فضیلت و خواص سوره ها...

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]فضیلت و خواص سوره های ناس و فلق
[/h]
با سوره های فلق و ناس می توان بهترین امنیت را برای خود و خانواده خود به وجود آورد و شر حسودان و بدخواهان را خنثی نمود.


سوره فلق یكصد و سیزدهمین سوره و ناس آخرین سوره قرآن كریم است كه هر دو در مكه نازل شده اند و ناس 5 آیه و فلق 6 آیه دارد. این دو سوره را «معوذتین» می نامند.
در علت نامگذار ی این دو سوره به معوذتین گفته اند: رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم همواره حسینین علیهم السلام را با این دو سوره تعویذ می نمود و با قرائت این دو سوره دو فرزندش را در پناه خداوند قرار می داد.(1)
هم چنین از امام صادق نقل شده است: لبید بن اعصم یهودی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را سحر كرد و ایشات تحت تأثیر سحر بود مثلا وقتی می خواست از در برود در را نمی دید و با دست خود لمس می كرد. خداوند برای دفع سحر این دو سوره را نازل نمود.(2)
از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است: هر كس این دو سوره را بخواند مانند این است كه همه كتاب های پیامبران الهی را قرائت كرده باشد.(3)

[h=2]آثار و بركات معوذتین
[/h]1) تعویذ كردن و خود را در پناه خدا قرار دادن
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: چرا مردم خود را با این دو سوره تعویذ نمی نمایند برای تعویذ بهتر از این سوره ها یافت نمی شود.(4)
با سوره های فلق و ناس می توان بهترین امنیت را برای خود و خانواده خود به وجود آورد و شر حسودان و بدخواهان را خنثی نمود.
در روایتی آمده است: هر كس سوره فلق را قرائت نماید برای او مایه شفا و امنیت از سحر و موجب رحمتی برای ثابت ماندن بر عافیت است و هر كس سوره ناس را بخواند باعث امنیت او از مكرها و حیله های شیطان و سبب رحمتی برای ثبات بر الهام است. (5)
امنیت در خواب نیز از آثاری كه در پناه قرائت معوذتین می توان به آن رسید.
امام باقر علیه السلام می فرمایند: هر كس در خواب چیزی موجب ناراحتی او می شود وقتی به رختخوابش می رود سوره های فلق و ناس و آیة الكرسی را قرائت نماید.(6)
از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم آمده است: هر كه سوره های توحید و ناس و فلق را هر شب 10 مرتبه بخواند مانند این است كه تمام قرآن را قرائت كرده و از گناهانش خارج می شود مانند روزی كه از مادر متولد شده است و اگر در آن روز یا شب بمیرد به مرگ شهادت مرده است​

2) درمان بیماری و دفع سحر
در روایت آمده است: رسول خدا هر گاه یكی از اعضای بدنش درد می گرفت سوره های توحید و فلق و ناس را بر كف دست راستش می خواند آنگاه بر موضع درد دست می كشید.(7)
از امام باقر علیه السلام نیز نقل شده است: همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم درد شدیدی داشت و بسیار ناراحت بود جبرئیل و میکائیل به نزد او آمدند. جبرییل نزدیک سر او نشست و میکائیل نزد پای او. جبرئیل او را با سوره فلق و میکائیل او را با سوره ناس تعویذ کرد. (8)
هر کس سوره های «فلق» و «ناس» را هر شب قرائت نماید از شر جن و وسوسه های شیطانی در امان خواهد بود و هر که آن را نوشته و بر کودکی بیاویزد از شر جن و آزار دهنده ها مصون است.(9)

3) بخشش گناهان
در سخنی از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم آمده است: هر كه سوره های توحید و ناس و فلق را هر شب 10 مرتبه بخواند مانند این است كه تمام قرآن را قرائت كرده و از گناهانش خارج می شود مانند روزی كه از مادر متولد شده است و اگر در آن روز یا شب بمیرد به مرگ شهادت مرده است.(10)
4) فرزند دار شدن
هر یک از فاتحة الكتاب و آیه الكرسی و اخلاص و ناس و فلق و كافرون را 70 مرتبه بر آب نیسان بخواند به روایتی قدر را هم بخواند بعد از ان اذكار تكبیر و لا اله الا الله و صلوات را هم به همین اندازه بگوید بعد از این كارها به مدت هفت روز پی در پی صبح و شام قدری از آن آب را بیاشامد خداوند او را شفا می دهد و اگر ناتوانی جنسی دارد درمان می شود و و اگر فرزند دختر یا پسری بخواهد خداوند به او عطا می كند...(11)

پی نوشت ها :
(1) المناقب ابن شهر آشوب،ج3، ص155
(2) طب الائمه، ص114
(3) مجمع البیان، ج10، ص491
(4) الدر المنثور، ج6، ص415
(5) مستدرک الوسائل، ج4، ص370
(6) من لا یحضره الفقیه، ج1، ص469
(7) مستدرک سفینة البحار، ج7، ص476
(8) بحارالانوار، ج18، ص71
(9) المصباح کفعمی، ص461
(10) البلد الامین، ص33
(11) زادالمعاد، ص479
بخش قرآن تبیان
 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
کلمه‌ی قرآن مصدر ماده‌ی «قرأ» به معنای تلاوت و خواندن می‌باشد و اطلاق آن بر کلام خداوند عزوجل از باب اطلاق مصدر بر اسم مفعول است. خداوند عزوجل فرماید:

{ إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ} (قیامة / 17)

«جمع و خواندن آن بر ماست».

و فرماید:

{ فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ} (قیامة / 18)

«وقتی آن را خواندیم تو از خواندنش پیروی کن».

اما در اصطلاح برای قرآن تعریفی که جامع شرایط تعریف منطقی باشد ارائه نشده، جز اینکه بگوییم: قرآن کتابی است که به: { بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (١)الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (٢)الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (٣) }(فاتحه / 1-3) شروع می‌شود و به: {‏ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ ‏} (ناس / 6) خاتمه می‌یابد.

در تعریف قرآن گفته‌اند: کلام خداوند عزوجل که بر محمد صلي الله عليه و سلم نازل شده و تلاوت آن عبادت است، که از باب تعریف مصدر به ذات است.

در تعریف آن گفتیم: «کلام خدا که بر محمد صلي الله عليه و سلم نازل شده»، تا کتابهای آسمانی دیگر که بر پیامبرانی چون موسی و عیسی و دیگر یپغمبران عليهم السلام نازل شده خارج گردد، و گفتیم: (نازل شده) تا شامل کلام خدا که در لوح محفوظ وجود دارد، نگردد زیرا کلام خدا منحصر به قرآن نیست به شکل عام پاداش می‌یابد چنانکه خداوند فرماید:

{‏ قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَاداً لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَداً ‏} (کهف / 109)

«بگو: اگر دريا براى سخنان پروردگارم جوهر باشد، بى شك دريا پيش از آنكه سخنان پروردگارم پايان پذيرد، تمام خواهد شد. و اگر چه مددى مانند آن [دريا نيز] در ميان آوريم‏»

و گفتیم: (که تلاوتش عبادت است) تا احادیث قدسی و احادیث دیگر رسول ‌الله صلي الله عليه و سلم از تعریف خارج شود زیرا گرچه آنها نیز از طرف خداست ولی در تلاوت آنها ثوابی تعیین شده وجود ندارد و خواننده فقط به شکل عام پاداش می‌یابد.
 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
ده‌ آيه كه‌ هر كس‌ آنها را برپا دارد، به‌ بهشت‌ داخل ‌ميشود


نام سوره‌ مومنون 23

مکی‌ است‌ و داراي 118 آيه‌ است‌

وجه‌ تسميه:

اين‌ سوره‌ مباركه‌ «مؤمنون‌» ناميده‌ شد زيرا با اين‌ فرموده‌ حق‌ تعالي: { قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (١)} آغاز شده‌ است‌ و آيات‌ بعد از آن‌ نيز به‌ بيان ‌اوصاف‌ هفت گانه‌ مؤمنان‌ و پاداش‌ عظيم‌ ايشان‌ در آخرت‌ ـ كه‌ عبارت‌ از به‌ ارث ‌بردن‌ فردوس‌ برين‌ است‌ ـ ميپردازد.



فضيلت‌ اين‌ سوره:

احمد، ترمذي‌، نسائي‌ و حاكم‌ از عمربن الخطاب‌ رضی الله عنه روايت‌ كرده‌اند كه‌ فرمود: هنگام‌ نزول‌ وحي‌ بر رسول‌ خداصلی الله علیه و سلم نزديك‌ چهره ‌ايشان‌ زمزمه‌اي‌ مانند صداي‌ زنبور عسل‌ شنيده‌ ميشد. روزي‌ وحي‌ بر ايشان‌ درحال‌ نزول‌ بود و ما ساعتي‌ درنگ‌ كرديم‌ تا نزول‌ وحي‌ بر ايشان‌ تمام‌ شد سپس‌ ايشان‌ روي‌ به‌ قبله‌ كرده‌، دستان‌ خود را به‌ آسمان‌ برداشتند و چنين‌ دعا كردند: «اللهم‌ زدنا ولا تنقصنا، وأكرمنا ولا تهنا، وأعطنا ولا تحرمنا، وآثرنا ولا تؤثر علينا، وارض‌ عنا وأرضنا: ((بارالها! بر ما بيفزاي‌ و از ما كم‌ نكن‌، گرامي مان‌ بدار وخوارمان‌ نكن‌، به‌ ما بده‌ و ما را محروم‌ نگردان‌، ما را برگزين‌ و ديگران‌ را بر ما ترجيح‌ مده‌ و از ما راضي‌ باش‌ و ما را راضي‌ كن‌». سپس‌ فرمودند: «به‌ تحقيق ‌همين‌ اكنون‌ بر من‌ ده‌ آيه‌ نازل‌ شد كه‌ هر كس‌ آنها را برپا دارد، به‌ بهشت‌ داخل ‌ميشود آن گاه‌ قرائت‌ كردند: { قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ...} ‌ تا ده‌ آيه‌ را تمام‌ نمودند».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (١)

(1) قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (١)

«به‌راستي‌ كه‌ مؤمنان‌ رستگار شدند» ولي‌ نه‌ همه‌ آنان‌ بلكه‌ مؤمناني‌ كه‌ گردآورنده‌ صفات‌ زيراند:

(2) الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ (٢)

«كساني‌ كه‌ در نمازشان‌ خاشعند» خشوع: فروتني‌، ترس‌ قلب‌، خودشكني‌ و نرمدلي ‌است‌. به قولي: خشوع‌ در نماز، عبارت‌ است‌ از: آرامش‌، التفات‌ نكردن ‌به‌ اشياي‌ خارج‌ از نماز و بازي‌ نكردن‌ با اعضا و لباس‌ خود. در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است: رسول‌ خداصلی الله علیه و سلم مردي‌ را ديدند كه‌ درحال‌ نماز با ريش‌ خود بازي‌ ميكرد، فرمودند: «لو خشع‌ قلب‌ هذا، لخشعت‌ جوارحه: اگر قلب‌ اين‌ (آقا) خاشع‌ وفروتن‌ بود، قطعا اندامهاي‌ او نيز آرامش‌ و سكون‌ خود را حفظ ميكرد». پس‌ در نماز فقط براي‌ كسي‌ خشوع‌ پيدا ميشود كه‌ دلش‌ فارغ‌ از همهمه‌هاي‌ اندروني‌ به خلوتگاه‌ نيايش‌ حاضر باشد و در اين‌ هنگام‌ است‌ كه‌ نماز برايش‌ بسيار راحت بخش ‌و روح افزا خواهد بود. چنان كه‌ در حديث‌ شريف‌ ديگري‌ آمده‌ است‌ كه‌ رسول خداصلی الله علیه و سلم فرمودند: «... آرامش‌ روان‌ من‌ در نماز قرار داده‌ شده‌ است‌».

حاكم‌ در بيان‌ سبب‌ نزول‌ اين‌ آيه‌ از ابوهريره‌ رضی الله عنه روايت‌ كرده‌ است‌ كه‌ فرمود: رسول‌ خداصلی الله علیه و سلم در هنگام‌ نماز، نگاهشان‌ را به سوي‌ آسمان‌ معطوف‌ ميكردند پس ‌چون‌ اين‌ آيه‌ نازل‌ شد، سرشان‌ را فروانداختند.

(3) وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (٣)

«و آنان‌ كه‌ از لغو رويگردانند» روي گرداني‌ مؤمنان‌ از لغو، عبارت‌ است‌ از: پرهيز كردنشان‌ از آن‌ و عدم‌ توجه‌ به‌ آن‌. لغو: هر باطل‌، لهو، بيهودگي‌، ياوه‌، معصيت‌ و هر گفتار و كردار ناپسندي‌ است‌. به قولي: لغو، شامل‌ شرك‌ و همه‌ معاصي‌ ميشود.

(4) وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ (٤)

«و آنان‌ كه‌ زكات‌ را ميپردازند» به‌ طور مداوم‌. مراد از زكات‌ در اينجا، صدقات ‌فرض‌ و نفل‌ و هر عملي‌ است‌ كه‌ سبب‌ نفع رساني‌ به‌ مسلمانان‌ گردد. ابن كثير ميگويد: «با آنكه‌ آيه ‌كريمه‌ مكي‌ است‌ اما اكثر علما برآنند كه‌ مراد از آن‌، زكات‌ اموال‌ است‌». بنا بر روايات‌ صحيح‌، زكات‌ در سال‌ دوم‌ هجري‌ در مدينه ‌فرض‌ شد ولي‌ ظاهراّ از روايت‌ ابن كثير چنين‌ بر مي آيد كه‌ اصل‌ زكات‌ در مكه ‌فرض‌ شده‌ بود اما مقادير و نصاب‌هاي‌ آن‌ در مدينه‌ فرض‌ شد.

(5) وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (٥)

«و آنان‌ كه‌ فروج‌ خود را نگاه‌ ميدارند» فرج: بر آلت‌ جنسي‌ مرد و زن‌ هر دو اطلاق‌ ميشود. يعني: مؤمناني‌ كه‌ با آراسته ‌شدن‌ به‌ پاكدامني‌ و عفت‌، شرمگاه‌هاي‌ خود را از هرآنچه‌ كه‌ برايشان‌ حلال‌ نيست‌، نگاه‌ مي دارند نيز رستگار شدند.

(6) إِلا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ (٦)

«مگر بر همسران‌ خويش‌» يعني: انسان‌ در به كار بردن‌ شهوت‌ جنسي‌ خود در حرام‌ مورد نكوهش‌ و پيگرد است‌ لذا مؤمنان‌ مأمورند كه‌ شهوت‌ جنسي‌ خود را جز در مورد همسرانشان‌ ـ كه‌ در شهوت راني شان‌ با آنها هيچ‌ سرزنشي‌ نيست‌ ـ نگه‌ دارند «يا بر آنچه‌ كه‌ ملك‌ يمينشان‌ است‌» يعني: مأمور به‌ نگهداشت‌ شرمگاه‌ خويش‌ از كنيزاني‌ نيستند كه‌ به‌ ملك‌ خالص‌، ملك‌ دست‌ آنان‌ شده‌اند «پس‌ در اين‌ صورت‌ بر آنان‌ نكوهشي‌ نيست‌» در عدم‌ نگه داشت‌ شرمگاه‌ خويش‌ از همسران‌ و كنيزانشان‌ لذا براي‌ مؤمنان‌ بهره‌ گيري‌ جنسي‌ از كنيزانشان‌ نيز حلال‌ است‌، مادامي كه‌ در اين‌ باره‌ مانعي‌ شرعي‌ فرارويشان‌ وجود نداشته باشد؛ از قبيل‌ اينكه‌ آن‌ كنيزك‌ ـ مثلا ـ خواهر رضاعي شان‌ باشد. اما اگر در غير اين‌ محدوده‌ در آيند وبه‌ شهوت راني‌ حرام‌ بپردازند، مورد نكوهش‌ و مجازات‌ قرار ميگيرند چنانكه‌ ميفرمايد:

(7) فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (٧)

«پس‌ هركه‌ سواي‌ اين‌ طلب‌ كند» يعني: سواي‌ همسران‌ و كنيزان‌ خويش‌ را «آنان‌ از حد درگذرندگانند» يعني: تجاوزكارند به سوي‌ آنچه‌ كه‌ برايشان‌ حلال ‌نيست‌ لذا ستمگر و گنه كارند.

جمهور فقها با استناد به‌ اين‌ آيه‌، بر تحريم‌ استمنا با دست‌ (جلق) استدلال ‌كرده‌اند.

(8) وَالَّذِينَ هُمْ لأمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ (٨)

«و آنان‌ كه‌ امانت‌هاي‌ خود را» چون‌ بر آن‌ امين‌ قرار داده‌ شوند؛ «و عهد خود را» چون‌ عهد و پيماني‌ ببندند؛ «رعايت‌ ميكنند» امانت: چيزي‌ است‌ كه‌ انسان‌ بر آن‌ ايمن‌ ساخته‌ شده‌ و بر آن‌ امين‌ گردانيده‌ شود و جز گواه‌ بودن‌ خداوند جل جلاله هيچ ‌حجت‌ و اثبات‌ ديگري‌ بر آن‌ نباشد پس‌ كسي‌ كه‌ نزد وي‌ وديعه‌اي‌ گذاشته ‌ميشود، مؤتمن‌ (امانتدار) است‌، كسي‌ كه‌ به‌ وي‌ وامي‌ ميدهيد كه‌ مدرك‌ وحجتي‌ بر آن‌ نداريد، مؤتمن‌ است‌، پدر و ولي‌ درباره‌ كودكان‌ تحت‌ تكفلشان ‌مؤتمن اند، اولياي‌ امور جامعه‌ اسلامي‌ در حق‌ رعاياي‌ خويش‌ مؤتمن اند و مؤمن ‌در نماز و روزه‌ و طهارت‌ خويش‌ مؤتمن‌ است‌. اما عهد: چيزي‌ است‌ كه‌ در مورد آن‌ به‌ خداي‌ سبحان‌ يا به‌ بندگانش‌ تعهد داده‌ ميشود. رعايت: يعني‌ نگه داري‌.

(9) وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (٩)

«و آنان‌ كه‌ بر نمازهايشان‌ محافظت‌ ميكنند» با برپاداشتن‌ آنها به‌ طور مداوم‌ در اوقات‌ مخصوص‌ آنها و به جا آوردن‌ ركوع‌ و سجده‌ و قرائت‌ آنها بر وجه‌ تام‌ وتمام‌ و خواندن‌ اذكار مشروعه‌ آنها.

در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ ابن مسعود رضی الله عنه آمده‌ است‌ كه‌ فرمود: از رسول‌ خداص سؤال‌ كردم: يا رسول‌الله! كدام‌ عمل‌ نزد خداوند جل جلاله محبوبتر است‌؟ فرمودند: «نماز در وقت‌ آن‌». گفتم: سپس‌ كدام‌ عمل‌؟ فرمودند: «نيكي‌ با والدين‌». گفتم: بعد از آن‌ كدام‌ عمل‌؟ فرمودند: «جهاد در راه‌ خدا جل جلاله». از اين‌ جهت‌ خداوند متعال‌ ذكر اين‌ صفات‌ را با نماز آغاز و با نماز هم‌ به‌ پايان‌ برد. همچنين‌ درحديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌ كه‌ رسول‌ خداصلی الله علیه و سلم فرمودند: «پايداري‌ ورزيد و هرگز ثواب‌ پايداري‌ را نميتوانيد در تحت‌ حصر و شمار درآوريد و بدانيد كه‌ بهترين‌ اعمال‌ شما نماز است‌ و بر نماز مواظبت‌ نميكند جز شخص‌ مؤمني‌».

(10) أُولَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ (١٠)

«اين‌ گروه‌» يعني: گردآورندگان‌ اوصاف‌ فوق‌ «ايشانند وارثان‌» يعني: شايستگان‌ و ذيحقان‌ به‌ اينكه‌ ميراث بر باشند، ميراث بر چه‌ چيزي‌؟:

(11) الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (١١)

«آنان‌ كه‌ فردوس‌ را به ارث‌ ميبرند» يعني: مستحق‌ آن‌ ميشوند. فردوس ‌بلندترين‌ مكان‌ بهشت‌ است‌ كه‌ در ميانه‌ آن‌ قرار دارد. به قولي‌ معني‌ اين‌ است: ايشان‌ منازل‌ كفار را در بهشت‌ به‌ ميراث‌ ميبرند زيرا ـ چنان‌كه‌ از احاديث ‌برمي آيد ـ خداي‌ سبحان‌ براي‌ هر انساني‌ منزلي‌ در بهشت‌ و منزلي‌ در دوزخ ‌آفريده ‌است‌ «آنان‌ در آنجا جاودانه‌ اند» و هميشه‌ ماندگار، نه‌ از آن‌ اخراج‌ ميشوند و نه‌ در آن‌ مي ميرند.

در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ بخاري‌ و مسلم‌ از رسول‌ خداصلی الله علیه و سلم آمده‌ است‌ كه ‌فرمودند: «اذا سألتم‌ الله‌ الجنة‌ فاسألوه‌ الفردوس‌ فإنه‌ أعلي ‌الجنة‌ وأوسط الجنة‌ ومنه ‌تفجر أنهار الجنة‌ وفوقه‌ عرش‌ الرحمن: ((چون‌ از خدا بهشت‌ را درخواست ‌ميكرديد، فردوس‌ را از او بخواهيد زيرا فردوس‌ بلندترين‌ جاي‌ بهشت‌ و ميانه‌ آن‌ است‌، همه‌ انهار بهشت‌ از فردوس‌ جاري‌ ميشود و عرش‌ رحمان‌ بر فراز آن‌ قراردارد».

اين‌ بود اوصاف‌ مؤمنان‌ وارسته‌ و مفلح‌ كه‌ در ده‌ آيه‌ ذكر شد. از عائشه ‌ام‌المؤمنين‌ رضي‌الله عنها پرسيدند: اخلاق‌ رسول‌ خداصلی الله علیه و سلم چگونه‌ بود؟ فرمود: «اخلاق‌ رسول‌ خداصلی الله علیه و سلم قرآن‌ بود» آن گاه‌ تلاوت‌ كرد: قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (١)تا رسيد به‌ وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (٩)، سپس‌ فرمود: اخلاق‌ رسول‌ خداصلی الله علیه و سلم اين چنين‌ بود.
 

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]فضیلت و خواص سوره نور[/h]


در فضیلت سوره نور از پیامبر گرامی اسلام روایت شده: هر که سوره نور را قرائت نماید خداوند به تعداد تمام مردان و زنان مؤمن در گذشته و در آینده به او ده حسنه عنایت می کند.1
شهرخبر: نور،بیست و چهارمین سوره قرآن است که مدنی و 64 آیه دارد.
در فضیلت سوره نور از پیامبر گرامی اسلام روایت شده: هر که سوره نور را قرائت نماید خداوند به تعداد تمام مردان و زنان مؤمن در گذشته و در آینده به او ده حسنه عنایت می کند.1
درباره یاد دادن سوره نور به اعضای خانواده از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده: یکی از حقوق دختر بر پدر آن است که سوره نور را به او تعلیم دهد.2
امام علی علیه السلام نیز در این باره فرمودند: سوره نور را به زنانتان بیاموزید که در آن موعظه ها و پندهای نیکویی است.3
از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است: مال ها و نیروهای جنسی خود را با تلاوت سوره نور محافظت کنید و زنانتان را با این سوره حفظ کنید، زیرا هر کس بر قرائت این سوره به صورت روزانه یا شبانه مداومت ورزد، هیچ یک از اهل خانه اش مرتکب زنا نخواهد شد و پس از مرگش هفتاد هزار فرشته الهی او را تا قبرش تشییع می کنند و برای او دعا و استغفار می کنند تا او را در قبرش کنند.4
آثار و برکات سوره نور
1) راهی برای جلوگیری از احتلام
از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نقل شده است: اگر فردی سوره نور را نوشته و در تشک خواب که بر روی آن می خوابد، قرار دهد تا وقتی که این نوشته در آن وجود دارد، دچار احتلام نمی شود و اگر آن را نوشته و با آب زمزم شسته و بنوشد، قدرت جماع از او زایل می شود. 5
2) درمان حیوان بیمار
مرحوم کفعمی در مصباح خود آورده است: اگر سوره نور را در طشت بنویسند و آن را با آب بشویند و حیوان بیمار از آن بنوشد و کمی از آن آب بر حیوان بپاشند بهبود می یابد.6
3) بازگشت فراری
برای بازگشت شخص فراری آیه 40 این سوره را بخواند.7
4) درمان ضعف چشم
اگر آیه 35 سوره نور را بنویسند و بشویند و از آن آب در چشم کشند تاریکی و ضعف او از بین برود.8
(1) مجمع البیان،ج7،ص 216
(2) تهذیب الاحکام،ج 8، ص 112
(3)الکافی،ج5، ص516
(4)ثواب الاعمال، ص109
(5) تفسیرالبرهان، ج4، ص43
(6)المصباح کفعمی، ص456
(7) الکافی،ج2، ص63
(8) درمان با قرآن، ص65
منابع: «قرآن درمانی روحی و جسمی محسن آشتیانی، سید محسن موسوی؛ و درمان با قرآن،محمدرضا کریمی»
tebyan.net
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
[h=2]فضیلت و خواص سوره كوثر[/h]




هر كس در نمازهای واجب یا مستحب خود سوره كوثر را قرائت نماید خداوند از آب حوض كوثر به او بنوشاند و كنار درخت طوبی همجوار رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم خواهد شد.


محتوای سوره
سوره كوثر در مكه نازل شده و دارای 3آیه است. كلمه كوثر به معنی خیر فراوان است. در اینكه منظور از كوثر، نهری است در بهشت، یا حوضی در محشر، یا ذریه و فرزندان زیاد، یا علمای امت، یا نبوت و قرآن، یا علم و حكمت ‏یا... نظریه‌های گوناگونی وجود دارد.


شأن نزول سوره
در شان نزول این سوره مى خوانیم : "عاص بن وائل "كه از سران مشركان بود پیغمبراكرم (ص) را بـه هـنـگام خارج شدن از مسجدالحرام ملاقات كرد, و مدتى باحضرت گفتگو نمود, گروهى از سران قریش در مسجد نشسته بودند و این منظره رااز دور مشاهده كردند, هنگامى كه "عاص بن وائل " وارد مسجد شد به او گفتند: با كه صحبت مى كردى ؟ گفت : با این مرد "ابتر"

تـوضـیـح ایـن كه : پیغمبراكرم (ص) دو فرزند پسر از بانوى اسلام خدیجه داشت : یكى "قاسم " و دیـگرى "طاهر" كه او را "عبداللّه "نیز مى نامیدند و این هر دو در مكه از دنیا رفتند, و پیغمبر اكرم (ص) فاقد فرزند پسر شد این موضوع زبان بدخواهان قریش را گشود و كلمه "ابتر" (یعنى بلاعقب ) را براى حضرتش انتخاب كردند، فكر مى كردند با رحلت پیغمبراكرم (ص) برنامه هاى او به خاطر نداشتن فرزند ذكور تعطیل خواهد شد و خوشحال بودند.

قـرآن مـجـیـد نـازل شـد و بـه طرز اعجازآمیزى در این سوره به آنها پاسخ گفت و خبر داد كه دشـمـنـان او ابـتر خواهند بود و برنامه اسلام و قرآن هرگز قطع نخواهدشد, بشارتى كه در این سوره داده شده از یكسو ضربه اى بود بر امیدهاى دشمنان اسلام و از سوى دیگر تسلى خاطرى بود بـه رسـول اللّه (ص) كه بعد از شنیدن این لقب زشت و توطئه دشمنان قلب پاكش غمگین و مكدر شده بود.

امام صادق علیه السلام نیز نقل شده استك هر كس سوره كوثر را در شب جمعه پس از نمازی كه در نیمه شب می خواند صد مرتبه بخواند به اذن خدا رسولش را در خواب خواهد دید

فضیلت و خواص سوره كوثر
مفسران قرآن كریم گفته اند: این سوره در شأن و منزلت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نازل شده است.1
قرآن حكیم


روزی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را دیدند كه در حال تبسم بود پرسیدند: ای رسول خدا چه چیزی موجب خنده شما شده است؟ فرمود: سوره ای بر من نازل شده است و بعد سوره كوث را قرائت نمودند و گفتند: آیا می دانید كوثر چیست؟ گفتند خدا و رسولش آگاهترند. پیامبر فرمود: كوثر نهری در بهشت است كه خداوند با ان مرا به خیر كثیری وعده داده است و آن حوض من است كه امتم در كنار آن بر من وارد می شوند.2

در فضیلت این سوره از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است : هر كس سوره كوثر را تلاوت نماید خداوند از آب نهرهای بهشت به او می نوشاند و اجر و پاداش او به اندازه تمامی قربانی های روز عید قربان است. 3

از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است: هر كس در نمازهای واجب یا مستحب خود سوره كوثر را قرائت نماید خداوند از آب حوض كوثر به او بنوشاند و كنار درخت طوبی همجوار رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم خواهد شد.4


آثار و بركات سوره

1) دیدن رسول خدا صلی الله علیه وآله در خواب
از رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم روایت شده: هر كس سوره كوثر را در شب جمعه 100مرتبه تلاوت نماید رسول خدا را درخواب خواهد دید.5

به همین مضمون از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده استك هر كس سوره كوثر را در شب جمعه پس از نمازی كه در نیمه شب می خواند صد مرتبه بخواند به اذن خدا رسولش را در خواب خواهد دید.6

2) برای دور كردن افراد از خود
اگر بخواهی كسی را از خود دور كنی 9 مرتبه سوره كوثر را بخوان و به جانب او بدم به اختیار خود راه كج می كند و می رود.7

ختم مجرب

برای غنا و توانگری
روز چهارشنبه 40 مرتبه سوره كوثر را به نیت ثروت و توانگری بخواند.8

.................................................. ...




با سلام.
ذکر یه نکته اینجا برای دریافت مقصود این موضوع لازمه که بدونیم با خواندن بعضی از سوره ها و آیات که میگن غنی میشوی یعنی چی؟؟
برای دریافت جواب مثالی میزنم.بارها شنیدیم و خواندیم که بزرگان میگن تلاوت هرشب سوره واقعه غنا میاره.این غنایی که مورد نظر هستش ایته که قلبا غنی میشیم.یعنی از نظر مادی بی نیاز میشیم و دیگه زیاد تو فکر مادیات نخواهیم بود.چون میدونیم که هستند کسایی که با یه نان سنگک غنی هستند و افرادی هم با زندگی اعیانی و لوکس هنوز احساس نیاز دارند.
حضرت ایت الله مجتهدی ره در کلاسهای اخلاقشون میفرمودند :
اینکه میگن خوندن برخی آیات و ادعیه باعث افزایش روزی میشوند حقیقت داره.اما روزی فقط اسکناس و پول نیست.میفرمودند روزی داماد خوب و عروس خوب هم روزی حساب میشه.فرزند صالح هم روزی هستش.همسفر خوب و دوست باتقوا هم روزی به شمار میاد.پس با خوندن این سوره های نورانی و آیات عظیم الشان اگه ثروتمند نشدیم به کرامت خداوند شک نکنیم نعوذبالله.بدونم که یه چیز باارزش تر نصیبمون شده یا میشه.

خدا کنه هممون قلبا بی نیاز و غنی باشیم.انشالله.
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
ابن عباس روایت می کند : حضرت محمد صل الله علیه و آله فرمودند : هر کس با ایمان آیه شهد الله را منظورآیه 18 سوره آل عمران :

شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمًَا بِالْقِسْطِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

بخواند و بعد از آن بگوید :

وَ أَنَا أَشْهَدُ بِمَا شَهِدَ اللَّهُ‏ بِهِ‏ وَ أَسْتَوْدِعُ‏ اللَّهَ هَذِهِ الْآيَةَ وَ هِيَ لِي عِنْدَ اللَّهِ وَدِيعَةٌ
پس از آن بگوید :آیه 19 سوره آل عمران :

إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَنيَكْفُرْ بِآيَاتِ اللّهِ فَإِنَّ اللّهِ سَرِيعُ الْحِسَابِ

 روز قیامت حق سبحانه و تبارک و تعالی می فرماید : این بنده را نزد من عهدی است و من به عهد خودوفا می کنم . بنده مرا به بهشت برید .

 منبع : خواص آیات قرآن کریم ص 36
 

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
ثواب قرائت سوره فتح
امام صادق عليه السلام فرمودند: با قرائت سوره فتح اموال ، زنان و بردگان خود را از نابوى حفظ كنيد. همانا كسى كه بر قرائت آن مداومت نمايد در روز قيامت منادى او را به گونه اى مردم مى شنوند ندا مى كند؛ تو از بندگان مخلص من هستى ، او را به بندگان صالحم ملحق نماييد؛ در بهشتهاى نعمت واردش كنيد و به او نوشابه سر بسته اى بدهيد كه چون كافور خنك است .
ثواب قرائت سوره حجرات
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره حجرات را در هر شب يا هر روز بخواند، از زائران حضرت محمد صلى الله عليه و آله خواهد بود.
ثواب قرائت سوره ق
امام باقر عليه السلام فرمودند: كسى كه در نمازهاى واجب و مستحب بر قرائت سوره ق مداومت نمايد، خداوند رزق او را فراوان نموده ، نامه عملش را به دست راستش مى دهد و در حساب بر او آسان مى گيرد.
ثواب قرائت سوره ذاريات
امام صادق عليه السلام فرمودند كسى كه سوره ذاريات را در شب يا روز بخواند، خداوند امور زندگيش را اصلاح و روزش را فراوان مى گرداند و قبرش را با چراغى كه تا روز قيامت روشن است ، نورانى مى نمايد.
ثواب قرائت سوره طور
امام صادق عليه السلام و امام باقر عليه السلام فرموده اند: كسى كه سوره طور را تلاوت نمايد، خداوند خير دنيا و آخرت را به او عطا مى نمايد.
ثواب قرائت سوره نجم
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه هر روز يا هر شب ب تلاوت سوره نجم مداومت نمايد، به خوبى در ميان مردم زندگى نموده ، آمرزيده شده و محبوب مردم خواهد بود.
ثواب قرائت سوره قمر
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره قمر را تلاوت نمايد، خداوند او را سوار شترى از شتران بهشت از قبر خارج مى سازد.
ثواب قرائت سوره الرحمن
امام صادق عليه السلام فرمودند: قرائت سوره الرحمن و مداومت بر قرائت آن را ترك نكنيد. زيرا در دلهاى منافقين جاى نمى گيرد و خداوند در روز قيامت اين سوره را به شكل انسانى با زيباترين شكل و هر چه خوشبوتر مى آورد و اين سوره در جايى كه هيچ كس نزديكتر از او به خداوند نيست ، آنگاه خداوند از او مى پرسد: چه كسى در زندگى دنيا بر قرائت تو مداومت مى ورزيد؟ و او پاسخ مى دهد: خدايا! فلانى و فلانى . و آنان رو سفيد مى شوند. آنگاه خداوند به آنان مى فرمايد: هر كه را دوست مى دارى شفاعت كنيد. و آنان بى حساب شفاعت مى كنند به گونه اى كه كسى باقى نمى ماند كه برايش شفاعت كند. سپس مى فرمايد: وارد بهشت شويد و در هر جاى آن كه مى خواهيد ساكن شويد.
ثواب قرائت سوره واقعه
1. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه در هر شب جمعه سوره واقعه را بخواند، خداوند او را دوست مى دارد؛ محبت او را در دل همه مردم مى افكند، هيچگاه در دنيا گرفتار فلاكت ، فقر، ندارى و آفتى از آفات دنيا نمى شود و از دوستان اميرالمومنين عليه السلام خواهد بود. اين سوره مخصوص اميرالمومنين عليه السلام است و هيچ كسى با او در آن شريك نيست .
2. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه هميشه در نماز واجب سوره حديد و مجادله را بخواند، خداوند تا هنگام مرگش هيچگاه او را عذاب نخواهد كرد؛ خود و خانواده اش دچار مصيبتى نمى شوند و بدنش سالم و بى عيب خواهد ماند.
ثواب قرائت سوره حديد و مجادله
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه هميشه در نماز واجب سوره مجادله و حديد را بخواند، خداوند تا هنگام مرگش هيچ گاه او را عذاب نخواهد كرد، خود و خانواده اش دچار مصيبتى نمى شوند و بدنش سالم و بى عيب خواهد ماند.
ثواب قرائت سوره حشر
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: كسى كه سوره حشر را تلاوت نمايد هيچبهشت و جهنم ، عرش و كرسى ، حجاب ، آسمان و زمين ، هوا و باد، پرنده ، درخت و كوهخورشيد و ماه و فرشته اى نمى ماند؛ مگر اين كه بر او درود فرستاده و براى او استغفارمى نمايند و اگر بميرد، شهيد مرده است . ثواب قرائت سوره ممتحنه
امام زين العابدين عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره ممتحنه را در نمازهاى واجب و مستحب بخواند؛ خداوند دلش را براى ايمان خالص ‍ مى گرداند و ديدگانش را روشن مى نمايد؛ هيچگاه دار فقر نشده و خود و فرزندانش ديوانه نشوند.
ثواب قرائت سوره صف
امام باقر عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره صف را بخواند و در نمازهاى واجب و مستحب بر قرائت آن مداومت نمايد، انشاءالله خداوند او را با فرشتگان و پيامبران مرسلش در يك صف قرار خواهد داد.
ثواب قرائت سوره جمعه ، منافقين و اعلى
امام صادق عليه السلام فرمودند: واجب است كه شيعه ما در شب جمعه ، سوره جمعه اعلى و در نماز ظهر روز جمعه ، سوره جمعه ، و سوره منافقين را بخواند. كسى كه اين كار را انجام دهد، گويا، عمل رسول خدا صلى الله عليه و آله را به جا آورده است ، و پاداش و ثواب او اين است كه خداوند او را به بهشت ببرد.
ثواب سوره تغابن
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره تغابن را در نماز مغرب واجب بخواند، اين سوره در قيامت شفاعت كننده او خواهد بود و نزد كسى كه شهادت او را قبول داشته باشد، شاهد عادلى مى شود، و از او جدا نخواهد شد تا او را به بهشت ببرد.
ثواب قرائت سوره طلاق و تحريم
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره طلاق و تحريم را در نماز فريضه بخواند، خداوند نمى گذارد كه در روز قيامت بترسد يا اندوهگين شود؛ از آتش معاف شده و خداوند به خاطر تلاوت اين سوره ها و مراقبت از آنها او را به بهشت مى برد. زيرا اين سوره ها از آن پيامبر اكمر صلى الله عليه و آله است .
ثواب قرائت سوره ملك
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره ملك را قبل از خواب در نماز واجب بخواند، تا صبح در امان خدا خواهد بود و در روز قيامت نيز تا ورود به بهشت در پناه خداست .
ثواب قرائت سوره قلم
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره قلم را در نماز واجب يا مستحب بخواند، خداوند او را براى هميشه از فقر ايمن نموده و هنگامى كه بميرد، او را از عذاب قبر پناه مى دهد.
ثواب قرائت سوره الحاقه
امام باقر عليه السلام فرمودند: سوره الحاقه را زياد بخوانيد. همانا قرائت آن در نمازهاى واجب و مستحب جزيى از ايمان به خدا و رسولش مى باشد. زيرا همانا اين سوره فقط براى اميرالمؤ منين عليه السلام و معاويه نازل گرديد و خواننده اين سوره تا روز ديدار خداى عزوجل دين خود را از دست نخواهد داد.
ثواب قرائت سوره معارج
امام صادق عليه السلام فرمودند: سوره معارج را زياد بخوانيد. زيرا همانا كسى كه زياد آن را بخواند، در روز قيامت خداوند از گناه او سوال نمى فرمايد و در بهشت او را با حضرت محمد صلى الله عليه و آله و اهل بيت او سكوت دهد؛ انشاءالله .
ثواب قرائت سوره نوح
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه به خداوند مومن است و كتاب او را مى خواند، تلاوت سوره نوح را ترك نمى كند. هر بنده اى كه با صبر و براى پاداش الهى اين سوره را در نماز واجب يا مستحب بخواند، خداى تعالى او را در جايگاه نيكوكاران جاى مى دهد؛ غير از بهشت خودش سه بهشت ديگر نيز براى بزرگداشت به او عطا مى نمايد؛ دويست حوالعين و چهارهزار زن شوهر ديده به همسرى به او عطا مى نمايد؛ انشاءالله .
ثواب قرائت سوره جن
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه جن را زياد بخواند، هيچ گاه دچار چشم زخم ، سحر، جادو، مكر و جن نخواهد شد؛ همراه با حضرت محمد صلى الله عليه و آله خواهد بود؛ و خواهد گفت : پروردگارا! من جز همراهى با حضرت رسول صلى الله عليه و آله ، چيز ديگرى نمى خواهم .
ثواب قرائت سوره مزمل در نماز عشاء
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره مزمل را در نماز عشا يا آخر شب بخواند، شب و روز همراه با سوره مزمل براى او شهادت داده و خداوند زندگى و مرگى شيرين به او عطا مى نمايد.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
ثواب صدقه
1. راوى مى گويد: نزد امام صادق عليه السلام بودم كه سخن از بيمارى به ميان آمد. آن حضرت عليه السلام فرمودند: بيمارانتان را با صدقه مداوا كنيد و چرا غذاى يك روزتان را صدقه نمى دهيد؟ همانا به فرشته مرگ دستور مى دهند كه فلان بنده را قبض روح كن . آن بنده نيز صدقه مى دهد. در اين جا به فرشته مرگ مى گويند كه از آن دستور صرف نظر شد.
2. امام صادق عليه السلام از پدرش عليه السلام نقل مى نمايد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله به مردى فرمودند: آيا روزه گرفته اى ؟
عرض كرد: خير.
فرمودند: آيا از مريضى عيادت كرده اى ؟
عرض كرد: خير.
فرمودند: آيا به تشييع جنازه اى رفته اى ؟ عرض كردند: خير.
فرمودند: آيا به فقير غذا داده اى ؟
عرض كرد: خير. فرمودند: به منزل برو و خانواده ات را ببوس كه همين كار صدقه است .
3. امام رضا عليه السلام فرمودند: در بنى اسرائيل قحطى شديد به مدت چند سالى متوالى به وجود آمد. زنى لقمه نانى داشت . همين كه آن رآدر دهانش گذاشت كه بخورد سايلى گفت : اى كنيز خدا! گرسنگى !
آن زن با خود گفت : در چنين زمانى صدقه خوب است و نان را از دهانش ‍ درآورد و به سايل داد.
اين زن فرزند كوچكى داشت كه برى جمع آورى هيزم به صحرا رفته بود. گرگ آمد و فرزند او را ربود. فرزند فرياد كشيد و مادر به دنبال گرگ دويد. خداوند جبرييل را فرستاد. جبرييل فرزند را از دهان گرگ گرفته و به مادر داد. آن گاه جبرئيل به مادرش گفت : اى كنيز خدا! اين لقمه گرگ در مقابل آن لقمه اى كه به من دادى . آيا راضى شدى ؟
4. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه در روز يا شب صدقه بدهد، فرق نمى كند، خداى عزوجل غم و غصه ، درندگان و مرگ بد را از او دور مى كند .
5. امام صادق عليه السلام از پدرانش نقل مى نمايد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: زمين قيامت آتش است ، مگر سايه مومن ؛ زيرا همانا صدقه ، او سايبان او خواهد بود.
6. از امام كاظم عليه السلام پرسيدند: مردى مالى دارد. آيا از آن صدقه دهد بهتر است يا بنده اى بخرد و آزاد كند؟
فرمودند: صدقه را بيشتر دوست دارم .
7. امام باقر عليه السلام فرمودند: نيكوكارى و صدقه فقر را از بين برده و عمر را زياد مى كند و هفتاد مرگ بد را از كسى كه اين دو عمل را انجام مى دهد، دور مى كند.
8. امام باقر عليه السلام نقل مى نمايد كه اميرالمؤ منين عليه السلام فرمودند: روزى دينارى صدقه دادم . رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: اى على ! نمى دانى كه صدقه مومن از دستش خارج نمى شود، مگر اين كه قبل از آن هفتاد شيطان رها شوند كه همگى مى گويند اين كار را انجام نده . و در دست سايل قرار نمى گيرد، مگر اين كه از آن در دست خداى بزرگ قرار بگيرد.
آنگاه اين آيه را تلاوت نمودند: آيا نمى دانند كه خداوند توبه را از بندگان پذيرفته و صدقات را مى گيرد، و خداوند بسيار توبه پذير و مهربان است .8
9- امام باقر عليه السلام فرمودند: همانا بيشتر دوست دارم كه يك حج به جا آورم تا يك بنده آزاد نمايم . و يك يك شمرد تا به ده بنده رسيد و سپس ‍ ده تا ده تا شمرد تا به هفتاد بنده رسيد يك حج را بيش از آزاد كردن هفتاد بنده دوست دارم . و همانا بيشتر دوست دارم كه يك خانواده مسلمان را سرپرستى نموده ، آنان را سير نموده و بپوشانم و آبرويشان را حفظ كنم ، تا يك حج به جا آورم . و همينطور يك يك شمرد تا به ده حج رسيد و ده تا دهه شمرد تا به هفتاد حج رسيد سرپرستى يك خانواده مسلمان ، سير نمودن ، پوشاندن ، و حفظ آبروى آنان ر بيش از هفتاد حج دوست دارم .
10.راوى مى گويد از امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام پرسيدم : چه صدقه اى برتر است ؟
فرمودند: صدقه مال كم . آيا اين آيه را نخوانده اى : و ديگران را بر خود مقدم مى دارند، گر چه خود بدان محتاج باشند؟ آيا متوجه شده اى كه چگونه خداوند در اين آيه صدقه كم مال را برتر دانسته است .
11. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه در ماه رمضان صدقه اى بدهد، خداوند هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند.
12. از امام صادق عليه السلام پرسيدند: صدقه را بر نيازمندانى كه بر در خانه مى آيند، بدهيم يا به آنها ندهيم و به نزديكان خود بدهيم ؟
13. سايلى در شب پنجشنبه نزد امام صادق عليه السلام آمده و از او چيزى خواست ، ولى امام عليه السلام به او چيزى نداد، آنگاه حضرت رو به اهل بيت كرده و فرمودند: آن قدر داشتيم كه صدقه بدهيم ، ولى ثواب صدقه در روز جمعه دو برابر است .
ثواب صدقه پنهانى
امام صادق عليه السلام نقل مى نمايند كه امام زين العابدين عليه السلام فرمودند: صدقه پنهان ، خشم پرودگار را از بين ببرد.
ثواب صدقه آشكار
امام صادق عليه السلام فرمودند: صدقه آشكار ، هفتاد نوع بلا را دور گردانيده و صدقه پنهان ، خشم پرودگار را از بين مى برد.
ثواب صدقه شب
1. امام صادق عليه السلام فرمودند: صدقه دادن به شب ، مرگ بد و هفتاد نوع بلا را دفع مى كند.
2. امام صادق عليه السلام نقل مى نمايد كه امام زين العابدين عليه السلام فرمودند: صدقه دادن در شب ، خشم پروردگار را از بين مى برد.
ثواب دعاهاى سائل براى صدقه دهنده
امام صادق عليه السلام نقل مى نمايد كه امام زين العابدين عليه السلام فرمودند: هيچ مردى به فقير ضعيفى صدقه نمى دهد و آن فقير در آن زمان براى او دعا نمى كند، مگر اين كه دعاى او مستجاب مى گردد.
ثواب مهلت دادن به تنگدست
امام باقر عليه السلام فرمودند: روز قيامت عده اى در بربر سايه عرش ‍ برانگيخته مى شوند كه سيما و لباسهاى فاخر و گران قيمت آنان از نور است و بر صندليهايى از نو نشسته اند و مردم آنها را مى بينند و مى گويند: اينان پيامبرانند .
منادى از زير عرش ندا مى دهد: اينان پيامبر نيستند.
باز مى گويند: اينان شهدا هستند.
باز هم منادى از زير عرش ندا مى دهد كه اينان شهيد نيستند؛ بلكه اينان بر مومنين آسان مى گرفتند و به بدهكار تنگدست مهلت مى دادند و تا توانايى پرداخت بدهى خود را پيدا مى كنند.
ثواب حلال كردن بدهكار مومن
راوى مى گويد خدمت امام صادق عليه السلام عرض كردم : بدهكار عبدالرحمن بن سيابه از دنيا رفت . ما با او صحبت كرديم كه او را حلال كند ولى او امتناع كرد.
حضرت عليه السلام فرمودند: واى بر او! آيا نمى دانست كه او را حلال مى كرد، خداوند در مقابل هر درهمى در روز قيامت ده درهم به او عطا نموده و اگر او را حلال نكند، تنها يك درهم طلبكار است .
ثواب برآوردن حاجت برادر مومن و...
امام زين العابدين عليه السلام فرمودند: كسى كه حاجت برادر مومن خود را برآورد، با برآوردن حاجت خداوند شروع كرده است و سپس حاجت برادر مومنش را برآورده است و خداوند به خاطر اين كار صد حاجت او را كه يكى از آنها بهشت است ، برآورد.
و كسى كه گرفتارى برادر مومنش را حل كند، خداوند گرفتاريهاى روز قيامت ر براى او حل مى كند؛ هر قدر اين گرفتاريها سخت باشد.
و كسى كه در مقابل ستمگرى كه به او ظلم مى نمايد او را يارى كند، خداوند به هنگام لغزش هاى پاهاى او را كمك مى كند تا از پل صراط عبور نمايد.
و كسى كه براى برآورده شدن حاجت او كوشش كند تا آن را برآورد و او از برآورده شدن حاجتش خوشحال مى شود، مانند اين است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله را خوشحال نموده است . و كسى كه تشنگى او را برطرف نمايد، خداوند از نوشابه هاى سر بسته بهشتى به او عطا مى فرمايد.
و كسى كه گرسنگى او را برطرف نمايد، خداوند از ميوه هاى بهشت به او عطا مى فرمايد.
و كسى كه مومن بى لباس را بپوشاند، خداوند لباسهايى از استبرق و حرير به او عنايت مى فرمايد.
و كسى كه به مومن پوشيده لباس بدهد، تا زمانى كه نخى از ان لباس باقى باشد، در كفالت خداوند خواهد بود.
و كسى كه به هنگام ضعف آبروى او را بخرد و به او كمك كند، خداوند ولدان مخلد كودكانى كه هميشه كودك باقى مى مانند بهشتى را به خدمت او مى گمارد.
و كسى كه او را سوار بر مركبش نمايد، خداوند در روز قيامت او را سوار بر شترى بهشتى به موقف حساب مى آورد، به گونه اى كه بر فرشتگان خداوند مباهات مى نمايد.
و كسى كه پس از مرگ او را كفن نمايد، گويا از روزى كه از مادر متولد شده تا روز مرگ او را پوشانيده است .
و كسى كه به او همسرى دهد كه با او انس بگيرد و آرامش يابد، خداوند در قبرش او را با سيماى محبوب ترين اعضاى خانواده اش مانوس مى نمايد.
و كسى كه به هنگام بيمارى به عيادت او برود، فرشتگان گرداگرد او را گرفته و براى او دعا مى كنند تا بازگردد و مى گويند: پاك شدى و بهشت نيز برايت پاك شد. به خدا برآوردن حاجت او را، بيش از دو ماه روزه پى در پى همراه با اعتكاف آن ماهها، در ماه حرام ، دوست دارم .
ثواب ديدار با برادران و دست دادن و معانقه با آنان
اسحاق بن عمار مى گويد: هنگامى كه در كوفه بودم برادران مومن زيادى به ديدنم مى آمدند و من دوست نداشتم مشهور شوم ، و مى ترسيدم كه مشهور شوم كه شيعه هستم به همين دليل به غلام خود دستور دادم ، هر كس به ديدن من آمد و من را خواست ؛ به او بگو: اين جا نيست .
در آن سال به سفر حج رفتم . هنگامى كه امام صادق عليه السلام را ملاقات نمودم ، با من مانند هميشه نبود و با من سنگين برخورد نمود. عرض كردم : فدايت گردم ! چرا اين گونه با من برخورد مى نمايى ؟
فرمودند: زيرا تو با مومنين آن گونه برخورد مى نمايى ؟
عرض كردم : فدايت گردم ! من فقط از مشهور شدن مى ترسيدم و خدا خوب مى داند كه چقدر آنها را دوست دارم .
فرمودند: اى اسحاق ! از ديدار با برادران مومنت دلتنگ نشو؛ زير هنگامى كه برادران مومن خود را ملاقات نموده و به او خوش آمد بگويد، خداوند تا روز قيامت براى او خوش آمد مى نويسد. و هنگامى كه آنها با هم دست بدهند، خداوند صد رحمت بين انگشتان شست آنها نازل مى نمايد كه نود و نه تاى آن از آن كسى است كه دوستش را بيشتر دوست بدارد.
آنگاه خداوند با روى خود به آنها رو كرده و به دوستى كه دوستش را بيشتر دوست دارد، بيشتر رو مى نمايد.
و هنگام كه معانقه نمودند، غرق در رحمت خداوند مى گرداند.
و هنگام كه فقط به خاطر خدا؛ نه به خاطر هدفى از هدفهاى دنيايى ، در كنار هم توقف نمودند، به آنها مى گويند: خدا شما را آمرزيد. عمل خود را از نو شروع كنيد.
هنگامى كه احوالپرسى را آغاز كردند، فرشتگان به همديگر مى گويند از انها دور شويد؛ زيرا سرى دارند كه خدا آن را پوشانده است .
عرض كردم : فدايت گردم ! چگونه آنها سخنان ما را مى نويسند، در حالى كه خداى عزوجل فرموده است سخنى نمى گوييد مگر اين كه نگهبان آماده اى نزد اوست ؟ 9
در اين هنگام فرزند رسول خدا صلى الله عليه و آله نفس عميقى كشيد. آنگاه گريه كردند؛ به گونه اى كه محاسن او از اشكش تر شد و فرمودند: اى اسحاق ! همانا خداى متعال فقط به فرشتگان ندا مى دهد كه هنگام ملاقات دو مومن براى بزرگداشت آنان در كنار آنان نباشد و اين بدين معنى نيست كه كسى سخنان آنها را نمى شنود و وقتى فرشتگان سخنان آنها را نمى نويسد و از كلام آنها آگاهى ندارند، داناى نهان و آشكار كه مراقب هميشگى آنان است ، از سخنان آنان آگاهى دارد. پس اى اسحاق ! به گونه اى از خدا بترس كه گويا او را مى بينى ؛ زيرا اگر تو او را نمى بينى ؛ او قطعا تو را مى بيند. و اگر فكر مى كنى كه او تو را نمى بيند؛ كافر شده اى ؛ و اگر بدانى كه او تو را مى بيند و گناه خود را از مخلوقات او پنهان كنى ؛ و آن گناهان را براى او آشكار سازى ، او را در حد بى مقدارترين بينندگان خود دانسته اى .
ثواب كمك و يارى رساندن به برادر مومن
1. امام صادق عليه السلام فرمودند: مومن ستمديده اى را هيچ مومنى يارى نمى نمايد، مگر اين كه اين كار براى او برتررسول خدا از يك ماه روزه و اعتكاف در مسجدالحرام است . هيچ مومنى نيست كه بتواند برادر مومنش ‍ را يارى نمايد و او را يارى كند، مگر اين كه خداوند در دنيا و آخرت او را يارى خواهد نمود. هيچ مومنى نيست كه بتواند برادر مومنش را يارى نمايد و او را يارى نكند، مگر اين كه خداوند در دنيا و آخرت او را يارى نخواهد نمود.
امام باقر عليه السلام فرمودند: كسى كه نزد او از برادر مومنش غيبت شود و او از برادر مومنش دفاع كرده و به او كمك كند؛ خداوند در دنيا و آخرت او را يارى خواهد نمود. و كسى كه نزد او از برادر مومنش غيبت شود و او بتواند به او كمك كند؛ ولى او را يارى كرده و از او دفاع نكند، خداوند او را خوار و بى مقدار مى نمايد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
ثواب قرائت سوره مدثر
امام باقر عليه السلام فرمودند: كسى كه در نماز واجب سوره مدثر را بخواند، به عهده خدا است كه او را همراه با حضرت محمد صلى الله عليه و آله در درجه او قرار بدهد و انشاءالله در زندگى دنيا هيچگاه دچار بدبختى نخواهد شد.
ثواب قرائت سوره قيامت
امام باقر عليه السلام فرمودند: كسى كه بر خواندن سوره قيامت مداومت نمايد و به آن عمل كند، خداى عزوجل او را با زيباترين صورت همراه با رسول خدا صلى الله عليه و آله از قبرش بر مى انگيزد و به او مژده داده و در صورت او مى خندد تا از پل صراط و ميزان بگذرد.
ثواب قرائت سوره انسان
امام باقر عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره انسان را صبحهاى پنج شنبه بخواند، خداوند هشتصد حورالعين بكر و چهارهزار حوالعين شوهرديده به همسرى او عطا مى نمايد و غير از اين ، حوالعين ديگرى نيز، و همراه با حضرت محمد صلى الله عليه و آله خواهد بود.
ثواب قرائت سوره مرسلات ، نباء و نازعات
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره مرسلات را بخواند، خداوند بين او و حضرت محمد صلى الله عليه و آله آشنايى ايجاد مى نمايد. و كسى كه هر روز بر قرائت سوره نباء مداومت نمايد، يك سال نخواهد گذشت كه خاه كعبه را زيارت مى نمايد؛ انشاءالله . و كسى كه سوزه نازعات را تلاوت نمايد، مرد، مگر سيراب و برانگيخته نخواهد شد، مگر سيراب و وارد بهشت نخواهد شد، مگر سيراب .
ثواب قرائت سوره عبس و تكوير
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره عبس و تكوير را قرائت نمايد، زير بال خدا بوده و از خيانت ديگران در امان مى باشد، در سايه خداوند و كرامت او بسر مى برد و در بهشت او به سر خواهد برد. و اين كار براى خداوند بزرگ نيست . انشاءالله .
ثواب قرائت سوره انفطار و انشقاق
شنيدم كه امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه هميشه در نمازهاى واجب و مستحب سوره هاى انفطار و انشقاق را بخواند، خداوند بين او و حاجتش فاصله نمى اندازد و مانعى بين او و خدا نخواهد بود. و پيوسته خداوند به او مى نگرد و تا از حساب مردم فارغ شود.
ثواب قرائت سوره مطفقين
امام صادق عليه السلام فرموند: كسى كه در نماز واجب سوره مطفقين را بخواند، خداوند در روز قيامت امان از آتش را به او عطا مى فرمايد، نه آتش ‍ او را مى بيند و نه آتش را؛ از پل جهنم عبور نخواهد كرد و در روز قيامت حساب پس نمى دهد.
ثواب قرائت سوره بروج
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره بروج را در نمازهاى واجب خود بخواند، همانا اين سوره پيامبران است ، حشر و جايگاه او با پيامبران ، رسولان و صالحان است .
ثواب قرائت سوره طلاق
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه در نمازهاى واجب سوره طلاق را بخواند، در روز قيامت در نزد خداوند داراى مقام و منزلتى بوده ، و در بهشت از دوستان پيامبران و دوستان ياران آنها خواهد بود .
ثواب قرائت سوره اعلى
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره اعلى را در نمازهاى واجب يا مستحب بخواند، در روز قيامت به او مى گويند: از هر كدام از درهاى بهشت كه مى خواهى وارد شو. انشاءالله .
ثواب قرائت سوره غاشيه
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه در نماز واجب يا مستحب بر قرائت سوره غايشهمداومت نمايد، خداوند در دنيا و آخرت او را با رحمت خود مى پوشاند، و در روز قيامت امان ازآتش را به او عطا مى نمايد. ثواب قرائت سوره فجر
امام صادق عليه السلام فرمودند: سوره فجر را در نمازهاى واجب و مستحب بخوانيد. زيرا همانا اين سوره از آن امام حسين عليه السلام است . و كسى كه آن را بخواند، در روز قيامت با امام حسين عليه السلام در درجه او در بهشت مى باشد. همانا خداى عزوجل عزيز و حكيم است .
ثواب قرائت سوره بلد
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه در نمازهاى واجب خود سوره بلد را بخواند، در دنيا او را به عنوان يك انسان صالح ، و در آخرت به عنوان كسى كه نزد خدا منزلتى دارد؛ خواهند شناخت و در روز قيامت از دوستان پيامبران ، شهدا و صالحان خواهد بود .
ثواب قرائت سوره شمس ، ليل ، ضحى ، و شرح
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه در شب يا روز سوره ليل ، شمس ، ضحى و شرح را زياد بخواند، چيزى در كنار او نيست ، مگر اين كه براى او شهادت مى دهد؛ حتى مو، پوست ، خون ، گوشت ، رگها، اعصاب ، استخوانها، و همه ذرات وجودش كه بر روى زمين است . پروردگار متعال نيز مى فرمايد: شهادت شما در مورد بنده ام را پذيرفته و آن را روا گردانيدم . او را به بهشتهايم ببريد تا هر كجا را كه مى خواهد انتخاب كند و آن جا را بدون منتى از من و تنها از روى لطف و تفضل من ، به او بدهيد. و گواراى گواراى او باشد.
ثواب قرائت سوره تين
امام صادق عليه السلام : فرمود كسى كه سوره تين را در نمازهاى واجب و مستحب بخواند، آن قدر از بهشت به او مى دهند كه راضى شود.
ثواب قرائت سوره علق
امام صادق عليه السلام : فرمودند كسى كه در شب يا روزى سوره علق را تلاوت نمايد، آنگاه در همان شب يا روز بميرد، شهيد مرده است ، خداوند او را شهيد برمى انگيزد، شهيد زنده مى نمايد و مانند كسى خواهد بود كه با رسول خدا صلى الله عليه و آله در راه خدا شمشير زده باشد.
ثواب قرائت سوره قدر
امام باقر عليه السلام فرمودند: كسى كه با صداى بلند سوره قدر را بخواند، مانند كسى است كه در راه خداى عزوجل شمشير كشيده باشد و كسى كه آن را با صداى آهسته بخواند، مانند كسى است كه در راه خدا در خون خود غلتيده باشد، و كسى كه ده با آن را بخواند، خداوند هزار گناه از گناهان او را پاك مى نمايد.
ثواب قرائت سوره بينه
امام باقر عليه السلام فرمودند كسى كه سوره بينه را بخواند، از شرك بيزار مى باشد؛ وارد دين حضرت محمد صلى الله عليه و آله خواهد شد؛ خداى عزوجل او را مؤ من بر مى انگيزد و در حساب بر او آسان مى گيرد.
ثواب قرائت سوره زلزله
امام صادق عليه السلام فرمودند: از قرائت سوره زلزله دلتنگ نشويد. زيرا همان كسى كه در نمازهاى مستحب آن را بخوانمد، هيچ گاه خداوند او را گرفتار زلزله نمى گرداند و نه با زلزله و صاعقه و نه با هيچ آفتى از آفات دنيا نمى ميرد. و هنگامى كه بميرد، به او دستور مى دهند كه به بهشت برود. و خداى عزوجل مى فرمايد: بهشتم را بر تو حلال كردم . در هر كجاى آن كه مى خواهى و دوست دارى ، ساكن شو كه كسى تو را از آن منع نكرده و دور نمى كند.
ثواب قرائت سوره عاديات
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره عاريات را بخواند و بر قرائت آن مداومت نمايد، خداى عزوجل در روز قيامت او را به طور مخصوص با اميرالمومنين عليه السلام محشور مى نمايد و در حريم او و از دوستان او خواهد بود.
ثواب قرائت سوره قارعه
امام باقر عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره قارعه را زياد بخواند، خداوند عزوجل او را از فتنه دجال و ايمان به دجال و نيز در روز قيامت از چركهاى جهنم مصون مى دارد: انشاءالله .
ثواب قرائت سوره تكاثر
1. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره تكاثر را در نماز واجب بخواند، خداوند ثواب ، و پاداش صد شهيد را براى او مى نويسد. و كسى كه آن را در نماز مستحب بخواند، خداوند ثواب پنجاه شهيد را براى او مى نويسد و در نماز واجبش چهل صف از فرشتگن با او نماز مى خوانند.
2. امام صادق عليه السلام نقل مى نمايد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: كسى كه هنگام خواب سوره تكاثر را بخواند، از عذاب قر در امان خواهد بود.
ثواب قرائت سوره عصر
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه در نمازهاى مستحب خود سوره عصر را بخواند، خداوند در روز قيامت او را با چهرهاى درخشان ، خندان و خوشحال بر مى انگيزد تا وارد بهشت شود.
ثواب قرائت سوره همزه
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره همزه را در نمازهاى واجبش بخواند، خداوند فقر را از او دور مى نمايد، رزق را به سوى او مى كشاند و مرگ بد را از وى دفع مى كند.
ثواب قرائت سوره فيل و قريش
1. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه در نمازهاى واجب خود سوره فيل را بخواند، در روز قيامت هر دشت و كوه و گلى شهادت مى دهد كه او از نمازگزاران است . و نيز منادى ندا مى دهد كه درباره بنده ام راست گفتيد. شهادت شما را به چه نفع او باشد و چه به ضرر او باشد، پذيرفتم . او را به بهشت ببريد و از او حساب نكشيد. زيرا همانا او از كسانى است كه آنها عملشان را دوست مى دارم .
2. امام عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره قريش را زياد بخواند او را بر مركبى از مركبهاى بهشت برمى انگيزند تا در روز قيام بر سفره هاى نور بنشيند.
ثواب قرائت سوره ماعون
امام باقر عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره ماعون را در نمازهاى واجب و نافله بخواند، از كسانى خواهد بود كه خداوند نماز و روزه آنها را قبول مى كند و از او در مورد كارهايى كه در دنيا انجام داده است ، حساب نمى كشد.
ثواب قرائت سوره كوثر
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره كوثر را در نمازهاى واجب و مستحب خود بخواند، خداوند در روز قيامت از حوض كوثر به او آب عطا مى نمايد و مجلس او با رسول خدا صلى الله عليه و آله در زير درخت طوبى است .
ثواب قرائت سوره كافرون و توحيد
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره كافرون و توحيد را در يكى از نمازهاى واجب خود بخواند، خداوند او، پدر و مادر و فرزندان پدر و مادرش را مى آمرزد، اگر بدبخت باشد نام او در دفتر بدبختها پاك شده و در دفتر سعادتمندان ثبت مى شود؛ خداوند زندگى سعادتمندانه اى به او ارزانى داشته ؛ او را شهيد مى ميراند و شهيد برمى انگيزد.
ثواب قرائت سوره نصر
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره نصر را در نماز مستحب يا واجبى بخواند، خداوند او را از قبرش بيرون آورده كه امان نامه اى است براى عبور از پل جهنم ، جهنم و صداى جهنم ؛ همه چيزهايى كه با او روبرو مى شوند، او را مژده داده و از خيرهايى كه در انتظار اوست سخن مى گويند تا وارد بهشت شود. و به اندازه اى درهاى خير بروى او گشوده مى شود كه پيش از اين به ذهنش نرسيده و آن را آرزو نكرده است .
ثواب قرائت سوره مسد
امام صادق عليه السلام فرمودند: هر گاه سوره مسد را تلاوت كرديد، ابولهب را نفرين كنيد. زيرا همانا او از كسانى بود كه پيامبر صلى الله عليه و آله و آنچه را از جانب خداوند عزوجل بر او وحى شده بود، تكذيب مى كرد.
ثواب قرائت سوره توحيد
1. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه در يك روز پنج نماز بخواند و سوره توحيد در آن قرائت نكند، به او مى گويند: اى بنده خدا تو از نمازگزاران نيستى .
2. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد پس از نماز واجب خود سوره توحيد را بخواند. كسى كه اين كار را انجام دهد، خداوند خير دنيا و آخرت را به او عطا نموده و او و پدر و مادر و خواهران و برادرانش را مى آمرزد.
3. اميرالمومنين عليه السلام نقل مى كند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: كسى كه به هنگام خواب صد بار سوره توحيد ر بخواند، خداوند گناهان پنجاه سال او ر مى بخشد.
4. امام باقر عليه السلام از پدرش نقل مى نمايد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله بر جنازه سعد بن معاذ نماز خواندند و فرمودند: نود هزار فرشته كه جبرئيل نيز در آن بوده ، آمدند و بر او نماز خواندند. من از جبرييل پرسيدم چرا بر جنازه او نماز خوانديد؟ جبرييل گفت : به خاطر اين كه نشسته و ايستاده ، سوار و پياده و در حال رفت و بازگشت سوره توحيد را مى خواند.
5. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه به بستر خواب رود و يازده بار سوره توحيد را بخواند، خداوند او را در خانه اش و خانه هاى اطرافش حفظ مى نمايد.
6. راوى مى گويد از اميرالمومنين عليه السلام شنيدم كه فرمودند: كسى كه پس از نماز صبح يازده بار قل هو الله احد بخواند در آن روز گناهى از او سر نمى زند، گر چه شيطان خوار شود يعنى شيطان هر چه تلاش كند، نتواند انسان را به گناه بكشاند و بدين ترتيب خوار شود.
ثواب قرائت سوره ناس و فلق
امام باقر عليه السلام فرمودند: كسى كه در نماز وتر سوره ناس ، فلق و قل هو الله احد را بخواند، به او مى گويند: اى بنده خدا! مژده بده كه خداوند وتر تو را قبول كند.
ثواب پشيمانى ، توبه و خجالت از گناه
راوى مى گويد: شنيدم كه امام صادق عليه السلام فرمودند: خداوند عزوجل به داوود پيامبر صلى الله عليه و آله وحى كرد: اى داوود! همانا اگر بنده مؤ من منم گناه كند، آنگاه بازگردد و از آن گناه توبه كند و هنگام يادآورى آن از من خجالت بكشد، حتما او را آمرزيده آن گناه ر از ياد فرشتگان نويسنده گناه برده ، آن گناه را تبديل به حسنه مى نمايم و براى من اهميت ندارد و من مهربانترين مهربانانم .
ثواب رها كردن بدهكار به خاطر بزرگداشت خداىعزوجل
امام كاظم عليه السلام نقل مى كند كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: كسى كه بدهكارى را پيش حاكم ببرد و بداند كه سوگند مى خورد، آنگاه به خاطر بزرگداشت خداوند عزوجل رهايش مى كند، خداوند در روز قيامت براى او به مقامى جز مقام ابراهيم خليل عليه السلام راضى نمى شود.
ثواب معلم خوب
امام صادق عليه السلام فرمودند: يك عالم ، بهتر از هزار عابد و هزار زاهد است .
و پاداش يك عالم كه از عملش سود برد: بهتر و برتر از عبادت هفتاد هزا عابد است .
ثواب جوينده علم
1. امام صادق عليه السلام از پدارنش نقل مى نمايد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: كسى كه در راه يافتن دانش قدم بر مى دارد، خداوند راهى به بهشت براى او مى گشايد كه در آن گام بردارد؛ و همانا فرشتگان به خاطر رضايت از كار جوينده دانش بالهايشان را براى او فرو مى گذارند.
و همانا تمام كسانى كه در آسمانها و زمين هستند، حتى ماهى دريا براى جويندهه دانش استغفار مى نمايند. برترى عالم بر عابد مانند برترى ماه در شب چهاردهم بر ساير ستارگان است .
همانا علما وارثان پيامبرانند.
پيامبرن درهم و دينار از خود باقى نمى گذارند، و ارث آنها علم است ، و كسى كه از آنها علمى بگيرد، به بهره زيادى رسيده است .
ثواب همنشينى با اهل دين
امام صادق عليه السلام نقل مى نمايد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: همنشينى با اهل دين شرف دنيا و آخرت است .
ثواب انجام عمل پس از شنيدن ثواب
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه بشنود كار خوبى فلان مقدار ثواب دارد و آن كار را انجام دهد، به آن ثواب خواهد رسيد؛ گرچه رسول خدا نيز آن را نگفته باشد.
ثواب گفتن سخن حقى كه مردم به آن عمل كنند.
امام صادق عليه السلام فرمودند: هيچ مردى سخن حق نمى گويد و به ان عمل نمى كند، مگر اين كه او نيز پاداشى همچون پاداش عمل كننده به آن خواهد داشت ، و نيز سخن گمراه كننده اى نمى گويد و به آن عمل نمى شود مگر اين كه او نيز گناهى همچون گناه عمل كننده به آن سخن خواهد داشت .
ثواب پناه دادن به يتيم ، ترحم به ضعيف ، مهربانى بر پدر و مادر و خوبى به برده
امام باقر عليه السلام فرمودند: چهار كار است كه هر كس آنها را انجام دهد، خداوند در بهشت خانه اى براى او مى سازد: پناه دادن به يتيم ، ترحم بر ضعيف ، مهربانى با پدر و مادر و رفق و مدارا با برده .
ثواب حفظ آبروى مردم و بازداشتن خشم
1. راوى مى گويد از امام باقر عليه السلام شنيدم كه فرمودند: كسى كه آبروى مردم را نبرد، خداوند او را از عذاب روز قيامت حفظ مى نمايد، و كسى كه خشم خود را از مردم باز دارد ، خداوند در روز قيامت از گناهان او چشم پوشسى مى كند.
2. راوى مى گويد: شنيدم كه امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه خشم خود را باز داردد، خداوند عيب او را مى پوشاند.
ثواب پيشواى عادل ، تاجر راستگو و پيرى كه عمر خود را در طاعت خدا سپرى كردهباشد.
امام صادق عليه السلام فرمودند: خداوند سه نفر را بدون حساب به بهشت مى برد: پيشواى عادل ، تاجر راستگو و پيرى كه عمر خود را در راه طاعت خدا صرف نموده است .
ثواب حفظ چهلحديث
امام كاظم عليه السلام نقل مى نمايد كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: هر كس از امت من چهل حديث را از احادث كه به درد دين امت من مى خورد حفظ كند، خداوند عزوجل در روز قيامت او را فقيه و عالم بر مى انگيزد.
ثواب ترك گناه
امام صادق عليه السلام فرمودند: حضرت عيسى عليه السلام عده اى را ديد كه گريه مى كردند. پرسيد كه چرا گريه مى كنند. جواب دادند كه بر گناهشان مى گريند. آن حضرت عليه السلام فرمودند: اگر آن گناهان را ترك نمايند، آمرزيده مى شوند.
ثوابخوشحال نمودن مؤ من
امام صادق عليه السلام فرمودند: خداوند عزوجل به حضرت داود عليه السلام وحى نمودند: همانا بنده اى از بندگانم حسنه اى را انجام مى دهد و من بهشتم را بر او حلال مى كنم . داود عليه السلام پرسيد: پروردگارا! آن حسنه كدام است ؟
فرمود: خوشحال كردن بنده مومن ؛ گر چه با يك دانه خرما. داود عليه السلام عرض كرد: پروردگارا هر كس كه تو را شناخت ، شايسته است كه اميد خود را از تو قطع نكند.
ثواب ورع ، زهد و توجه به خداوند عزوجل در نماز
راوى مى گويد از امام صادق عليه السلام شنيدم كه فرمودند: خداوند به هيچ مؤ منى ورع و زهد به دنيا را با هم در دنى عطا نمى نمايد، مگر اين كه من براى او اميد بهشت دارم . و همانا و محققا دوست دارم مرد مومن كه من براى او اميد بهشت دارم . و همانا و محققا دوست مى دارم كه مرد مؤ من به هنگام نماز واجب دلش را متوجه خداوند نموده و اصلا به فكر دنيا نباشد زيرا هيچ مؤ منى دلش را متوجه خدا نمى گرداند؛ مگر اين كه خداوند نيز با او رو نموده و مؤ منين را دوستدار او مى گرداند؛ علاوه بر اين كه خود نيز او را دوست مى دارد.
ثواب گشودن گرفتارى مؤ من ، آسان گرفتن بر او درحال تنگدستى و...
امام صادق عليه السلام فرمودند: هر مومنى كه گرفتارى مومن ديگرى را بگشايد، خداوند هفتاد گرفتارى دنيا و روز قيامت را براى او بگشاد و كسى كه بر مومن فقيرى آسان گيرد، خداوند حوايجشر در دنيا و آخرت آسان مى نمايد، و كسى كه عيب مومنى را كه از آن عيب مى ترسد بپوشاند، خداوند هفتاد عيب او را كه مى ترسد در دنيا و آخرت مى پوشاند. و تا زمانى كه مومن به برادر مومنش كمك كند، خداوند عزوجل نيز به او كمك مى نمايد. از اين پند استفاده كنيد و كارهاى خوب را دوست بداريد.
ثواب آب و غذا دادن به مؤ من و پوشانيدن او
امام صادق عليه السلام فرمودند: هر مومنى كه در شب ماه رمضان به برادر مومن غذا بدهد، خداوند به خاطر اين عمل براى او مانند پاداش كسى مى نويسد كه سى برده مومن را آزاد كرده است ، و به خاطر اين عمل نزد خداوند يك دعاى مستجاب خواهد داشت .
ثواب غذا دادن به برادر مؤ من در راه خداى عزوجل
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه به برادر مومنش در راه خدا غذا بدهد، پاداش او همچون پاداش كسى است كه فئامى از مردم را غذا بدهد.
پرسيدم فئام چيست ؟
فرمود: صد هزار نفر.
ثواب غذا دادن به سه مؤ من
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه به سه نفر از مؤ منين غذا بدهد، خداوند از سه بهشت به او غذا خواهد داد: فردوس ، جنت عدن و طوبى . طوبى درختى از جنت عدن است كه خداوند با دست خود آن را كاشته است .
ثواب غذا دادن به مؤ من و سير نمودن او
امام صادق عليه السلام فرمودند: هيچ كدام از مخلوقات خداوند پاداش ‍ غذا دادن به مسلمان و سير نمودن او را در سراى آخرت نمى دانند، نه فرشته مقرب و نه پيامبر مرسلى ؛ جز خداوند، پروردگار جهانيان . و يكى از عوامل آمرزش ، غذا دادن به مسلمان گرسنه است .
ثواب قرض دادن به مؤ من
1. امام صادق عليه السلام نقل مى نمايد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: كسى كه به مومنى قرض دهد و منتظر بماند تا پرداخت قرض ‍ براى او امكان پذير شود، مال او پاكيزه مى ماند و تا زمانى كه قرض را برگرداند، فرشتگان بر او درود مى فرستند.
2. امام صادق عليه السلام فرمودند: هيچ مسلمانى به خاطر خدا به مسلمان ديگر قرض نمى دهد، مگر اين كه تا زمانى كه مالش بازگردد، خداوند پاداش ‍ او را همانند صدقه به حساب مى نمايد.
3. امام صادق عليه السلام فرمودند: ثواب قرض ، هيجده برابر است و اگر بميرد آن مال جزو زكات حساب خواهد شد.
4. راوى مى گويد: شنيدم كه امام صادق عليه السلام فرمودند: بيشتر دوست دارم قرض بدهم تا اين كه همانند آن را ببخشم .
و نيز فرمودند: كسى كه قرض مدت دارى بدهد و سر وقت قرض پرداخت نشود، هر روزى كه از آن وقت مى گذرد، ثوابى همچون ثواب يك دينار صدقه در هر روز براى خواهد داشت .
5. امام صادق عليه السلام نقل مى نمايد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: بيشتر دوست مى دارم هزار درهم را دوبار قرض دهم تا اين كه يك بار آن را صدقه بدهم ، و همانطور كه حلال نيست ، بدهكارت با فرض ‍ توانايى ، پرداخت مالت را به تاخير بيندازد، اگر مى دانى توانايى ندارد، جايز نيست او را در فشار قرار دهى .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
تمام حروف و کلمات قرآن معجزه است و دوست داشتنی.

اما من عاشقه سوره های ذاریات و قاف و طلاق هستم
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
از امام صادق ع روایت است:هنگامی که خداوند متعال به این آیات امر فرمودند که به زمین فرود آیند،آیاتی که به عرش خدا متعلق بودند عرض کردند بارالها تا کی مارا به سوی گناهکاران اهل خطا میفرستی ؟

خداوند فرمود:فرودآیید به عزتم سوگند که شما را کسی از آل محمد وشیعیانش تلاوت نکند مگر اینکه با چشمان غیبم هر روز هفتادبار به آنان نظر کنم و با هر نظر هفتاد حاجت آنان را روا نمایم و اورا با آنچه که از او گناه سر زده قبول کنم

وآیات اینهاست:

1)سوره مبارکه حمد

2)آیه (( شَهِدَاللهُ اَنَّهُ لااله الا هُوَ وَالملائکهُ وَ اُولُوالعلم قائماً بِالقِسط لااله الا هوالعزیزُالحکیم)) سوره آل عمران/18

3)آیه الکرسی. سوره بقره 255 تا 257

4)آیه ملک ((قُل اللهمَّ مالِکَ المُلکِ تُوتی المُلکَ مَن تَشاءُ وَ تَنزِعُ المُلکَ مِمَّن تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَن تَشاء وَ تُذِّلُ مَن تَشاء بِیَدِکَ الخیرُ اِنَّکَ علی کُلِّ شیءٍ قدیر))سوره آل عمرن/26



رهنمای گرفتاران/استاد بروجردی.ص104
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
نبي مكرم اسلام صلي الله عليه وآله وسلم روايت شده است: هر كس سوره حشر را قرائت كند بهشت و جهنم و عرش و كرسي و حجاب هاي آن و آسمان هاي هفتگانه و زمين هاي هفتگانه و هوا و بادها و پرندگان و درختان و كوهها و خورشيد و ماه و فرشتگان، همگي بر او درود و صلوات مي فرستند و براي او طلب مغفرت و امرزش مي كنند و اگر همان روز يا شب قرائت سوره حشر، از دنيا برود شهيد محسوب مي شود.

روایت است كه هركس سوره مباركه حشر را جهت بر آمدن حوائج وحل مشكلات عظیم چهل و یك روز هر روز یك مرتبه بخواند حاجتش برآورده و مشكلش حل شود . بسیاری از بزرگان تجربه كرده اند ( اما بشرط آن كه اگر یك روز هم فوت شود .یا فراموش كند باید ختم را از سرگیرد )


آیه الله كشمیری نقل شده كه درباره سوره مباركه حشر می فرمودند : سوره حشر مخصوصا چهار آیه آخر آن دارای امتیازات بساری است . از جمله یك روش خواندن آن به این طریق است كه یك چهله از روز اول یك مرتبه روز دوم دو مرتبه تا روز جهلم جهل مرتیه و برای مرتبه دیگر به عكس اول شروع می شود تا اربعین دوم تمام شود برای استجابت دعا خوب است .


طریقه دیگر این ختم آن است كه هر روز یك بار این سوره خوانده شود و چهار آیه اخر این سوره ( لوانزلنا هذا القران علی جبل ....وهو العزیز الحكیم ) به عدد خاص تكرار شود برای تقویت اراده و قضاءحوائج و معنویت نیك است . چون چهار آیه اخر سوره حشر دارای اسم اعظم است

منبع رهنمای گرفتاران ص 133
 

Similar threads

بالا