارائه کرده است که امکان تأمین برق خانه از طریق خودرو الکترونیکی را فراهم می‌کند.

«لیف» (Leaf) خودروی جدید الکتریکی محصول شرکت ژاپنی نیسان است. باتری‌های این خودرو می‌توانند از طریق یک سامانه الکتریکی خانگی شارژ شوند.

اکنون این شرکت محصول دیگری را به نام Leaf to Home عرضه کرده است که یک روش تأمین انرژی وارونه را امکان‌پذیر می‌کند.

در این سیستم، به جای اینکه از برق خانه برای شارژ باتری‌های خودروی Leaf استفاده شود از باتری‌های خودرو برای تأمین انرژی خانه در زمان قطع برق استفاده می‌شود.

براساس گزارش ExtremeTech، در زمان قطع برق با اتصال این خودوری الکتریکی به Leaf to Home، این سیستم انرژی لازم برای روشن کردن لامپ‌ها و لوازم خانگی را مستقیماً از طریق پریزهای برق تأمین می‌کند.

ویژگی این سامانه جدید شارژ و تخلیه باتری در هوشمند بودن آن است. به طوری‌که این سیستم علاوه بر اینکه انرژی خانه در زمان قطع برق را تأمین می‌کند می‌تواند بهترین زمان برای اتصال باتری‌های خودرو به شبکه برق شهری را انتخاب کند.

برای مثال، این سیستم تعیین می‌کند که با شارژ باتری‌ها در طول شب می‌توان در هزینه های قبض برق صرفه جویی کرد. این محصول از آوریل ۲۰۱۲ وارد بازار ژاپن خواهد شد.
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
استفاده از انرژی خورشیدی در خودروالکتریکی فورد

استفاده از انرژی خورشیدی در خودروالکتریکی فورد

فورد قصد دارد طرح تازه ای را اجرا کند که بر اساس آن از انرژی خورشیدی برای تامین نیروی خودروهای الکتریکی استفاده می شود.
فورد قراراست از این سیستم برای خودرو الکتریکی Focus که فروش آن اواخر امسال آغاز می شود استفاده کند.

براساس این طرح پانل های خورشیدی روی پارگینگ خانه نصب خواهد شد و انرژی لازم را برای خودرو ذخیره می کند.

این پانل به طور مستقیم باتری خودرو را شارژ نمی کند اما به اندازه انرژی لازم برای 1000 رانندگی را در یک ماه در این خودرو ذخیره می کند.

این سیسیتم برای جایگزینی استفاده از برق خانه که از سوخت های فسیلی در نیروگاه ها تامین می شود در نظر گرفته شده است.

فورد هنوز قیمت خودرو الکتریکی Focus را برای 2012 اعلام نکرده است اما نخستین نسخه از این خودرو اواخر امسال فروخته خواهد شد.
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
پنچر كرديد، ساتل با شما است

پنچر كرديد، ساتل با شما است

دنياي خودرو- عليرضا تهراني: حتماً تا به حال هنگام تعويض چرخ اتومبيل خود به هنگام پنچري با مشكلات درآوردن و جازدن زاپاس كه عمدتاً ناشي از سنگيني و كثيفي آن است مواجه شده‌ايد. اين مشكل در خودروهاي سنگين همچون كاميون‌ها و اتوبوس‌ها به مراتب بيشتر احساس مي‌شود زيرا اگر زاپاس يك خودرو پژو 206 حدود 13 كيلوگرم وزن داشته باشد وزن زاپاس يك كاميون به 150 كيلوگرم هم مي‌رسد. به هر ترتيب روزنه‌هايي براي پايان بخشيدن به اين معضل اخيراً بروز كرده و جوانان ايراني وسيله‌اي اختراع كرده‌اند تا زاپاس را به‌طور خودكار از محل اصلي خود درمي‌آورد و بر روي زمين به طور عمودي آن را تحويل شما مي‌دهد. به اين ترتيب آنها با اطمينان به شما اين نويد را مي‌دهند كه ديگر با استفاده از اين وسيله ايراني نگران كمردردهاي ناشي از اين جابه‌جايي‌ها نباشيد!

محمد محمدي فوق‌ديپلم رشته عمران مخترع اين وسيله است كه نام آن را «ساتل» گذاشته و حتي زاپاس خودرو را ضدسرقت كرده است او مي‌گويد: اين وسيله بر روي خودروهايي كه زاپاس آنها در زير آنها قرار مي‌گيرد نظير خودروهاي سنگين تا سواري‌هايي همچون زانتيا، پژو206، رونيز، تويوتا لندكروز و ... قابل نصب است.
به گفته محمدي اگر در حالت عادي به‌طور متوسط براي گرفتن پنچري 10 دقيقه زمان نياز باشد با استفاده از اين وسيله زمان پنچرگيري به كمتر از 5 دقيقه كاهش مي‌يابد اين مخترع جوان كه در سال 1383 براي اين وسيله از سازمان ثبت اختراعات ايران گواهي ثبت دريافت كرده بود هفته گذشته به دفتر هفته‌نامه دنياي‌خودرو آمد و در مورد كاركرد «ساتل» يادآور شد: نصب اين دستگاه بر روي انواع خودروها توسط افراد متخصص نياز به 10 دقيقه زمان دارد ضمن اينكه نصب آن بر روي خودروها بدون هيچگونه جوشكاري، برش‌كاري و سوراخ‌كاري انجام خواهد شد.
او اضافه كرد: اگر چه وزن اين وسيله براي پژو206 حدود 4 كيلو و براي خودروهاي سنگين بيش از 40كيلوگرم است ولي در صورت رسيدن اين وسيله به توليد انبوه، وزن آن كمترهم خواهد شد.
محمدي گفت: نمونه آزمايشي اين وسيله «ساتل» براي خودرو پژو206 حدود 500 هزار تومان و براي خودروهاي سنگين هم بيش از 600 هزار تومان هزينه برده اما در صورت رسيدن به توليد انبوه قيمت آن براي عرضه در بازار به شدت پايين خواهد آمد.
وي افزود: اين وسيله در سه حركت، زاپاس را از زير خودرو و از حالت افقي بيرون مي‌آورد و به شكل عمودي آن را بر روي زمين تحويل مي‌دهد.
اختراع كشوي برقي زاپاس‌خودرو اگر چه سطح جديدي از استانداردهاي ايمني، بهداشتي و ارگونومي را براي خودروها به ارمغان مي‌آورد اما به گفته مخترع آن، اين وسيله براي اينكه تاييديه عملي سازمان پژوهش‌هاي علمي صنعتي ايران را داشته باشد بايد قبلاً تاييديه يك شركت خودروساز را كسب كند كه ظاهراً اين گواهي قرار است از سوي شركت ايران‌كاوه‌ سايپاديزل صادر شود.
يك نظرسنجي علمي كه از صاحبان خودروها به منظور نشان‌دادن كارايي اين وسيله انجام شد نشان مي‌دهد: 45درصد افرادي كه بيش از يك سال مالك خودرو پژو206 بوده‌اند حداقل براي يك بار زاپاس آنها دزديده شده است. همچنين 77درصد سوال‌شوندگان تا به حال خودشان نسبت به تعويض چرخ اقدام كرده و از سنگيني و كثيفي زاپاس ناراضي بوده‌اند و حتي 23درصد سوال‌شوندگان خودشان توان تعويض نداشته‌اند.
در اين جامعه آماري كه شامل 260 نفر از مالكين خودروهاي پژو206 بوده‌اند (20درصد زن و 80درصد مرد) حدود 90درصد آنها لااقل يك بار در سال پنچر كرده‌اند و نيمي از آنها استفاده از چنين وسيله‌اي را ضروري دانسته‌اند.
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
گیربکس Tiptronic

گیربکس Tiptronic

مقاله گیربکس Tiptronic که امین جان زحمتش رو کشیده بود رو به صورت فایل PDF قرار دادم
 

پیوست ها

  • گیربکس Tiptronic.pdf
    289.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
پنچر برانيد!

پنچر برانيد!

تلاش صنعت خودروسازي جهان براي توليد لاستيكي كه علاوه بر دوام مناسب و ايمني بالا قابليت پنچر شدن داشته باشد به هيچ عنوان چيز جديدي نيست. اين قابليت نه تنها زحمت تعويض لاستيك پنچر شده را از دوش راننده برمي‌دارد كه ايمني خودرو در صورت پنچري ....

مقاله به صورت فایل PDF آماده شده است.
 

پیوست ها

  • پنچر برانيد.pdf
    146.6 کیلوبایت · بازدیدها: 3

AmiR_112

عضو جدید
موتورهای شش زمانه

موتورهای شش زمانه

مقدمه عملیات سیکل های مختلف بیشتر موتورهای احتراق داخلی فعلی، دارای یک طرح رایج است به این صورت که انفجار در یک سیلندر پس از تراکم انجام می شود. نتیجه ان است که انبساط گاز مستقیما روی پیستون اثر گذاشته (کار انجام می دهد) و میل لنگ را 180 درجه بچرخاند. با توجه به طراحی فنی و مکانیکی، موتور شش زمانه همانند موتورهای احتراق داخلی می باشد. اگر چه سیکل ترمودینامیکی و یک سر سیلندر اصلاح شده همراه دو اتاق اضافی ان را به کلی متمایز می کند. یک محفظه ی احتراق و یک محفظه ی تراکم( گرمکن هوا) هر دو از سیلندر جدا هستند. احتراق درون سیلندر رخ نمی دهد اما در محفظه ی احتراق کمکی هم فوری روی پیستون اثر نمی گذارد و زمان ان از 180 درجه ی چرخش میل لنگ، در زمان انفجار(کار) جدا می باشد. محفظه ی احتراق به طور کلی توسط محفظه ی گرمکن احاطه شده است. با تبادل گرما از طریق دیواره های محفظه ی احتراق که با محفظه ی گرمکن در ارتباط است، فشار محفظه ی گرمکن افزایش می یابد و قدرت مکملی برای کار تولید می شود. مزایای موتور شش زمانه: · رسیدن به راندمان حرارتی % 50 (%30برای موتورهای احتراق داخلی فعلی) · کاهش مصرف سوخت با بیش از %40 · کاهش الودگی حرارتی، صوتی، شیمیایی · دو کورس مفید کار در طی شش کورس · پاشش مستقیم و بهینه ی سوخت احتراق در هر سرعتی از خودرو · سوخت چند گانه در خودروهای با موتور شش زمانه شاهد کاهش چشمگیر مصرف سوخت و انتشار الودگی خواهیم بود. طراحی و عملکرد موتور های شش زمانه: در سیکل شش زمانه، دو محفظه ی اضافی اجازه می دهند هشت فرایند که نتایج یک سیکل کامل است همزمان عمل کنند یعنی در یک لحظه دو فرایند همزمان رخ میدهد : دو سیکل چهار فرایندی برای هر کدام از سیکل ها،یک سیکل احتراق داخلی و یک سیکل احتراق خارجی. نمودار پیوستگی هشت فرایند را در سیکل شش زمانه نشان می دهد. اولین سیکل چهار فرایندی احتراق خارجی: فرایند1 :مکش هوای خالص درون سیلندر(فرایند دینامیکی) فرایند 2: تراکم هوای خالص در محفظه ی گرمکن(فرایند دینامیکی) فرایند3 : نگه داشتن فشار هوای خالص در محفظه ی بسته جایی که بیشترین تبادل گرما با دیواره های محفظه ی احتراق رخ می دهد(فرایند استاتیک چون مستقیما روی میل لنگ اثر نمی گذارد.) دمای هوا بالا می رود. فرایند4 : انبساط هوای فوق داغ درون سیلندر، که کار انجام می دهد.(فرایند دینامیک). طی این سیکل چهار فرایندی، هوای خالص هرگز در تماس مستقیم با سوخت و شمع نمی باشد. دومین سیکل چهار فرایندی که احتراق داخلی می باشد. فرایند5: تراکم مجدد هوای خالص گرم درون محفظه ی احتراق(فرایند دینامیک) فرایند6 : تزریق سوخت و احتراق در محفظه ی احتراق، بدون تاثیر مستقیم روی میل لنگ (فرایند استاتیک) فرایند7 : گازهای احتراق منبسط می شوند و کار انجام می شود. (فرایند دینامیک) فرایند8: تخلیه گازهای احتراق (فرایند دینامیک) در طی این چهار فرایند، هوا مستقیما با منبع گرما (سوخت) تماس دارد. سر سیلندر دو محفظه و چهار سوپاپ که دو تای ان متداول هستند،(برای مکش و تخلیه). دو سوپاپ دیگر از مواد پایدار حرارت دادن مخصوص کارسنگين ساخته شده. سوپاپها در طی مرحله احتراق و گرم کردن هوا می توانند تحت فشار محفظه ها باز شوند. روی هر دو سوپاپ یک پیستون نصب شده که فشار روی سوپاپ ها را خنثی میکند.در سیکل شش زمانه، سرعت میل بادامک یک سوم میل لنگ است. دیواره های محفظه ی احتراق هنگامی که موتور روشن است، سوزان هستند. محفظه ی گرم کن هوا، محفظه ی احتراق را احاطه کرده است. ضخامت کم دیواره اجازه تبادل حرارت با محفظه ی گرم کن را می دهد. محفظه ی گرم کن هوا از سر سیلندر عایق شده برای اینکه اتلاف حرارتی کاهش یابد.(برای معرفی ساده تر موتور، جز ئیات طرح توضیح داده نشده است.) تمام گرمای محفظه ی احتراق به محفظه ی گرمکن منتقل می شود. کار به دو مرحله تقسیم می شود، که نتیجه ی ان فشار کمتر روی پیستون و نرمی بهتر عملکرد میشود. زمانی که محفظه ی احتراق از سیلندر توسط سوپاپ ها عایق شده، قطعات محرک خصوصا پیستون نسبت به تنشهای ناشی از دما و فشار بسیار بالا در خطر نیست. انها همچنین از خودسوزی که در مخلوط سوخت و هوا در موتورهای دیزل یا گازی متداول مشاهده می شود جلوگیری می کند. نسبت تراکم محفظه ی احتراق و گرم کن متفاوت می باشد. نسبت تراکم محفظه ی گرم کن بیشتر است که روی مرحله احتراق خارجی فعالیت می کند و منحصرا توسط هوای خالص پشتیبانی می شود. نسبت تراکم محفظه ی احتراق کمتر است که روی یک سیکل احتراق داخلی فعالیت می کند. احتراق همه ی سوخت پاشیده شده ضمانت شده است ابتدا، با پشتیبانی هوای خالص از قبل گرم شده ی درون محفظه ی احتراق، سپس با دیواره های سوزان محفظه که مانند چندین شمع عمل می کند. برای اسان روشن شدن موتور در هوای سرد درون محفظه ی احتراق یک شمع گرمکن کار گذاشته شده است. در مقایسه با یک موتور دیزل که یک ساختمان سنگین نیاز دارد، این موتور چند گانه سوز، که می تواند همچنین سوخت دیزل استفاده کند، امکان ساختن در مدل خیلی سبکتر را نسبت به یک موتور گاز سوز را دارد. پاشش و احتراق سوخت در یک محفظه ی احتراق که طی 360 درجه از زاویه گردش میل لنگ بسته است، اتفاق می افتد. این خصوصیت باعث می شود که زمان برای اینکه سوخت به طور ایده ال بسوزد زیاد شود به طوری که هر کالری نهان ان ازاد شود(اولین عامل کمک به کاهش الودگی). انژکتور توانایی پاشش دو سوخت را از یک شیپوره دارد. دیواره های سوزان محفظه ی احتراق باقیمانده سوخت را که در طی پاشش ته نشین شده است می سوزاند. (دومین عاملکاهش الایندگی همچنین هنگامی که مراحل تخلیه و مکش رخ می دهد، سوپاپ های محفظه ی احتراق و گرم کن به طور چشمگیر زمان استراحت بیشتری را برای اصلاح و تعدیل دارند که باعث کاهش صدا و بهبود راندمان می شود. عوامل موثر در افزایش راندمان حرارتی و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی: 1. گرمای هدر رفته از سر سیلندر موتورهای متداول در طی خنک کاری در موتورهای شش زمانه، با احاطه کردن محفظه ی احتراق توسط محفظه ی گرمکن بازیافت می شود. 2. بعد از مکش، هوا در محفظه ی گرمکن متراکم می شود و طی 360 درجه زاویه میل لنگ در محفظه ی بسته است. (احتراق خارجی). 3. تبادل گرمای دیواره های خیلی نازک محفظه ی احتراق به محفظه ی گرمکن، دما و فشار گازهای منبسط شده و تخلیه شده از محفظه ی احتراق را کاهش می دهد. 4. احتراق و انبساط بهتر گازهایی که طی 540 درجه گردش میل لنگ، 360 درجه را در محفظه ی احتراق بسته هستند و 180 درجه برای منبسط شدن و مرحله کار. 5. دیواره های سوزان محفظه ی احتراق اجازه می دهد که هر سوختی و باقیمانده ته نشین ان به بهترین نحو و به طور مطلوب بسوزد. 6. تقسیم کار: دو انبساط (مراحل قدرت) طی شش زمان یا یک سوم کار مفید که نسبت به موتورهای چهار زمانه بیشتر است. 7. بهتر پر شدن سیلندر در مکش به علت دمای پایین دیواره ی سیلندر و سر سیلندر. 8. برخلاف موتورهای چهار زمانه که تخلیه و مکش بعد از هم رخ می دهند در موتورهای شش زمانه، مکش در مرحله ی اول رخ می دهد و تخلیه در مرحله ی چهارم رخ می دهد که تلاقی گازهای خروجی با گازهای تازه ی مکش حذف می شود. 9. کاهش زیاد قدرت سیستم خنک کاری به طوری که امکان دارد نیاز به خنک کاری با اب نباشد و پمپ اب و فن ها هم کاهش پیدا کنند. 10. اینرسی کم به علت سبک بودن قطعات محرک 11. کاهش پیدا کردن دمای روغن. با احتراق در محفظه ی بسته، دمای بالا کمتر به روغن فشار می اورد و رقیق شدن کاهش می یابد، حتی در هوای سرد. از انجایی که موتورهای شش زمانه یک سوم موتورهای چهار زمانه تخلیه و مکش دارند، افت فشار روی پیستون در مکش و فشار خروجی اگزوز در تخلیه به نسبت یک سوم کاهش پیدا می کند. تلفات اصطکاک با تقسیم بهتر فشار روی قطعات متحرک، تعدیل شده اند به این دلیل که کار در طی دو مرحله اجرا می شود و احتراق مستقیم حذف شده است. مزایای مهم موتورهای شش زمانه: کاهش مصرف سوخت به مقدار حداقل %40 : قدرت مخصوص موتور شش زمانه از موتور بنزینی چهار زمانه کمتر نیست، افزایش راندمان حرارتی جبرانی برای تلفات سبب شده دو مرحله به ان اضافه شود. دو انبساط (کار) در شش حرکت: از ان جایی که سیکل های کار در دو مرحله رخ می دهد (360 درجه از 1080 درجه) یا %8 بیشتر نسبت به موتور چهار زمانه (180 درجه از 720 درجه) گشتاور بیشتر دارد. این امر منجر می شود که در سرعت پایین، عملیات بدون تاثیر چشمگیر روی مصرف سوخت به ارامی کار کند، در واقع احتراق تحت تاثیر سرعت خودرو نمی باشد. این مزایا در بهبود عملکرد خودرو در ترافیک خیلی مهم هستند. چند گانه سوز بودن: چند گانه سوز بودن برابر برتری است. موتور شش زمانه میتواند سوخت های مختلف مصرف کند، از هر نوعی(فسیل یا گیاهی) از دیزل تا ال پی جی یا روغن حیوانی. اختلاف در اشتعال پذیری یا نسبت ضد کوبش هم اکنون هیچ مسئله ای در احتراق ندارد. ساختمان استاندارد یک موتور بنزینی و نسبت تراکم کم محفظه ی احتراق موتور های شش زمانه مانع از این نمی شود که ان سوخت دیزل استفاده کند. همچنین سوخت الکل متيليک بفرمولCH3 OH برای ان بهتر است. کاهش چشمگیر در الایندگی: از یک طرف به تناسب مصرف مخصوص سوخت، الودگی صوتی، حرارتی و شیمیایی کاهش می یابند و از طرف دیگر موتورها خصوصیاتی دارند که به کاهش چشمگیر الاینده های هیدرو کربن، مونوکسید کربن و نیترات ها(HC, CO and NOX )کمک می کند. از این گذشته قابلیت کار کردن این موتورها با سوختهای گیاهی و گازهایی با الایندگی کم، به انها کیفیتی می دهد که با سخت ترین استانداردها مطابقت می کند. سوخت مایع: کاهش زیاد مصرف مخصوص باید استفاده از سیستم ال پی جی را جالب کند به دلیل قیمت پایین ان و کمتر بودن الایندگی نسبت به بنزین. به علاوه با یک سیستم عامل یکسان ، حجم مخزن ها برابر مخزن های کنونی هست که مسافت بیشتری را می تواند با همان مخزن طی کند بنابراین می توان ان را کوچکتر در نظر گرفت. قیمت قابل قیاس با موتور چهار زمانه: موتور شش زمانه هیچ تغییر اساسی نیاز ندارد . همه ی تجربه های تخصصی-صنعتی و روش های تولید بدون تغییر باقی می ماند. قیمت ساخت سر سیلندر (محفظه ی احتراق و محفظه ی گرما) با ساده سازی چندین عنصر تعدیل می شود، مخصوصا با سبک سازی قطعات متحرک، کاهش سیستم خنک کاری، ساده سازی پاشش مستقیم بدون شمع و غیره ... کاهش اندازه مخزن و جای ان در خودرو که قابل ملاحظه هستند. نتیجه گیری در این زمان هیچ راه حلی برای جایگزینی موتورهای احتراق داخلی وجود ندارد. تنها پیشرفت های تکنولوژی حاضر، با زمان معقول و محدودیت های مالی می تواند به ان کمک کند. موتور شش زمانه در این نگاه می گنجد. پذیرش صنعت خودروسازی می تواند یک تاثیر عظیم روی محیط زیست و اقتصاد جهانی بگذارد. موتوری که 40% صرفه جویی در مصرف سوخت و 60 تا 90 درصد(بستگی به نوع سوخت دارد) کاهش الایندگی دارد. مصرف سوخت برای خودروهای سایز متوسط باید بین 4 تا 5 لیتر در 100 کیلومتر باشد و 3 تا 4 لیتر برای خودروهای کوچک می باشد. خودروهای با موتور شش زمانه می توانند تا 3 تا 5 سال دیگر در بازار جهانی عرضه شوند. قایق موتوری ها ( موتورهای درون و بیرون کشتی) ممکن است که پیشنهاد یک بازار فروش بزرگ برای این موتورها ارائه دهند. مشخصات انها کاملا با فواید موتورها وفق می باشد.( اقتصادی، ایمنی ، ساده سازی و کاهش الودگی صوتی و شیمیایی). از این گذشته، استفاده از سوخت های مختلف به غیر از گازوئیل می تواند خطرهای انفجار را به طور زیاد کاهش دهد. استفاده از سوخت های گیاهی (غیر فسیلی) گازهای طبیعی و دیگر سوختها در موتور پرقدرت و ساده، کار کردن با کمترین تنظیم و بدون الایندگی، در این موتور می تواند مزایای زیادی داشته باشد که استفاده از ان را در دستگاههای ژنراتور، پمپ ها، موتور های ساکن، کشاورزی و صنعت ممکن سازد.
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
توليد بنزين ‌از پلاستيك‌هاي دورريز شهري و پتروشيمي‌ها

توليد بنزين ‌از پلاستيك‌هاي دورريز شهري و پتروشيمي‌ها

توليد بنزين ‌از پلاستيك‌هاي دورريز شهري و پتروشيمي‌ها
سوختي كه از دل طلاي ‌كثيف مي‌جوشد
جام جم آنلاين: در حالي كه در سراسر جهان، بازيافت و استفاده مجدد از زباله‌ها به يكي از شاخص‌هاي صنعتي تبديل شده، كشورهاي پيشرفته براي بهره‌برداري هرچه بيشتر از اين منابع پرارزش عزم خود را جزم كرده‌اند، به‌طوري كه در حال حاضر در بيشتر اين كشورها كمتر از روش سوزاندن و يا دفن‌ براي حل مشكل پسماندها استفاده مي‌شود.

در چنين شرايطي اگرچه در كشور ما هم بخشي از پلاستيك‌ها از جمله ظروف و لوله‌هاي پلاستيكي، مجدد‌ جمع‌آوري و بازيافت مي‌شوند،اما بخش عظيمي از اين ضايعات همچون انواع و اقسام ظروف يكبار مصرف و پلاستيك‌هاي بسته‌بندي به مراكز دفن زباله سپرده مي‌شوند.
لزوم توجه به استفاده از اين منابع كه در بسياري از كشورها به عنوان طلاي كثيف از آنها ياد مي‌شود باعث شده تا محققان كشورمان در پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي پس از 4 سال تلاش مداوم، موفق به توليد بنزين و گازوئيل از ضايعات پلاستيك شوند. در اين طرح كه با عنوان تخريب كنترل شده پلي اولفين‌ها (گروه بزرگي از پليمرها) به منظور توليد سوخت مايع تعريف شده است، انواع پلي اولفين‌هاي بازيافتي در حضور كاتاليست‌هاي مناسب به نحوي تخريب مي‌شوند كه بيشترين محصول توليدي آنها‌ در محدوده سوخت‌هاي گازوئيل و بنزين باشد.به اين ترتيب تنها با بازيافت روزانه يك ميليون تن اين ماده (با فرض راندمان 70 درصد قابل تبديل به سوخت مايع)، مي‌توان به 3/3 ميليون ليتر سوخت كه شامل بنزين و گازوئيل مي‌شود دست يافت.
توليد بنزين از ضايعات پليمري در قالب رساله مهندس مهرداد سيفعلي، دانشجوي دكتر‌ي مهندسي پليمر پژوهشگاه پليمر و با راهنمايي دكتر مهدي نكومنش حقيقي، عضو هيات علمي پژوهشگاه پليمر انجام شده و نتايج آن به تاييد شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي رسيده است. در حال حاضر كار ساخت پايلوت آزمايشگاهي اين طرح با حمايت مالي مركز پژوهش شركت پخش و پالايش وزارت نفت انجام و توليد سوخت مايع آغاز شده است و در عين حال آزمايش‌ها براي مطالعات دقيق‌تر و افزايش بازده بيشتر محصولات توليدي ادامه دارد. البته به اعتقاد دست‌اندركاران با حمايت بيشتر، امكان توسعه اين طرح در مقياس صنعتي وجود دارد تا ضمن توليد قسمتي از سوخت مورد نيازكشور به حفظ محيط زيست نيز كمك شاياني شود.
استفاده دوباره از مشتقات نفت
نفت به عنوان با ارزش‌ترين ماده خام شناخته شده در جهان از بقاياي جانوران عظيم‌الجثه به وجود آمده و همراه با آب و گاز در 3 طبقه مجزا، ميدان‌هاي نفتي را در اعماق زمين تشكيل مي‌دهد. با كشف خصوصيات متفاوت اين ماده ارزشمند به عنوان منبعي فراتر ازتوليد انرژي و حرارت و به موازات ساخت پالايشگاه‌ها، مجتمع‌هاي عظيم پتروشيمي و پليمر نيز تاسيس شدند تا از اين ماده تجديدناپذير و با ارزش، مواد‌اوليه و محصولات فراوان به‌دست آورند. به اين ترتيب صنعت پالايش نفت براساس تقطير جزء به جزء و جدا كردن، برش‌هاي گوناگون و برش‌هاي سبك از قبيل نفت سفيد، بنزين، گازوئيل و... و برش‌هاي سنگين از قبيل قير، نفت مشعل و... روز به روز گسترش بيشتري پيدا كرد. در اين ميان از آنجا كه قسمت اعظم برش‌هاي نفتي از قبيل مولكول‌هاي اشباع نشده و آروماتيك‌ها مصارف سوختي ندارد و به عنوان مواد اوليه وارد مجتمع‌هاي پتروشيمي مي‌شوند،به صورت منومر و دي مر در آمده و به صنعت پليمر سپرده مي‌شوند. در واقع محصولات پتروشيمي خود مواد اوليه صنايع پليمري هستند.
در توليد بنزين از ضايعات پليمري در واقع فرآيند تبديل يكي از محصولات نفت به محصول ديگر اتفاق مي‌افتد، به‌طوري كه به گفته دكتر نكومنش، در پايلوت خط توليد بنزين از پسماندهاي پلاستيكي، از هر يك كيلو گرم ضايعات پلاستيك، يك ليتر بنزين توليد مي‌شود.‌ مهندس سيفعلي، با بيان اين كه ساخت پايلوت پيروليز (تبديل كنترل شده پليمرها به مايعات با جرم مولكولي پايين و با حالت فيزيكي مايع يا گاز كه اين فرآيند در غياب اكسيژن انجام مي‌شود) با ظرفيت 20 كيلوگرم در ساعت براي توليد بنزين با حمايت مالي مديريت پژوهش و فناوري شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي انجام شده است، مي‌افزايد: راندمان اين پايلوت حدود 85 درصد است. به عبارتي 85 درصد خوراك مصرفي به بنزين و گازوئيل تبديل شده و 15 درصد آن نيز به گازهاي سوختي تبديل مي‌شوند كه در صورت صنعتي شدن طرح مي‌توان حرارت لازم براي واحد توليدي را از اين گازها تهيه كرد.
نكته: تنها با بازيافت روزانه يك ميليون تن ضايعات ‌پلاستيكي، مي‌توان به ‌3/3 ميليون‌ليتر سوخت كه شامل بنزين و گازوئيل است، دست يافت
در اين فرآيند حدود 78 درصد از مايعات نفتي توليدي بنزين و 21 درصد گازوئيل است و كمتر از يك درصد به واكس تبديل مي‌شود.به اين ترتيب تقريبا هر كيلوگرم پلاستيك‌هاي ضايعاتي ـ با توجه به اين‌كه چگالي بنزين در حدود 75/0 گرم بر سانتي‌متر مكعب است ـ يك ليتر مايعات نفتي توليد مي‌كند. به گفته سيفعلي، در صورت حمايت دولت و شهرداري‌ها از اين طرح مي‌توان روزانه تا 3‌/‌3 ميليون ليتر بنزين از پلاستيك‌هاي دورريز شهري و پتروشيمي‌ها توليد كرد.
بازيافت پلاستيك‌ها از مراكز دفن زباله
يكي از روش‌هايي كه مي‌توان براي تبديل پلاستيك‌هايي كه قابليت بازيافت ندارند، استفاده كرد، فرآيند پيروليز است. با استفاده از اين روش مي‌توان پلاستيك‌هايي كه به مراكز دفن زباله سپرده مي‌شوند و نيز پلاستيك‌هايي كه در پتروشيمي‌هاي پليمري به صورت كلوخه و... توليد شده و قابليت مصرف را ندارند به مايعات نفتي ارزشمند تبديل كرد.
به گفته سيفعلي تبديل اين پليمرها به مايعات و گازهاي سوختي از آن جهت ارزشمند است كه خود اين مواد داراي ارزش سوختي پاييني هستند و حتي ممكن است به دليل برخي افزودني‌هاي موجود در كالاي ساخته شده كه عمدتا به صورت جامد هستند، مانع از سوختن يا كند شدن سوختن آنها شود.اين در حالي است كه در حين فرآيند پيروليز اين مواد تجزيه شده و ماهيت خود را از دست مي‌دهند و مواد به دست آمده از پيروليز آنها عاري از اين تركيبات هستند. اين در حالي است كه در اكثر موارد، مايعات و گازهاي به دست آمده از پيروليز اين تركيبات داراي ارزش سوختي بسيار بالايي است.
به گفته استاد راهنماي اين طرح، پيش از اين كشورهايي مانند آلمان، جمهوري چك و روسيه به اين فناوري دست پيدا كرده و توانسته بودند از ضايعات پليمري در حد پايلوت بنزين توليد كنند. تقريبا تمامي كشورهاي غربي نيز در حال تحقيق روي اين پروژه هستند. دكتر نكومنش مي‌افزايد: قرار است با همكاري شهرداري‌ها در شهرها و استان‌هاي مختلف، ضايعات پليمري را كه دفن مي‌شود، جمع‌آوري و به مايعات سوختي تبديل كنيم.وي در تشريح جزئيات فرآيند تبديل ضايعات پليمري به مايعات سوختي اظهار كرد: اين عمليات در قالب فرآيند پيروليز و دستگاهي انجام مي‌شود كه در پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران طراحي و ساخته شده است. فرآيند پيروليز، تخريب حرارتي و كنترل شده پليمرها به مايعات است كه در غياب اكسيژن انجام مي‌شود و اين مواد در حضور كاتاليست و دماي بين 400 تا 600 درجه سانتي‌گراد تجزيه مي‌شود و ماهيت خود را از دست مي‌دهد. در دستگاه طراحي شده هم مسير تركيب ضايعات پلاستيكي به فرآورده‌ها و مايعات نفتي تعيين مي‌شود. بسته به مواد اوليه‌اي كه وارد اين دستگاه مي‌شود، مخلوطي از بنزين، گازوئيل و ديگر سوخت‌ها به دست مي‌آيد كه اين مواد بايد فرآورش و پالايش شود. البته از آنجا كه ضايعات پليمري داراي انواع و اقسام مختلفي است، تركيب و درصد مواد تشكيل دهنده آنها نيز متفاوت است و هر يك به طيفي از فرآورده‌هاي متعدد تبديل مي‌شود. بنابراين مواد ورودي ضايعات پليمري از هر نوعي كه باشد، خروجي آنها از نظر درصد مواد سوختي متفاوت خواهد بود.وي همچنين تاكيد مي‌كند: تبديل ضايعات پليمري به بنزين و گازوئيل از اهميت زيادي برخوردار است و خوشبختانه با پيدا كردن كاتاليستي كه ضايعات پليمري را به فرآورده‌هاي نفتي تبديل مي‌كند، دستيابي به اين مهم براي كشورمان با موفقيت انجام شد و شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي نيز آن را تاييد كرد.
بهاره صفوي / گروه دانش
 

Arminiya

عضو جدید
سلام
از ارسال های مفیدتون منونم
دوستان چرا همون روندی رو که مهندس قیاسی شروع کردن رو ادامه نمیدید ؟
این مطالب رو میتونید در تازه های خودرو که مهم شده هم قرار بدید
ولی تکنولژی های پیشرفته که خیلی از ما ازش سر در نیمیاریم و برامون غریب هستن ،اینجوری آشنا میشیم
با تشکر
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
سلام
از ارسال های مفیدتون منونم
دوستان چرا همون روندی رو که مهندس قیاسی شروع کردن رو ادامه نمیدید ؟
این مطالب رو میتونید در تازه های خودرو که مهم شده هم قرار بدید
ولی تکنولژی های پیشرفته که خیلی از ما ازش سر در نیمیاریم و برامون غریب هستن ،اینجوری آشنا میشیم
با تشکر
تایپیک تازه های خودرو مربوط به معرفی خودروهای جدید هستش (همون طور که از اسمش بر میاد )
اما هدف این تایپیک این که از فناوری های جدیدی که روی خودرو نصب شده صحبت بشه
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید

حالا جای تاپیک خالیه و جای ما خالی نیست دیگهههه! با"شه!!
:cry:

احوال داش امین گل...چه خبراا؟دادا سر نمیزنییی؟!
:gol:
شما گلی عزیز یادت در دل ماست و خیلی دوستت داریم
قبل از هرچیزی حسابی جای خودت خالیه
انشاالله از این به بعد دیگه تنهامون نذاری
 

AmiR_112

عضو جدید
ونوم جی تی رکورد سرعت را شکست
درفستیوال گوودوود که ماه گذشته میلادی برگزار شد جان هنسی قول داد رکورد سرعت را در خودروهای خیابانی با خودرو جدید هنسی ونوم جی تی بشکند.

آنها هفته گذشته به قول خود عمل کردند.اگر تا دیروز رکورددارسرعت خودروهای خیابانی بوگاتی ویرونssبا434کیلومتردر ساعت بود,اکنون ونوم جی تی با442کیلومتردر ساعت این رکورد را در اختیار دارد.
تنها پنج دستگاه خودرو هنسی ونوم جی تی تولید میشود که برخی از این منظر هنسی را خودرو اورجینال و رقیب بوگاتی نمیدانند.
هنسی ونوم جی تی از نظر شتاب اولیه با بوگاتی ویرون تفاوتی ندارد و هر دو در 2.5ثانیه به سرعت 100کیلومتر در ساعت می رسند.اما در شتاب ثانویه عملکرد ونوم جی تی بهتر است.این خودرو در 15.9ثانیه به سرعت 320کیلومتر در ساعت می رسد.
در حالی که این سرعت در بوگاتی ویرون پس از گذشت 24ثانیه به دست می آید.
ونوم خودرویی است که روی شاسی ارتقا یافته لوتوس ساخته شده است.بدنه کربنی دارد و موتور هشت سیلندر شورولت کوروت به حجم 6200 سی سی روی آن نصب شده است.برای تقویت موتور آن از دو سوپرشارژر استفاده کرده اند.
این خودرو950هزار دولار قیمت گذاری شده است.
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
سلام...کسی راجع به پوست هوشمند خودرو چیزی شنیده؟!!!:surprised:
توی یک مدل خودرو از کارخانه BMW خودرویی به نام جینا بود که مدل مفهومی هستش جنس بدنه خودرو از یک نوع فلز نرم که از آلیاژ کربن بود درست کرده بودن
که ویدئوهاش رو میتونین از اینترنت دانلود کنین
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
با یک پیام، خودرو خود را به محل قرار بخوانید

با یک پیام، خودرو خود را به محل قرار بخوانید

محققان فناوری دانشگاه آزاد برلین به تازگی یک خودور را رونمایی و آزمایش کرده‌اند که قادر است بدون کمک و کنترل انسان صحبت کرده، ببیند و در جاده رانندگی کند.

به نقل از ایسنا، این خودرو که کاملا با رایانه کنترل می‌شود، پس از آزمایش توسط این محققان، اکنون اجازه حرکت در جاده‌های عمومی را دریافت کرده است.
این خودرو با استفاده از ترکیبی از دستگاه‌های پیچیده از جمله یک رایانه، ابزارهای الکترونیکی و یک سیستم هدایت ماهواره‌ای دقیق در صندوق عقب آن، یک دوربین در جلو و اسکنرهای لیزری بر روی سقف خودرو و در سپرهای جلو و عقب در ترافیک شهری حرکت می‌کند.

رائول روجاس، رییس گروه تحقیقاتی هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد برلین اظهار کرد: این خودرو می‌تواند سایر خودروهای حاضر در جاده، عابران، ساختمانها و درختان را تا 70 متر شناسایی کرده و حتی رنگ قرمز یا سبز چراغ راهنما را مشاهده کرده و واکنش نشان دهد.

وی افزود: در حقیقت شناخت و واکنش این خودرو به محیط اطرافش بسیار سریع‌تر از واکنش انسانی است.

این دانشمندان برای چهار سال بر روی خودرو تحقیقاتی خود که یک فولکس‌واگن پاسات 552 هزار دلاری با فناوری‌های داخلی بسیار است، کار کرده‌اند.

گروه‌های بسیار دیگری بخصوص گوگل اخیرا بر روی چنین فناوری‌ای کار کرده‌اند که این شرکت به آزمایش یک تویوتا پریوس روباتیک در نوادا پرداخت.

فردیناند دودنهوفر، استاد اقتصاد خودرو در دانشگاه دویسبروگ-اسن اظهار کرد: گرایش بسیار زیادی به سوی خودروهای کاملا کنترل‌شده رایانه‌ای بوجود آمده و بسیاری از شرکتها و مراکز تحقیقاتی در کشورهای مختلف بر روی آن در حال کار هستند.

وی تخمین زد که با پیشرفت این فناوری، تا دهه آینده می‌توان شاهد ورود این خودروهای کاملا رایانه‌ای به بازار بود.

محققان دانشگاه آزاد برلین موفق به کسب مجوز ویژه از کنترل‌کنندگان امنیتی و ایمنی این شهر برای استفاده از این خودرو در ترافیک معمول برلین در ماه ژوئن شدند. البته این در شرایطی بود که باید یک راننده ایمنی پشت فرمان می‌نشست. اگرچه آنها توانستند در حالت آزمایشی این خودرو را بدون سرنشین نیز حرکت بدهند.

این خودرو در حالت ایده‌آل آن به فرمانهای کنترل ‌از راه دور مانند آی‌پد یا آی‌فون پاسخ داده و فرد می‌تواند با یک فرمان، خودرو را به محلی که در آن قرار دارد ببرد.

به گفته روجاس، این خودرو بخصوص برای خانواده‌هایی مناسب است که از یک خودرو استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند در هر جا که هستند با فرستادن یک پیام خودرو را به سمت خود بخوانند.

 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
پایان رانندگی ، کامپیوتر ها خودروها را کنترل می کنند

پایان رانندگی ، کامپیوتر ها خودروها را کنترل می کنند

در آینده نه چندان دور این کامپیوتر ها هستند که کنترل کامل خودروها را به دست خواهند گرفت.
محققان آلمانی به تازگی خودرویی را طراحی کرده اند که با استفاده از یک ترکیب پیچیده ای از یک کامپیوتر ، دوربین و اسکنرهای لیزری می تواند خودرو را هدایت کند.این خودرو می تواند خودرو ها ، عابران پیاده ، ساختمان ها و درختان را تا 70 متری تشخیص دهد.
این خودرو همچنین توانایی تشخیص چراغ راهنمایی را در صورت سبز یا قرمز بودن دارد.
خودرو تحقیقاتی دانشمندان یک فولکس واگن Passat با ارزش 551.800 دلار است که در طول 4 سال ساخته شده است.

 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

نمایشگاه بین المللی خودروی بریتانیا

نمایشگاه بین المللی خودرو بریتانیا از بیست و سوم ژوئیه به مدت دوازده روز در مرکز نمایشگاهی اکسل Excel در شهر لندن شروع به فعالیت کرد.
در این نمایشگاه، شصت شرکت خودروسازی از سراسر جهان حدود ششصد خودروی تولیدی خود را به نمایش گذاشتند.

مرکز اکسل در شرق لندن بزرگترین مجموعه نمایشگاهی در بریتانیا است









 

Similar threads

بالا