فرایند تولید نوشابه

farzad-s

عضو جدید
نوشابه‌های انرژی‌زا نوشیدنی‌هایی ملایم هستند که به عنوان زیادکننده انرژی بدن بیش از بقیه نوشیدنی‌های رایج به فروش می‌رسند. میزان انرژی (اندازه گیری شده با کالری) در این نوع نوشابه ها در مقایسه با نوشیدنی های ملایم نظیر اب میوه ها یا لیموناد کمتر گزارش شده است. بر اساس گزارش انستیتو مارین هیچ دلیل علمی برای یافتن این موضوع که المانهای بدون کافیین در این نوع نوشابه ها به بالا بردن فعالیت مغزی یا فیزیکی کمک کنند وجود ندارد. بنابراین کافیین تنها مورد یافت شده در این نوع نوشابه ها می باشد که به بالا بردن فرایندهای مغزی و جسمی کمک می کند.
نوشابه های انرژی زا شامل متیلاکساتین ، ویتامین B و گیاهان داروی می باشد. بقیه محتویان رایج گارانا(یک نوع گیاه) یا تورین به اضافه فرمهایی از جینسنگ، مالتودکسترین(به عنوان شیرین کننده)، اینوسیتول، کارنیتین، کراتین، گلاکورونالاکتون و جینکگو بیلوبا می باشد. بعضی محتویات شامل مقادیر بیشتری شیرین کننده می باشند. اولین و پایه ترین محتویات یک نوشابه انرژی زا کافیین می باشد که در چای و بعضی نوشیندنی های دیگر نیزیافت می شود. به صورت متوسط هر 237 میلیلیتر از نوشابه های انرژی زا شامل 80 میلی گرم کافیین می باشد اگر این میزان از نوشابه انرژی زا بیشتر گردد یعنی 480 میلیلیتر حدوداً 150 میلی گرم کافیین در آن یافت می شود(کمی کمتر از 2 برابر میزان قبلی) ، اگرچه اخیراً این نوشابه ها بیش از 360 میلیگرم از کافیین را روی قوطی ها درج نموده اند.
سکته ای قلبی و مغزی در افرادی که مبتلا به صرع یا بیماریهای مغزی یا قلبی می باشند از عوارض جانبی نوشابه های انرژی زا است. فرانسه پس از مرگ راس کانی قهرمان 18 ساله والیبال که بر اثر استفاده 4 قوطی از red bull را ممنوع اعلام کرده است. کمیته علمی فرانسه اعلام کرد که Red bull میزان بیش از حد نرمالی کافیین دارا می باشد. دانکارک نیز این نوع خاص را ممنوع اعلام کرد. همچنین انگلستان بازرسی هایی در این رابطه انجام داد و پس از ان در مورد استفاده از این نوع نوشابه برای زنان باردار هشدارهای جدی اعلام نمود.
افرادی که از این نوع نوشابه ها استفاده می کنند باید مراقب سلامتی خود باشند چراکه بسیاری از مرگها ارتباط مستقیم با مصرف زیادی از کافیین دارد. این نوع نوشابه ها از 80 تا 360 میلیگرم کافیین را در هر قوطی دارا می باشند که این میزان کافیین خطرناک است. بر اساس یافته های جدید علمی، یک بزرگسال بدون رسیدن اسیبی به بدن حدوداً تا 400 میلیگرم در روز از کافیین استفاده کند، این میزان برای کودکان و زنان باردار باید به میزان 300 میلیگرم در روز کاهش یابد. این میزان به راحتی در طول روز با مصرف نوشیدنی های متعدد به حد ماکزیمم می رسد. مصرف بیش از حد دوزِ کافیین عوارضی نظیر عصبی شدن، کج خلقی، اضطراب و دلشوره، افسردگی، گرفتگی عضلانی، بیخوابی، سردرد و اختلالات تنفسی به همراه دارد. یک مصرف رایج از این نوع نوشابه ها قاطی کردن آنها با الکل می باشد که رایج ترین نوع آن ادغام Red bull با vodka گزارش شده است. ادغام نوشابه انرژی زا با الکل مشکلات بسیاری به وجود می آورد. اول، هم الکل و هم نوشابه انرژی زا خون را دیهیتراته می کنند. دیهیتراته شدن خون مهمترین عامل اختلال مغزی است که ادغام هر دوی این نوشیدنی ها ایم میزان را افزایش داده و احتمال سکته مغزی بالا می رود. دوم، از آنجا که مصرف نوشابه ای انرژی زا میزان درک بدن از خستگی را بسیار کم می کند ادغام آن با الکل باعث می شود که بدن میزان مصرف الکل را متوجه نشده در نتیجه در مصرف آن افراط کرده که خود نتایج وخیمی را به دنبال خواهد داشت.
نوشابه های انرژی زا اولین بار در اسکاتلند در فرمی به نام Irn-Bru در سال 1901 ساخته شد. در ژاپن ساخت این نوشابه ها به اوایل دهه 1960 میرسد. در زاپن فروش نوشابه های انرژی زا با نوشیدنی های عادی بسیار فرق دارد، آنها را در شیشه های قهوه ای کوچک مثل شیشه های دارو یا قوطی هایی که متفاوت از بقیه قوطی های می باشند به فروش می رسانند. در کره جنوبی محصول genki drinks نوعی نوشابه انرژی زا می باشد که در مجموعه salaryman قرار داده شده و به فروش می رسد. در انگلستان، Lucozade Energy در سال 1929 به عنوان یک داروی بیمارستانی برای احیا به کار می رفته که در اوایل دهه 1980 این نوع دارو به مدلی از مایع تحت عنوان بازیافتن انرژی از دست داده شده تغییر داده شد. در سال 1994، اولین نوشابه انرژی زای اروپایی، با نام Power Hourse ساخت یک کمپانی اتریشی وارد بازار شد. این نوشابه در بسیاری از کشورها هنوز به فروش می رشد، اگرچه رقیب این کمپانی که ان نیز اتریشی می باشد Red Bull را وارد بازار کرد و Power Hourse فروش سابق خود را از دست داد. در سال 1995، کارخانه Pepsi نوشابه ای با نام Josta که اولین نوشابه انرژی زای امریکایی بود را وارد بازار کرد. Red Bull در سال 1997 به آمریکا معرفی شد و حدوداً 47% از سهم بازار این نوع نوشابه ها در آمریکا را در دست گرفت. در سال 2001، فروش نوشابه های انرژی زا در آمریکا به 8 میلیون در سال (فقط خورده فروشی) رسید. 5 سال پس از ان در هر سال رشدی 5% ایی برای این نوع نوشابه وجود داشته و در سال 2005 3 میلیارد دلار از این نوع نوشابه در این کشور به فروش رفته است. نوشابه های انرژی زای رژیمی نرخ فروشی دو برابر انواع عادی خود دارند که تخمین شده شده که در سال 2006 این میزان به 4 میلیارد دلار برسد. Goldman Sachs و Mintel پیش بینی نموده اند که بازار فروش نوشابه های انرژی زا در سال 2010 به 10 میلیارد دلار برسد.کمپانی های عظیمی مثل Pepsi،Coca-Cola, Molsonو Labatt کوشش کرده اند که از ابداعات کمپانی های کوچک در این رابطه بهره بگیرند. نوشابه های انرژی زا همچنان به عنوان ادغام شونده با محصولات الکلی رایج هستند. این نوع نوشابه ها معمولاً برا ی اقرا جوان بسیار جذب کننده می باشند. حدوداً 65% از کسانی که از این نوع نوشابه ها استفاده می کنند زیر 35 سال سن دارند، 65% از مردان خریدار این نوع نوشابه ها هستند
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
جوان هایی كه امروزه به باشگاه های ورزشی می شوند تا به اصطلاح خودشان، هیكل بسازند، معمولا یكی از این نوشابه‌های انرژی‌زا در دستشان وجود دارد. برخی از آنها هم كه بدون نوشیدن هر روزه آنها نمی‌توانند زندگی كنند یا حتی آنان كه دوست دارند تمام طول شب و روز را یك سره سرحال و پر انرژی باشند، به شدت به این قوطی ها وابسته‌اند.
بد نیست بدانیم این نوشابه‌ها كه به تازگی بسیار پر طرفدار شده‌اند از كجا آمده اند و از چه چیز تشكیل شده‌اند؟
نوشابه ی انرژی ‌زا همانطور كه از اسمش پیداست، باید به شما انرژی مضاعف بدهد، اما دقت در اجزای تشكیل دهنده آن حقایق دیگری را هم آشكار می‌كند.
این نوشابه‌ گرچه حاوی انرژی است، اما به طور خاص از كافئین و شكر تشكیل شده‌ است و در واقع این انرژی به بدترین شكل موجود برای افراد تولید می‌شود.
نوشابه های انرژی‌زا مقدار زیادی كافئین و شكر دارند تا بتوانند به اصطلاح انرژی تولید كنند و برای افرادی ساخته شده اند كه می خواهند در سر تا سر روز، بیش از حد انرژی داشته باشند.
مواد تشكیل دهنده این قوطی انرژی زا و اثرات آنها روی بدن از قرار زیر است:
- افدرین: محركی كه روی اعصاب مركزی بدن تاثیر می‌گذارد كه معمولا در داروهای كاهش دهنده ی وزن استفاده می‌شود، اما اثرات مخربی روی كاركرد قلب دارد.
- تورین: آمینو اسید طبیعی كه ضربان قلب و كاركرد ماهیچه‌ها را تنظیم می ‌كند كه باز هم در مفید بودن آن برای بدن شك بسیاری وجود دارد.
- جینسنگ: برای كاهش استرس و ازدیاد انرژی
- ویتامین گروه ب: گروهی از ویتامین‌ها كه می‌توانند شكر موجود در نوشابه را به انرژی تبدیل كرده و سبب ساخت ماهیچه شوند.
- دانه گوآرانا: كه از برزیل تهیه شده و محركی قوی است.
- كراتین: اسید اورگانیكی كه برای تولید انرژی ماهیچه‌ها مفید است.
- دانه جینكو: دانه‌ای درختی كه برای بهبود حافظه مفید است.
با نگاه به اجزای تشكیل دهنده این نوشابه به نظر می‌رسد كه تمامی آنها، موادی طبیعی هستند.
كسانی كه نوشیدن آن را حتی یك بار تجربه كرده‌اند، طعم آن را شبیه مزه ی دارو می دانند.
با وجود آن كه سازندگان این نوشابه ها مدعی هستند كه آنها كاملا بی خطر هستند، اما پزشكان عقیده دیگری دارند. آنها معتقدند آنچه كه این انرژی کاذب را در بدن افراد به وجود می‌آورد، تنها به دلیل وجود مقدار بسیار زیادی شكر و كافئین است كه برای بدن بسیار ضرر دارد.
از نظر آنها وجود كافئین در این نوشیدنی باعث می‌شود كه خواب افراد به شدت به هم بریزد و در واقع آنها بی خواب شوند. وجود فعالیت‌های شیمیایی و اختلال در هورمون ها در مغز نیز كه به همین خاطر پدید می‌آیند، سبب بالا رفتن ضربان قلب شده و فعالیت چشم را مختل می‌كنند.
همچنین كبد مقدار بیشتری قند را به جریان خون می‌فرستد تا انرژی بیشتری تولید شود و این اتفاقات ناخوشایند در واقع همان هایی هستند كه به انرژی دار شدن شما كمك می‌كنند.
در نهایت باید گفت نوشیدن این نوشابه‌ها برای مقدار بسیار كم بی خطر است، اما مصرف روزانه ی آن با وجود كافئین بسیار در آن، مطمئنا شما را به مشكلات بسیاری دچار خواهد كرد كه اعتیاد به آن یكی از آنهاست.
در كنار این مشكلات، مختل شدن كار كلیه باعث می شود مقدار بیشتری آب بدنتان از دست برود كه اگر در حال ورزش كردن هم باشید و عرق كنید، به سادگی ممكن است به خاطر این دو علت دچار افت شدید آب در بدنتان شوید.
نوشابه‌های انرژی زا گرچه در كشورهایی همچون آمریكا از پر فروش ترین‌ نوشیدنی ها هستند، اما در كشوری همچون فرانسه كه مردم آن مرگ یك جوان 18 ساله را بر اثر مصرف این نوشابه در یك بازی به چشم خود دیده اند، فروش آن تنها با كافئین بسیار كم مجاز اعلام شده است.
دانمارك و نروژ این نوشیدنی را ممنوع اعلام كرده‌اند و كشوری همچون كانادا نیز با برچسبی از هشدار روی قوطی، آن را به فروش می‌رساند.
 

mustafa3

کاربر فعال صنایع غذایی ,
نوشیدنی انرژي زا يا انرژي زدا...!!

نوشیدنی انرژي زا يا انرژي زدا...!!

تا جايي كه من اطلاع دارم تبليغ برخي اقلام غذايي از جمله نوشيدني انرژي زا و خود نوشابه در رسانه ي ملي ممنوع شده

ولي متاسفانه اين قانون يا نقض شده يا لغو شده ..كه در هر صورت جاي تامل داره ..كه چرا اين اتفاق افتاده...

در تاريخ 11 مرداد 90 ساعت 21 در شبكه 3 سيما :
نوشيدني انرژي زايي كه در رسانه ي ملي تبليغ ميشه اسمش XTAK هست

از ديگر انرژي زا ميتوان به redboll ...hype و... نام برد

از مضرات اين نوع نوشيدني ها ميتوان به اين موارد اشاره كرد:

باعث از دست رفتن بيشتر اب بدن از طريق تعرق ميشه..كه در صورتي كه اين وضع همراه با فعاليت بدني شديد باشه و آب از دست رفته جبران نشه باعث از دست رفتن هوشياري فرد ميشه...

باعث سكته ي قلبي و مغزي ميشه

در زنان حامله باعث ميشه نوزاد در اكثر موارد دچار نقص بشه يا در شكل گوش نوزاد تغيير ايجاد بشه

در برخي موارد نادر كه مصرف بسيار زياد بشه باعث مرگ مصرف كننده ميشه....

حالا اگه دوست داشتين بنوشين...

از ما گفتن بود...

كو گوش شنوا!!!!!!!!!!!!!!
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
میشه بیشتر توضیح بدی دلبندم؟ چرا این اثرات رو داره؟ ترکیباتش چیه؟
 

reza vafaei

عضو جدید
نوشابه انرژی زا

نوشابه انرژی زا

خیلی ممنون که اینا رونوشتی ولی اینجوریام که میگی نیست نوشابه انرژی زابعلت داشتن ویتامین های مختلف باعث رفع خستگی فیزیکی میشه ودرمورد مصرف زنان باردار هرکالایی یک بروشور داره که باید قبل از مصرف مطالعه کرد شاید برای بعضی ها مضر وبرای بعضی ها مفیدباشه
 

mustafa3

کاربر فعال صنایع غذایی ,
خیلی ممنون که اینا رونوشتی ولی اینجوریام که میگی نیست نوشابه انرژی زابعلت داشتن ویتامین های مختلف باعث رفع خستگی فیزیکی میشه ودرمورد مصرف زنان باردار هرکالایی یک بروشور داره که باید قبل از مصرف مطالعه کرد شاید برای بعضی ها مضر وبرای بعضی ها مفیدباشه
خب منم مثه شما صنايع غذايي ميخونم
درس تكنولوژي نوشابه رو هم پاس كردم
نوشابه انرژي زا هم مزيت داره هم ضرر
كه ضررش خيلي بيشتر از مزيتش هست

ولي كلا هدف من از نوشتن اين مطلب بود كه بگم متاسفانه در تلويزيون اين محصوب بر خلاف قانون تبليغ شد
 

hamid rad

کاربر فعال صنایع غذایی
سلام . من یه چیزی اضافه کنم . دوستانه گل تاثیر یه نوشیدنی انرژی زا بیشتر روحی و روانی ه تا جسمی . مثله سیگار . توصیه ی من هم اینه که اگر هم از این نوشیدنی استفاده میکنین باره بعد که میخواید بنوشیدش یه مدتی گذشته باشه مثه همه ی موادی که میتونن بدی داشته باشن ... اینکه گفتم نثه سیگار چون از لحاظ مغزی تاثیری رو بدن میزاره که آدم در مصرف زیاد بهش معتاد میشه
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرایند تولید نوشابه

نوشابه، نوعی نوشیدنی شیرین گازکربنیک دار است که به عنوان نوعی نوشیدنی خنک و معمولاً برای برطرف نمودن تشنگی و یا به همراه غذا، مورد استفاده قرار می گیرد.

اختلاف آب وهوائی وسلیقه ، نوشابه را به یکی از کالاهای پرمصرف تبدیل نموده است ، این کالااز نیمۀ دوم اردیبهشت ماه الی نیمه اول شهریور ماه بیشتر ین تقاضا را دارد که هرسال معمولأ درمدت یادشده تولید وتوزیع این محصول با مشکلاتی مواجه می شود . بالاخص در مناطق محروم که فاقد واحد تولیدی می باشند .

موقعیت جغرافیائی کشور ایران به نحوی است که اکثرنقاط کشور بیش از 7 ماه ازسال دارای آب وهوای گرم می باشد . درخلال سال و درگرمترین فصل دما دربرخی ازنقاط کشور حتی به بیش از 50 درجه سانتیگراد می رسد . هرچند تنوع آب وهوائی در ایران بسیار می باشد ، لیکن بیشتر مناطق کشور گرم است . بنابراین افزایش جمعیت وبه دنبال آن دمای هوا موجب شده که نیاز مصرف نوشابه راشدیدأ افزایش دا ده که این افزایش سریع تقاضا برای این کالا درطی این مدت نشانگر کشش آن دربازارمصرف می باشد، که نتیجتأ صنعت نوشابه سازی درکشور درچندسال اخیر ازروند مطلوبی برخورداربوده است .

درضمن تولید کنندگان از طعم های مختلف قابل مصرف استفاده نمودند . وهمین تنوع یکی از دلایل عمدۀ درمورد عمومیت پیدا کردن مصرف نوشابه به عنوان یک کالای مصرفی گردید. یکی دیگر از دلایل آن چگونگی دردسترس بودن محصول می باشد . بطوریکه می توان به سهولت آن رادر رستورانها ، مغازه ها ، سوپرمارکت ها وغیره تهیه نمود . از عمده دلایل افزایش مصرف این محصول ، روشهای بازاریابی وبسته بندی های متنوع جدید بوده است .بعنوان مثال : دستگاه های پرکن بصورت اتوماتیک اختراع شد ونوشابه هایگازداردرسال 1954 درلیوان یکبار مصرف به مصرف کننده عرضه شد.

همزمان با رشد ورقابت در صنعت نوشابه سازی بهبود مستمر کیفیت بعنوان یک الزام برای بنگاهها مطرح وتلاش روز افزون بعمل آمد . تا کیفیت محصول وبسته بندی آن را تاحد ممکن ارتقاء دهد .درحال حاضر صنعت نوشابه سازی کشور آمریکا رکورددار جهان محسوب می شود. معروف ترین کارخانجات تولید نوشابه در جهان، پپسی و کوکا کولا هستند که محصول خود را به تمام نقاط دنیا صادر می کنند و همچنین در بسیاری از نقاط دنیا شعبه دارند.


http://www.etarh.com
 
آخرین ویرایش:

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
1- تانک واکنش

این واحد متشکل از یک تانک مکعب به نام تانک استوانه ای مخصوص کلر و آهک و تانک استوانه ای دیگری برای سولفات و پمپهای مربوطه جهت تخلیه مواد شیمیایی واکنش کننده به آب خام می باشد . در کنار اینها تانکهای استوانه دیگر به نامهای فیلتر شنی و فیلتر کربنی و در نهایت فیلتری که پالیشر نام دارد قرار دارند .
تانک واکنش به ابعاد « m » 5/3 ، 3 ، 5/5 و قطر تانک مربوطه به شن و کربن m2 می باشد .
فیلتر شن و کربن در یک تانک استوانه ای بزرگ جای گرفته است ، واحد تصفیه آب شرکت دارای دو عدد از این تانکها می باشد .
هدف از تصفیه آب ، تهیه آبی است که برای مصرف مورد نظر آن مناسب است . عملیات تصفیه شامل حذف گازهای محلول و مواد معدنی ناخواسته است .
آب پمپ شده از آب انبار پس از تجمع در حوضچة کوچکی که میزان آب در آن توسط دو شناور در حد ثابتی نگهداشته می شود توسط پمپ دیگری به ناحیه A فرستاده می شود .
شدت آب پمپ شده 8000 گالن در ساعت می باشد ، پس از ورود آب به ناحیة A مواد شیمیایی لازم جهت انجام واکنش های شیمیایی به درون ناحیه ریخته می شود . این مواد شامل : آهک آبدار و سولفات فرو به عنوان منعقدکننده وهیپوکلریدکلسیم جهت ضد عفونی کردن آب می باشند .
غلظتهای موردنیاز هر یک از موارد فوق به ترتیب PPM40 و PPM50 و PPM10-8 می باشند .
ناحیه A تانک واکنش شامل همزنهایی است که وظیفة این همزنها اختلاط بیشتر مواد شیمیایی با آب و بالابردن راندمان کار تصفیه می باشد .

روش رسوب دادن فوق در قسمت رسوب دادن شیمیایی در حرارت معمولی توسط آهک Coid – Limeproce انجام می گیرد .رسوبات تشکیل شده که اکثراً شامل کربنات کلسیم و هیدروکسید منیزیم می باشد در انتهای نواحی B , A تجمع می یابند .
در این مرحله سختی آبی که در حدود PPM360 بوده توسط انجام واکنش های ذکر شده تا زیر PPM50 نزول خواهد کرد .
رسوبات تشکیل شده در قسمت B,A در نواحی تحتانی این قسمتها رسوب کرده آب خروجی از ناحیه B که به درون ناحیه C سرازیر می شود آبی است که تقریباً واکنشهای کاهش سختی و قلیائیت و ضدعفونی بر روی آن انجام شده و آماده فیلتر شنی می باشد .



2- آهک آبدار :

از این ماده برای تصفیه شیمیایی با کم کردن غلظت ، مواد محلول در آب استفاده می شود در واحد تصفیه آب شرکت زمزم سبک کردن آب از طریق رسوب دادن شیمیایی آبهای خیلی سنگین صورت می گیرد .
در این روش با افزودن مواد شیمیایی به آب و ترکیب آنها با سختی های محلول در آب رسوبات نامحلول ایجاد شده و ته نشین می گردند .
سبک کردن با این روش برحسب درجة حرارت مورد استفاده در عمل به 2 دسته تقسیم می شود :

الف ) رسوب دادن شیمیایی در حرارت معمولی
ب ) رسوب دادن شیمیایی در گرما « حرارت حدود نقطة جوش آب » .
رسوب دادن شیمیایی در حرارت معمولی نیز به روشهای مختلفی صورت می گیرد که سیستم شرکت زمزم از نوع سیستم آهک است .
آب آهک با سختی موجود در آب واکنش می شود و رسوب نامحلول کلسیم ، کربنات و هیدروکسید منیزیم را تولید می کند .
ذرات معلق حاصل با عمل ته نشین و صاف کردن جدا می گردند و در نتیجه مقدار مواد جامد حل شده در آب به مقدار زیادی کاهش می یابد آهک آبدار با نمکهای منیزیم که قسمتی از سختی دائم آب را تشکیل می دهندنیزواکنش می دهنددراین واکنشهاهیدروکسیدمنیزیم نامحلول حاصل می شود ، که باعملیات ته نشینی وصاف کردن ازآب جدا می شوند .



3- سولفات فرو

یکی از مراحل تصفیه ، جدا کردن ذرات معلق به شکل ذرات کلوئیدی است که نمی توان آنها را به وسیلة روشهایی مثل عبور از صافیهای معمولیی و ته نشین کردن جدانمود . جهت جداساختن این ذرات باید از منعقد کننده های سولفات فرو استفاده کرد .
قلیائیت طبیعی بیشتر آبها برای واکنش با سولفات و تولید توده های هیدروکسید فریک کافی نمی باشد .
بنابراین آهک یا قلیایی دیگر باید اضافه گردد این ترکیب در واکنش اولیه با آهک تولید هیدروکسید فریک کافی نمی کند .
بنابراین آهک یا قلیایی دیگر باید اضافه گردد و این ترکیب در واکنش اولیه با آهک تولید هیدروکسید فریک نماید پس به وسیله اکسیژن محلول در آب اکسید شده و تولید هیدروکسیدفریک می نماید این اکسیداسیون فقط در PH بالا تا 5/8 امکان پذیر می باشد .



4- هیپو کلریت

کلیریت کردن مرحله ایست که در آن گاز کلر با ترکیبات کلردار مانند هیپوکلریتها را به آب جهت ، ضدعفونی کردن اضافه می کنند .
هدف از ضدعفونی کردن آب از بین بردن کلیه میکروارگانیسمهای مولد بیماری است . مهمترین انواع آب ترکیبات هیپوکلریت سدیم وکلیسم است .
هیپوکلروکلسیم نمکی است که در صنعت آب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و وقتی که در آب حل می شود و طبق فرمول زیر ، یونیزه می گردد . هیپوکلرید کلسیم به صورت پودر به رنگ سفید و شبیه آرد می باشد و در آب محلول است



5- فیلتر شنی

آب جمع شده درناحیة C توسط پمپی به درون فیلتر شنی فرستاده می شود . هدف از استفاده از این فیلتر ، جداسازی ذرات منعقد شده است که همراه جریان آب به این قسمت رسیده اند تانک فیلتر شنی باید از 70% از شن پر باشد و 30% فضای خالی بربالای آن پیش بینی شود .
این فضای خالی به منظور ایجاد فضای مناسب جهت انبساط شنها درهنگام عمل شستشوی معکوس وجلوگیری ازخارج شدن ذرات شنی از تانک می باشد .
فیلتر نمودن صحیح بستگی به منشاء جریان آب به تانک شن می باشد .
این فشار در سطح شن نباید از 2 گالن در تصفیه برای هر فوت مربع تجاوز نماید ، در غیر این صورت عمل فیلتر نمودن خوب انجام نمی گیرد و این اجسام برتانک ذغال منتقل می گردند .



6- صافی کربن

آب خارج شده از فیلتر شنی که PH آن درصد مناسب قرارگرفته جهت جذب کلر (PPM10-8) می باشد به فیلتر کربنی وارد می شود .
صافی کربن از یک لایه کربن فعال و یک بستر شنی که با عمقهای مساوی هر یک به اندازه طول تانک صافی کربن تعبیه شده اند در این قسمت قرار گرفته اند .
کربن فعال قادر است طعم های نامناسب ، بوهای نامطلوب و رنگهای زائد را از آب بگیرد . بازدة کربن نیز بسته به سطح فعالیت ذرات کربن دارد .
اگر جریان آب بیش از 2 گالن در دقیقه باشد ، ذغال قادر نخواهد بود تمام کلر را جذب کند و مسلماً کلر با آب از این تانک خارج شده و به نوشابه طعم نامطلوبی می دهد . عمل فیلتر شنی که در زیر کربن قرار گرفته ، جذب ذرات منعقده ای است که توانسته اند از فیلتر شنی عبور کنند آب خارج شده از صافی کربن حداکثر باید دارای PPM 5% کلر باشد .



7- پالیشر آب Water polisher :

تصفیه نهایی برای جداسازی این ذرات ریز توسط دستگاهی به نام پالیشر انجام می گیرد . فیلتر پالیشر که به شکل استوانه ای توخالی می باشد دارای منافذی می باشد . بنابراین ذرات بزرگتر از این منافذ توسط این فیلتر جذب خواهد شد آب خارج شده از پالیشر آب تصفیه شده قابل شرب بوده و از این قسمت جهت مصرف در واحد عصاره سازی توسط لوله هایی به واحد مربوطه هدایت می گردد .


تهیه گاز:

گاز در این کارخانه از اهمیت زیادی برخوردار است . زیرا که مصرف گاز درنوشابه ها امری ضروری است . حالت کف کننده و طعم سوزاننده در نوشابه های گازدار مربوط به وجود گاز دی اکسید کربن در آنها می باشد . این گاز با تزریق درنوشابه علاوه بر ایجاد طعم به دلیل ایجاد محیط اسیدی به عنوان یک نگهدارنده نیز تلقی می گردد .
حلال یت گاز کربنیک در اثر کاهش درجه حرارت افزایش می یابد ، میزان گاز به کاربرده شده برحسب نوع نوشابه و طعم دهنده فرق می کند .
نکته : در فشار یک اتمسفر مقدار گاز حل شده در آب فقط به درجه حرارت بستگی دارد .


سیستم تهیه گاز دی اکسید کربن:


گاز از سوزاندن گازوئیل توسط بویلرها حاصل می شود .
گاز حاصله وارد سه برج که به ترتیب برج آب برای شست و شوی گازها « به صورت جریان نا هم سو » و برج دوم برای جمع آوری گازهای سمی و برج منواتیل امین MEA برای جذب گازها و CO . CO وارد کپسول پرمنگنات می گردد ، پرمنگنات گازهای CO را به تبدیل می کند و بعد از رله شدن و مایع شدن توسط آب وارد منبع ذخیرة می گردد میزان مصرفی گازوئیل دراین واحد حدوداً Lit/h 150 می باشد .
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تهیه عصاره

تهیه عصاره

1- شیرین کننده

شیرین کننده های مورداستفاده درصنایع نوشابه سازی به 3 گروه تقسیم می شود .
1) شیرین کننده های طبیعی .
2) شیرین کننده های مصنوعی .
3) شیرین کننده های مشابه مصنوعی .

مهمترین شیرین کننده طبیعی که در صنایع نوشابه سازی استفاده می شود شکر است .

شکر در دو نوع مختلف در دسترس می باشد که عبارتند از :

الف ) شکر دانه ای یا شکر معمولی :

این نوع شکر از نیشکر یا چغندرقند بدست می آید از مزایای این نوع شکرمقاومت درمقابل آلودگی میکروارگانیسمها است درشرکت زمزم تهران ازاین نوع شکرکه دربسته های Kg50 قراردارنداستفاده می شوند .

ب ) شکر اینورت شده :

این نوع شکر خوراکی یاساکارز ، به گلوکز و فروکتوز هیدرولیز می گردد .
نکته : ازمزایای این نوع شکر مقاومت آن نسبت به فشار میکروبی است .

2- مراحل تهیه شربت ساده « اولیه »

مواد اولیة شربت ساده آب قابل شرب و شکر دانه ای می باشد .
شکرنبایدحاوی نمکهای آلی وغیرآلی باشدکه PH طبیعی نوشابه را تغییر می دهند .
تانکی که برای اختلاط این دو در نظر گرفته شده از جنس استیل است با ظرفیت 1800 گالن .
در مورد نوشابه های کولا مقدار آب و شکر در شربت به ترتیب 870 لیتر و 1134 کیلوگرم می باشد .
در تانک اختلاط چهار واحدی 920 گالن آب و 1134 x 4 کیلوگرم شکر و 4 کیلوگرم بنزوات سدیم که به عنوان نگهدارنده استفاده می شود بوسیلة همزن های موجود با هم مخلوط می شوند و کار همزنها تا زمانی ادامه می یابد که شکر به طور کامل در آب حل شود .
اکنون به دلیل مواردزائدی که ممکن است درشکروآب باشدشامل آلودگی میکروبی وغیرمیکروبی ذرات شن وخاک بایدشربت تهیه شده ازفیلترعبورکند .

در کارخانه از دو نوع فیلتر برای تهیه شربت استفاده می شود که عبارتند از :


الف)فیلتر لنزا

این فیلتر دارای ظرفیت 1800 گالن در ساعت می باشد . درون این فیلتر تعداد زیادی المان قرار دارد و جهت حرکت جریان شربت از قسمت درونی المانها برجدار بیرونی آنها می باشد در هنگام عبور از منافذ بسیار ریز المانها ، شربت از مواد زائد تصفیه می شود .

ب) فیلتر برس

این فیلتر مجهز به کاغذ صافی مخصوصی از جنس پنبه نسوز است با عبور از این کاغذهای صافی شربت تصفیه می گردد در فیلتر پرسی از سوپرسل نیز می توان استفاده نمود . سوپرسل به وسیلة پمپ به درون فیلترفرستاده می شود و مانند فیلتر لنزا روی صفحات فیلتر را می گیرد .
پس از مدتی که کاغذ صافی فیلتر کثیف شد می توان از طریق Back wash مواد زائد را از فیلتر خارج ساخت .



نحوه تهیه عصاره نهایی :

عصاره اولیه شامل کارامل اسانس در ظروف پلاستیکی با وزن Kg 36/15 و اسید خوراکی یعنی اسید فسفریک 85% در ظروف پلاستیکی حاوی Kg 66/14 اسید ، نگهداری می شوند به واسطة این که این دو ماده تهیة یک واحد عصارة نهایی بکار می روند .
ظروف عصارة اولیه را یک واحدی و ظروف اسید را دو واحدی می گویند .
در عمل برای تهیه دو واحد عصاره نهایی از مقادیر زیر استفاده می شود :
1) حدود 860 گالن شربت تصفیه شده
2) 2 x 15.36 کیلوگرم عصارة اولیة شامل کارامل اسانس .
3) 14.66 لیتر اسید فسفریک خوراکی %85 .
4) حدود 38 گالن آب جهت شستشوی فیلتر .
5) Kg2 بنزو وات سدیم که قبل ازفیلتراسیون به شربت ساده اضافه می گردد .

پس از تهیه این دو واحد عصاره نهایی باید آن را به مدت 24 ساعت به حال خود گذاشت ، این دوره 24 ساعته را زمان رسیدن می گویند .
دراین مدت شکر با ساکاروز به گلوکز و فروکتوز ، هیدرولیز می گردد .
پس از گذشتن این مدت عصارة نهایی توسط لوله های رابط به قسمت فلومیکس جهت اختلاط با آب تصفیه شده و تولید نوشابه به فرستاده می شود .
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
قسمت تخلیه جعبه ها

تخلیه کننده جعبه ها دستگاهی است به نام انکیسر که بطریها را از جعبه ها جدا کرده وآنها را برروی نوار نقاله قرارداد ه و به سمت بطری شوی هدایت می کند .
فینگرهای این دستگاهها به تعداد بیست و چهار تایی قرار گرفته و به نحوی عمل می کنند که وقتی جعبه ها روی نوار نقاله قرار می گیرند دسته های 24 تایی فینگرها جمع می شوند و فینگرها بطریها را از قسمت سر بطری محکم می گیرد و بلند می کنند و وقتی که بطریها به نوار نقاله دوم می رسند فینگرها رها شده و بطریها روی نوار نقاله قرار می گیرند .
این دستگاه دارای سر دسته بیست و چهارتایی فینگر می باشد که در یک مرحله عمل ، سر جعبه را تخلیه می کند .

بطری شوی

این دستگاه آمریکایی می باشد ، که جهت از بین بردن میکروارگانیسمها ضد عفونی کردن ، شستن بطریها و خارج نمودن مواد زائد از داخل آنها بکار می رود .
این بطری شوی دارای شش مخزن می باشد .
بطری ها توسط زنجیر حامل به طورمنظم وارد این مخازن می گردند ، در هر مرحله بخشی از اعمال لازم جهت ضدعفونی روی آنها انجام می گیرد .
در اثر بالا بردن PH در این مخزن ها که غلظت آن حالت نزولی دارد کلیه میکروارگانیسمها نابود می گردند .

فلومیکس Floo mix

عصاره نهایی توسط پمپ مخصوص به قسمت فلومیکس فرستاده می شود و در این قسمت اختلاط عصاره نهایی و آب تصفیه شده خنک به نسبت 1 به 5 انجام می گیرد فلومیکس دارای سه محفظه است یکی برای ورود و تجمه عصاره نهایی محفظه دیگری برای تجمع آب خنک و دیگری برای اختلاط آب و عصاره نهایی می باشد .
دمای آب وارد شده به فلومیکس حدود « ْ40 – 0 » می باشد دلیل سرد کردن آب ونوشابه درکربوکولر بالا بردن قابلیت جذب گاز توسط نوشابه است .
فلومیکس دارای دو پمپ برای عصاره نهایی و آب می باشد .
این پمپ ها سطح آب و عصاره را در یک میزان مشخص نگه می دارد .
آب و عصاره در محفظه مخلوط شده و برای تزریق گاز به سمت کربوکولر روانه می شوند .

آینه بان خالی

ممکن است که شیشه ها دارای مواد زاید درون خود باشند و یا اینکه معیوب و شکسته باشند که جهت ارائه به بازار مصرف مناسب نیستند .
بطریها با عبور از قسمت آینه بانی که شامل محفظه ایست با شیشه سفید رنگ که درون آن چند لامپ فلورسنت روشن می باشد توسط دو کارگر طرفین این محفظه بازبینی می شود .
هنگام عبور بطریها از مقابل این محفظه اگر دارای عیبی باشند مشخص گردیده و توسط آینه بان از خط خارج می گردند .
وظیفة دیگر آینه بان ، خارج ساختن بطریهایی است که متعلق به شرکتهای دیگر نوشابه سازی است .

کربوکولر

نوشابه بدون گاز وارد کربوکولر می گردد . نوشابه از بالا روی لوله های حاوی آمونیاک ریخته می شود .
آمونیاک در حالی که از حالت مایع به گاز تبدیل می شود حرارت نوشابه را می گیرد و آن را تا حدود صفر درجه خنک می کند ( مقداری از آمونیاک که به صورت مایع باقی می ماند به تانک ذخیره آمونیاک برمی گردد و همراه با آمونیاک مایع و ورودی از سیلک انجام شد ، مجدداً کربوکولرفرستاده می شوند ) نوشابه پس از تزریق گاز به فیلر فرستاده می شود تا درون بطریها پر شود .

سیکل آمونیاک

این سیکل جهت پایین آوردن درجه حرارت نوشابه می باشد . آمونیاک به فشار 350 می رسد و بعد از آن به کندانسور یا برج سرد کننده منتقل می گردد و کندانسور بین آب و آمونیاک تبادل حرارت انجام می دهد و آمونیاک مایع تشکیل می گردد . آمونیاک مایع که دارای فشار بالای 350 است بدون این که محتاج به پمپی باشد توسط شیرهای کنترل کننده که در مسیرش قرار دارد به سمت کربوکولر و مخزن آمونیاک هدایت می گردد .
آمونیاک مایع از قسمت پایین وارد کربولر گشته و با نوشابه به صورت غیر مستقیم تبادل حرارت انجام داده پس به گاز تبدیل می گردد و از قسمت بالای کربوکولر خارج شده و به مخزن آمونیاک وارد می گردد .
گاز آمونیاک توسط شیر تنظیم کننده فشاربه کمپرسور می رود .

فیلر و تشتک زن

پس از تزریق گاز به نوشابه در کربوکولر نوشابه گاز دار وارد فیلر می گردد و بطریهای خالی پس از نزدیک شدن به فیلتر روی رکاب فیلر قرار می گیرد این رکاب با فشار هوا کار می کند و پس از قرارگرفتن بطری روی آن به سمت بالا برده می شود .
هنگام گردش فیلر و در اثر فشاری که سربطری به شیر خودکار وارد می کند شیر بازشده و بطری با حجم معینی از نوشابه پر می گردد .
بطریها پس از پر شدن به سمت پرس های تشتک زن هدایت می شوند ، تشتکهای آمادة مصرف را در مخزن مخصوص به دستگاه می ریزند ، این تشتکها توسط مکش هم سو گشته و با قرار گرفتن در ریلی دایره مانند به سمت پرسها هدایت می شوند .
کیس پکر Case packer

بعد از تشتک زن بطریها از مقابل یک قسمت آینه بانی برای کنترل نهایی عبور کرده و به قسمت پر کنندة جعبه ای نوشابه می روند سپس به وسیله دستگاه کیس پکر که دارای 3 دستة 24 تایی فینگر می باشد که همزمان 3 جعبه نوشابه را پر می نماید . و برای فروش به خارج از شرکت منتقل می گردند .

دستگاه 300 , 500 سی سی ( 24 اسپاتی )

بطره توسط اپراتور در ابتدای خط روی نوار نقاله قرار می گیرد و با حرکت نوارنقاله بطرها به سمت فیلر حرکت می کنند و بعد از ورود به فیلر و پر شدن بطرها به دستگاه درب بند می رسند و بعد از بسته شدن درب ها روی آنها کد خورده و دستگاه لیبل زن لیبل های مخصوص را روی بطرها می چسباند پس در دستگاه شیرینک پک بطری ها و کیوم شده و بعد از خروج از خط به انبار منتقل می شوند .

دستگاه PET

در ابتدای خط تولید این دستگاه بطریها توسط فردی وارد مخزن دستگاه می گردند . این بطریها توسط نوار نقاله ای وارد خط می شوند و توسط بادی که درابتدای خط وجود دارد و به سوی دستگاه بطری شوی هدایت می گردد .
بطریها پس از شستشو، جهت پر شدن وارد دستگاه فیلر می گردند .
بعد از پرشدن بطریها وارد دستگاه درب زن می گردد و پس از انجام این عمل بطری وارد مرحله Lable یا برچسب می شود و Lable برروی بطری زده می شود .
بعد از زده شدن برچسب توسط دستگاه کندن برروی درب بطریها کد و تاریخ حک می شود .
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
نوشابه های رژيمی و كم كالری

نوشابه های رژيمی و كم كالری

نوشابه هاي رژيمي و كم كالري نوشابه هايي هستند كه در آنها ار شيرين كننده هاي مصنوعي استفاده مي شود و در نوشابه هاي رژيمي فقط از شريني استفاده مي شود شيرين كننده هاي مصنوعي استفاده مي شود شيرين كننده هاي مصنوعي جزء شيرين كننده هاي قوي بوده و چندين برابر ساكارز شيريني دارند برخي از آنها عبارتند از آسپارتام ، ساخارين ، توماتين .
آسپارتام شيرين كننده كم كالري است كه براي شيرين كردن طيف وسيعي از فرآورده هاي غذايي ونوشابه هاي كم كالري و يابطور مسقيم به عنوان شيرين كننده مورد استفاده قرار مي گيرد طعم اين شيرين كننده شبيه طعم شكر مي باشد با اين تفاوت 200 بار شيرين تر از شكر است . آسپارتام در بين شيرين كنندهاي كم كالري تنها شيرين كننده ايي است كه در بدن ما كاملا شكسته مي شود. بنابراين آسپارتام در بدن ما به هيچ وجه در بدن ما تجمع نمي يابد، همچنين مقادير حاصل از آسپارتام در مقايسه با مقادير حاصل از منابع غذايي ديگر بسيار كم مي باشد . ميزان مجاز مصرفي روزانه و آسپارتام حداكثر ppm 700 و آسه سولفام حداكثر ppm 500 ميباشد.

مزاياي استفاده از آسپارتام :

- طعم شيرين و مناسب ( مطالعات نشان مي دهد كه طعم بسيار شبيه به طعم شكر مي باشد.)
- تشديد طعم ( آسپارتام قدرت طعم ميوه جات ازقبيل آلبالو ، و پرتقال،را در فرآورده هاي غذائي و نوشابه ها داراست.)
- پوسيدگي دندان راتشديدنمي كند .
- براي مصرف افراد ديابتي قابل قبول است. (اين فرآورده نه تنها بهافراد ديابتي اجازه ميدهد كه از فرآورده هاي غذائي شيرين استفاده كنند بلكه مانع از افزايش قند خون آنها مي آورد. بعلاوه مصرف اين فراورده هاي كم كالري به افراد ديابتي كمك مي كند وزن خود را كنترل كنند .
- براي كنترل وزن مناسب است.
- آسپارتام بخشياز رژيم غذائي است.( نه تنها ميزان شكر و كالري مواد غذائي و نوشابه ها كاهش مي دهد بلكه طعم مناسبي ايجاد مي كند )

كاربرد آسپارتام در مواد غذايي و نوشابه ها :

آسپارتام در حدود 600 فرآورده غذايي جهان بكار ميرود كه از آنجمله مي توان به نوشابه ها، آدامس ، فرآورده هاي قنادي ، ژلاتين ، دسرها ، پودينگ ها و بسياري از فرآورده هاي داروئي مانند ويتامين ها اشاره كرد.

كاهش كالري زائي :

اين شيرين كننده ، كالزي زائي موادغذائي ونوشابه را كاهش و يا حذف مي نمايد درحاليكه هيچ تغييري ايجاد نمي كند . مثلا يك فنجان نوشابه رژيمي نسبت به همان مقدار نوشابه كلاسيك حدود 150 كالري را حذف مينمايد درنتيجه حذف يا كاهش (انرژي) سبب كاهش وزن در افراد ميگردد. بنابر گزارش FDA (سازمان غذا و داروي آمريكا ) ميزان جذب قابل قبول روزانه آسپارتام ر ا mg 50 درهر درهر kg وزن بيان مي كند .
 

Similar threads

بالا