فرمانده ناجا:سالانه ۲۲۰۰ قتل در کشور رخ می دهد(آرشیوی)

Elaheh.1

عضو جدید


فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به رابطه مستقیم بین درآمد سرانه کشورها با میزان جرم و جنایت، افزایش میزان جرم و جنایت در کشورها را متأثر از افزایش درآمد سرانه کشورها دانست و تاکید کرد: این در حالیست که از سوی دیگر در پی تضعیف بخش سنتی و اجتماعی خانواده بدنبال پیشرفت جوامع، در حال حاضر هیچ یک از سازمان ها و ارگان های موجود در جامعه نتوانسته اند این خلاء را پر کنند.
سردار مقدم در همایش بررسی نقش روان شناسی، مشاوره و مددکاری در تامین و توسعه امنیت روانی - اجتماعی اظهار داشت: اینکه بگوییم امنیت صرفاً یک موضوع ذهنی است، اشتباه کرده ایم. زیرا جرایمی مانند قتل، جنبه عینی دارند. بنابراین در اینجا جنبه ذهنی امنیت نیز مطرح می شود. امروزه با توسعه اطلاعات، ارتباطات و رسانه ها، بعد ذهنی امنیت جنبه های پیچیده تری پیدا کرده است.مقدم با اشاره به اینکه در پیشرفته ترین کشورها که توان کنترل روانی جامعه را به خوبی تحت کنترل دارند، شدت ناامنی و عدم احساس امنیت از همه جا بیشتر است، افزود: نرخ قتل در آمریکا ۱۰ برابر نرخ قتل در کشور ماست. این در حالی است که آمریکا ۴ برابر کشور ما جمعیت دارد.
او همچنین با تاکید بر اینکه امروزه با توسعه اطلاعات، ارتباطات و رسانه ها، بعد ذهنی امنیت جنبه های پیچیده تری پیدا کرده است، گفت: رابطه مستقیمی بین درآمد سرانه کشورها و میزان جرم وجود دارد. هر چه درآمد سرانه کشورها بیشتر باشد جرم و ناامنی نیز در آن کشور بیشتر است.رئیس پلیس کشور با اشاره به اینکه در عصر حاضر اهمیت بعد روانی امنیت به شدت روبه رشد است، ادامه داد: جوامعی که بتوانند این بعد را کنترل کنند تا حدی در کنترل ناامنی نیز می توانند پیشرفت کنند.
او با اشاره به اینکه دو دیدگاه در مورد ساختار امنیت و پلیس در کشورها وجود دارد، افزود: این دو دیدگاه یکی ساختار و رویکرد تهدید محور است و دیدگاه دیگر رویکرد جامعه محور.
وی در مورد اصلی ترین مولفه پلیس تهدید محور گفت: در پلیس تهدید محور، جامعه خود تهدیدی علیه حاکمیت تلقی می شود و پلیس و دستگاه امنیتی صرفاً برای امنیت و بقای حاکمیت طراحی شده اند. یعنی دولت همه چیز را تهدیدی علیه خود می بیند.
فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد: بدون وجود پلیس مقتدر و مشارکت مردمی امنیت به هیچ وجه تحقق نمی یابد.سردار مقدم اظهار داشت: رویکرد اصلی نیروی انتظامی نیز رویکرد جامعه محور است و قصد داریم پلیس جامعه محور را در اعماق نیروی انتظامی نهادینه کنیم تا آحاد کارکنان نیروی انتظامی دارای این رویه و رویکرد باشند.فرمانده نیروی انتظامی، در خصوص وجود مراکز مشاوره نیروی انتظامی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ مرکز مشاوره نیروی انتظامی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: هم اکنون در بیش از ۷۰۰ کلانتری یک مرکز مشاوره مستقر بوده و این در حالیست که در تمامی مراکز فوریت های پلیسی «۱۱۰» تمامی کارشناسان مشاوره آمادگی پاسخگویی به مشکلات و مسائل مردم را دارند.
سردار احمدی مقدم با بیان اینکه در دهه۷۰ ، کشور ما سالانه شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی جرایم در کشور بود، خاطرنشان کرد: این در حالیست که امسال با تلاش نیروی انتظامی و اجرای طرح های مختلف این نیرو موفق به کاهش نرخ وقوع جرایم در کشور شده، به طوری که امسال برای اولین بار به ۴ درصد نرخ نزولی منفی رسیدیم.
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی ۱۱ میلیارد تومان برای بخش اجتماعی خود بودجه پیشنهاد کرده است، گفت: از بودجه پیشنهادی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آن تحقق یافته است.
فرمانده نیروی انتظامی، اضافه کرد: تخصیص اعتبارات بدون مهیا شدن بسترهای مناسب اجتماعی، علمی و مطالعاتی کارایی چندانی ندارد.
 
بالا