[فرمولاسیون] چگونه با صابون حبابهای بزرگ بسازیم ؟

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
چگونه با صابون حبابهای بزرگ بسازیم ؟
مواد لازم برای این کار:
یک فنجان مواد شوینده(این ماده میتواند مایع دستشویی و یا ماده ظرفشویی و یا حتی پودر رخت شویی باشد)
۸ فنجان آب گرم
۳ قاشق چایخوری گلیسرین(در تمام داروخانه ها یافت میشود)
ابتدا به یک فنجان ماده شوینده کم کم آب گرم در حد جوش اضافه نمایید . این کار را به آرامی و در یک ظرف بزرگ انجام دهید و همانطور که آب جوش را اضافه میکنید ماده ترکیبی را به هم بزنید تا خوب کف کند و در پایان ۳ قاشق گلیسیرین اضافه نمایید.
این ترکیب بسیار عالی خواهد بود و شما حبابهای خیلی بزرگی خواهید ساخت.


چند فرمول پیشنهادی:


فرمول شماره ۱ :
۳/۲ پیمانه مایع ظرف شویی​
۱ قاشق سوپ خوری گلیسیرین​
۳٫۸ لیتر آب مقطر​


فرمول شماره ۲ :
۱ لیتر آب خالص​
۳۱ گرم گلیسیرین​
۱ قالب صابون پودر زیتون​

فرمول شماره ۳ :
۳۱ گرم گلیسیرین​
۱ لیتر آب خالص​
۱ قالب پودر صابون زیتون​
۶۲ گرم روغن نارگیل​


فرمول شماره ۴ :
۴٫۵ پیمانه آب مقطر​
۰٫۵ پیمانه مایع دستشویی​
۰٫۵ پیمانه گلیسیرین یا روغن ذرت​

فرمول شماره ۵ :
۳/۲ پیمانه مایع ظرف شویی​
۱ گالن آب مقطر​
۲ تا ۳ قاشق سوپ خوری گلیسیرین​


از آزمایش مواد دیگر غافل نشوید، شما می توانید با افزودن مواد مختلف به فرمولهای بالا حباب های بزرگتر و بهتری درست نمایید. مثلاً می توانید اثر روغن کتان ، پودر ژله، روغن زیتون یا مایع دستشویی و … را در نسبت های مختلف آزمایش کنید.



روش 1 از 3 : محلول حبابی شماره ی 1
1 مقداری صابون، آب، شکر و کاسه و قاشق برای بزرگ تر کردن حباب ها تهیه کنید. هم چنین یک ضخیم کننده ی انتخابی.
2 مایع ظرفشویی یا شامپو بچه را در یک کاسه یا فنجان بریزید و به آنآب اضافه کنید. نسبت این دو بستگی به نوع شوینده ای که انتخاب کرده اید، نوع آبی که استفاده می کنید و حتی شرایط محیطی محلی که زندگی می کنید، دارد. با استفاده از آزمون و خطا می توانید بفهمید که کدام نسبت برای شما بهتر است. چند فرمول برای نمونه در ادامه لیست شده است.
3 ضخیم کننده ی انتخابی تان را اضافه کنید. مثالی از این ضخیم کننده ها، گلیسیرین، شکر و یا عصاره ی ذرت است. در این مرحله احتیاط کنید، چون مقدار زیادی از ضخیم کننده می تواند آب صابون را سنگین کند
و از تشکیل حباب جلوگیری کند.
4 محلول را به آرامی هم بزنید تا اجزا کاملا مخلوط شوند.
5 محلولتان را بیرون ببرید و هر چقدر دوست دارید حباب بسازید. برای ساده تر کردن کار، بدانید که اگر محلول را یک روز نگه دارید حباب های بهتری ایجاد خواهد کرد.
​ ​

روش 2 از 3 : محلول حبابی شماره ی 2
​ 1 آب را در یک کاسه بریزید.
2 صابون را در آب ریخته و مخلوط کنید.
3 مقداری گلیسیرین، شکر یا عصاره ی ذرت به آن اضافه کنید. از هر ماده 1.5 قاشق غذاخوری استفاده کنید.
4 محلول را هم بزنید تا مواد کامل حل شوند.
5 مقداری شامپو از هر نوعی که دوست دارید اضافه کنید. خوب به هم بزنید.
6 محلول را در یک ظرف در دار بریزید.
7 حباب درست کنید. به یک فضای باز بروید و از محلول حباب سازتان لذت ببرید.


روش 3 از 3 : حلقه حباب ساز درست کنید
1 اگر حلقه ی حباب آماده ندارید می توانید آن را از یک سیم نازک و یا یک تمیز کننده ی لوله تهیه کنید. فقط کافیست یک دایره انتهای سیم درست کنید تا بتوانید از داخل آن حباب بسازید. اگر بتوانید سیم
را به خوبی خم کنید، حتی می توانید حلقه تان را به شکل قلب، مربع یا هر شکل دیگری در آورید.
2 از یک چوب لباسی سیمی استفاده کنید و یک حلقه ی حباب بسازید. برای اینکار فقط کافیست حلقه ی مثلثی شکل چوب لباسی را به شکل دایره خم کنید (این کار خیلی ضروری نیست ولی شکل وسیله را بهتر می کند)
گیره ی بالای چوب لباسی را به شکل یک دسته فرم دهید.
اگر لازم دیدید دور آن را چسب بزنید.
از یک تمیز کننده ی لوله استفاده کنید تا بتوانید حباب تشکیل شده در حلقه را بزرگتر کنید.تمیز کننده ی لوله را دور حلقه بپیچید. هر یک بار پیچیدن تمیز کننده ی لوله برای حدود 2.5 سانتی متراز حلقه کافیست. در پایان تمیز کننده ی لوله، حدود 6 میلی متر از تمیز کننده را با یک انبر دست نوک تیز محکم به سمت داخل حلقه تا کنید. سپس برای تمیز کننده ی حلقه ی بعدی نیز همین کار را انجام دهید. حلقه ها را به هم وصل کرده و با انبر دست محکم کنید. اینقدر به این کار ادامه دهید تا تمام حلقه ی حباب سازتان با پاک کننده ی لوله پوشانده شود. و تمام قسمت های انتهایی پاک کننده ها را مانند قبل به داخل تا کنید. این پاک کننده ها، حالت مخزنی ایجاد می کنند که مقدار زیادی محلول در اختیار حباب در حال تشکیل قرار می دهد. با کمی تمرین می توانید حباب های بزرگ، لغزنده و تحسین برانگیزی حتی تا ابعاد 25 سانتی متر بسازید.




نکات
آب مقطر می تواند بهتر از آب شیر معمولی، که دارای مواد معدنی است و ممکن است برایایجاد حباب مزاحمت ایجاد کند، باشد.
اگر محلول حباب تان را تمام کردید، آسان ترین راه برای درست کردن دوباره ی آن، مخلوط کردن آب و مایع ظرفشویی است. اصلا لازم نیست دوباره به مغازه بروید و برای تهیه ی محلول حباب هزینه کنید.
می توانید به جای مایع ظرفشویی یا شامپو بچه، از شامپو بدن استفاده کنید.
برای گرفتن بهترین نتیجه، سعی کنید از یک مایع شستشو دهنده ی خالی از الکل استفاده کنید. اگر نتوانستید شستشو دهنده ی بدون الکل پیدا کنید، یک شستشو دهنده ی معمولی را در یک کاسه بریزید و آن را یک شب در هوای آزاد بگذارید تا الکل از آن خارج شود.
برای درست کردن یک مخروط حباب ساز کاغذی، یک کاغذ را به شکل مخروط گرد کنید و سر بزرگتر آن را تا کنید تا صاف شود. آن را در محلول حباب قرار دهید (برای اولین بار، بگذارید 30 ثانیه در محلول بماند) سپس در بخش کم ضخامت تر فوت کنید. خیلی از محلول های حباب ساز در لایه های کاغذ گیر می کنند و حباب های بزرگتری می سازند.
اگر قابلمه ای که به اندازه کافی بزرگ باشد و بتوانید حلقه ی حباب را در آن فرو کنید ندارید، می توانید یک جعبه ی مقوایی مناسب را بردارید و آن را ببرید تا به شکل یک سینی کم عمق و به اندازه ی کافی بزرگ برای فرو بردن حلقه ی حباب در آن در بیاید. این سینی مقوایی را در یک کیسه ی پلاستیکی بزرگ، مانند پلاستیک های زباله، قرار دهید. سپس پلاستیک را درون سینی مقوایی تان خم کنید تا سطوح آن را کاملا بپوشاند. محلول حباب را در آن بریزید و شروع به درست کردن حباب کنید.
برای تهیه ی حباب های بهتر، می توانید محلول حباب را یک روز به حال خود بگذارید.
حلقه های پلاستیکی 6 قسمتی هم می توانند حباب های زیبایی درست کنند. تنها کافیست آن ها را در یک قابلمه ی بزرگ کم عمق که با محلول حباب پر شده است فرو ببرید و حلقه ها را تکان دهید تا حباب های بزرگ ساخته شود.
حباب ها در روزهایی با هوای شرجی بهتر می مانند. هوای خشک برای حباب های آبی نابودکننده است.


اخطار
خوردن محلول ها ممکن است باعث آسیب شود. همچنین مزه ی بسیار بدی دارد.


وسایل مورد نیاز
یک قاشق بزرگ برای هم زدن (چوبی، فلزی یا پلاستیکی. همه ی این ها مناسب است)
مایع ظرفشویی، شامپو بچه یا شامپو بدن
کاسه
گلیسیرین (انتخابی)
شکر (انتخابی)

منبع:formulation.ir
 
بالا