تفاوت تضمین کیفیت و کنترل کیفیت
کنترل کیفیت به منظور شناسایی و رفع مشکلات در محصول جهت جلوگیری از بروز تولید محصولات بی کیفیت شکل گرفته است و تئوری های آمار نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کنند. کنترل کیفیت بر روی محصول و شناسایی و کنترل مسائل کیفی تمرکز می کند.
کنترل کیفیت شامل آزمایش کیفی نمونه ها و ارائهی برداشت آماری از آنها می باشد.
کنترل کیفیت در بخش های مختلف فرآیند تولید صورت میپذیرد و این کنترل ها توسط افراد آموزش دیدهای که درگیر در فرایند هستند انجام می شود.
وظیفه کنترل کیفیت نظارت دقیق بر تمام پدیده های موثر درتولید اعم از کنترل مراحل خرید مواد اولیه ، کنترل فرآیندتولید، کنترل محصول نهائی، بررسی بازخوردها و تحلیل نتایج به منظور حصول تمام ویژگیهای مطلوب در محصولات این شرکت میباشد.
بطور کلی می توان کنترل کیفیت را در 3 گام زیر خلاصه کرد:
1 - کیفیت اندازه گیری می شود.
2 - کیفیت با استاندارد های از پیش تعیین شده مقایسه می شود.
3 - اقدامات موثر جهت کاهش اختلافات با استانداردها انجام می شود.
کنترل کیفیت غالبا شامل فعالیت های عمومی می شود که اطلاعات بدست آمده و محاسبه شده در مورد فرایند را بدقت بررسی می کند و از روش های استاندارد مورد تایید برای نشر محاسبات و اندازه گیری ها، تخمین و آرشیو اطلاعات و گزارشات استفاده می کند.
تضمین کیفیت(QA ) یک سیستم بازبینی بیرونی و یک سری رویه های ممیزی است که توسط افراد خارج از فرایند صورت می پذیرد. در بسیاری از اوقاتQA فقط در مورد محصول نهایی و پایان فرایند بکار می رود، اما یک برنامه تضمین کیفیت موثر و کارا باید تمام مراحل اعم از برنامه ریزی و گام های کنترل کیفیت( QC ) را مورد ارزیابی قرار دهد.
تضمين كيفيت بدين معناست كه محصولات و خدمات را درست منطبق با خواستهاي مشتري تحويل دهيم. بعبارتی تضمين كيفيت اجراي يكسري كنترلها بر اساس مستندات در مراحل حساس تجاري است به طوري كه اين اطمينان به وجود آيد كه دقيقاً نيازهاي مشتري تأمين شده است. تضمين كيفيت را با كنترل كيفيت نبايد اشتباه كرد. كنترل كيفيت به كيفيت خدمات و توليدات شما مربوط مي شود.
تضمين كيفيت، سيستم كنترلها بر اساس مستندات در داخل سيستم شماست به طوري كه هيچگاه مشتري خود را از دست ندهيد. به عبارت ديگر تضمين كيفيت احتمال بروز خطا را كه موجب ايجاد ضرر براي شما و مشتري شما مي شود از بين مي برد. ضرري كه ممكن است از منافع مشتري بكاهد يا حسن شهرت شما را از بين ببرد.
کنترل کیفیت شامل آزمایش کیفی نمونه ها و ارائهی برداشت آماری از آنها می باشد.
کنترل کیفیت در بخش های مختلف فرآیند تولید صورت میپذیرد و این کنترل ها توسط افراد آموزش دیدهای که درگیر در فرایند هستند انجام می شود.
وظیفه کنترل کیفیت نظارت دقیق بر تمام پدیده های موثر درتولید اعم از کنترل مراحل خرید مواد اولیه ، کنترل فرآیندتولید، کنترل محصول نهائی، بررسی بازخوردها و تحلیل نتایج به منظور حصول تمام ویژگیهای مطلوب در محصولات این شرکت میباشد.
بطور کلی می توان کنترل کیفیت را در 3 گام زیر خلاصه کرد:
1 - کیفیت اندازه گیری می شود.
2 - کیفیت با استاندارد های از پیش تعیین شده مقایسه می شود.
3 - اقدامات موثر جهت کاهش اختلافات با استانداردها انجام می شود.
کنترل کیفیت غالبا شامل فعالیت های عمومی می شود که اطلاعات بدست آمده و محاسبه شده در مورد فرایند را بدقت بررسی می کند و از روش های استاندارد مورد تایید برای نشر محاسبات و اندازه گیری ها، تخمین و آرشیو اطلاعات و گزارشات استفاده می کند.
تضمین کیفیت(QA ) یک سیستم بازبینی بیرونی و یک سری رویه های ممیزی است که توسط افراد خارج از فرایند صورت می پذیرد. در بسیاری از اوقاتQA فقط در مورد محصول نهایی و پایان فرایند بکار می رود، اما یک برنامه تضمین کیفیت موثر و کارا باید تمام مراحل اعم از برنامه ریزی و گام های کنترل کیفیت( QC ) را مورد ارزیابی قرار دهد.
تضمين كيفيت بدين معناست كه محصولات و خدمات را درست منطبق با خواستهاي مشتري تحويل دهيم. بعبارتی تضمين كيفيت اجراي يكسري كنترلها بر اساس مستندات در مراحل حساس تجاري است به طوري كه اين اطمينان به وجود آيد كه دقيقاً نيازهاي مشتري تأمين شده است. تضمين كيفيت را با كنترل كيفيت نبايد اشتباه كرد. كنترل كيفيت به كيفيت خدمات و توليدات شما مربوط مي شود.
تضمين كيفيت، سيستم كنترلها بر اساس مستندات در داخل سيستم شماست به طوري كه هيچگاه مشتري خود را از دست ندهيد. به عبارت ديگر تضمين كيفيت احتمال بروز خطا را كه موجب ايجاد ضرر براي شما و مشتري شما مي شود از بين مي برد. ضرري كه ممكن است از منافع مشتري بكاهد يا حسن شهرت شما را از بين ببرد.
آخرین ویرایش: