فرق زگیل و میخچه چیست؛ همراه با روش های درمان

nyusha_st

عضو جدید

از کجا فرق زگیل و میخچه را بفهمیم ؟ زمانی که روی پوستتان یک زائده به صورت برآمده رشد کرده است، ممکن است از خود بپرسید که آیا این زگیل است یا میخچه؟ شاید باور نکنید ولی به دلیل شباهت ظاهری که میخچه و زگیل با هم دارند، گاهی اوقات پزشکان هم آنها را اشتباه می گیرند. البته با وجود این شباهت ها، این دو یکی نیستند و با هم تفاوت دارند.
ما در این مقاله کاملا شما را راهنمایی می کنیم که به درستی بتوانید فرق زگیل با میخچه را تشخیص دهید.
یکی از بهترین راه ها برای پی بردن به تفاوت این دو زائده نگاهی به تعریف آنهاست.

میخچه چیست؟​

طبق گفته های کلینیک اچ پی وی ؛ میخچه در انگلیسی با نام Corn , clavus یا clavi نامیده می شود که تجمعی از لایه های زخیم پوست است و در اثر اصطکاک یا فشار زیاد مداوم به وجود می آید. دقیقا به همین دلیل است که آن ها اکثرا لا به لای انگشتان پا یا کف پا ایجاد می شوند.
در حالی که زگیل ها ظاهری کاملا برجسته و گوشتی با نقاط قهوه ای تیره دارند ، میخچه ها بیشتر شبیه به برآمدگی های پوستی ملایمی هستند که توسط پوست های خشک و زبر احاطه شده اند.
یکی از عوامل مهم دیگر که باعث تفاوت بین این دو زائده می شود این است که ؛ میخچه توسط ویروس ایجاد نمی شود و همچنین مسری نیست ( بر خلاف زگیل ).
یکی از عامل های مهم در بوجود آمدن و رشد میخچه پا ، پوشیدن کفش های تنگ یا خیلی گشاد است. در کفش های تنگ به دلیل اصطکاک و فشاری که به پا و انگشتان ایجاد می شود می تواند بوجود بیاید و در کفش های گشاد دلیل رویش میخچه لغزش پا می باشد.

زگیل چیست؟​

زگیل ها زائده های پوستی کوچکی هستند که می توانند روی پاها ایجاد شوند ، اما پاهای شما تنها جایی نیستند که می توانید آنها را پیدا کنید بلکه می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند. طبق گزارشات کلینیک مایو ، شایع ترین مناطق رشد زگیل ها دست و انگشتان است.
دلیل به وجود آمدن زگیل ها ویروس اچ پی وی پاپیلومای انسانی (HPV) می باشد. این ویروس مسری بوده و از طریق تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.
جالب اینجاست که برخی از زگیل ها بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ایجاد نمی شوند. گاهی اوقات ممکن است 6 ماه پس از قرار گرفتن در معرض تماس با باکتری ظاهر شود.
همچنین ، همه افراد مبتلا به ویروس hpv دچار زگیل نمی شوند. لازم به ذکر است که اگر سیستم ایمنی قوی داشته باشید ، بدن شما قادر به مقابله با ویروس است.
برخی از زگیل ها ممکن است مانند زگیل به نظر برسند ، زیرا کوچک ، گوشتی و برجسته هستند. با این حال ، یکی از تفاوت های اساسی بین این دو زائده این است که زگیل ها نیز دانه دانه هستند و به مرور زمان ممکن است تعداد آنها زیاد شود و به یک خوشه تبدیل شوند. در صورتی که میخچه ها اینطور نیستند.
البته آن ها در اکثر موارد به صورت خود به خودی از بین می روند و دردناک نیستند.

شباهت و تفاوت زگیل و میخچه​

زگیل و میخچه در برخی موارد هر دو شبیه به هم هستند. در حقیقت به همین دلیل است که آنها را با یکدیگر اشتباه می گیرند:
  • امکان رشد روی دست و پا
  • رشد برجسته، کوچک و زمخت
  • هنگام لمس کمی دردناک و حساس است
اما در مقابل تفاوت هایی نیز وجود دارند که می توانید آن دو را از یکدیگر تشخیص دهید:

میخچهزگیل
فقط روی پاها ظاهر می شودروی هر قسمتی از بدن ظاهر می شود
پوسته پوسته، برجسته و سفتبرجستگی های تکی یا خوشه ای تو پر و به رنگ تیره
ایجاد شدن در اثر اصطکاک و فشاربه وجود آمدن به دلیل ویروس اچ پی وی hpv

روش های درمان میخچه​

چند روش برای درمان این زائده تا کنون پیشنهاد شده است که به صورت زیر می باشند:

درمان با لیزر​

تعداد زیادی از مردم فکر می کنند که خودشان با استفاده از تیغ یا چاقو می‌توانند میخچه را خارج کرده و آن را از بین ببرند. انجام این کار نه تنها تاثیر چندانی نداشته، بلکه باعث درد بسیاری هم می شود. بهترین راه و قطعی ترین راه درمان میخچه لیزر درمانی می باشد. چرا که زائده را از ریشه سوزانده و از بین می برد. ممکن است با برخی روش های خانگی درمان آشنا شده باشید که لازم به ذکر است آنها فقط از رشد بیشتر جلوگیری میکنند و درمان قطعی توسط پزشک متخصص صورت می گیرد.

فریز میخچه کف پا ( کرایو )​

فریز ، سرما درمانی و کرایو نام هایی می باشد که برای درمان زائده های گوشتی با استفاده از نیتروژن مایع صورت می گیرد که میخچه پس از یخ زدن از پوست جدا شده و از بین می رود.

درمان خانگی​

  • برای درمان میخچه پا ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که علت اصطکاک و فشار مداوم را متوقف کنید. شروع به پوشیدن کفشی کنید که طبی بوده یا برای پای شما مناسب باشد.
  • از کفش هایی با کفه نرم استفاده کنید که احتمال ایجاد تاول یا پوسته شدن را نیز کاهش دهد.
  • روش هایی دیگری که برای مراقبت از پاها توصیه می کنیم، خیساندن آنها در آب ولرم برای نرم شدن و سپس به آرامی با پوکه پوسته شدن پوست است.
  • همچنین می توانید برای بهبود خشکی یا پوسته پوسته شدن اطراف میخچه، از کرم یا لوسیون های مرطوب کننده برای پاهای خود استفاده کنید.
اگر این زائده دردناک با درمان های خانگی بهبود نیافت ، پزشک متخصص می تواند در طی یک جلسه مراجعه، زائده را به کلی از بین ببرد.
روش های دیگر:

محلول سالیسیلیک اسید​

یکی دیگر از روش های درمان خانگی میخچه با محلول سالیسیلیک اسید است که نسبت به اندازه میخچه، زمان درمان آن نیز متغیر است.

چسب میخچه​

همچنین از چسب میخچه برای درمان استفاده می‌شود که ترکیب اصلی آن دارای سالیسیلیک اسید است. میخچه‌های سطحی با یک یا دو عدد چسب درمان می‌شود اما آنهایی که عمق بیشتری دارند با خود محلول اسید سالیسیلیک در طی مدت دو هفته تا یک ماه درمان می یابند.
تا زمان بهبودی کامل پوست‌های اضافه و خشک شده باید تمیز چیده شده و جورابتان را نیز مداوم عوض کنید.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا زگیل و میخچه هستند؟​

به طور طبیعی در اثر شرایطی که توصیف شد، هر کسی ممکن است به این دو زائده مبتلا شود ، اما به نظر می رسد در برخی از افراد خطر ابتلا بیشتر است. از آنجا که ویروس باعث ایجاد زائده زگیل می شود ، داشتن سیستم ایمنی ضعیف می تواند بدن شما را بیشتر برای ابتلا به این عارضه در خطر بیاندازد. عوامل خطر و افراد عبارتند از:
  • کودکان
  • جوانان
  • کسانی که با ضعیف سیستم ایمنی بدن مانند اچ آی وی یا ایدز زندگی می کنند
  • پوشیدن کفش نامناسب به مدت طولانی یا تغییر شکل استخوان در پاهایتان ، مانند کج شدن انگشتان و ورم استخوان پا ، از جمله عوامل خطر برای رشد میخچه هستند. زیرا این عامل باعث می شود انگشتان شما به یکدیگر یا کنار کفش سایش داشته باشند.
 

Similar threads

بالا