فعلا به نسخه بتای iOS 7 ریستور نکنید

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از ایراداتی که این روزها به اپلستان گرفته می شود این است که چرا اپلستان راهنما و آموزش های ریستور به نسخه بتای iOS 7 را روی وب سایت قرار نمی دهد در حالیکه وب سایت های زیادی این کار را انجام داده اند. در پاسخ باید بگویم که ما تا از مواردی اطلاع کامل نداشته باشیم و اگر کاری غیر استاندارد و تعرف نشده باشد٬ روی وب سایت آنرا اطلاع رسانی نخواهیم کرد زیرا ممکن است مشکلاتی برای کاربران پیش بیاید.

بعد از گذشت نزدیک به پنج روز از معرفی iOS 7 و بررسی این سیستم عامل به نکاتی برخورد کرده ایم که در نهایت به این نتیجه رسیده ایم با آنکه iOS 7 دارای ویژگی‌ها و قابلیت های فوق العاده خوبی است ولی هنوز برای عرضه و استفاده آماده نیست و مشکلات فراوانی دارد که شاید در آینده برای iOS مشکل ساز شود.
اگر شما یک کاربر معمولی هستید و دولوپر نبوده و یا قصد تولید اپلیکیشن برای این نسخه را ندارید بهتر است لااقل به جدیدترین نسخه یتای iOS 7 که تازه منتشر شده است ریستور نکنید. اما چرا؟ در زیر با تعدادی از این دلایل آشنا خواهید شد.
همانطور که گفته شد iOS 7 دارای ویژگی‌های زیادی است ولی طراحی و قابلیت‌های جدید به یکباره عدم ناهماهنگی‌هایی را برای این سیستم عامل لااقل در نسخه بتا که اینگونه بوده است٬ پیش آورده است.

iOS 7 ناقص الخلقه است. از زمان عرضه iOS 6 تا معرفی iOS 7 تنها نزدیک به ۱۰ ماه می گذرد٬ iOS 6 خودش به تنهایی دارایی باگ هایی بود٬ با اخراج اسکات فورستال و قرار دادن Jony Ive و Craig به عنوان مدیران جدید iOS این انتظار می رفت که شاهد تغییرات اساسی در iOS 7 باشیم. تصور می شود Jony تجریه حرفه‌ای از برنامه نویسی و مشخصات فنی نداشته باشد زیرا اگر داشت به این زودی‌ها چنین تغییرات اساسی را در طراحی و حتی مکانیزم کاری اعمال نمی کرد از طرفی Craig که می توان آنرا مدیر تیم برنامه نویسی iOS و OS X نامید آنقدر سرش از بابت این سیستم عامل‌ها شلوغ است که نمی تواند لاقل Jony را در انجام ندادن بعضی تغییرات و کارها متقاعد کند.

از دید Jony ٬ iOS 6 از لحاظ زیبایی و گرافیک زیاد جالب نبود و تیشه را برداشت و به ریشه iOS 6 زد خب از یک طراح صنعتی انتظار هم می رفت که iOS را از فن خودش که طراحی است مورد تغییر دهد. برای همین کلیه ایده‌ها و نظراتش را به یکباره در سیستم عامل که جدا از طراحی دارای کد نویسی هایی هم هست پیاده کرد٬ تیم برنامه نویسی می بایست این موارد را براساس سخت افزارها سازگار می کرد٬ که این کار بسیار مشکلی بود.

اگر برای اولین بار از iOS 7 استفاده کنید جای دکمه‌ها و تعدادی از گزینه‌ها را نخواهید دانست چون کاملا تغییر کرده اند٬ این یعنی گنگ بودن در استفاده در ضمن مثل اینکه کسی نبوده است که Jony را توجیه کند که بهبود های گرافیکی و حتی Gesture های جدید به منابع سخت افزاری هم وابسته اند. آیا فکر می کنید در معرفی اولین iPhone قرار دادن background برای springboard کار خیلی سختی بود؟ مسلما خیر ولی در آن برهه هسته سیستم عامل و منابع سخت افزاری که استفاده می شد آمادگی این کار را نداشتند. روان بودن استفاده از عدم کرش و هنگ کردن از مواردی بوده است که اپل همیشه به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته است. یا در موارد دیگر Task Manager و یا اضافه شدن Multi Tasking در بعضی مواقع برای رسیدن به ایده آل نیاز به پیش نیازهایی است که باید آن‌ها را رعایت کرد حالا Jony سیستم عاملی را طراحی کرده است که برای امروز دستگاه‌هایی مثل iPhone و iPad زود است.

چند لایه بودن iOS 7 خیلی خیلی خوب و جذاب است ولی در این زمان چرا به iPhone اضافه شده است؟ اگر قصد نمایش چند لایه بودن طراحی را داشته اید که این را بیان کردید و همه قبول دارند ولی نیاز به رخ کشیدن این مورد با اضافه شدن ویژگی‌ سه بعدی به تصویر پس زمینه نبود.
تغییرات در Gesture ها: زمانی اپل طراح و خالق موارد جادویی بود همه عادت کرده بودیم که از اپل جادو ببینیم ولی گویا اپل با مدیر عاملی تیم کووک برای عقب نیفتادن از اندروید و ویندوز فون راه آن‌ها را پیش گرفته است. انتظار می رفت اپل تغییرات بنیادی سیستمی و یا Gesture های مکملی برای بهبود Gesture های کنونی تولید کند نه اینکه بطور کلی همه چیز را خراب کند. Multi – Tasking در iOS 7 در کمال زیبایی دارای مشکلاتی برای کاربرانی که سال‌ها با iOS کار کرده و حالا به iOS 7 آماده اند ایجاد کرده است. فقط سر این موضوع که برنامه چگونه بسته می شود البته این موارد سریع قابل یادگیری هستند ولی برای کاربر قدیمی iOS واقعا اذیت کننده است زیرا iOS 7 او را هم ردیف یک کاربر تازه کار قرار داده است که تازه می بایست خیلی از چیزها را یاد بگیرد.

iOS 7 زیباست ولی عده‌ای که برای اولین بار آن را می بینند با نوع چینی‌اش (که اندرویدی است) اشتباه می گیرند. وزنه بردار چینی٬ فوتبالیست چینی و این‌ها را شنیده بودیم ولی iOS چینی نشنیده بودیم که به لطف عرضه iOS 7 آن را هم شنیدیم. کاربری که عادت کرده بود iPhone را با iOS معروفش ببیند وقتی دستگاه را با iOS ای کاملا رنگارنگ دید٬ تنها یک چیز گفت٬ آی فونت چینی است؟ پاسخ خیر! پس iOS ات چینی است!!!
این هم از لطف Jony است٬ آقای Jony زیبایی در سادگی است نه رنگارنگ بودن٬ این نوع طراحی برای Teenager ها زیبا به نظر می رسد ولی واقعا رنگارنگی در iOS 7 بیش از اندازه است.
آیکن ها زیباتر شده اند ولی بهتر است یک نظر سنجی گذاشته شود که آیکن Game Center قبلی زیباتر بود و یا آیکن Game Center جدید. هرچند ویژگی‌ لایو بودن به آیکن اضافه شده ولی باز هم کاربر را یاد تنها چیزی که نمی اندازد گیم سنتر است. آیکن Photos قبلی بهتر بود و یا آیکن Photos فعلی؟

اما تمامی این مشکلات مربوط به طراحی نیست همانطور که گفته شد iOS 7 واقعا ناقص الخلقه است. از سازگار نبودن بسیاری از برنامه‌ها گرفته تا کرش کردن در اجرای تعدادی از برنامه ها.
حتی در داخل تعدادی از برنامه ها مثل Contacts هم مشکلاتی را مشاهده خواهید کرد که اعصاب شما را حسابی بهم خواهد ریخت.
در استفاده از قسمت‌هایی از برنامه مشکلات باورنکردنی را مشاهده خواهید کرد برای نمونه بعد از جستجوی یک نام در برنامه Contacts و نمایش نتایج٬ نوار جستجو به یکدفعه ناپدید می شود و یا یک لحظه فضای سفید خالی زیادی را در بین کانتکت ها نشان می دهد و بسیاری مشکلات دیگر که شما را به یاد آن اخطار اپل که پیشتر اعلام کرده بود که در صورت ریستور به iOS 7 دیگر امکان دانگرید ندارید می اندازد.
اما مهم ترین دلیل که شما را از نصب iOS 7 منصرف خواهد کرد٬ کم شدن میزان شارژ‌باتری دستگاه است. iOS 7 بتا در استفاده از میزان شارژ باتری دستگاه به شدت بد عمل می کند بگونه‌ای که مطمئن باشید همین یک موضوع باعث می شود از اینکه به iOS 7 بتا ریستور کرده اید٬ پشیمان شوید.
نتیجه گیری:
iOS 7 بتا همانطور که انتظار می رفت بدلیل تغییرات فوق العاده زیاد٬ دارای مشکلات فراوانی است. مشکلات فراوان فنی و حتی مشکلاتی در میزان استفاده از میزان شارژ باتری٬ اگر دولوپر نیستید و یا قصد تولید برنامه برای این نسخه را ندارید هیچ دلیلی برای آپدیت به iOS 7 نیست. مطمئنا از این کار پشیمان خواهید شد. زیرا بجز موارد و مشکلاتی که در بالا گفته شد با مشکلات عدم سازگاری در بعضی از برنامه های مثل Skype هم مواجه خواهید شد.
[h=3][/h]
 
بالا