فرق بین کناف و رابیتس

ArchCo

عضو جدید
رابیتس محصولی است که از کشش عرضی و پرس ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شود. این محصول بعد از گذر از مرحله برش آماده استفاده می‌گردد. کاربرد رابیتس در سقف‌های کاذب، گچ کاری و گچ‌بری، پوشاندن تیرآهن و آرماتور، پوشاندن بتن سیمانی، ترمیم ترک‌های ساختمانی و کارهای ترمیمی، دکوراسیون و آرک آشپزخانه، اپن آشپزخانه، گل سقفی، پوشش کانال‌ها و تأسیسات سقف کاذب بوده است.

کناف نوعی صفحه روکش‌دار گچی (Dry Wall) است که توسط شرکت کناف تولید می‌شود. کناف بیش از 80 سال است که در صنایع ساختمانی فعالیت دارد. این شرکت توسط برادران کناف (کارل و آنفوس کناف) در سال ۱۹۳۲ بنیان گزاری شد. در حال حاضر شرکت کناف یکی از شرکت‌های بین‌المللی در صنایع ساختمان می‌باشد. سقف‌ها و دیوارهای جداکننده (تیغه) کناف سازه‌های فلزی یکپارچه گالوانیزه هستند که صفحات روکش‌دار گچی و سیمانی بر روی آن‌ها پیچ می‌شوند. درز بین صفحات با بتونه درزگیری پرشده و سطوح صاف به وجود آمده رنگ‌آمیزی می‌شوند.

مزایای سیستم کناف (ساخت‌وساز خشک):

1- مقاومت این سیستم در برابر زلزله: به علت سبکی و انعطاف‌پذیری بسیار بالا

2- ایمنی: به دلیل اتصالات مناسب. در دیوارها و سقف‌های کاذب کناف معمولاً اتصالات به‌صورت پیچی و مطابق ضوابط و آیین‌نامه‌های مدون انجام می‌شود.

3- سرعت اجرای بالا: سیستم کناف (در شرایط کاملاً طبیعی، با نیروی معقول) نسبت به سیستم سنتی تا 4 برابر سریع‌تر قابلیت اجرا را دارا می‌باشد!

4- اجرای راحت: به دلیل طراحی مناسب

5 و 6 - وزن کم و طبعاً کاهش هزینه: به دلیل نوع ساختار سیستم در صورت استفاده از این سیستم در دیوار نسبت به سیستم‌های متداول امروزی (مانند تری دی پنل) به دلیل کاهش وزن قابل‌توجه بار مرده، در صورت محاسبه، اسکلت سازه تا 25% سبک‌تر می‌گردد که به دلیل این صرفه‌جویی عملاً اجرای دیوار کناف برای سازنده رایگان درمی‌آید! درصورتی‌که مهندسین محاسب بارگذاری را بر اساس دیوار کناف انجام دهند تفاوت قابل‌توجه ابعاد تیر و ستون و سبک شدن اسکلت را خواهند دید.

7- افزایش سطح مفید زیربنا: به دلیل کاهش اشغال فضا توسط دیوارها و پارتیشن‌های کناف

8- عایق حرارتی مناسب: سیستم کناف در صورت اجرای اصولی به‌شدت عایق حرارت می‌باشد.

9- عایق صوتی مناسب: فراموش نکنید در اجرای اصولی دیوار کناف کلیه المان‌های فلزی با نوارهای عایق از زمین و سقف مجزا شده و نیز دیوار کناف حتماً باید تا سقف اصلی (نه سقف کاذب) ادامه یابد.

10 - مقاوم در برابر آتش‌سوزی (پانل‌ها FR شرکت کناف ایران- مقاوم در برابر حریق)

11 - مقام در برابر رطوبت (پانل‌های MR شرکت کناف ایران- مقاوم در برابر آتش)

12- قابلیت اجرا در کف تمام‌شده: برخلاف پارتیشن‌های سنتی، پارتیشن‌های کناف پس از کف سازی، حتی بر روی سرامیک و سنگ (بدون تخریب) قابل‌اجرا می‌باشند ازاین‌رو بهترین گزینه جهت عملیات بازسازی می‌باشند.

13- قابلیت فرم پذیری کناف بالا مخصوصاً در بحث دکوراتیو

14- قابلیت تغییر فضاهای قدیمی و تبدیل به کاربری‌های جدید با پتانسیل بالا (کناف مناسب‌ترین سیستم جهت کارهای بازسازی می‌باشد)

15- بازیافت بیش از 75 درصد مصالح مصرفی

16- کاهش نخاله‌های ساختمانی به میزان قابل‌توجه! (نسبت نخاله‌های ساختمان در سیستم کناف نسبت به سیستم سنتی 1 به 5 می‌باشد! که موجب کاهش هزینه‌های حمل مصالح، کاهش هزینه‌ی نظافت و کاهش هزینه‌های تخلیه نخاله‌ها از کارگاه می‌شود، به میزان کاملاً محسوس)

17- کاهش اکیپ‌های کارگری در ساختمان (به دلیل سهولت و سرعت اجرای سیستم کناف اکیپ‌های مختلف اجرای دیوار (اعم از دیوارچینی، گچ‌وخاک، سفیدکاری) به یک اکیپ اجرایی کاهش خواهد یافت!) حتی در صورت اجرای سقف کاذب کناف به‌جای سقف کاذب با میلگرد و رابیتس عملاً در اجرای سقف کاذب اکیپ جوش‌کار، رابیتس کار و گچ کار سقف را فقط یک تیم انجام خواهد داد.

18- عبور راحت تأسیسات از فضای مابین دیوار کناف (بدون هیچ‌گونه تخریب!)

19- دسترسی سریع و مناسب به تأسیسات ساختمانی: دیوارها و سقف کاذب کناف به دلیل اتصال خشک (استفاده از پیچ و عدم استفاده از ملات) به‌راحتی قابل‌ترمیم می‌باشند، همچنین در دیوار و سقف کاذب کناف در محل‌های پیش‌بینی‌شده دریچه‌های بازدید قرار می‌گیرد.

20 - صرفه‌جویی کلی در مصالح ساختمانی: چنانچه طراحی استراکچر ساختمان بر اساس سیستم کناف باشد موجب صرفه‌جویی در مصالح به‌خصوص فولاد و سیمان وبی نیازی از برخی از مصالح نظیر گچ و آهک و خاک می‌شود.

21- بی‌نیازی کناف به جوش‌کاری: به دلیل بالا بودن مشکلات استفاده از برق شهری جهت جوش‌کاری کناف جایگزینی مناسب برای روش‌های پرهزینه سنتی می‌باشد.

22- جنبه‌ی زیست‌محیطی: کاهش تولید زباله‌های ساختمانی غیر از صرفه‌جویی در هزینه دفع زباله‌ها در سطح ملی از جنبه حفاظت محیط‌زیست و استفاده بهینه از منابع کافی داری اهمیت است که همه با سیستم ساخت‌وساز خشک (کناف) میسر است.

23- در صورت استفاده از سقف کاذب کناف نسبت به سقف کاذب سنتی مزایای بسیاری در پی خواهیم داشت، ازجمله: سرعت، دقت، کیفیت، انعطاف قابل‌ملاحظه طرح همچنین هزینه‌های کمتر کناف نسبت به سیستم سنتی، عدم جوش‌کاری و کاهش هزینه‌های برق، همچنین سهولت نظــافت واحدها (به دلیل عدم به کار رفتن ملات)

مزایای دیوارهای کناف:


  • عملکرد لرزه‌ای مناسب: عملکرد لرزه‌ای دیوارهای جداکننده‌ی کناف بدون شک مهم‌ترین مزیت این نوع دیوار به‌ویژه در کشور لرزه‌خیزی مانند ایران محسوب می‌شود. دیوارهای کناف به‌خوبی می‌توانند در مقابل نیروهای زلزله در امتداد عمود بر صفحه‌ی خود مقاومت کنند. محاسبات نشان می‌دهد که دیوارهای کناف در برابر شتاب‌هایی به بزرگی بیش از 5gمقاومت دارند (این در حالی است که شتاب مبنای طرح در زلزله‌خیزترین مناطق ایران حداکثر 0.35gمی‌باشد) این نوع دیوار دارای رفتار میان قابی ایده آل بوده و کاملاً انعطاف‌پذیر می‌باشند. با اجرای اتصالات مناسب می‌توان این دیوارها را از قاب‌های سازه منفک نمود تا از اثرات متقابل بین دیوار و سازه به‌طور کامل جلوگیری شود. همچنین دیوار دچار شکست انفجاری نشده و آوار بر جای نمی‌گذارد.



  • سرعت اجرایی بالا: از ویژگی‌های اصلی ساخت‌وساز خشک سرعت اجرایی بالا می‌باشد. هم‌چنین دیوارها و سقف‌های کناف دارای قابلیت رنگ‌آمیزی بلافاصله پس از خشک شدن بتونه و یا گچ پوششی می‌باشد که خود در کاهش زمان اجرای پروژه تأثیرگذار خواهد بود. سرعت اجرایی بالا در کاهش هزینه‌های زمان و بازگشت سریع سرمایه بسیار مؤثر است.



  • اجرای بسیار آسان: اجرای ساختارهای خشک تا حدی آسان است که در بسیاری از کشورهای دنیا، افراد معمولی، اجزای ساختار را از فروشگاه‌های مصالح ساختمانی خریداری نموده و بامطالعه‌ی دستورالعمل‌های مربوطه و با استفاده از ابزار ساده، خود نسبت به اجرای آن اقدام می‌کنند.



  • دقت بالا در اجرا: به‌طورکلی ساختارهای خشک، از مصادیق ساخت‌وساز صنعتی بناها به شمار می‌روند. به دلیل روش اجرایی آسان و استاندارد، خطاهای اجرایی و هزینه‌های ناشی از آن کاهش‌یافته و عملیات اجرایی با دورریز بسیار کم مصالح و صرفه‌جویی در مصالح، نیروی انسانی و زمان همراه خواهد بود.



  • کاهش بار مرده‌ی ساختمان: دیوارهای کناف به‌طور متوسط 60 تا 90% نسبت به دیوارهای بنایی سبک‌تر هستند. به لحاظ اقتصادی، سبک‌سازی موجب می‌شود که مخارج تأمین ایستایی سازه کاهش یابد. سبک کردن اجزایی غیر سازه‌ای، علاوه بر اینکه نیروهای جانبی ناشی از زلزله را کاهش می‌دهد، نیروهای قائم ناشی از بار مرده‌ی وارده بر ساختمان را نیز کاهش داده، درنتیجه پی و مقاطع موردنیاز تیر و ستون بسیار بهینه و اقتصادی می‌گردد.



  • افزایش سطح مفید بنا: ضخامت حداقل در دیوارهای آجر فشاری و یا بلوک سفالی به‌طورمعمول حدود 15 سانتی‌متر می‌باشد؛ درحالی‌که ضخامت حداقل در دیوار کناف حدود 7.5 سانتی‌متر بوده که اختلاف قابل‌توجهی است. استفاده از دیوارهای کناف به‌طور متوسط باعث افزایش سطح مفید داخل ساختمان به میزان 10% خواهد شد.



  • دستیابی به مشخصات فنی موردنیاز طراح: رعایت کمیت‌های مرتبط با فیزیک ساختمان (مانند عملکرد صوتی، عملکرد حرارتی و مقاومت در برابر حریق) و کمیت‌های مکانیکی (مانند حداکثر ارتفاع مجاز، ظرفیت پذیرش بارهای طره‌ای و رفتار لرزه‌ای) نقش به سزایی در ایجاد شرایط آسایش و بهره‌برداری مناسب از فضا دارند. کمیت‌های مذکور در کلیه‌ی ساختارهای دیوار جداکننده‌ی کناف مطابق با روش‌های استاندارد آزمایش‌شده و از طریق مدارک و اسناد فنی این شرکت ارائه می‌شود. به‌علاوه، برای دستیابی به کمیت‌های خاص، ساختارهای ویژه قابل طراحی می‌باشند. این ویژگی اجازه می‌دهد که طراحان و سازندگان، معیارهای فنی موردنظر خود را در طراحی و اجرای ساختمان پیاده‌سازی نموده و کمیت‌هایی نظیر میزان عبور حرارت و صوت و مقاومت در برابر حریق را تحت کنترل درآورند (امکانی که غالباً برای ساختارهای بنایی وجود ندارد).



  • قابلیت ترمیم و تعویض: با استفاده از ابزار ساده می‌توان دیوارهای کناف را به‌راحتی ترمیم یا قطعات آن را تعویض نمود.



  • دسترسی و تعمیرات آسان تأسیسات: قرارگیری تأسیسات در فضای خالی دیوار و دفن نشدن آن در داخل دیوار، علاوه بر رفع مسئله‌ی خوردگی و کاهش هزینه تعمیرات، دسترسی به تأسیسات و تعمیرات و نگهداری را در مرحله‌ی بهره‌برداری از ساختمان نیز آسان می‌نماید.



  • انعطاف معماری بالا: این نوع دیوار و سقف قابلیت پذیرش انواع قوس و شکستگی‌ها را دارا می‌باشد.



  • قابلیت اجرا بر روی کف تمام‌شده: از قابلیت‌های دیوارهای کناف، امکان اجرای آن بر روی کف تمام‌شده می‌باشد. این قابلیت، تغییرات آتی معماری بنا را بسیار آسان می‌نماید.



  • حمل‌ونقل آسان و ارزان: مصالح ساختارهای خشک، بسیار سبک و دارای حجم کم بوده که این امر موجب کاهش هزینه‌های حمل تا کارگاه و تسهیل در جابه‌جایی مصالح در محل کارگاه می‌شود.



  • اجرای سطوح وسیع با حداقل مصالح مصرفی: این ویژگی در راستای تحقق توسعه پایدار در حوزه ساختمان‌سازی بوده و در جلوگیری از هدر رفت منابع فناپذیر معدنی بسیار مؤثر می‌باشد.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا