فلسفه نگاه تازه

امیررضا24

عضو جدید
فلسفه نگاه تازه

سهراب سپهری از معدود شاعرانیست که دستگاه منسجم فکری خاص خود دارند وبرای فهمیدن شعر ایشان باید با کلید آن ساختمان فکری آشنا بود در آثار اصلی سهراب سپهری یعنی صدای پای آب.حجم سبز.مبنای عرفانی و دستگاه منسجم فکری دیده میشود.فلسفه سهراب بسیار نزدیک به فلسفه ی کریشنا مورتی عارف هندی است.هسه.مورتی.و سهراب ومولوی ویونگ وشیخ ابو سعید ابو لخیر و... سخنان هماند دارند.سخنان سپهری با سخنان مولانا بسیار شبیه است حال آنکه به نظر نمی رسد او مثلا سالیان درازی وقف مطالعه آثار مولانا کرده باشد.با این همه اشتراک فکری بین سهراب و مورتی به حدی است که میتوان احتمال دادبا تفکرات او و تفکرات هندی آشنایی داشته است.

سپهری در قسمتی ازشعر خود میگوید:

من نمی دانم که چرا می گویند اسب حیوان نجیبی است.کبوتر زیباست

و چرا در قفس هیچکسی کرکس نیست

گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد

چشمها را باید شست جور دیگر باید دید

پس آنچه مهم و درخور اهتمام است.خود نفس نگریستن است و هیچ بودن یعنی محو شدن نگرنده در نگریسته.

بدین ترتیب عرفان سپهری ادامه زنده همان عرفان مکتب اصیل ایرانی مکتب مشایخ خراسان است.

دیگر اینکه او با مبانی مکتب نقاشی امپرسیونیسم آشنایی داشته.امپر سیونیسم به معنی آشنایی و

تاثر است.ادعای این مکتب آ زادی نقاشی ازنگا ههای سنتی است سنتی است.و این موارد نشان دهنده

روحیات سهراب و رنگهایی است ک او در قسمتهای مختلف شعرش بکار برده است.که در شعر هایی

نظیر مسافر و صدای پای آب و... به بسامد رواشناسی رنگهای آن اشاره میکند.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
M o R i S نگاه نوستالژیک خاقانی و بحتری به ایوان مداین گفتگوها و نقد ادبی 0

Similar threads

بالا