فرصت های شغلی رشته مهندسی پزشکی

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
صنعت و بازار کار رشته مهندسی پزشکی
گرایش‌ها و جهت‌گیری‌های کاری رشته مهندسی پزشکی، واقعاً وسیع است و زمینه‌های مختلفی از الکترونیک و پردازش سیگنال و مباحث نرم افزاری گرفته تا طراحی ، ساخت ، راه اندازی ، نصب و تعمیر دستگاهها و قطعات پزشکی یا اندام مصنوعی، همچنین مواد به کار رفته در این وسایل را شامل می‌شود. جدا از این توضیحات، زمینه‌های کاری این رشته را می‌توان به ۳ بخش کلی تقسیم کرد:


طراحی و ساخت:
الف- طراحی و ساخت دستگاههای آزمایشگاهی و الکترونیکی و تجهیزات مربوط به آنها، نظیر وسایل مخصوصی که با تکنیکهای خاص، عناصر موجود در یک نمونه (مثلاُ نمک خون و …) را به طرز دقیقی اندازه‌گیری کند مانند اسپکتروفتومتر که با تکنیکهای نوینی کار می‌کنند.
ب- طراحی و ساخت بخشهای مکانیکی و برقی سیستم‌های تصویرگر پزشکی، مانند سیستم‌های سونوگرافی، رادیوگرافی، سی‌تی‌اسکن و دیگر دستگاههای که تصاویر ثابت یا محرکی را از بسیاری از بخشهای بدن به نمایش می‌گذارند.
ج- طراحی و ساخت سیستم‌های اندازه‌گیری پزشکی و بیمارستانی، نظیر دستگاههای دریافت کننده سیگنالهای مغزی.
د- طراحی و ساخت قطعات و اندام مصنوعی بدن و موادی که در طول، تشخیص، درمان و معالجات بیماریها بکار می‌رود.


تعمیر و نگهداری و بهینه سازی:
از دیگر زمینه‌های کاری مهندسی پزشکی می‌توان به تعمیر، نصب، راه‌اندازی و نگهداری وسایل مورد نیاز است و البته واضح است که این نیروی مجرب باید دارای اطلاعات کافی در مورد قطعات و جزئیات کار آن وسیله یا دستگاه باشد. در کنار این موارد، مسأله بهینه سازی یا تلفیق دستگاهها و عملکرد آنها نیز مطرح است. پروژه کنترل کامپیوتری فشار خون، یا پروژه سه بعدی سازی تصویر دستگاه ام آر آی ،جزو همین بهینه سازیهاست. دامنه کاربری این زمینه چنان وسیع است که اکنون سالانه چندصد مقاله در معتبر‌ترین نشریات جهانی مهندسی پزشکی در این زمینه چاپ می‌شود و بیشترین تعداد پروژه‌ها برروی موضوع تلفیق و بهینه سازی انجام می‌شود.


تشخیص بیماری و درمان:
یکی از مهمترین مباحث مطرح در زمینه پزشکی، بحث استفاده از لیزر در پزشکی (چه در تشخیص و چه در درمان) است. اصولاً لیزر از همان ابتدا با توجه به قابلیتهای منحصر به فردی که داشت، به عنوان یک انتخاب خوب برای بهینه سازی عملکرد بسیاری از سیستم‌ها بکار گرفته شده است.
استفاده از لیزر برای تشخیص ضایعات چشمی یا نمایش فشار خون در نازکترین مویرگها یا سوراخ کردن و یا ایجاد کانال مصنوعی در قلب، سوزاندن و بریدن برخی ضایعات درونی یا تومور‌های مختلف و . . . روز به روز درحال افزایش است. بحث شبکه‌های عصبی طبیعی و درمان انواع ضایعات عصبی مانند ضایعات نخاعی با کمک تحریکات الکتریکی و با کمک علم ژنتیک نیز از بحثهای مهم و جدید رشته مهندسی پزشکی است.


کارشناسی مهندسی پزشکی، به نوعی هم خانواده همان رشته برق و الکترونیک است و این قرابت و نزدیکی حتی در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا نیز تا حدی ادامه می یابد. بنابراین یک دانشجوی مهندسی پزشکی در دوره کارشناسی تقریباً ملزوم به گذراندن تمامی دروس اصلی مجموعه مهندسی برق است و به همین خاطر، فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پزشکی می‌توانند گرایش‌های کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی برق را انتخاب کنند و همپای مهندسین کنترل، مخابرات، قدرت و الکترونیک، به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی برق بپردازند.


بنابراین، عنوان مهندس پزشکی به هیچ عنوان نباید باعث شود که داوطلبان تصور کنند که این رشته بی ارتباط یا کم ارتباط با مباحث ریاضی و مهندسی است، چون دانشجویان این رشته به طور کامل با ریاضیات مهندسی پیشرفته و فیزیک در ارتباطند و از سنگین‌ترین نوع ریاضیات، به عنوان ابزار کار، دائماً بهره می‌برند، تا آنجا که دانشجویان این رشته، تا دروس ریاضیات مهندسی پیشرفته و معادلات دیفرانسیل و فیزیک الکتریسیته، موج، ارتعاش و حرکت را نگذرانند، قادر به اخذ دروس چندانی در دانشگاه خود نیستند.

آینده‌ی شغلی، بازار کار، درآمد:
"در حال حاضر بازار کار هیچ رشته‌ای در حد ایده‌آل نیست و این شامل حال رشته‌ی مهندسی پزشکی نیز می‌شود اما بدون شک وضعیت فارغ‌التحصیلان این رشته، نسبت به رشته‌های مهندسی دیگر، مطلوب‌تر است. چون ارزش اقتصادی وسایلی که مهندسین پزشکی طراحی، تعمیر، نگهداری یا خریداری می‌کنند، بسیار بالا است. برای مثال اگر یک کامپیوتر یک یا دو میلیون تومان قیمت دارد، یک دستگاه پزشکی بطور متوسط ده‌ها میلیون تومان می‌ارزد. برای همین مسؤولان بیمارستان‌ها بطور نسبی برای حفظ و نگهداری آنها اهمیت بسیاری قائل‌اند. این امر باعث شده تا بسیاری از فارغ‌التحصیلان ما حتی دانشجویان ترم‌های آخر جذب بازار کار شوند. بویژه اگر فارغ‌التحصیل این رشته اصراری نداشته باشد که در تهران کار کند، می‌تواند در شهرستان‌ها جذب بیمارستان‌ها، سازمان تامین اجتماعی و مراکز متعدد دیگر شود"
فارغ‌التحصیلان همچنین می‌توانند در مراکز تحقیقاتی از قبیل موسسه‌ی استاندارد، بنیاد مستضعفان و جانبازان، مرکز تحقیقات وزارت دفاع و سایر مراکز تحقیقاتی مشغول کار شوند.


وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت صنایع، سازمان تامین اجتماعی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و … از سایر اماکنی هستند که مهندسین پزشکی می‌تواند در آنجا مشغول به کار شوند.


وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر:
با توجه به توضیحات آورده شده و نوپا بودن این رشته در کشورمان به نظر می‌رسد تا سالیان متمادی امکان اشتغال برای فارغ‌التحصیلان این رشته میسر باشد. ولی باید به موارد گفته شده شرایط خاص جامعه و هماهنگ نبودن بخش مهندسی و بخش پزشکی را افزود. در نهایت می‌توان گفت برای ارتقای کیفی خدمات پزشکی، دستگاه‌هاـ نیاز به متخصصان این رشته روزافزون است.


در حال حاضر مسوولیت سفارش دستگاه‌های پزشکی بر عهده پزشکان است. متخصصانی که تنها نحوه‌ی استفاده از تجهیزات پزشکی را می‌دانند و هیچ اطلاعی از کیفیت فنی دستگاه‌ها ندارند. از سوی دیگر چون در بیمارستان‌ها مسوولیت نگهداری و تعمیر تجهیزات پزشکی برعهده‌ی مهندس پزشکی نیست، بیمارستان‌های ما به گورستانی از دستگاه‌های پزشکی تبدیل شده‌اند، تجهیزاتی که به دلیل اِشکالات جزئی استفاده نمی‌شوند.
یکی از دانشجویان ما که برای کارآموزی به بیمارستان رفته بود، تعریف می‌کرد که یک یونیت (صندلی دندانپزشکی) را با وجود قیمت گران آن، فقط به خاطر این که سرپیچ لامپش خراب بود، کنار گذاشته بودند. البته تعویض یک قطعه یا تعمیر آن وظیفه مهندس پزشکی نیست. اما چون او به کلیّت دستگاه اشراف دارد، می‌تواند اشکال آن را تشخیص دهد. سپس تکنسین قطعه مورد نظر را تعویض یا تعمیر کند.


همچنین یک مهندس پزشکی می‌تواند یک دستگاه پزشکی را به درستی راه‌اندازی کرده و نحوه‌ی استفاده صحیح آن را به پرستاران یا دیگر کارکنان بیمارستان آموزش دهد. برای مثال بسیاری از دستگاه‌های پزشکی نیاز به یک زمین دارد ،(نقطه ای که پتانسیل آن صفر باشد).برای ساخت این زمین ابتدا نیاز به چاهی داریم که عمق آن امکان دارد ۲ متر، ۱۰ متر یا ۷۰ متر باشد تا از خطر برق گرفتگی جلوگیری شود. اما ما می‌بینیم که در بسیاری از بیمارستان‌ها، زمین دستگاه را به شوفاژ وصل می‌کنند، در حالی که این کار نه تنها غیرعلمی است بلکه خطرناک نیز می‌باشد. به همین خاطر در کشورهای پیشرفته هر بیمارستانی، یک دپارتمان مهندسی پزشکی دارد که در بخش‌های مختلف بیمارستان فعالیت دارند.


برای مثال در اتاق عمل هنگامی که دکتر ارتوپد می‌خواهد پلاتین را در پای شکسته قرار دهد، ابتدا مهندس پزشک میزان گشتاوری که باید به پلاتین وارد شود اندازه‌گیری می‌کند تا از شکسته شدن پلاتین تحت فشارهای مختلف جلوگیری شود و سپس پزشک عمل جراحی را انجام می‌دهد. یا در کنار اتاق عمل یک کارگاه تراش وجود دارد و میله‌هایی را که در شکستگی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، برحسب شکل و اندازه عضو شکسته شده، می‌تراشند تا عضو شکسته پس از ترمیم کوتاه یا بلند نشود. حال این وظیفه‌ی یک مهندس پزشکی است که دستور ساخت یا تراشیدن میله‌ها را بدهد. و در نهایت یک مهندس پزشکی می‌تواند در مؤسسات و شرکت‌های خصوصی یا دولتی، در زمینه‌ی ساخت تجهیزات پزشکی فعالیت کند. برای مثال فارغ‌التحصیلان ما به راحتی می‌توانند دستگاه شنوایی سنجی را بسازند. دستگاهی که به وسیله‌ی آن باید تمامی کودکانی که می‌خواهند برای سال اول دبستان ثبت نام کنند، مورد سنجش شنوایی قرار گیرند. اما متاسفانه حتی بعضی از مراکز استان‌های ما چنین دستگاهی را ندارند.


این همه، بیانگر ضرورت حضور متخصصان مهندسی پزشکی در جامعه است.
پیش‌بینی وضعیت آینده‌ی این رشته در ایران: (نظر کارشناس)
با توجه به توضیحات گفته شده آینده‌ی این رشته در ایران از چشم‌انداز روشنی برخوردار است، به شرط هماهنگی بخش پزشکی و بخش مهندسی. ضرورت وجود مهندسان پزشکی در بیمارستان‌ها، خرید تجهیزات و … در صرفه‌جویی اقتصادی هم کاملاً احساس می‌شود. در نهایت می‌توان گفت که زمینه‌ی توسعه‌ی این رشته فراهم است و برای کار بیشتر فضای مناسبی دارد.
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]منبع:[/FONT]
applyabroad

 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت تجهیزات پزشکی ، تکنسین اتاق عمل خانم ، با حداقل 1 سال سابقه کار 22392538


مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰​
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکنسین رادیولوژی ، مسلط به دندان ، محدوده میدان شهدا 33442909

مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکنسین دندانساز ، متحرک – کرم کبالت – ثابت ، نیازمندیم 77182168


مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکنسین خانم و آقا جهت کار ، با دستگاه پزشکی همراه با آموزش ، رایگان درکلینیک زیبایی نیازمندیم 8 – 26219267


مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
به یک قالب ریز جهت ، کار در لابراتوار دندانسازی ، نیازمندیم 77142197


مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
به یک پرسلن کارحرفه ای وتسلط ، کامل به آناتومی دندانها جهت کار ، در لابراتور ترجیحا آقا نیازمندیم 09122571351


مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت تجهیزات پزشکی ، تکنسین اتاق عمل خانم ، با حداقل 1 سال سابقه کار 22392538


مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
پودرگذارکاملاحرفه ای 3 روز ، درهفته جهت لابراتوار ، دندان سازی نیازمندیم(کرج) 09125025127 – 02634608462


مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰​
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیمارستان بازرگانان ، از تکنسین رادیولوژی آقا ، با سابقه کار با دستگاههای ، CT – SCAN ، دعوت به همکاری می نماید 38572310



مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکنسین با مجوز ، لابراتوار دندانسازی ، در استان البرز ( کرج ) نیازمندیم 34466222 – 026


مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکنسین آشنا به امور ، دارویی و تجهیزات جهت ، داروخانه بیمارستان نیازمندیم 26316978


مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
اپتومتریست جهت ، مجتمع با سابقه ، باکلیه امکانات – درجنوب شهر 55782355


مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت معتبر دارویی ، تعدادی نماینده علمی در ، رشته های پیراپزشکی ، (زیست شناسی ، میکروبیولوژی ، دامپزشکی،…) جهت معرفی ، محصولات دارویی خود به ، پزشکان و داروخانه ها ، استخدام می نماید yahoo.com @bioproduct661


مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستیار مجرب و باسابقه ، جهت کاردرکلینیک دندانپزشکی ، درسان نیازمندیم «پونک» 44443822

مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستیار دندانپزشک شیفت ، عصر و شب محدوده شرق ، 9شب تا1صبح در کلینیک دندانپزشکی 77894892و77136672


مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستیار ، کنار دندانپزشک ، (8صبح الی 17) ، (14الی 23 شب ) ، ((با سرویس برگشت به منزل ، در شب )) ، در کلینیک دندانپزشکی ، واقع درنواب جنوب (بریانک) 55170520

مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
استخدام دستیار دندانپزشک ، جهت روزهای چهارشنبه و ، پنج شنبه 22224212

مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستیار و منشی دندانپزشک ، با سابقه کار ، محدوده شهرک غرب 88086288

مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستیارتخصصی ، ارتودنسی ، در کلینیک دندان پزشکی ، واقع در امیرآباد شمالی ، نیازمندیم ، ساعت تماس : 16 الی 20 09126380275


مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستیار دندانپزشک ، جهت شیفت ، بعدازظهر در ، بیمارستان سجاد ، دعوت به همکاری می شود 88973564 88991437

مهلت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعوت به همکاری

شرکت تخصصی واردات و پخش تجهیزات پزشکی و بیوتکنولوژی جهت تکمیل کادر فروش خود در نمایندگی استان‌های اصفهان، خراسان، فارس، کرمان، بوشهر، یزد، سیستان و بلوچستان، لرستان، همدان، زنجان، کهگیلویه و بویر احمد، سمنان ، ایلام و گلستان از افراد مستعد و با روابط عمومی بالا جهت مشاغل ذیل دعوت به همکاری می‌نماید.
شرایط: دارای مدرک تحصیلی ترجیحا در رشته‌های
1- زیست، بیولوژی، میکروبیولوژی و رشته‌های مرتبط
2- فنی مهندسی (الویت: مهندسی پزشکی، صنایع، کامپیوتر، مکانیک، صنایع غذایی، کشاورزی) و سایر رشته‌ها
3- مدیریت (بازرگانی، صنعتی)
4- علوم پایه
عنوان شغلی
مدرک تحصیلی
جنسیت
کارشناس علمی فروش
کارشناسی ارشد
خانم
کارشناس فنی فروش
کارشناسی
خانم – آقا
کاردانی
خانم – آقا

متقاضیان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام با شماره‌های ***در ساعات (10-16) تماس حاصل نموده و یا به سایت *** مراجعه و در قسمت دعوت به همکاری ثبت نام نمایند.

  • [h=4]اطلاعات تماس
    [/h]
  • تلفن تماس: 88147368 - 021 و 32205980 – 031 در ساعات (10-16)
  • آدرس سایت: www.Armanbehboud.com
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت وارد کننده تجهیزات آزمایشگاهی، تشخیصی و پزشکی جهت تکمیل پرسنل خود اعلام نیاز می نماید

کارشناس فروش از رشته های علوم آزمایشگاهی میکروبیولوژی، پیراپزشکی یا مهندسی پزشکی با تجربه کاری مفید در این زمینه
ایمیل : ***
فکس *** تلفن ***

 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکتی فعال در زمینه واردات و تولید سیستمهای تشخیص تصویری پزشکی از واجدین شرایط ذیل دعوت می نماید. رزومه عکسدار به آدرس ایمیل *** جهت همکاری ارسال نمایند.

1- کارشناس سیستمهای تضمین و کنترل کیفیت با حداقل مدرک لیسانس در زمینه صنایع (ترجیحا مهندسی پزشکی یا الکترونیک)
تسلط به زبان انگلیسی و کامپیوتر، سابقه کار مرتبط و کارت پایان خدمت (برای آقایان) الزامیست.


 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت معتبر تجهیزات پزشکی

فعال در زمینه ارتوپدی و مغز و اعصاب جهت تکمیل کادر علمی و بازاریابی خود در سطوح مختلف به تعدادی نیرو با تخصص های ذیل نیازمند است :
1. پزشک عمومی
2. مهندسی پزشکی
3. کارشناس پرستاری یا اتاق عمل
4. کاردان اتاق عمل
ارسال رزومه به فکس زیر


  • [h=4]اطلاعات تماس
    [/h]
  • تلفن تماس: 88896860 – 88908353
  • فکس: 88894153
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک شرکت معتبر وارد کننده تجهیزات آزمایشگاهی

فارغ التحصیلان لیسانس و فوق لیسانس با گرایش زیر را دعوت به همکاری می نماید
بیوشیمی، میکروبیولوژی، ژنتیک سلولی و مولکولی مهندس الکترونیک یا پزشکی آشنا به نصب و تعمیر دستگاههای با تکنولوژی بالا



 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
بزرگترین وارد کننده لیزرهای پزشکی جهت تکمیل کادر فنی مهندسی از آقایان واجد شرایط دعوت به همکاری می نماید:

1 – داشتن مدرک تحصیلی مهندسی پزشکی، الکترونیک ، فیزیک لیزر
2 – داشتن حداقل 3 سال ، سابقه کاری مرتبط
3 – دارای کارت پایان خدمت
4 – مسلط به زبان انگلیسی


 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک شرکت معتبر تجهیزات پزشکی – آزمایشگاهی

جهت تکمیل کادر فنی خود از افراد واجد شرایط زیر دعوت به همکاری می نماید

  1. کارشناس برقالکترونیک، 2 نفر آقا
  2. کارشناس مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)، 3 نفر آقا
  3. کاردان برق – الکتریک، 2 نفر آقا
متقاضیان رزومه کاری خود را به آدرس ایمیل زیر و یا شماره فکس زیر ارسال نمایند.


  • [h=4]اطلاعات تماس
    [/h]
  • فکس: 88707230-021
  • ایمیل: info@pars-sys.com
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت معتبر در زمینه تجهیزات چشم پزشکی از واجدین شرایط ذیل برای واحد مهندسی و واحد آموزش خود دعوت به همکاری می­نماید :

1- فارغ‌التحصیل آقا از رشته‌های مهندسی پزشکی یا مهندسی الکترونیک
2- تسلط کامل به زبان انگلیسی (الزامی)
3- تسلط به کامپیوتر
4- حداکثر سن 27 سال
5- ساکن تهران (الزامی)
صرفا متقاضیان واجد شرایط می­توانند
رزومه کاری و تحصیلی خود را به آدرس پست الکترونیکی و یا شماره فاکس زیر ارسال نمایند.


  • [h=4]اطلاعات تماس
    [/h]
  • فکس: 88543785 - 021
  • ایمیل: JOB@sofiateb.com
 
بالا