فناوری نانو در ساختمان

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
نانو معماری ، معماری منعطف و سازگار با محیط
معماری اورگانیک که توسط فرانک لوید رایت به عنوان سازگاری ساختار ساختمان ها بر اساس قرارگیری در طبیعت تعریف شده، امروز در قالب معماری پایدار و افق جدید آن، نانوتکنولوزی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
رایت بر این عقیده بود که شکل معماری باید از بطن طبیعت اشیاء به وجود آید و هر شیء نیز به نوبه خود دارای یک زبان خاص برای تکلم و بیان احساس می باشد. به طور مثال تناسبات، چیدمان و بافت آجرخانه روبی، گستردگی بر روی افق را در یک زمین وسیع نشان می دهد. آجر پخته شده از طبیعت برآمده است و دوباره به آن باز می گردد. حال زمانی را تصور کنید که مصالح تشکیل دهنده خانه به قدری کوچک باشد که تنها با چشم مسلح دیده شود، آنگاه تصور کنید که ارتباط بین اشکال، انسان و محیط چگونه تغییر خواهد کرد.
از آنجا که با استفاده از دستاوردهای نانو تکنولوژی یک شیء -ساختمان- در زمان ها و مکان های مختلف می تواند رفتارهای متفاوتی از خود نشان دهد- سخت و غیر قابل انعطاف و یا نرم و سیال- تئوری های شناخت مواد به طور کلی دگرگون می شوند.
در واقع مصالح، هویت ثابت خود را از دست می دهند و دیگر معماری تعریف محدودی در زمان و مکان نخواهد داشت.
رفتار سازه ها و ساختمان ها کاملا ً عملکردگرا و زمینه گرا می شوند. آنها قادر خواهند بود که با انواع دماها، جریان های هوا، مصرف انرژی و دیگر شرایط اقلیمی، زمین شناسی و ... هوشمندانه وفق داده شوند. تمام این شرایط نیز توسط برنامه ریزان طراحی به صورت داده های خام به ساختمان و سازه آن داده می شود تا در صورت مواجهه با تغییر هر عامل موثر بر شرایط زندگی انسان، در جهت رسیدن به محدوده آسایش او، در محیط سازگار شوند.
یک ساختمان هوشمند، ساختمانی است که خود فکر می کند و با سنجیدن نیازهایش در جهت رفع آنها گام برمی دارد. اما آیا این جواب سوال لویی کان است که پرسید:" این ساختمان چه می خواهد باشد؟". معماران معتقدند که ساختمان ها با آنها صحبت می کنند و نیازها و نقاط ضعف خود را به آنها می گویند، ولی اگر ساختمان ها دارای هوش مصنوعی باشند، بدون مشورت با معمار، خود را هر گونه که محیط طلب کند، سازگار می کنند.
کرزوی- یکی از محققان نانو تکنولوژی و تاثیرات آن بر محیط زندگی انسان- پیش بینی می کند که در قرن آینده انسان ها مهمان و ساختمان ها، خود ساکنان و صاحبان اصلی خواهند بود. او معتقد است که استفاده زیادتر از این مصنوعات به طبیعت، در آینده افزایش خواهد یافت. بناهای آینده ممکن است که هیچ شباهتی به ابنیه قرن حاضر نداشته باشند. معماری گذشته و سنتی اصولاً به دور انداخته می شوند، زیرا که معیار های محدود کننده ی آن نقشی در ساختمان های آینده نخواهند داشت.
طبق نظر کرزوی زمان ساخت و ساز نیز در حال حاضر طولانی بوده که به مرور زمان کاهش خواهد یافت. واضح است که دستاورد نانو تکنولوژی در آینده بشریت بسیار مهم تر از سرنوشت دیگر صنایع است. تغییر و تحولات در عرصه ی معماری، در بعضی کشورها، به خصوص کشورهای پیشرفته و در حال توسعه- به طور مثال در اکثر ساختمان هایی که در دبی ساخته می شوند- نقش پر رنگ این تکنولوژی را نشان می دهد. معماران به ندرت اخلاقیات را قبل از زیبایی و جذابیت بنایشان در نظر دارند، ولی توجه خاص به تکنولوژی که جوابگوی بسیاری از ناتوانایی های آنانست را هرگز در دفتر طراحی جا نخواهند گذاشت. با وجود این اگر هدف معماری فقط خلق اشکال بدیع باشد، به نظر می رسد که در آینده ای نه چندان دور ، معماری به معمار احتیاجی نخواهد داشت.
مدرک بی واسطه و مستدل برخورد مستقیم نانوتکنولوژی و معماری، مصالح (تولیدات فیزیکی) هستند که عموماً کاربری های گوناگونی به ساختمان ها می بخشند. چنین مصالحی، امکانات تازه ای را برای تکمیل و بهبود شیء معماری و اندیشیدن درباره ی شکل جدیدی از زندگی، به وجود می آورند(Rennie,2000,8)
اکنون این سوال مطرح می شود که با مصالحی که توانایی تغییر و تطبیق چگالی، شکل، رنگ، حجم و حالت را با محیط دارند، نقش ثابت معماری به عنوان ماهیت فیزیکی که روابط اجتماعی را شکل می دهد، چه خواهد شد؟ در این صورت، زمان و مکانی که بر شیء معماری مرتبیت است- یعنی تاریخ و اصالت معماری- ثابت نخواهد ماند و با تغییر محیط اطراف در هر زمان و مکانی متحول خواهد شد...
نانو ساختار ها تلاش بی وقفه طراحان و معماران برای رسیدن به فرم های جدید، سازگار با محیط و عملکردگرا را به نتیجه می رساند. این یک رویای علمی تخیلی نیست، زیرا علم نانو خیلی سریع تر از یک واقعیت رخ خواهد داد...

http://zomodgaran.blogfa.com منبعی که من گرفتم..





منابع:
نشریه ی هنرهای زیبا " مقاله ای برگرفته از پایان نامه ی کارشناسی ارشد سمیرا عباسعلی پور "
www.nanotec.com

www.nanotchnologyandarchitecture.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

nanonia

عضو جدید
فناوری نانو در ساختمان

آموزش فناوری نانو، محصولات نانو و روش های اجرا
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

nanonia

عضو جدید
انواع پوشش های نانو موجود در بازار

انواع پوشش های نانو موجود در بازار

1- محلول آب گریز (مخصوص چوب، سنگ، گچ و بتن)ایجاد حفاظت قوی برایچوب، سنگ، گچ و بتن از خصوصیات این نوع از پوشش ها است، لایه نانو از نفوذ عمیق آب به منافذ جلوگیری می نماید و منجر به دفع آب، ریزگردها و مایعات روغنی شده و از رشد جلبک و قارچ جلوگیری می کند. سطح های با پوشش نانو، دارای خصوصیاتی همچون مقاوم بودن در برابر تغییرات آب و هوا و ایجاد سطوح پاک با خصوصیات بهداشتی بیشتر، شستشوی آسان در تعداد دفعات کم تر؛ می باشند. در نتیجه این سطوح دوام و ماندگاری بیشتری خواهند داشت.مقدار مصرف محلول بستگی به سطح مورد نظر برای پوشش دهی دارد. ( حدوداً بین 50 تا 150 میلی لیتر در هر متر مربع )

2-
محلول آب گریز (مخصوص کاغذ، پارچه و فرش)جهت حفاظت از پارچه ها و بافت های الیاف دار پوشش های نانو بهترین راه حل می باشند. این پوشش ها لایه ای کاملاً نامرئی بر روی تارو پود تشکیل می دهند. لایه نانو سطح را از آب، لکه ها و مایعات روغنی حفظ می کند. بر روی هر نوع از پارچه و یا الیافی قابل اجرا شدند؛ می باشد. برای تمیز کردن آسان، قالب مقاوم در برابر و طولانی مدت است.این محصول بر پایه آب است و از مواد 100٪ سازگار با محیط زیست و غیر سمی ساخته شده است، ارائه یک روش موثر و طبیعی برای حفاظت از پارچه های خود را پاک کننده ها،. و این نیاز به تمیز کردن مواد شیمیایی سمی و پاک کننده لکه را از بین می برد.مقدار مصرف محلول بستگی به سطح مورد نظر برای پوشش دهی دارد. ( حدوداً بین 50 تا 150 میلی لیتر در هر متر مربع )

3-
محلول آب گریز (مخصوص شیشه، فلز و سرامیک)این پوشش نانو یک لایه محافظنامرئیوقویبرای هرسطحصاف وغیرمتخلخلاستکهموجب منحرف نمودن مسیرآبو مایعاتروغنی از روی سطح می شود . ایجاد یکسطح بدون چسبندگی(رفع فضاهای قابل نشستن برای گرد و خاک و نیز ریزگردها) ،آسانتمیز شونده (آلاینده هاو ریزگردها را می توان به راحتیپاکنمود) دور،جلوگیری ازرشدجلبک ها وقارچ هادربند کشیبینکاشی ها؛ از خصوصیات ایجاد شده توسط این پوشش ها است. سطوح بیرونیساختمان نیز می توانندازمحافظت در برابرشرایط آب و هواییو آلودگیهایزیستمحیطیبهرهمندشوند.مقدار مصرف محلول بستگی به سطح مورد نظر برای پوشش دهی دارد. ( حدوداً بین 10 تا 25 میلی لیتر در هر متر مربع )

4-
محلول ضد سایش (مخصوص شیشه، فلز و سرامیک)این پوشش ها مقاومتی فوق العاده با دوام در برابر خوردگی، فرسایش و اصطکاک ایجاد می نمایند.مقدار مصرف محلول بستگی به سطح مورد نظر برای پوشش دهی دارد. ( حدوداً بین 10 تا 25 میلی لیتر در هر متر مربع )

5-
محلول ضد مه شیشهاسپری ضد مه مانع تشکیل هر گونه مه گرفتگی و بخار زدگی سطوح شیشه ای و پلیمری می شود. ضد مه و ضد بخار کردن شیشه های خودرو باعث افزایش ضریب امنیت سفر است. مقدار مصرف محلول بستگی به سطح مورد نظر برای پوشش دهی دارد. ( حدوداً بین 10 تا 25 میلی لیتر در هر متر مربع )

6-
محلول ضد باکتری سطح(آنتی باکتریال)یک فیلم به طور کاملاً نامرئی بر روی سطح تشکیل می دهد که همراه با خاصیت ضد میکروبی می باشد. این پوشش بهداشت در منازل را توسط محافظت در برابر باکتری ها و ویروس ها بهبود می بخشد علاوه بر این سطوح غیر چسبنده (پر نمودن منافذ مستعد برای نفوذ میکروب ها) و آسان تمیز شونده، پدید می آورد. آلاینده ها و ریزگردها را می توان به راحتی از سطوح دور نمود و دیگر نیازی به استفاده از مواد ضدعفونی کننده جهت تمیز کردن نیست. پوشش اعمال شده بر روی بند کشی کاشی در حمام و سرویس های بهداشتی، از رشد جلبک ها جلوگیری می کند. مقدار مصرف محلول بستگی به سطح مورد نظر برای پوشش دهی دارد.

7- محلول ضد باکتری (پارچه، فرش و کاغذ)ایجاد بستر هایی با مقاومت بالا در برابر نفوذ میکروب ها با استفاده از نانو سیلور ( ذرات نقره در ابعاد نانو) از خصوصیات این پوشش ها است. مقدار مصرف محلول بستگی به سطح مورد نظر برای پوشش دهی دارد. ( حدوداً بین 50 تا 150 میلی لیتر در هر متر مربع )

دستور العمل استفاده
شرایط نگهداری : محلول باید دور از نور مستقیم آفتاب و در بسته بندی اصلی خود نگهداری شود. دمای مناسب برای نگهداری محصول 5 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد.آماده سازی: سطح مورد نظر برای پوشش دهی باید تمیز، خشک و عاری از هر گونه آلودگی و مواد اضافی باشد.پوشش دهی : محلول آب گریز نانو باید به صورت اسپری توسط موتورهای ایرلس یا به وسیله قلم مو روی سطح مورد نظر اعمال گردد. مقدار مصرف محلول بستگی به سطح مورد نظر برای پوشش دهی دارد.

نکات مهم :استفاده از دستکش در زمان اعمال پوشش الزامی است. محلول آبگریز نانو، رطوبت پوست را از بین می برد. از استنشاق محلول اکیداً خود داری شود. قبل از اعمال پوشش روی کل سطح، بهتر است قسمتی از سطح به عنوان نمونه پوشش داده شود. این محصول برای استفاده در دماهای کمتر از 5 درجه سانتیگراد طراحی نگردیده است.پوشش پس از گذشت حداقل 1 ساعت از زمان اعمال، روی سطح پایدار می شودو بیشترین میزان پایداری 24 ساعت پس از اعمال، به دست خواهد آمد. قبل از مصرف محلول باید به هم زده شود.
 
آخرین ویرایش:

nanonia

عضو جدید
فناوری نانو در صنایع ساختمان

فناوری نانو در صنایع ساختمان

فناوری نانو در صنایع ساختمان هم نقش بسزایی دارد، در این راستا بیشترین سهم را صنایع فولاد، شیشه وبتن ایفا می کنند. کاربرد نانو ذرات در صنعت ساختمان که مهمترین آن ها نانولوله های کربنی(CNT (و دی اکسید تیتانیوم(TiO2) هستند، عموما" در سازه های اصلی باعث افزایش خواص مکانیکی نمونه ها شده و در بخش نازک کاری نیز کاربرد نانو پوشش ها در نمای داخلی وخارجی ساختمان ها نیز از اهمیت ویژه ای برخورداراست. نانو پوشش ها ی ساختمان ضمن اینکه باعث دفع آب شده وجذب کثیفی را به حداقل می رسانند، نمای ساختمان را در مقابل اشعهUV مقاوم می سازند. این نانو پوشش ها در سطوحی از جمله؛ سیمان، آجر، سفال، سنگ معمولی، کاشی ، مرمر، چوب، سرامیک، شیشه، فولاد وبتن به کار می روند. ساخت بتن تقویت شده، خود تعمیر کننده و خود تمیز شونده، شیشه های خود تمیز شونده، مقاوم در برابر آتش وکنترل کننده انرژی ودر نتیجه صرفه جویی درمصرف انرژی، استفاده از رنگ های حاصل ازعلم نانوکه باعث عدم نفوذ باکتری ها به ساختمان های اداری، مسکونی، بیمارستان هاوغیره شده وبه آنهاعمری طولانی، محیطی عاری از باکتری و ماهیتی غیر قابل کثیف شدن وفرسودگی می بخشند نیز از دیگر کاربردهای مهم فناوری نانو در صنعت ساختمان است. بدین ترتیب به راحتی می توان تشخیص داد که ما با دنیای تازه ای به نام فناوری نانو روبروهستیم. متخصصان علم نانو براین باورند که بعد از تولید ماشین های بخار، موتور وتوسعه IT ، فناوری این علم افق های تازه ای رابه دنیای انسان ها بازخواهد کرد. فناوری نانو، قادراست مواد را تا اندازه ای کوچک کند که با دوباره سازی آن ها بتوان مواد وفنآوری های جدیدی را به دنیا عرضه نمود.
برای مثال، گل رس وسرامیک را می توان به ابعاد نانو درآورده وبه صورت پودر با نانو پلیمرها مخلوط کرده ودر محیطی خنثی مصالحی سخت ومقاوم را که نمونه آن تا به حال دیده نشده بوجود آورد.


فناوری نانو وپوشش های ساختمانی

نانو پوشش های ساختمان درسطوح داخلی وخارجی ساختمان ها ازجمله: سطوح شیشه ای، پلاستیکی، چوبی، فولادی، سنگی،آجری، کاشی، سرامیکی،سیمانی و بتنی و... استفاده می شوند. دراین سطوح (سطوح هوشمند) که عموما" فوق آبدوست و یا فوق آبگریزهستند واکنش ها برروی سطح صورت می گیرد. لازم به ذکر است که نانوپوشش ها ساختمان آنتی باکتریال بوده وبرای سلامتی انسان بی ضررهستند.
این نانو پوشش ها ی آنتی باکتریال، مقاوم در برابر آب، هوا، مواد ارگانیکی و غیر ارگانیکی هستند و یکی از پوشش های اصلی صنعت ساختمان به شمار می روند. نانو پوشش های سنگ وچوب ترکیباتی هستند که ضمن حفظ ظاهر اصلی سطح باعث عدم ایجاد چسبندگی در سطح شده و آب، چربی وسایرو آلودگی ها را از سطح دفع می کنند. ضمنا" نانو پوشش های سنگ وچوب برای سطوح سنگی نفوذ پذیرکه خاصیت مکندگی دارند نیز موارد استفاده بسیاری دارند. ترکیبات این نانو پوشش ها معمولا" شامل الماس، نقره، شیشه و سرامیک می باشند و باتوجه به موارد مصرف ممکن است متفاوت باشند، اما در اکثرآن ها فاز حامل آب والکل است وذرات آنها تا 300 درجه سانتيگراد مقاوم هستند
.
مزیت ها: پوشش سطوح منفذ دار، حفظ تنفس سطوح، حفظ سطوح در برابرعوامل محیطی، امکان تمیز شدن لک ها ازجمله؛ چربی ها وروغن ها با آّب، جلوگیری از ایجاد کپک، جلبک و مشابه آنها و محافظت سطوح ازتاثیرنم وکثیفی ها.



سطوح چوبی

نانوپوشش های سنگ وچوب، علاوه بر استفاده در سطوح چوبی معمولی برای سطوح چوبی جلادار وسطوح چوبی رنگ شده هم مورد استفاده قرارمی گیرند. درسطوح چوبی جلادارسه ماه پس ازاعمال جلا مورد استفاده قرارمی گیرند وبرای سطوح چوبی رنگ شده ازنانوپوشش های چند منظوره استفاده می شود.

سیمان های الیافی

ساختمان هایی که با سیمان های الیافی ساخته می شوند پس از مدتی به منبع لکه وکثیفی تبدیل می شوند. سیمان استفاده شده درنمای ساختمان ها، کثیفی هاوکپک ها رامکیده وباتاثیر نورخورشید آنها رابخوبی درداخل ماتریس جایگزین می کند و دورکردن این لکه ها وکثیفی ها کار بسیار مشکلی است. استفاده ازنانوپوشش های سنگ وچوب درنمای ساختمان باعث عدم نفوذ کثیفی ها، باکتری ها وغیره به داخل ماتریس می شوند وظاهر اولیه نما را به خوبی حفظ می نمایند.

آجرها وسرامیک ها

درخت های بزرگ اطراف ساختمان ها با به جا گذاشتن آثار خود برروی سطوح ساختمان ها باعث می شوند نمای ساختمان ها به مرور زمان رنگ سبز درختان رابه خود گرفته وبرای تمیز کردن آن ها می بایست ازابزارتمیزکننده بافشارهای قوی استفاده شود، اما این عمل نیز باعث می شود پس از چند ماه درسطح ساختمان چسبندگی بیشتری ایجاد شود و سریع تر وراحت تراز قبل کثیفی ها رابه خود جذب کنند دراین گونه موارد نیز استفاده از با نانوپوشش های سنگ وچوب ضروری به نظر می رسد.

ماسه سنگ ها و بتن گازی

بتن گازی وماسه سنگ هایی که ساختار سفید رنگی دارند واغلب در آتلیه ها و ایوان ها به کار می روند، کثیفی ها وچربی ها را جذب کرده وظاهر آنها خیلی سریع به صورت نامطلوبی تغییرمی کند. در این شرایط استفاده ازتمیز کننده های بافشار بسیار قوی نیز کارساز نمی باشد. اما در صورت استفاده از نانو پوشش های سنگ وچوب درحالی که به سطح اجازه تنفس داده می شود، باعث عدم نفوذ مواد به سطح می شوند، بدین ترتیب رنگ وساختار اصلی سطح حفظ می شود.

کاشی ها و لوح های سنگی

استفاده ازنانوپوشش های سنگ وچوب باعث می شوند ساختمان ها همراه با باغچه ها و مجسمه های اطراف آن ها از تاثیرات محیطی محفوظ مانده و به مرورزمان در رنگ آن ها تغییری ایجاد نشود.

شیشه

نانو پوشش های شیشه در صنایع ساختمان واتومبیل بیشترین کاربرد را دارند، در ادامه به برخی ازکاربرد های آنها در صنایع ساختمانی اشاره شده است.

شیشه های خود تمیز شونده

این نوع نانو پوشش ها، باضخامت چند نانومتر در سطح شیشه یک فیلم آب دوست تشکیل می دهند، سطح هیدروفیل آنها از تاثیر نور خورشید یک فوتوکاتالیست تشکیل داده وآب جمع شده در سطح، درمقابل نیروی جاذبه زمین میزان آب/ هوا را برروی خود افزایش داده وبدین ترتیب آب جمع شده در سطح تماما" پخش شده وبخودی خود امکان تمیز شدن رابوجود مي آورد.
نانوپوشش های استفاده شده برروی شیشه پس از شش هفته خاصیت خود تمیزشوندگی را از خود نشان می دهند. بنا به گفته متخصصین نانوذرات TiO2 موجود در اين نانو پوشش ها داراي دو خاصیت است ؛ یکی از آن ها فوق العاده هیدروفیل بودن آن است، دیگر آن که دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی است، زیرا TiO2 قادربه شکستن وتجزیه آلاینده های آلی است. این تاثیرپس ازگذشت چند هفته در شیشه ایجاد می شود،

زیرا تیتانیوم دی اکساید باید در داخل ماتریس شیشه جایگزین شده
٬ و شیشه ها را از کثیفی های موجود رها کرده وسپس

کثیفی های محیط رابه صورت کاتالیتیک تجزیه نموده واز بین ببرد.

خاصیت پخش شوندگی مساوی آ ب در سطح باعث می شود بدون اینکه لکه‌ای باقی بماند سطح ازکثیفی‌ها عاری شود



.
شیشه های کنترل کننده انرژی
این نوع شیشه ها ضمن دارابودن تنوع دررنگ وسایر خصوصیات، قادرند باکاهش شدید امواج ماوراء بنفش ومادون قرمز عبوری وتنظیم عبور نورمرئی، در زمستان تا 85درصد ودر تابستان تا 80درصد از هدر رفتن انرژی داخل ساختمان جلوگیری کرده ودر صرفه جوئی مصرف انرژی، نقش بسزائی داشته باشند.

شیشه های محافظ در برابر آتش

شیشه های محافظ دربرابر آتش نیز یکی دیگراز دستاوردهای فناوری نانو است. این محصول از طریق قراردادن یک لایه شفاف محتوای نانو ذرات سیلیس (SiO2) درمیان دو صفحه شیشه ای ساخته می شود که در هنگام گرم شدن شیشه این لایه شفاف تبدیل به محافظی سخت، تیره ومقاوم دربرابر آتش می شود.

بتن

تحقیقات بسیاری در زمینه بکارگیری فناوری نانو درساختمان بتن درحال انجام است به منظور درک این مطلب در سطح علم پایه از فناوری هایی مانند؛ میکروسکپ هایAFM ،SEM ، FIB که برای مطالعه در مقیاس نانو ساخته شده اند استفاده می شود

نانوسیلیس ها
(SiO2)

با استفاده از نانوذرات سیلیس می توان میزان تراکم ذرات را در بتن افزایش داده که این به افزایش چگالی میکرو ونانوساختارهای تشکیل دهنده بتن ودر نتیجه ویژگی های مکانیکی می انجامد. افزودن نانوذرات سیلیس به مواد بر مبنای سیمان هم موجب کنترل تجزیه شیمیایی ناشی ازH-C-S(کلسیم- سیلیکات - هیدرات)، که در اثر نشست کلسیم در آب رخ می دهد، ونیز جلوگیری از نفوذ آب به داخل بتن می شود که هردوی این موارد دوام بتن را افزایش می دهند.

نانولوله های کربنی
(CNT)

تحقیقات گسترده ای درخصوص کاربردهای نانولوله های کربنی در حال انجام است وتاکنون خواص قابل ملاحظه ای از آن ها کشف شده است؛ برای مثال باوجود اینکه چگالی آن ها یک ششم چگالی فولاد است، مدول یانگ آنهاپنج برابر واستحکام آنها هشت برابر فولاد است. درصورت افزودن نیم الی یک درصد وزنی از این نانولوله ها به ماتریس بتن خواص نمونه ها به طور قابل توجهی بهبود می یابد. (نانولوله ها ی کربنی به صورت های تک جداره ویاچند جداره مورد استفاده قرار می گیرند.
 
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
کاربرد مواد نانو ساختار در صنعت ساختمان

کاربرد مواد نانو ساختار در صنعت ساختمان

کاربرد مواد نانو ساختار در صنعت ساختمان

رحیم هاشم زاده 1 , دانشجوي کارشناسی مهندسی عمران , عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی
دکتر ارژنگ صادقی 2, دکتري مهندسی سازه از دانشگاه ساري انگلستان , استادیار دانشکده فنی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان

چکیده
به موادي گفته می شود که حداقل یکی از ابعاد آن( طول, عرض, ضخامت) زیر (Nanoparticular) مواد نانو 100 باشد. مواد نانو ساختار با توجه به رفتارهاي بارزي که از خود نشان داده اند مورد توجه بخش صنعت و nm دانشگاه در دهه هاي اخیر قرار گرفته اند. در این میان صنعت ساختمان با توجه به نیازهاي خود چه از نظر استحکام به ( Nanostructure Materials) , مقاومت و دوام و نیز کارایی بالا از استفاده کنندگان مهم مواد نانو ساختار شمار می رود.
مواد نانو آلومینا به عنوان نمونه اي از مواد نانو ساختار به علت خواصممتازي که از نظر خواصمکانیکی و حرارتی از خود نشان می دهند در سرامیکسازي به صورت گسترده اي مورد استفاده قرار می گیرند.
از مهمترین پیشرفتهاي بوجود آمده در صنعت مصالح ساختمانی ، بتن با عملکرد بالا می باشد ، براي درك بهتر رفتار این نوع مصالح باید ساختار بتن و خمیر سیمان در مقیاس نانو مورد بررسی قرار گیرد و نیز بتوان با کاربرد مصالح نانو ، بتن با عملکرد بالا و چند منظوره ساخت که داراي خاصیت الکترو مغناطیسی بوده و قابلیت به کار گیري در سازه هاي اتمی( محافظت از تشعشعات) را داشته باشد و نیز در سازه هاي ساختمانی تاثیر به سزایی در حفظ انرژي ساختمان ایفا کند.
در این مقاله با توجه به جدید بودن علم نانو تکنولوژي آنچه که مد نظر استمعرفی مواد نانو ساختار و نیز بیان مزایاي استفاده از این مواد در صنعت ساختمان سازي با توجه به نتایج آزمایشگاهی می باشد.

واژه هاي کلیدي :
مواد نانو ساختار ، بتنHPC , نانو تکنولوژي ، بتن MHPC
 

پیوست ها

  • nano.pdf
    112.2 کیلوبایت · بازدیدها: 1

DDDIQ

مدیر ارشد
اسلاید : نانومعماری چشم اندازی نو در کاهش مصرف انرژی

اسلاید : نانومعماری چشم اندازی نو در کاهش مصرف انرژی

نانومعماری
چشم اندازی نو در کاهش مصرف انرژی



فرهاد آل علی
عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گروه طراحی صنعتی
 

پیوست ها

  • nanoar.zip
    176.8 کیلوبایت · بازدیدها: 1

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
نانو خانه ها، خانه هاي آينده

نانو خانه ها، خانه هاي آينده

عنوان: نانو خانه ها، خانه هاي آينده

نشریه: هنرهاي زيبا

شماره: هنرهاي زيبا (دوره: ۳۰، شماره: )

نویسنده: سميرا عباسعلي پور

کلیدواژه‌ها : نانوتكنولوژي، طراحي معماري، معماري آينده، نانوخانه

کلیدواژه‌ها (انگلیسی): Nanotechnology, Architectural Designing, Future Architecture, Nano House

چکیده:
اين مقاله بخشي از مطالعات نگارنده در ارتباط با تاثيرات نانوتكنولوژي بر آينده معماري را ارائه مي دهد. در ابتدا جنبه هاي كاملاً علمي موضوع مورد بررسي قرار مي گيرد و با جستاري در مباني و مفاهيم پايدار معماري و گفتار بزرگان معماري جهان،‏ درگيري موضوع با معماري روشن مي شود و در آخر نيز با ارائه ي نمونه اي از دستاوردهاي اين تكنولوژي،‏ به معرفي ويژگي ها و افق هايي كه در پيش روي معماران است،‏ مي پردازد. همچنين،‏ دراين نگارش علل اهميت موضوع با نگاهي به تاثيرات مثبت و منفي و آثار جانبي اين تكنولوژي از ديد متخصصين امر بيان مي شود. دانشمندان و محققين پيش بيني مي كنند كه نانو تكنولوژي محدوديت هايي مثل استانداردها و تركيبات غير قابل بازگشت،‏ همانند بتن و آجر را از سر راه طراحان بر خواهد داشت و مفاهيم معماري را دچار دگرگوني خواهد كرد. با وجود اين،‏ مطالعات نشان مي دهند نانو مواد كه در مقياس نانو قدرت پخش و واكنش پذيري بالايي دارند،‏ بي خطر نيستند. نانوتكنولوژي نيز مانند هر فناوري پيشرفته ديگر نيز به خودي خود خير يا شر محسوب نمي شود؛ بديهي است هر چه قابليت ها و توانايي هاي يك فناور بيشتر باشد،‏ اهميت كنترل و به كار گيري آن در جهت كمك به ارتقاء زندگي انسان ها نيز مهم تر خواهد بود.
.
.
.
:gol:
 

پیوست ها

  • نانوخانه ها، خانه هاي آينده.pdf
    513.9 کیلوبایت · بازدیدها: 1
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
نانو فناوري بتن در صنعتی سازي ساختمان

نانو فناوري بتن در صنعتی سازي ساختمان

نانو فناوري بتن در صنعتی سازي ساختمان
* غلامرضا هوائی 1، افشین رضائی خزلی 2
-1 عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
-2 دانشجوي کارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر



چکیده
در این پژوهش ابتدا مفهوم کلی فناوري نانو تعریف شده و پتانسیل ها و چالش هاي پیش روي این فناوري نوین در صنعت ساختمان و از جمله بتن نقد گردیده است. سپس ساختار بتن در مقیاس نانو تشریح شده و نانوذرات مورد استفاده در بتن و نقش آنها بر خواص بتن معرفی شده است. انواع بتن هاي ساخته شده با فناوري نانو و عملکرد هریک به تفکیک مورد بررسی
قرا گرفته و در پایان نیز آینده متصور براي این صنعت ترسیم شده است.
مطالب موجود در این پژوهش از طریق مطالعات میدانی حول موضوع فناوري نانوبتن از منابع مختلف علمی داخلی و خارجی گردآوري شده و هدف از آن یافتن طیف جدیدي از مصالح در مقیاس نانو می باشد که خواص بتن را بهبود بخشیده یا قابلیت هاي جدیدي به آن بیفزایند که بررسی هاي صورت گرفته حاصل نتایج آزمایشگاهی تأثیر نانوذرات بر خواص و عملکرد بتن می
باشد که در نقاط مختلف دنیا صورت گرفته است.
نتایج بدست آمده موید این موضوع است که آینده صنعت بتن در گرو پیشرفت هایی است که در فناوري نانو حاصل خواهد شد و بتن هاي آینده بتن هایی خواهد بود که با تأثیر پذیرفتن از این علم داراي خواص و عملکردي کاملا متفاوت با بتن هاي امروزي بوده به نحوي که رویاي تولید ساختمان هاي جاندار با رویکرد توسعه پایدار که در تعامل با محیط زیست بوده و قابلیت
هوشمندسازي اجزاي مختلف ساختمان را داشته باشند با پیشرفت هایی که در این علم حاصل شده در حال به ثمر رسیدن است.

واژه هاي کلیدي:
فناوري نانو ، بتن ، صنعت ساختمان ، محیط زیست ، تکنولوژي
 

پیوست ها

  • نانو فناوري بتن در صنعتی سازي ساختمان.pdf
    514.4 کیلوبایت · بازدیدها: 2
  • Like
واکنش ها: mpb
بالا