فقه و شهرسازی

مرتضی ساعی

کاربر فعال دفاع مقدس
کاربر ممتاز

استاد درس خارج فقه‌ نظام شهرسازی:

شهرها بر پایه فقه عمران شهری طراحی شود

آیت‌الله اراکی گفت: مسائل عمران شهری که در روایات و احادیث بیان شده است باید استخراج شود و شهر قم باید فقه عمران شهری را برای شهرهای مختلف دنیا تبیین، و طرحی برای نمایش فقه عمران شهری ایجاد کند.


به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله شیخ محسن اراکی در دیدار با مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم از جایگاه شهر قم در جهان اسلام یاد کرد و با اشاره به برگزاری درس فقه عمران شهری با حضور طلاب و مهندسان عالی رتبه شهرداری قم تصریح کرد: عمران شهری بنیاد تمدن‌سازی شهرسازی است و هیچ مکتبی نمی‌تواند بدون الگو مبتنی بر تمدن، شهرسازی مطلوبی داشته باشد زیرا شهر از تمدن‌های مشخصی ساخته می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه عمران شهری جلوه فرهنگ شهروندان است تاکید کرد: مردم از نظر اخلاق، سلامت جسمی و روانی از نظامی که در عمران شهری است اثر می‌پذیرند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه شهر قم در دنیا مثال‌زدنی نیست مطرح کرد: شهر قم باید به سمتی حرکت کند که رنگ و بوی شهر اسلامی را از نظر ساخت و ساز، عمران شهری و روابط میان محلات داشته باشد.

آیت‌الله اراکی به ایجاد طرحی برای نمایش فقه عمران شهری اشاره کرد و ادامه داد: مسائل عمران شهری که در روایات و احادیث بیان شده است باید استخراج شود و شهر قم باید فقه عمران شهری را برای شهرهای مختلف دنیا تبیین کند.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر شهری بر اساس مبنا‌های فقهی طراحی شود می‌تواند شهروندان متفاوتی را به جامعه اسلامی معرفی کند زیرا شهروندان این شهر می‌توانند خصوصیت‌های شهروند شهر اسلامی را داشته باشند.

آیت‌الله اراکی با تاکید بر اینکه الگوهای شهرسازی اسلامی می‌تواند در شهرک‌ها و مناطق شهری تازه ساخت قم اجرایی شود، عنوان کرد: این شهر می‌تواند الگویی برای دانشمندان شهرسازی در کشورهای مختلف اسلامی باشد؛ شهرداری قم با آغاز درس فقه عمران شهری در این عرصه پیشتاز بوده است و امیدواریم در سال‌های آینده این سلسله مباحث را استمرار بخشیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: درس فقه عمران شهری بازتاب وسیعی در کشور داشته است و شورای اسلامی شهر مشهد و سازمان بسیج مهندسین خواستار برگزاری این کلاس‌های فقهی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بافت قدیمی شهر قم باید حفظ شود اضافه کرد: امیدواریم مسئولان کشوری نسبت به شهر قم نگاهی ویژه داشته باشند تا بتوانیم در عمران شهری شأن قم را حفظ کنیم.

منبع
 

Similar threads

بالا