فرهنگ سازی در متروی پاریس

وضعیت
موضوع بسته شده است.

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
برنامه‌های آموزشی و فرهنگ سازی یکی از اساسی ترین، بنیادی‌ترین و زمان بر‌ترین برنامه‌های یک نظام اجتماعی است. کاری بس سخت که نیازمند خلاقیت، نو‌آوری و صبوری فوق‌العاده می‌خواهد.

فرهنگ و فرهنگ سازی یک طرح و الگوی ثابت نیست. بلکه بسته به شرایط، نوع زندگی، محیط، خدمات و ابزارهای کار متغییر و متفاوت است.به عنوان مثال؛ درعصر تکنولوژی با تولد هرتکنولوژی جدید یک فرهنگ جدید نیز جهت استفاده صحیح از آن خلق می‌شود.


استفاده از وسایل ارتباطی عمومی،حمل و نقل، ابزار‌های دیجیتالی، موبایل‌ها و... همه و همه نیاز به شناخت و رعایت فرهنگ خاص آن تکنولوژی دارد.عدم توجه و رعایت فرهنگ استفاده از آن ها نه تنها مردم جامعه بلکه خود جامعه را دچار بی‌نظمی و آشفتگی خواهد ساخت.مسئولان شهری هر کشوری،نقش مهم و خطیری در آموزش و فرهنگ سازی جامعه انسانی دارند تا جامعه شهری را از هر گونه بی‌نظمی و آشفتگی دور سازند.



برای نمونه می‌توان به نوع فرهنگ سازی خلاق مسئولان سیستم حمل و نقل عمومی کشور فرانسه اشاره کرد.گفته می‌شود؛ پاریس پایتخت کشور فرانسه دارای یک سیستم حمل و نقلی تقریبا کاملی است که به تمام نقاط شهر و خارج از شهر سرویس می‌دهد.



این سیستم گرچه به نظر کامل می‌رسد، اما نگرانی بسیاری درباره فرهنگ و نحوه استفاده از این خدمات وجود دارد.به همین دلیل، مسئولان شهرداری پاریس به جهت آموزش و فرهنگ سازی از نحوه استفاده صحیح از این خدمات شهری در مترو پاریس دست به تبلیغات فرهنگی جالبی زده‌اند.



این تبلیغات توسط افراد هنرمند در فضای مترو شهری به صورت زنده اجرا شده است. تبلیغاتی تامل برانگیز و معنا دار...



اجرا کنندگان این نمایش سعی کرده‌اند رفتار غلط و ناهنجار را در هیبت یک حیوان نشان دهند. یعنی افرادی که در وسایل حمل و نقل عمومی، اینگونه رفتار می‌کنند، این نوع حیوان هستند. شاید با این نوع نمایش و تبلیغات آنها به خود آمده و رفتار‌های خود را تغییر دهند.



پیام این تبلیغات این است: تنها حیوانات اینگونه در وسایل نقلیه عمومی رفتار می‌کنند. اگر به عنوان انسان شما هم اینگونه رفتار می‌کنید، پس شما نیز حیوانی بیش نیستید، تنها لباس آدمی به تن دارید!! چرا که از یک انسان اینگونه رفتار‌ها بعید است.
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز


یک بار از روی گیت ورودی پریدی، اما مطمئن باش که دفعه بعد باید جریمه‌اش را بپردازی... در این تبلیغ فردی که این کار را می‌کند، شبیه قورباغه نشان داده است.در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی "انسان" باشید.





این تبلیغ یک آدم را با کله یک گاو نشان می‌دهد که چگونه وحشیانه وارد مترو می‌شود. یعنی قبل از اینکه بگذارد، مسافران دیگر پیاده شوند اینگونه وارد مترو می شود. او مصداق یک گاو شاخدار است که فکر می‌کند زمان و وقت خودش فقط اهمیت دارد.در انتها نوشته شده: در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی "انسان " باشید.





در مترو های پاریس صندلی‌های تاشویی وجود دارد که نزدیک درهای ورودی واگن‌های مترو قرار گرفته‌اند. وقتی مترو شلوغ است، مسافر باید متوجه شود که با ایستادن فضای بیشتری را در اختیار سایر مسافران قرار می‌دهد.


این تبلیغ فردی را نشان می‌دهد که این فرهنگ را ندارد و بدون توجه به مسافران دیگر شبیه یک حیوان به راحتی در صندلی خود لم داده است. فضای زیادی را اشغال کردی. نگاه‌های سرزنش بار مردم مقابلت قرار دارد...

در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی "انسان" باشید.




با صدای بلند با موبایل حرف می‌زنید! تمام حریم خصوصی و دوستانت را از دست می‌دهی...چنین فردی مثل یک خروس است. در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی "انسان " باشید.





اگر آدامست را در مترو به بیرون تف کنی، بدان حتما آدامس به کف کفش‌های خودت هم خواهد چسبید... کسی که این تبلیغ را اجرا کرده است، چنین افرادی را با صورت این حیوانی معرفی کرده است. در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی "انسان" باشید.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا