فرسایش آبی در مراتع

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فرسایش آبی یك فرایند طبیعی است
واقعیت این صفحات اینست كه اساسا با فرسایش آبی و كنترل ما، به عنوان مثال چراگاه ، حصارها، پیدایش وكنترل از حیوانات وحشی.
فرسایش آبی در همه اشكال خودش، باران و فرسایش گالی. یك خطر بزرگ در خاكهای مراتع است. فرسایش ورقه ها بسیار گسترده است و این رویداد پوشش گیاهی را می كاهد. در این مناطق سرانجام می تواند رخ دهد شیارها، و در زمینهای با شیب خیلی زیاد، بصورت گالی در می آید.
اگر چه فرسایش گالی متاثر است در یك منطقه كوچك از فرسایش صفحه ای، گالی ها می توانند به طور خطرناك قطع كنند زمینهای مورد استفاده را و محدود كنند مدیریت را به علت محدود كردن دسترس و آسیب دیدن جاده ها. به طور طبیعی روان آب در زمین در دسترس برای رشد گیاه نیست بنابراین یك تنزل در كمیت چراگاه و در نتیجه كیفیت خواهیم داشت.
فرسایش آبی یك مشكل مهم روی خاكهای گودیها كه درجه شوری شان زیاد است را همسطح می كند. همچنین خاك رسی روی خاك ماسه ای را می گیرد اساسا با فرسایش بادی و آبی.
در یك دوره فصول خشك می تواند منجر به كاهش پوشش گیاهی خاك و در نتیجه خاك لخت زیادتر گشته و سپس در بارانهای زیاد فرسایش آبی پس از بارندگی اتفاق می افتد.
نشانه های زود
یكی از اولین نشانه های فرسایش آبی می تواند اتفاق بیفتد تجزیه خاك پوسته بیولوژیكی. این پوسته زنده است مركب از خزه،گلسنگ،خزه پوشانده شده موقعی كه خاك خوب حفاظت شود از همه اشكال فرسایش. پوسته هایی كه اخیرا مورد فرسایش خاك قرار گرفته اند فرسایش صفحه ای اند كه در این فرسایش یك لایه ی نازك از خاك از بین می رود از یك منطقه وسیع. خاك سطحی متراكم توسط قطرات باران تركیده شده و یا حیوانات پایمال می كنند و ذرات ریز روزنه خاك را مسدود كرده، از نفوذ سریع آب جلوگیری می كند.بنابراین آب نمی تواند در خاك به طور كامل نفوذ كند،روان آب افزایش پیدا می كند، در نتیجه خاك را برداشته، مخصوصا در بین بوته ها، بدان وسیله مسبب پیشرفت شیارهای كوچك و آبراهه ها و رسوب در سدها می شود،نهرها و شستشوی بیرونی فن ها وقتی كه ماده است امانتی.
بطوریكه خاك شسته می شود در بین و بیرون بوته ها، آنها در طرف چپ پیچ ها هستند، یك نشانه مطمئن است كه فرسایش اتفاق افتاده است. دیگر نشانه های اولیه توسط پایاب ها كه اشكال فعالی از فرسایش آبی و بادی هستند می باشد. پهلوهای بیرونی شكسته شده اند بوسیله روان آب، تا وقتیكه مجاور گیاهان شن توسط باد بیاید و انها را خفه كند. عوامل
فرسایش آبی در نتیجه تركیب اثرهایی از برخورد قطره باران و مقدار آب جاری شده سطحی می باشد. وقتی قطرات باران ضربه می زنند به سطح خاك یا فیلم های كه از آن گرفته شده،آنها تجزیه می كنند ذرات خاك را و پخش می كند آنها را در میان هوا
روان آب سرتاسر سطح زمین های شیبدار ذرات خاك جدا شده را به بیرون انتقال می دهند، در نتیجه در تسریع تمركز روان آب در سطح زمین منجر می شود كه اشكالی مانندكانالهای كوچك یا شیارها را ایجاد می كند. اگر شیب ها طولانی باشند، این شیارها به هم پیوسته و اشكال گالی را ایجاد می كند كه قویا فرساینده هستند، برش شیب پشتیبانی شود. رسوباتی از سیلت و دیگر واریزه ها می توانند در زمین های انتهایی تشكیل می شود. مناطق بزرگ از زمین های لخت، بیشترین مقدار روان آب و فرسایش را دارند،مخصوصا زمین هایی كه شیب آنها بزرگتر از 2 درصد است. بیشترین حساسیت خاك را خاكهایی كه لومی یا رسی لومی هستند دارند. جلوگیری از فرسایش آبی
كلیدی از جلوگیری از فرسایش آبی است برای حفاظت خاك از برخورد قطرات باران(با توجه به شكل 2).
پوشش خاك ضروری است. در مراتع این می تواند باشد پوسته ی بیولوژیكی پوسته خاك ، گراس ها، بوته ها یا درختچه ها. در بعضی مناطق دیگر پوسته سخت سنگی از خاك در برابر ضربه قطرا ت باران حفاظت می كند. در جای دیگر پوشش گیاهی ضروری است. یك روش نگهداری خاك ها در مراتع حفاظت یا بهبود بخشیدن پوشش گیاهی موجود می باشد. مدیریت با دقت چرایی برای این منظور ضروری است،كنترل حیوانات وحشی یك ضرورت است در مدیریت خوب چراگاه. كنترل فرسایش آبی:
هر كجا فرسایش ابی اتفاق می افتد اقدامات كنترلی باید شروع شود در اصل مسئله.
اگر در چراگاهی منجر به افزایش روان آب از توده هایی از بوته ،جمع فشار چرایی باید كاهش یابد یا تقلیل یابد برخورد حیوانات چراگاه.
راهها و شیارهایی كه آنها باعث فرسایش در یك ردیف قرار گیرد یا انباشتگی آب در نقاطی كه ثابت است وجود دارد مشكل هایی نظیر آن. كاهش جمیع فشارهای چرایی
هركجا فرسایش شدید نیست، تاخیر یا كاهش همه فشارهای چرایی ممكن است احیاء گیاهان را ممكن سازد و پوشش شایسته و خوب بوجود آید برای غلبه بر این مشكل.
مخصوصا در فصول سازگار. هر چند، هر كجا زندگی گیاهان شدیدا خفیف شده، آن ممكن است از ذخیره محروم شود(قرق شود)تا بازسازی رضایتبخشی اتفاق افتد، و با یك برنامه كنترلی حیوانات وحشی تركیب شده باشد.
عملیات اصلاح مكانیكی
در مقابل اصلاح های كم اثر،یك برنامه اصلاح عملیات مكانیكی زمین و بذركاری مجدد لازم خواهد بود در سایت هایی كه شدیدا خفیف شده.
اول لازم است حفاظت كرد سطح خاك را وجلوگیری از تفكیك خاك، و سپس محدود كردن سرعت آب سطحی.
بطوریكه فقط می توان تصور كرد، عملیات باید در نقاط مرتفع شروع شود در ساختگی نمای زمین،عملیات در حال پیشروی شیب را كاهش می دهد. بیشتر موفقیت تكنیك های عملیات فرسایش آبی استفاده می شود درمراتع ما به صورت پیتینگ،كنتورریپینگ و پخش سیلاب در مناطقی كه یك منبع بذر وجود دارد. چاله های ساخته می شود در سرتاسر شیب بوسیله یك كشاورز پیتینگ كار یا دیسك پیتینگ برای حبس كردن بذر،خاك و آب، ایجاد یك محیط مرطوب برای زیست و رویش و استقرار بوته ها و دیگر گیاهان. این تكنیك ها برای خاك مناسب است كه جلوگیری می كند از پراكنده شدن آن وقتی كه مرطوب است.
آن است یك روش ارزان ، در زمینهایی كه دارای شیب كمتر از 6 درصد می باشند استفاده می شود. كنتور پیتینگ ،یك عملیات گران است، ممكن است لازم باشد كه انجام دهیم، مخصوصا روی شیب ها برای آبگیری هر كجا كه خطر فرسایش زیاد است. یك واحد خیش گاوآهن یا ریپر با زائده های بالی پیوسته است بهترین وسیله، این ماشین ها در دسترس هستند برای مدیریت زمین. هركجا شیب ها بیشتر از 2 درصد باشد، خطوط ریپر باید نقشه برداری شود یا بررسی شود، نگاه كنید"كنتورفاروئینگ در كنترل فرسایش آبی" صفحات حقیقی.
مخازن آب مورد استفاده قرار می گیرد در زمینهایی كه لخت یا سوزانده شده سطح آنها معمولا زیاد خاكها متفرق شده اند . سكوها می توانند ایجاد شوند با گریدر جاده ها یا بولدوزرها اما آنها بایستی اول نقشه برداری شوند.
هر كجا منبع بذور وجود نداشته باشد در این منطقه مورد عمل واقع می شود، آن لازم است كه مستقیما بذر گیاه در منطقه بذركاری شود.
تعدادی پیمانكار در دسترس وجود دارد كه می تواند تهیه كند، بذركاری گیاهان را به قیمت مناسب.
تركیبی از بهترین پوشش گیاهی و عملیات خاك خواهد بود كه كمك به كاهش فرسایش آبی در آن حجم است. مراقبت مخصوص نیاز خواهد داشت به اصلاح و احیاء زمین های از بین رفته . سطح محكم و پوسته هایی كه روی زمین های لخت را گرفته باید شكسته شوند تا آب نفوذ كندونمك را از سطح بشوید و از ریشه منطقه عمل دور سازد.
فاروئینگ در جایی كه آب است خیلی ضروری است. در افزایش،بذر بوته ها مانند كیسه گیاهان خانواده قازیاغی(اسفناجیان) باید مستقیم بذردار شود زیرا بندرت بذر در دسترس قرار می گیرد.
هر آنچه روش عملیات مستقل باشد،تمامی فشار چرا بایستس كاسته شود تا اینكه پوشش گیاهی مستقر رضایتبخش باشد.
هزینه عملیات فرسایش
هزینه به شرح زیر مبنی بر استفاده از تراكتور55 كیلووات برای كشیدن دستگاهها می باشد.هر كجا پیتینگ مورد استفاده قرار گرفته، در شیب های بالاتر از 6 درصد می تواند بی خطر باشد در صورتی كه پیتینگ در سرتاسر شیب نباشد. یك پیتر می تواند پوشش دهد 2 هكتار در ساعت با هزینه 25 دلار یا 12.5 دلار در ساعت برای یك هكتار باستثنای تجهیزات و هزینه كارگری. اینها را می توان ساعت به ساعت اجاره و دستمزد را محاسبه نمود.
جمع هزینه های پرداختی در هكتار شامل:
1-
هزینه عملیات(تراكتور) 12.5 دلار هكتار یا 2/1 ساعت
2-
هزینه حمل و نقل(پیتر) $ هكتار یا 2/1 ساعت
3-
هزینه كارگری $ هكتار یا 2/1 ساعت
جمع هزینه ها $
پیتر بذركار پیوسته ندارد،وكارائی اش از پیتینگ سخت تر و كمتر در نزدیكی یك منبع بذر است.
متناوبا،یك پیتر شتری كه مزیت آن اینست كه یك بذركار پیوسته دارد كه این می تواند كشیده شود با یك وسیله 4wd كه می تواند اجاره شود با روزی 10 دلار.
استفاده ازكشش wd4 پیتر شتری كه فاصله خطوط پیت 25 متر بود 4 دلار برآورد شد برای هكتار یا 400 دلار برای 1 كیلومتر مربع مشروط به آنكه بذر از خودتان باشد.
كنتورفاروئینگ به فاصله 5 متری 5/2 هكتار در ساعت انجام می شود و هزینه عملیات 8 دلار در هكتار بود باستثنای هزینه كارگر و تجهیزات.
هزینه كل دو هكتار به طوری كه در مثال از پیتینگ در صفحه قبلی برآورد شد،به انضمام هزینه های وابسته از نقشه برداری.
دیگر تجهیزات مخصوص در دسترس روی یك مزرعه پایه است، به عنوان مثال دیسك های متقابل بذرافشان و جمع كننده خلائی بذور. برای محل اینها باید با پیمانكارمشورت كرد. بیشتر حفاظت خاك دامنه ها برای اصلاح بایستی كرایه شود تجهیزات مناطق مخصوص.
در همه موارد تمامی هزینه ها وابسته اند به مبلغ قابل كسر كه در هر سال هزینه می شود.
مزایای كنترل فرسایش آبی
در میان بیشتر فواعد عینی از كنترل فرسایش آبی دارد:
رشد بهتر گیاهان
بهبود ذخیره علوفه برای سالهای خشك
نفوذ زیادتر آب به خاك
حفاظت بهتر خاك
كمبود سیلت ها در سدها
كاهش طغیان آب
افزایش بیودیوریتی.
كمبود منافع مشهود بود در نمای زمین هر كجا فرسایش رخ داده بود كه كنترل شده بود و رضایتمندی كاردانی كه در مریت زمین و نگهداری زمین به برنامه در استرالیا همكاری می كرد.
 

Similar threads

بالا