فرانک گهری Frank O. Gehry

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
منزل شخصی فرانک گهری؛ پردازش نظریه معماری در قامت یک خانه

منزل شخصی فرانک گهری؛ پردازش نظریه معماری در قامت یک خانه





منزل شخصی گهری تغییر یافته ی خانه ایست متعلق به سبک دوره استعمار هلند، باقی مانده از دهه ی 1920، فرانک گهری و همسرش برتا با تولد پسرشان آلخاندرو در سال 1977 آن را خریداری کرده و در آن جا ساکن شدند. گهری در همسایگی پارک اقیانوسی سانتا مونیکا زندگی می کرده است اما به نبش بیست و دوم و خیابان های واشینگتن نقل مکان می کند. اگرچه این خانه ی رنگین، خانه ی آرزوهای آنان نبود، با این حال فرانک گهری این خانه ی متعلق به سبک دوره ی استعمار را به موردی سودمند تبدیل کرد.
برتا، فرانک را برای آزمایش علائق معمارانه اش، بر سکونتگاهشان تشویق کرد، گهری تا انجا پیش رفت که خانه را در مصالح صنعتی پنهان کند. موج دار کردن فلز، حصار های زنجیر وار، نماهای شیشه ای و استفاده از تخته چندلا برای وسعت دادن به خانه، ایجاد فضای اضافی از درون به بیرون از خانه اصلی، بخشی از فعالیت های وی بود. گهری دیوارها را به زمین کوبید و سقف ها را حذف کرد تا فضا را دگرگون سازد، در حالیکه بسیاری از ترکیبات خانه اصلی را نگه داشت، مانند آسفالت ماشین رو که به عنوان زمین آشپزخانه ای جدید استفاده شده است. در واقع این پروژه بود که منجر به شهرت گهری شد و باعث شد که وی بتواند شیوه ی خاص معمارانه ی خویش را گسترش دهد.

منزل شخصی گهری

منبع:اتوود


 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرانک گهری و بنای امید در مرکز مراقبت سرطان مگی

فرانک گهری و بنای امید در مرکز مراقبت سرطان مگی





آخرین مرکز مراقبت از سرطان مگی توسط فرانک گهری طراحی شده است. این موسسه در هنگ کنگ گشایش یافت.و به اولین واحد موسسه ی خیریه ی خارج از بریتانیا تبدیل شد. هنگ کنگ مگی دومین مرکز این موسسه می باشد که پس از افتتاح داندی مگی در اسکاتلند در سال 2003 توسط گهری طراحی شد. این مرکز شامل یک مجموعه از پاویون ها با اتاق های مشرف به استخر و باغ می باشد. ایده ی جاری بر طرح تا حدی از باغ های کلاسیک سوژو در نزدیکی شانگهای الهام گرفته است.




گهری اذعان دارد: این بنا با احترام به معماری و موتیف های چینی بنا شد . من امیدوارم که این کپی از هر چیز چینی یا معمارانه ای نباشد, بلکه بر این باور هستم احترامی به آنها باشد. مادامی که من در حال طراحی این مرکز بودم یک دختر جانش را از دست داد. من تصور می کنم شما به نوعی به این ساختمان جذب می شوید و بر این امید هستم که آنچه بنا کرده ام تسکین دهنده, احترام برانگیز و امیدوار کننده باشد. در اینجا همیشه امید زنده است و بن بستی وچود ندارد. معمار منظر لیلی جنکز دختر بنیانگزار موسسه ی مگی کسویک جنکز و چارلز جنکز طراحی باغ این مرکز را بر عهده داشت.

...

...

...

...



منبع:اتوود


 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرانک گهری؛ آخرین برنامه برای توسعه ی خیابان کینگ در تورنتو

فرانک گهری؛ آخرین برنامه برای توسعه ی خیابان کینگ در تورنتو





در اکتبر سال 2012 اعلام شد که فرانک گهری به خانه ی خود بازگشته است. چهار سال بعد از تکمیل اولین پروژه ی که معمار کانادایی برای گالری هنر شهر انتاریو به اتمام رساند. گهری در حال حاضر وارد یک مشارکت با گردآوردنده ی هنر بومی دیوید مرویش شده است. که مالک و گرداننده ی تعدادی از مراکز پرفرمنس اصلی تورنتو می باشد.




در توسعه ی مجدد بسیاری از خواص خانواده ی مرویش در منطقه ی تفریحی تورنتو در امتداد غرب خیابان کینگ شامل تئاتر تاریخی شاهزاده ی ولز و بعضی انبارها می شد. پروژه از سه آسمانخراش 80 طبقه همراه با نواری آیکونیک مابین خیابان جان و سیمکو استقرار یافته است. پس از ارائه ی اولیه, طراحی برج ها تکامل یافت. گهری اخیراً از آخرین برنامه ها برای ساختمان هایی که بیشتر دلالت گر سبک او هستند, پرده برداری کرده است. نماها از طریق کلاژهای قطعه قطعه ی اشکال ارگانیک بیان شدند.






تولید سطوحی کرو که مانند نواره هایی از پارچه های تاشده در یکدیگر در یک چارچوب از میله های چوبی واقع شده در پایه شان حرکت می کنند. این سازه ی صنعتی به ساختمان های تجاری که نهایتاً جایگزین آنها خواهند شد, ارجاع دارد. این سه حجم بیش از 2500 واحد مسکونی را در خود همراه با فضاهای تجاری و اداری جای داده است. یک گالری بزرگ برای مجموعه ی هنری گسترده ی مرویش و سایت دانشگاهی جدید OCADU هم مازاد بر دیگر فضاها خواهند بود.

...

...

...

...

...



منبع:اتوود


 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرکز تئاتر سیگنیچر در نیویورک؛ فرانک گهری

مرکز تئاتر سیگنیچر در نیویورک؛ فرانک گهری





فرانک گهری یک تئاتر را درون پایه ی برجی در نیویورک تعبیه کرد. مرکز جدید سیگنیچر، شامل سه تالار کنفرانس، بزرگترین جایگاه تماشاچیان با بیش از 299 صندلی که با شرکت قبلی تئاتر در همسایگی آن، نمایی یکسان دارند. روی هم قرار گرفتن صفحه های تخته چندلا به دیوارها بافتی می دهد که برای بالا بردن آکوستیک اتاق طراحی شده است.





قاب ها ی تخته چندلای بیشتری برای پوشاندن نماها و بالکن ها در تئاتر با 199 صندلی، تعبیه شده است. سومین فضای اجرایی شامل یک حیاط محصور شده ی تئاتر و ساختمانی است که شامل دو کارگاه بزرگ می باشد. مرکز جدید سیگنیچر در دهه ی 1990 ساخته شد و ابتدا قرار بود در گراند زیروی حال حاضر مستقر گردد، اما توسط سازمان بودجه شهرداری نیویورک متوقف گردید تا بتواند موقعیتی دیگر را در زیر مجتمع مسکونی و هتل در خیابان چهل و دوم انتخاب کند.





مرکز تئاتر سیگنیچر در نیویورک

مرکز تئاتر سیگنیچر در نیویورک

مرکز تئاتر سیگنیچر در نیویورک

مرکز تئاتر سیگنیچر در نیویورک

مرکز تئاتر سیگنیچر در نیویورک

مرکز تئاتر سیگنیچر در نیویورک

مرکز تئاتر سیگنیچر در نیویورک

مرکز تئاتر سیگنیچر در نیویورک


منبع:اتوود



 
  • Like
واکنش ها: mpb

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
پروژه Fabrikstrasse 15 از همکاران گری

پروژه Fabrikstrasse 15 از همکاران گری





پروژه Fabrikstrasse 15 از فرانک گری یک آیکن در رشد دانشگاه نوارتیس بازل - سوئیس – به شمار می رود که در سال 2009 ساخت آن به اتمام رسیده . در شب شکل تندیسگون و درخشان آن توسط لایه هایی از نور – همه در فضای داخلی – نمایان شده و همچنین محیط های کاری را روشن کرده و از درون هسته اصلی آن بر افروخته می شود . آتریوم مرکزی ، نور روز را به ایستگاه های کاری و اتاق های خصوصی محصور شده توسط شیشه در قلب طبقات آفیس وارد می کند . باطری های فتوولتائیک در سطوح سقف شیشه ای گنجانده شده تا انرژی های تجدیدپذیر برای روشنایی الکتریکی تولید کند و صفحه های خورشیدی مؤثر در مقابل افزایش نور خورشید در سطوح فوقانی ساختمان ارائه می دهد . آتریوم با 600 صندلی می تواند به دو بخش تقسیم شود که شامل دیوارهای سوراخ دار آکوستیک با روکش هایی چوبی با الگوی گرافیکی دقیق و ظریف ، سیستم سقف شیشه ای انعطاف پذیر که به طور مساوی نور سرد ، نور روز و کیفیت نور لامپ های فلورسنت را توضیع می کند ، LED های کهربایی که فضایی گرم در اتاق از زیر صندلی ها را به وجود می آورد .

پروژه Fabrikstrasse 15 از همکاران گری

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

1. plaza-level lobby restaurant and café 2. office floors 3. atrium 4. auditorium 5. IT learning classrooms 6. skylight 7. campus green


منبع:اتوود


 
  • Like
واکنش ها: mpb

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرکز جهانی جدید ، اکسپرسیونیسم فرانک گری در ترکیب با شفافیت هلندی

مرکز جهانی جدید ، اکسپرسیونیسم فرانک گری در ترکیب با شفافیت هلندی





مرکز جهانی جدید توسط معمار معروف بین المللی فرانک گری طراحی و در سواحل میامی و در مرکز شهر به عنوان ساختمان پردیس سمفونی جهانی قرار گرفته و به بخش توسعه هنری و آموزش موسیقی کلاسیک به نسل آینده اختصاص یافته . نمای شرقی ، دیواره شیشه ای با 80 فوت ارتفاع است که یک شفافیت مطلق همراه با پویایی به فضای آتریوم اصلی می دهد . نمای باز برای ساختمان و ساکنان ایجاد یک دید بصری به ساحل میامی را فراهم می کند که توسط معماران هلندی طراحی شده . ورودی اصلی در سمت شرق ، شامل یک تاج سفید و ارگانیک است .

مرکز جهانی جدید ، فرانک گری

مرکز جهانی جدید ، فرانک گری

مرکز جهانی جدید ، فرانک گری

مرکز جهانی جدید ، فرانک گری

مرکز جهانی جدید ، فرانک گری

مرکز جهانی جدید ، فرانک گری

مرکز جهانی جدید ، فرانک گری

مرکز جهانی جدید ، فرانک گری

مرکز جهانی جدید ، فرانک گری

مرکز جهانی جدید ، فرانک گری

مرکز جهانی جدید ، فرانک گری

مرکز جهانی جدید ، فرانک گری


منبع:اتوود


 
  • Like
واکنش ها: mpb

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيوموزئو از فرانك گري ؛ نقطه عطفي در بستر پاناما

بيوموزئو از فرانك گري ؛ نقطه عطفي در بستر پاناما




موزه پوئنته دو ويدا كه پيشتر با نام بيوموزئو معرفي گشته است ؛ اولين طرح فرانك گري در امريكاي لاتين خواهد بود. اين طرح در منطقه اي به نام امادور در پاناما استقرار مي يابد كه در نزديكي بندري كشتي راني اصلي اين كشور قرار دارد.




هدف بيوموزئو ارائه تجربيات تاثير برانگيز و آموزشي از تنوع زيستي منطقه و ظهور تنگه ي پاناما مي باشد تا با ايجاد انگيزه، ساكنين پاناما را به شناختن و ارزش گذاري بر مولفه هاي طبيعي هويت خويش ترغيب كند و نياز به حفاظت از محيط زيست را در كليه بازديدكنندگان زنده نمايد. اين موزه در نظر دارد به بررسي اهميت سيستم هاي بيولوژيكي پاناما و ظهور آن به عنوان يك پيوند زمين شناختي ميان امريكاي جنوبي و شمالي بپردازد ؛ كه هر دو اثرات جهاني اي داشته اند كه بسياري از آن ها غافلند.





با توجه به اين افكار و اهداف، به سرعت مشخص گشت كه موزه، به طرحي بسيار ويژه براي جلب توجه و موافقت بنيانگذاران بين المللي آن نياز دارد. آن ها مي خواستند كه موزه، طرحي تا به حال ديده نشده داشته باشد و تبديل به نماد ومشخصه اي شهري براي پاناما گردد ؛ همچون برج ايفل براي فرانسه و يا برج پيزا براي ايتاليا. با مشاركت شركت همكاران گري و معمار بنام طراحي منظر، ادوينا وُن گال و شركتش، اين موزه به فرمي بسيار منحصر بفرد طراحي و توسط پارك گياه شناسي احاطه و با نمايشگاه هايي كامل گشته است.





اين موزه، شامل پاويون هايي ست كه متقابلا از نمايشگاه هايي تشكيل شده اند كه توسط شركت طراحي بروس مائو، يكي از مهم ترين شركت هاي طراحي در جهان، ساخته شده اند. اين پاويون ها داراي سقفهايي به رنگهاي روشن مي باشند و از راه دور توسط مسافران بندر كشتي راني قابل مشاهده مي باشند. در مجموع، سقف ها يك سيلوئت غيرمعمول را نمايش مي دهند كه همچون تجسمي ناخوداگاه از نيروهاي طبيعي بر جهان ماست. داريِن مونتانس يكي از هماهنگ كنندگان نمايشگاه ها موزه را " ساختماني پرجلوه و برجسته، همچون طبيعت پاناما " توصيف مي كند.





اناند دواراجن، يكي از همكاران شركت همكاران گري، در توصيف كليه پروژه هاي اين شركت مي گويد : " ما به كنكاشي عميق و كامل در فرهنگ هاي محلي مي پردازيم تا راه هاي ابتكاري و الهام بخش در پاسخ به هر مكان را بيابيم. " و در اين پروژه، پاسخ ما استفاده غني از رنگ بوده است. گرچه هندسه يكي از ويژگي هاي آثار فرانك گري ست ؛ دواراجن از پرداخت نهايي نما مي گويد : " استفاده از پلاستر بر روي بستر بتوني، راه حلي معمول در پاناما و تركيب زيبايي شناسي يك معمار بين المللي و صنعت فرهنگي و محلي پاناما مي باشد. حتي سيستم توسعه داده شده ي كنترل باران توسط همكاران گري، از ساختارهاي پوسته اي ِ موجود در پاناما الهام گرفته شده است كه با حفاظت فضاهاي داخلي از باران، اجازه تهويه هواي متقابل را نيز مي دهد.






البته، بزرگترين چالش در اين پروژه، طراحي ِ روايت معماري در توضيح هويت پانامايي بوده است. با كمك شركت طراحي بروس مايو، موزه به ساختاري با آتريومي وسيع بدل گشت كه به هواي باز و 8 گالري منشعب به آن دسترسي دارد. هر گالري، هويت معماري منحصر بفرد خود را دارد و در عين حال با بستر اصلي موزه مرتبط مي باشد.





مارگوت لوپز، مدير موزه مي گويد :‌ " يكي از مهم ترين و جالب ترين خصيصه هاي اين موزه، مكالمه مداوم ميان معماري و روايت آن است، كه به خوبي با هم ادغام گشته اند. بازديدكنندگان به يادگيري ريشه هاي زمين شناختي پاناما مي پردازند و ساختمان آن ها را در اين گردش همياري مي كند. "

نماي خارجي

نماي خارجي

نماي خارجي

نماي خارجي

نماي خارجي

نماي خارجي

نماي داخلي

نماي داخلي

نماي داخلي

نماي داخلي

نماي داخلي

پلان سطح آتريوم

پلان

برش ها

نماها

سايت پلان

ماكت


ماكت



منبع:اتوود


 
  • Like
واکنش ها: mpb

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جدیدترین اثر معماری فرانک گری، بنای جدید لوئی ویتون در پاریس

جدیدترین اثر معماری فرانک گری، بنای جدید لوئی ویتون در پاریس





مترجم: مریم اصلانی

عملیات ساخت قرارگاه و مرکز جدید بنیاد لوئی ویتون* (Louis Vuitton) که توسط فرانک گری** (Frank Owen Gehry) طراحی شده و در شهر پاریس قرار دارد، رو به اتمام است.
قرار است این بنا که در پارک و محوطه سبز تفریحی و دیدنی ژاردین (Jardin d Accllimatation) و در شمال شهر پاریس قرار گرفته، در ماه اکتبر افتتاح شود.
این گونه که به نظر می‌رسد، این سازه در زمینه هنر معاصر به فعالیت خواهد پرداخت. این ساختمان اَبری شکل، از صفحات انحنادار شیشه‌ای ساخته شده که به آن حالتی خاص بخشیده‌اند؛
به طوری که گویی بر فراز چشم‌انداز سرسبز و باشکوه اطرافش شناور شده است.





این بنای موّاج از 3.600 پنل شیشه‌ای ساخته شده که روی یکدیگر و در اطراف ساختمان قرار گرفته‌اند و در کل می‌توان آنها را به بادبان‌هایی غول‌آسا تشبیه کرد.
زوایای هر بادبان به گونه‌ای طرح‌ریزی شده که در حین اینکه به روشنایی طبیعی اجازه ورود می‌دهد، بنا را از تابش مستقیم خورشید حفاظت کرده و در عین حال در زمان بارندگی از نفوذ باران به داخل جلوگیری به عمل می‌آورد.
طبقات فوقانی هر بخش دارای تراس‌هایی است که از دیدی وسیع و گسترده از پارک قرن نوزدهمی و تاریخی "بوآ دِ بولونی" (Bios de Boulogne) برخوردار هستند.






این بنای تازه‌ساز، در قسمت داخلی دارای 11 گالری نمایشگاهی بوده که قرار است میزبان دائمی مجموعه آثار هنر معاصر باشند.
همچنین هنرمندان نیز می‌توانند از این فضا بهره برده و به دائر‌کردن نمایشگاه‌های موقت بپردازند.
این بنا دارای یک سالن کنفرانس با ظرفیت 350 صندلی است که برای اجرای برنامه‌های زنده و سخنرانی‌ها مناسب خواهد بود. همچنین فضایی برای ملاقات‌ها و حتی اتاقی برای برنامه‌های آموزشی نیز در نظر گرفته شده است.



به نظر می‌رسد درهای این مرکز هنری و باغ‌های اطراف آن در 27 اکتبر 2014 (5 آبان) به روی عموم باز خواهند شد.
نخستین برنامه‌ای که قرار است در این محل برگزار شود در مورد گزیده‌ای از کارها و طراحی‌هایی است که توسط معمار معروف همین بنا یعنی فرانک گری انجام شده که قرار است برای بازدید عموم به نمایش درآیند؛
این امر تقریباً همزمان خواهد بود با نمایش مرکز پومپیدو (Pompidou) از کارهای گری.





*بنیاد(Louis Vuitton) : لوئی ویتون که به اختصار اِل‌وی (LV) نیز خوانده می‌شود، یک خانه مد فرانسوی است که در سال ۱۸۵۴ توسط لویی ویتون تأسیس شد.
این گروه طیف گسترده‌ای از کالاهای لوکس تولید کرده و یکی از پیشروهای مهم صنعت مد جهان به شمار می‌آید. بنیاد لوئی ویتون موزه هنری است که توسط این گروه حمایت مالی می‌شود.



مترجم: مریم اصلانی
منبع: زومیت
 
  • Like
واکنش ها: mpb
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
maxer فرانک لوید رایت Frank Lloyd Wright مشاهیر معماری 35

Similar threads

بالا