فرشید موسوی

Mehran Aalto

عضو جدید
کاربر ممتاز

فرشیده موسوی استاد بخش معماری دانشگاه هاروارد است.
او این رشته را در دانشگاه های GCD، کالج لندن، داندی و مدرسه معماری بارتلت تدریس می کند.

پیش از تاسیس دفتر معماری خارجی همراه با آلخاندرو زارا یولو در سال 1992 در لندن، موسوی مسوولیت طراحی ساختمان رنزوپیانو در جنوا و اداره دفتر معماری کلان شهر روتردام را نیز بر عهده داشت.


با توجه به اینکه موسوی استادی متعهد و بسیار برجسته است در دانشگاه های UCLA، کلمبیا، پرینستون و چند مدرسه معماری دیگر در اروپا به عنوان ناظر فعالیت می کند.


او همچنین مسوولیت نظارت بر پروژه طراحی «کتروتانگ» را نیز در بهار 2005 به عهده داشت.



خانم موسوی به مدت 8 سال در اتحادیه معماری لندن مشغول به تدریس بود و در این مدت ریاست موسسه معماری فرهنگستان هنرهای زیبا در وین را نیز بر عهده داشت.


علاوه بر سرپرستی این فرهنگستان فرشیده موسوی بین سال های 2002 تا 2005 در این موسسه به تدریس نیز مشغول بود.


شرکتی که فرشیده موسوی در لندن تاسیس کرده و به نام دفتر معماری خارجی (FOA) مشغول به فعالیت است به عنوان یکی از برجسته ترین و خلاق ترین شرکت های معماری در طراحی های شهری و چشم اندازها در سراسر جهان به حساب می آید.



این شرکت تا به حال پروژه های بین المللی زیادی در نقاط مختلف جهان اجرا کرده است که اکثر آنها نامزد کسب جایزه های بین المللی در طراحی بوده اند.
از این طراح ها می توان به گذرگاه دریایی یوکوهاما در ژاپن، پارک بزرگ

بارسلونا همراه با تالارهای کنفرانس محوطه سرباز، هتل بلومون در گروننیگن هلند، ساختمان پلیس بزرگ بارسلونا همراه با تالارهای کنفراس محوطه سرباز، هتل بلومون در گروننیگن هلند، ساختمان پلیس در لاویلا یویاسا اسپانیا و غرفه نمایشگاه صادرات بین المللی اسپانیا اشاره کرد.


از طرح های در دست احداث FOA هم می توان از ساختمان تئاتر ترودیا (در اسپانیا) مرکز فن آوری لوگو ونو و مرکز اسکان اجتماعی مادرید نام برد.


FOA در کشورهای دیگر هم طرح هایی در دست ساخت دارد.

ساختمان اصلی ناشران در پاجو کره جنوبی، مرکز جدید موسیقی BBC در لندن، دانشگاه هنر و طراحی در انگلستان و دفاتر کار مختلف با مقیاس بزرگ در هلند از طرح های هستند که توسط FOA در حال اجرا و ساخت می باشند.


جوایزی که تا به حال شرکت FOA دریافت کرده شامل جایزه معماری از یک میرال (2003)، جایزه معماری کانگاوا در ژاپن (2003)، دو جایزه جهانی RIBA(در سال های 2004 و 2005)، جایزه ویژه نقشه برداری عمرانی در نهمین نمایشگاه سالانه معماری ونیز (2004) و جایزه معماری چارلز جنکس (2005) می شود.


اکثر فعالیت های این شرکت و طرح های در دست اقدام FOA در تعدادزیادی کاتالوگ به چاپ رسیده اند و به این وسیله این فعالیت ها به مردم معرفی می شوند.
 

Mehran Aalto

عضو جدید
کاربر ممتاز
جوایز دریافتی و افتخارات:
  • سال 2005:
    - جایزه چارلز نیکس
    - اولین جایزه نمایشگاه بین المللی آیچی پاویلیون اسپانیا در مسابقات ژاپن
  • سال 2004:
    - جایزه نقشه کشی معماری برای پارک نوارتیس و پارکینگ بزرگ بازل در مراسم سالانه ونیز
  • سال 2003:
    - جایزه اریک میرالز برای معماری «بندر بین المللی یوکوهاما» در مادرید
    - جایزه «معماری کاناگاوا» برای معماری «بندر بین المللی یوکوهاما» در ژاپن
    - اولین جایزه مسابقات طراحی مرکز موسیقی BBC در لندن
  • سال 2002:
    - نامزد کسب عنوان برتر مسابقات طراحی WTC در نیویورک
  • سال 2001:
    - انتخاب به عنوان برترین معمار در مسابقه بین المللی طراحی بانک Entry South در لندن
  • سال 2000:
    - انتخاب به عنوان برترین معمار طراحی سالن های کنفرانس و پارک South-Eastern در بارسلونا
  • سال 1999:
    - کسب عنوان برترین طراح داخلی برای طراحی بهترین محل بازی سرپوشیده
  • سال 1998:
    - کسب مقام دوم در مسابقات بین المللی بازسازی ساختمان های کنار آب در تنه ریف اسپانیا
  • سال 1997:
    - کسب عنوان دوم مسابقات طراحی میونگ دانگ در کره جنوبی
  • سال ۱۹۹۷:
  • - برنده طرح سینما آزادی تهران . ایران
  • سال 1995:
    - برنده جایزه طراحی بندر بین المللی یوکوهاما
  • سالن های همایش و پارک ساحلی بارسلونا، اسپانیا (جنوب غربی)
    - مجری ساخت: شهردای بارسلونا
    - تاریخ اتمام: سال 2004
    - مساحت کل: 000/45 مترمربع
    - بودجه تخصیص یافته: 5/7 میلیون یورو
 

Mehran Aalto

عضو جدید
کاربر ممتاز
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
کارکردِ فرم ـ فرشید موسوی

4321


بعد از کتاب موفق "کارکرد تزیینات"، فرشید موسوی با کتاب مفید فایده دیگری که توسط نشر کتاب های معماری، طراحی و هنرهای معاصر و انتشارات دانشکده تحصیلات تکمیلی طراحی دانشگاه هاروارد به چاپ رسیده بازگشته است؛ "کارکرد فرم".




کتاب ماحصل مجموعه ایی از سمینارهای موسوی است که طی دو سال در دانشکده تحصیلات تکمیلی طراحی هاروارد ارائه شده است، او در حجمی بیش از 500 صفحه غالب سیستم ها و زیرـ سیستم های رایج ساخت را تبیین می نماید: شبکه ها و قاب ها، طاق ها و قوس ها، صفحات فُلد شده، پوسته ها، اعضای کششی و اعضای بادی از جمله ی این سیستم ها می باشند.




هر کدام از این سیستم ها در گام اول به صورت واحدهای پایهِ مجردِ غیر ترکیبی کاملا طبیعی و غیر سازه ایی و بعد از ان در سه زیر حالت ترکیبی افقی، عمودی و خمیده ارائه شده اند، این ره یافت تمام ظرفیت های زیبایی شناسانه، اجرایی و سازه ایی این ترکیب های را تعریف می کند؛ مکانیزم ارائه مثال ها نیز گستره وسیعی دارد؛ ساختمان های ساخته شده، طرح های پیشنهادی دانشجویی و حتی طرح های پیشنهادی خود خانم موسوی و تیم طراحش در دفتر اف اُ اِی.




برای مثال تبیین دیاگرید Diagrid که ترکیبی است از ستون های باربری که یک گریدGrid ؛صفحه یا شبکهِ دیاگُنال Diagonal را شکل می دهند با یک بسط تصویری انتزاعیِ غیر سازه ایی طبیعی ـ همان گونه که در اولین شکل پی امده می بینید ـ اغاز می شود؛ توصیف وضعیت عمل کردی نیروها و میزان انعطاف پذیری سازه از نظر مقیاس، زوایای پیچش و خمش، نوع مقاطع به کار رفته و میزان انعطاف پذیری عمقی و ارتفاعی در این قسمت صرفا روایت و امکان سنجی می شود. پس از این بسط افقی همین تکنیک ساخت در مرکز هنر امریکایی اسمیتسن رینلدز اثر فاستر، مرکز نمایشگاهی میلان اثر فوکسس یا حیاط اصلی موزه بریتانیایِ فاستر معرفی می شود و بسط عمودی ان در هتل لاته اثر اس اُ ام، خانه الیزابتِ اف اُ اِی و پاویون شیشیه ایی برنو تات در شمایلی بی نهایت کامل و واضح ـ ان گونه که در تصاویر بعدی امده ـ طرح می گردد.




این ماتریس تمامی پی ایندهای فرمی یا ان گونه که دلوز می گوید" خواست ها، الزامات و توقعات پیش شخصی ایی که در قامت فرم تبیین می شوند" را در بازه ایی از فرم های رها تا مقید در بر می گیرد و بدین طریق درک ما از این سیستم ها را عمق می بخشد.
این مثال ها که از تبیینی راحت و رایج و قابل فهم و کمتر معمارانه اغاز می شود و متناسب با هر وضعیت سازه ایی در شمایلی معمارانه ارائه می شود در ماتریس هایی برای تمام سیستم های ساخت و اجرا تکرار می شود و نهایتا کتاب را به کتابی مفید برای تمامی ان هایی که به نوعی با معماری سر و کار دارند تبدیل می کند.




در پایان شاید تکه نگاری ناشر بر کتاب بتواند گوشه ایی از اهمیت کتاب را تبیین نماید:

فرشید موسوی؛ معمار شناخته شده جهانی در کتاب کارکرد فرم روایتی انتقادی ولی تحسین برانگیز از رابطه متضاد میان کارکرد و فرم را شرح می دهد و نهایتا به تضادی می رسد که در قلب مدرنیسم جا خوش کرده و نشان می دهد، خانم موسوی با اذعان به عقب مانده بودن درک از کارکرد در معماری بر این عقیده است که برای هم بند کرد تعریف کارکرد در معماری با چگونگی تعریف کارکرد در ریاضیات، زیست شناسی و موسیقی ما نیازمند گذر از تعریف کارکرد به مثابه ابزار می باشیم او بر این عقیده است که فرم نیز نباید هم چون فهمی برای ساختن صرف بنا در نظر اید بلکه باید چگونگی اجرای حسی ان را نیز در نظر گرفت. کارکرد و فرم با سیاق دو گانه شان ره یافت ما برای تعریف محیط مصنوع طی قرن بیستم را شکل دادند.

این کتاب سیاهه ایی از مباحث واقعا چالش برانگیز رو در روی محیط مصنوع قرن بیست و یکم را برای مخاطبش فراهم می اورد و از این ره فهمی پویا از امکانات و فرصت های پیش روی فرم معمارانه را برای معماران رقم می زند.



تبیین موضوع فارغ از الزامات فنی

تبیین موضوع از طریق دیاگرام های ترسیمی و مثال های کاربردی

تبیین موضوع از طریق دیاگرام های ترسیمی و مثال های کاربردی


 
بالا