فناوری قالب بندی

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
قالب های لغزنده (Slip Forms)






امروزه برای ساخت سازه های بلند و با طول زیاد نظیر سیلوها، برج های مخابراتی، هسته های برشی ساختمان های بلند، برج های خنك ساز، دودكشها، پایه های پله، كف تونلها، كانال های آب، كف جاده ها و سازه های مشابه كه اجرای آنها در گذشته نیاز به داربست بندی سنگین در اطراف سازه داشت، ‌از روشی استفاده می گردد كه قالب لغزنده نام دارد. با استفاده از روش قالب لغزنده بسیاری از داربست بندی های اطراف سازه حذف گردید و سرعت اجرای كار به همراه نمای بهتر برای كار افزایش می یابد.

قالب های لغزنده قائم
اساس روش اجرای قالب لغزنده عمودی این است كه قالب به ارتفاع 1 تا 1.5 متر در فواصل زمانی متناوب به بالا كشیده می شود. در ضمن بالا كشیدن قالب عملیات بتن ریزی و آرماتور بندی نیز ادامه می یابد و دائما مخلوط بتن از بالا به درون قالب ریخته شده و ضمن حركت قالب به سمت بالا بتن سخت شده از قسمت زیرین قالب جا می ماند. سرعت حركت قالب به نحوی تنظیم می شود كه بتن در زمان خارج شدن از قالب ضمن تحمل وزن خود، جهت حفظ شكل خود از مقاومت كافی برخوردار باشد. قالب بندی لغزان قائم را می توان بر اساس حركت پیوسته انجام داد و یا آن را طوری برنامه ریزی كرد كه در ارتفاع معینی متوقف گردد و سپس حركت لغزان خود را مجددا از سر گیرد. معمولا حركت قالب لغزان با سرعتی یكنواخت صورت می گیرد.
در صورتی كه قالب لغزان دارای توقف باشد درزهایی به وجود می آیند كه با درزهای میان مراحل بتن ریزی در عملیات ساختمانی با قالب ثابت فرقی ندارد.
قالب لغزنده در امتداد قائم با سرعتی یكنواخت حركت می كند و این سرعت به اندازه ای است كه هر مقطع از بتن در طول مدت زمان لازمی كه برای گیرش اولیه نیاز دارد درون قالب می ماند. روش قالب لغزنده عمودی برای سازه های پوسته ای با ضخامت جدار ثابت و یا تقریبا ثابت به كار می رود. قالب های لغزان قائم توسط جكهایی به بالا حركت داده می شوند كه بر روی میله های صاف یا لوله های سازه ای كار گذاشته شده در بتن سخت عمل می كنند. این جكها ممكن است از نوع دستی، بادی، برقی و یا هیدرولیكی باشند. سكوهای كار و داربست های كارگران پرداختكار نیز به قالب بندی متصل و به همراه آن حركت می كنند.

قسمتهای اصلی یك قالب لغزنده
دیواره‌های قالب: دیواره‌های قالب باید به اندازه كافی محكم و مقاوم باشند. جنس این دیواره‌ها ممكن است چوبی و یا فلزی باشند. قالبهای فلزی به مراتب سنگین‌تر از قالبهای چوبی‌اند ولی در عوض استحكام بیشتری داشته و تعداد دفعات استفاده از آنها بیشتر است. تعمیرات و یا تغییرات احتمالی قالبهای فلزی نیز نسبت به قالبهای چوبی دشوارتر است در عوض تمیز كردن آنها آسانتر و نمای بتن پس از باز كردن قالب صاف‌تر است.
خود قالب ها را می توان در سه بخش در نظر گرفت :
• یوغها
• پشت بندهای افقی (كمركش)
• قالب بدنه
یوغها دو وظیفه اصلی دارند: جلوگیری از باز شدن قالب ها در قالب در برابر فشارهای جانبی بتن و انتقال بار و فشار به جكها.
پشت بندها نیز برای تقویت مقاومت خمشی بدنه قالب ساخته شده و بار قالب ها را به یوغ ها منتقل می كنند. سكوی نازك كاری، عرشه اجرایی و سكوی طره ای به پشت بندهای افقی متصل می شوند. اتصال پشت بندها به یوغ باید قادر به حمل این بارها باشد.
قالب بدنه كه نیز می تواند از پانلهای فلزی، پانلهای چند لایه و یا الوارهای چوبی باشد مستقیما به پشت بندهای افقی متصل می شود.
طوقه‌ها: برای نگهداری سكوی كار و انتقال آن و همچنین نگهداری و تحمل وزن قالب و كابل جك در نظر گرفته می‌شوند. طوقه‌ها معمولاً فلزی و به صورت پروفیلهایی مناسب طرح و در نظر گرفته می‌شوند.
سكوی كار: معمولاً سه سطح كار در نظر می‌گیرند. یكی كه بالاتر از طوقه‌ها و در ارتفاعی در حدود دو متر و بالاتر از انتهای دیوار قرار گرفته و برای استفاده از بست های فلزی ثابت‌كننده به كار می‌روند. دیگری سكویی است كه در بالای كف و هم‌تراز بالای قالب قرار می‌گیرد و برای قرار دادن ظرف بتن و انبار كردن مصالح و وسایل تراز كردن و همچنین وسایل كنترل جك مورد استفاده قرار می‌گیرد و بالاخره سومین سكو به صورت چوب‌بست آویزان و یا یكسره كه معمولاً در دو طرف دیوار قرار گرفته و برای دسترسی به نمای قسمتی از دیوار، كه به تازگی قالب آن را باز كرده و ترمیم احتمالی آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
جكهای هیدرولیكی: جكهای هیدرولیكی مورد استفاده معمولاً با ظرفیت خود، نظیر جكهای سه تنی و یا شش تنی مشخص می‌شوند.

قالب بندی دیوار های بتنی به روش لغزنده
از جمله مزایای این روش قالب‌بندی كه برای دیوارهای نسبتا بلند استفاده می‌شود تعداد دفعات بیشتر استفاده از قالب و سرعت عمل بیشتر آن است. در اولین استفاده از قالب دو دیواره قالب با تكیه به پاخور بتنی (رامكا) به صورت معكوس قرار می‌گیرد. پس از ریختن بتن و سخت شدن آن، قسمتهای داخلی قالب را تا حد نهایی بتن ریخته شده بالا می‌برند و پس از محكم كردن آن قسمت دوم دیوار را بتن ریزی می‌كنند. پس از سخت شدن بتن، قالب را باز كرده و نظیر دفعه اول عمل می‌كنند. عمل قالب‌بندی و بتن‌ریزی را به همین ترتیب تا انتهای كار و اتمام بتن‌ریزی دیوار ادامه می‌دهند.

قالب ها ی لغزنده و افقی
این نوغ قالب برای ریختن بتن دیوارهای طولانی، كف و جداره كانال های بزرگ، بتن ریزی شیبها، كف تونلها و سطح راه ها به كار می رود. به دلیل اینكه اكثر قالب بندی های افقی لغزان بر روی تكیه گاه ثابت قالب مانند سنگ یا خاك انجام می شود، این عملیات اصولا عملیات تحكیم، شمشه كشی، پرداختكاری است. ماشین قالب لغزان معمولا بر روی ریل یا سكوی شكل داده شده حركت می كند. بخش دریافت بتن ماشین ناوه ای است كه برای توزیع یكنواخت بتن در تمامی بخشهای قالب طراحی شده است. متراكم ساختن بتن توسط لوله لرزانی انجام می شود كه با لبه جلویی قالب موازی و كمی جلوتر از آن قرار دارد. متراكم كردن بتن سازه را می توان با ویبراتورهای دستی نیز انجام داد. لوله های بتنی در جای یكپارچه نیز با استفاده از روش قالب بندب لغزان افقی تولید می شوند. ساخت پوششی كامل تونل با قالب بندی لغزان نیز انجام شده است.

قالب های رونده
قالب های رونده یا قالب های بالا رونده قالب هایی هستند كه پس از هر بار بتن ریزی از سطح بتن فاصله گرفته و به صورت خزنده (با فشار جك و یا با استفاده از كارگر و جرثقیل) جابجا می شوند. این قالب ها معمولا برای اجرای دیوارهای بلند كاربرد دارند. در اجرای سنتی دیوارهای بلند لازم است كه دو طرف دیوار داربست بندی گردد اما در شیوه قالب های رونده، قالب هر مرحله به مرحله قبلی متكی شده و قالب همانند یك صخره نورد به سمت بالا صعود كرده و مراحل فوقانی دیوار را به اجرا در می آورد، بدون اینكه نیاز به داربست جانبی داشته باشد. هر مرحله از اجرای دیوار به این شیوه را لیفت می گویند. در این قالب ها از دو سری قالب استفاده می شود و در هر مقطع یك سری قالب بر بالای سر قالب سری قبل استقرار پیدا می كند. بدین ترتیب كه در حدود 50 تا 70 سانتی متر از بالای قالب، سوراخی كار گذاشته می شود و قالب توسط جرثقیل بلند شده و پای آن در سوراخ مذكور توسط بولت محكم می شود و قالب توسط جك در وضعیت شاقول تثبیت می شود. سوراخ لیفت اول در لیفت دوم نیز ایجاد می گردد تا در اجرای لیفت سوم مورد استفاده قرار گیرد.

قالب های پرنده
اصطلاح قالب پرنده به سیستمی اطلاق می شود كه اجزا آن به یكدیگر متصل شده و یك واحد بزرگ را تشكیل می دهند كه به آن عرشه می گویند. این سیستم برای قالب بندی دال بتنی در ساختمانهای چندین طبقه مورد استفاده قرار می گیرد. پس از آكه بتن هر طبقه ریخته شده و مقاومت لازم را كسب كرد،‌ قالب پرنده (بدون جاسازی اجزا) از بتن جدا شده و به صورت افقی به سمت بیرون ساختمان حركت داده می شود و در بیرون ساختمان بالا كشیده می شود تا در موقعیت جدید برای یك دال دیگر مورد استفاده مجدد قرار گیرد. اصطلاح "قالب عرشه پرنده" از آنجا گرفته شده است كه این قالب به سمت بیرون ساختمان حركت داده می شود (پرواز می كند) و به سمت بالا كشیده می شود تا در تراز طبقه بالاتر مورد استفاده قرار گیرد. هر واحد قالب پرنده از اجزا سازه ای مختلفی از جمله: خرپاها، تیرها، ‌تیرچه ها و رویه فلزی یا پلاستیكی تشكیل و مونتاژ می شود تا چندین بار مورد استفاده قالب بندی دالهای ساختمان قرار گیرند. این قالب ها را میتوان برای نگاه داشتن تیرها و شاه تیرها، دالها و سایر اجزا سازه ای مورد استفاده قرارداد.
 

DDDIQ

مدیر ارشد
سیستم قالب بندی ساختمان‌های بتن مسلح با استفاده از میز پرنده

سیستم قالب بندی ساختمان‌های بتن مسلح با استفاده از میز پرنده

سیستم قالب بندی ساختمان‌های بتن مسلح با استفاده از میز پرنده

سرعت و سهولت قالب بندی ،یکی از عوامل مهم در بهبود سرعت اجرای سازه های بتن مسلح به شمار می‌رود . سیستم قالب بندی با استفاده از میز پرنده ،علاو ه بر سرعت بخشیدن به قالب بندی ،امکان قالب بندی همزمان و موازی را در کل پروژه ایجاد می‌کند .
در این سیستم بتنی درجا،قالب بندی دیوارها به صورت معمول و بااستفاده از قالب‌های دیواری انجام می‌شود.اما برای قالب بندی سقف ،پس از اجرای دیوارها ،از میزهای پرنده استفاده شده و دال بتن مسلح سقف اجرا خواهد شد .این میزها پس ازقالب برداری توسط جرثقیل ،از محل بازشوها ،از سازه خارج می‌شوند .سازه حاصل از این روش اجرایی ،از نوع دیوار باربر بتن مسلح بوده و جزءسیستم های شناخته شده ،و منطبق با آیین نامه‌ها و استاندارد ملی یا بین المللی است .
به علاوه سیستم دارای عملکرد لرزه ای مطلوب خوبی است و می‌توان آن را در پهنه های لرزه خیزی از کشور اجرا کرد .
با توجه به اینکه این روش اجرایی،سیستمی مشابه سیستم تونلی در دو جهت اصلی متعامد ساختمان ایجاد می‌کند ،لازم است به منظور عملکرد بهتر باربری جانبی،دیوارهای برشی در هر دو جهت اصلی به میزان لازم تأمین شوند. قطعاًچنین نحوه توزیع دیوارهای بتن مسلح در پلان سازه ،معماری خاصی را بر سیستم حاکم خواهد کرد .سقف‌های بتن مسلح در این سیستم نیز می‌تواند به صورت دال تخت یا تیرچه بلوک ،طراحی و اجرا شود .در این سیستم امکان تعبیه و پیش بینی مسیرهای توزیع تاسیسات مکانیکی و برقی در زمان میلگرد گذاری و پیش از بتن ریزی سازه وجود دارد. این روش اجرا ،در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مورد ارزیابی قرار گرفته و کاربرد آن در حیطه الزامات ارائه شده مجاز است .


الزامات سیستم قالب بندی ساختمان‌های بتن مسلح با استفاده از میز پرنده

1.مبانی کلی طراحی این سیستم مطابق با ساختمان‌های بتن‌آرمه از نوع دیوار باربر صورت گرفته و شیوه اجرای آن به روش قالب‌های یکپارچه دیوار و استفاده از میز پرنده برای قالب بندی یکپارچه سقف انجام می‌شود .
2.اجرای این سیستم در کلیه پهنه های لرزه خیزی ایران(مطابق استاندارد 2800)حداکثر تا 15 طبقه یا 50 متر از تراز پایه بلامانع است.
3.طراحی سازه های ساخته شده با این روش قالب بندی ،بر اساس آخرین ویرایش استاندارد 2800 ایران و آیین نامه آبا (یا آیین نامه ACI318-05 و ویرایش‌های بعد از آن)انجام گیرد.
4.رعایت ضوابط مربوط به شکل پذیری زیاد و متوسط متناسب با لرزه خیزی مناطق مختلف ایران مطابق استاندارد 2800 الزامی است .
5.منظم بودن ساختمان در پلان و ارتفاع ضروری است .
6.در این سیستم ارتفاع خالص دیوارها در هر طبقه حداکثر 3 متر(بدون احتساب ضخامت سقف) و ضخامت دیوارها حداقل 15 سانتی مترمی باشد.
7.سطح مقطع اسمی دیوارهای سازه ای یک جهت می‌بایست حداقل 80 درصد جهت دیگر باشد .
8.رعایت حداقل مقاومت فشاری نمونه استوانه ای 25 مگاپاسکال برای بتن سازه ای و حداقل تنش تسلیم 400 مگا پاسکال برای فولاد الزامی است .
9.در نظر گرفتن ملاحظات خاص در معماری ،جهت بستن و باز نمودن قالب‌های دیوارها و ورود و خروج میزهای پرنده ،برای قالب بندی سقف ضروری است .
10.تأمین آرماتورهای اضافی در اطراف بازشوها براساس مبحث نهم مقررات ملی الزامی است .
11.قالب برداری اجزاء سازه ای بر اساس مبحث نهم الزامیست .
12.استفاده از مواد شیمیای افزودنی (روان کننده،فوق روان کننده و افزودنی‌های تسریع کننده گیرش بتن)باید مطابق با مقررات ملی ساختمان و یا سایر مراجع معتبر بین المللی بوده،همچنین نوع و میزان مصرف آن‌ها بر مبنای مشخصات اجرایی و اقلیمی کشور انتخاب گردد.
13. درشرایط اقلیمی مختلف،باید تمهیدات لازم در طراحی و اجرای ساختمان‌ها در نظر گرفته شود .
14.طراحی و اجرای جزئیات مناسب در محل اتصال دیواره های غیر سازه ای به منظور عدم مشارکت در سختی جانبی سازه الزامی است .
15.لحاظ کردن جزئیات دقیق مسیر و محل نصب کلیه اقلام تاسیسات برقی و مکانیکی در مرحله طراحی و اجرا ضروری است .
16.در نظر گرفتن تمهیدات و تجهیزات لازم جهت اجرای بتن ریزی یکپارچه دیواره‌ها و سقف در هر طبقه ضروری است .
17.تمهیدات لازم در اجرای نازک کاری و نما سازی بر روی سطوح بتنی می‌بایستی در مراحل طراحی و اجرا در نظرگرفته شود .
18.عایق کاری حرارتی جداره های خارجی ساختمان مطابق الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان الزامی است .
19 . رعایت مبحث سوم مقررات ملی سختمان درخصوص حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق و همچنین الزامات نشریه شماره 444 مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مربوط به مقاومت جداره‌ها در مقابل حریق با درنظر گرفتن ابعاد ساختمان ،کاربری و وظیفه عملکردی اجزای ساختمانی الزامی است .
20. صدابندی هوا برد جداکننده های بین واحد های مستقل و پوسته خارجی ساختمان و صدابندی سقف بین طبقات می‌بایست طبق مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان تأمین شود .
21.سقف‌های بتن مسلح در این سیستم ،به صورت دال یک طرفه یا دو طرفه و با استفاده از قالب‌های ماندگار نوع پروپیلن اجرا می‌شوند .مشخصات فنی قالب ماندگار پروپیلن باید بر مبنای استانداردهای معتبر ملی و بین المللی تأمین شود .
22.در طراحی و اجرای سقف‌های حاصل از این روش ،رعایت کلیه الزامات مربوط به طرح لرزه ای مطابق با استاندارد 84-2800 و ویرایش‌های بعد از آن الزامی است .
23.تحلیل و طراحی قطعات بتن مسلح سقف ،به همراه میلگرد گذاری‌های خمشی و برشی ،باید بر مبنای روش‌های معتبر شناخته شده و آیین نامه های معتبر بتن مسلح ،صورت پذیرد .
24.در محل اتصال سقف به دیوارها ،میلگرد گذاری ویژه طولی و عرضی جهت توزیع یکنواخت تلاش‌ها و یکپارچگی سقف و دیوار از حیث اتصالات الزامی است .
25.منظور نمودن بارهای حین اجرا در استفاده از قالب پلی پروپیلن جهت سقف ضروری است .
26.رعایت مشخصات فنی مربوط به میلگرد وبتن مورد استفاده در سقف همچنین ضوابط آرماتور بندی و بتن ریزی ،مطابق مبحث نهم مقررات ملی الزامی است .
27. اخذ گواهی نامه فنی برای محصول تولیدی ،پس از راه اندازی خط تولید کارخانه ،از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن الزامی است .
 

DDDIQ

مدیر ارشد
دوره آموزشي
روش اجرايي سقفهاي بتن مسلح با قالب ميزپرنده

مدرس :مهندس محمد رضا بيات


مقدمه...................................................................................................... ٣
-1-1 دامنه كاربرد ........................................................................................ 4
-2 نمونه هاي كاربردي قالب........................................................................... ٤
1-2 - قالبهاي خرپايي ................................................................................... 4
2-2 – قالب متك ي بر ستون يا ديوار .............................................................. 5
-3-2 قالب قاب فلزي ...................................................................................... 6
--1-3-2 بخش هاي قالب ............................................................................... 7
-3 ضوابط كلي ............................................................................................. ٨
-1-3 نقشه ها و مدارك فن ي ........................................................................ 8
-2-3 تجهيزات و شراي ط كارگاه ي.................................................................. 8
-4 مشخصات اجرايي..................................................................................... ٩
-1-4 جابجايي قالب ها ................................................................................. 9
-2-4 قابليت انطباق با س يستم هاي مختلف سقف ......................................... 11
-3-4 ملاحظات كلي بتن ري زي..................................................................... 13
-1-3-4 ملاحظات بتن ر يزي در هوا ي سرد و گرم .............................................. 14
-4-4 رواداري ها و الزامات ............................................................................ 14
-5 مراجع و منابع ....................................................................................... 14
 

پیوست ها

  • میز پرنده.pdf
    582.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
قالب های مدولار

قالب های مدولار

اسلاید
قالب های مدولار



معرفي اجزاء وكاربرد آنها
همراه با ارائه تصاوير مربوطه


سید یدالله احمدی​
 

پیوست ها

  • ghaleb.zip
    1.9 مگایابت · بازدیدها: 0

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
قالب بندی

قالب بندی


[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
مقاله انواع سیستم های قالب بندی سازه های بتنی شامل قسمت های :
قالب های مدولار ، قالب های کمانی مدولار ، کنج های مدولار ، نبشی پانچ شده ، فیلر ، قالب پلای وود ،قالب های خاص ، گوه و کمپلکس ، گیره متوسط و گیره بلند ، گیره دو لوله ، سولجر ، تراز کن ، براکت ، پاگرد بتن ریزی ، داربست آویز ، بلت مهاری ، مهره بلت و مهره واشردار ، واشر بلت تخت و واشر دولوله ، مغزی آب بند ، جک دوبله ، سرجک تی شکل ، داربست ، قالب بندی شالوده ، قالب بندی تیر ،قالب بندی ستون ، سیستم قالب بندی دیوار نما ، سیستم قالب بندی دوطرفه دیوار ، سیستم قالب بندی یکطرفه دیوار ، سیستم قالب بالا رونده دیوار ، سیستم قالب پرشی دیوار ، سیستم قالب خود بالا رونده ،قالب قطعات پیش ساخته ، قالب بندی پل ، سیستم قالب بندی سد ، سیستم قالب بالا رونده سد ، سیستم قالب پرشی سد ، سیستم قالب رونده افقی ، سیستم قالب لغزان ، سیستم قالب تونل ، می باشد .
برگرفته از : عمران مجله
.
.
.
لینک دانلود را از فایل ضمیمه دریافت نمائید . . .:gol:
[/FONT]
 

پیوست ها

  • 001.txt
    132 بایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا