[ فستیوال های ورزشی ] 50 كشور برتر ادوار مختلف المپيك

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جام جم آنلاين: در تاريخ 116 ساله المپيك‌هاي مدرن، يعني از سال 1896 كه اولين دوره المپيك به ميزباني پاريس در فرانسه برگزار شد تا امروز كه در آستانه سي‌امين المپيك قرار داريم، در مجموع 13 هزار و 725 مدال ميان ورزشكاران توزيع شده است.

اين مدال‌ها را ورزشكاراني از 134 كشور دنيا به دست آورده‌اند كه سهم آمريكايي‌ها در اين ميان به شكل قابل ملاحظه‌اي از ساير كشورها بيشتر است.
آنها با كسب 2 هزار و 296 مدال، پيشتاز جدول كلي توزيع مدال‌ها هستند. تيم دوم اين رده‌بندي هم شوروي است؛ كشوري كه حالا ديگر وجود خارجي ندارد و 21 سالي است تجزيه شده است.
آلمان شرقي، چكسلواكي و يوگسلاوي از ديگر كشورهايي هستند كه نامشان در ميان 50 كشور برتر المپيك‌ها ديده مي‌شود، اما ديگر بر تعداد مدال‌هايشان افزوده نخواهد شد.
بد نيست بدانيد باوجود برتري محسوس آمريكايي‌ها در رقابت‌هاي المپيك، ورزشكاران بريتانيا، فرانسه، سوئيس و يونان با 26 بار حضور در رقابت‌هاي المپيك پيشتاز هستند و بعد از آنها ورزشكاران آمريكا، ايتاليا، سوئد، دانمارك و اتريش قرار دارند كه 25 بار در المپيك‌ها شركت كرده‌اند.
ايران نيز تاكنون 14 بار در رقابت‌هاي المپيك شركت كرده و از سال 1948 تاكنون 48 بار موفق به كسب مدال شده است. با 11 مدال طلا، 15 نقره و 22 برنزي كه ورزشكاران كشورمان از آوردگاه المپيك به دست آورده‌اند، نام ايران در جدول كلي رقابت‌هاي المپيك بعد از مكزيك در رده چهل و يكم قرار دارد.
 
بالا