فرازهایی از دعا . . .

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نام خدا




  • سوره : غافر آیه : 60

    وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ



و در دعای «ابوحمزه ثمالی» وارد شده است:
اللهم و انت القائل و قولک حق و وعدک صدق؛ (و اسألوا الله من فضله) (نساء ۲۳)۷۳
خدایا! خود فرموده ای و سخن تو حق و وعده ات راست است که: «از فضل خدا درخواست کنید...»

 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نام خدا
دعا...


شرایط دعا کننده
۱ عبودیت

امیرالمؤمنین (ع) می فرماید:
معبودا! درخواست من از تو، مشابه درخواست دیگر درخواست کنندگان نیست، زیرا هرگاه خواسته درخواست کننده به او عطا نشود، از درخواست خودداری می کند، ولی من در هیچ حالی از درخواست از تو بی نیاز نیستم. معبودا! از من خشنود باش و اگر از من خشنود نیستی از من درگذر، زیرا گاه آقا از بنده خود در می گذرد، درحالی که از او خشنود نیست. چگونه تو را بخوانم درحالی که من منم؟! و چگونه از تو نومید گردم که تو تویی؟!۱



نیزامام صادق(ع) در سجده به درگاه خدا عرض می کند:
روی نیازمند من برای وجود بی نیاز و بزرگ تو سجده نموده است. ۲

همچنین امام سجاد(ع) می فرماید:
چگونه بنده از پروردگار خود بی نیاز می گردد؟! آقای من، پیوسته بر نیاز من به تو افزوده می شود و همواره بر بی نیازی تو از من افزوده می شود.
از وی همه مستی و غرور است و تکبر و ز ما همه بیچارگی و عجز و نیاز است. ۴

از چشمه بلاغت امیرالمؤمنین(ع) نیز در مناجات این کلمات جاری گردیده است:
خدایا! همین عزت برای من کافی است که بنده تو باشم و همین فخر برای من کافی است که تو پروردگار من باشی. تو همان گونه که من می خواهم هستی، پس مرا همان گونه که دوست داری، بگردان.۵



۲ باور به قدرت الهی


امام سجاد(ع) عرض می کند:

خود را به بی نیازی از آفریدگانت ستوده ای و به بی نیازی از آنها شایسته ای و آنان را به احتیاج و تنگدستی نسبت داده ای و ایشان به نیازمندی به تو سزاوارند؛ پس هرکس چاره نیازمندی خود را از درگاه تو بطلبد و برطرف کردن احتیاج خویش را از تو بخواهد، حاجت خود را در جایگاهش خواسته و برای رسیدن به مطلوب خویش از راهش درآمده است. ۶
ایشان در ادامه، از اینکه افراد خواسته های خود را از مخلوق طلب می کنند، بیزاری می جوید و می فرماید:
و کجا فقیر و بی نوایی برای رفع گرفتاری به کسی مانند خود روی می آورد؟۷



چنان که حضرت امیرالمؤمنین(ع) می فرماید:
پاک و منزه است خدایی که همه مومنان بر او توکل می کنند و همه منکران ناچار از اویند و هیچ کس از تفضل های او بی نیاز نیست.

و امام سجاد(ع) می فرماید:

سبحان من قدر بقدرته کل قدره ؛ ۹
پاک است خدایی که همه قدرت ها را با قدرت خود اندازه نموده ] و برآنها غلبه کرده است].

در نیایش دیگر از آن حضرت چنین می خوانیم:
خدایا! خویش را در قبضه اقتدار و سلطه تو یافته ایم و مشیت تو همواره بر ما مسلط است و هر جنبش و جوششی که از ما نشأت می یابد، از امر توست و هرگونه حرکت و سکونی به حکم تو و هر خیر و نعمتی از تو است. ۰۱

بر آستان جانان گر سر توان نهادن
گلبانگ سربلندی بر آسمان توان زد ۱۱

کلینی نقل می کند: «پیامبر اکرم(ص) در یکی از جبهه های جنگ در دامنه کوهی مشغول استراحت بودند. یکی از مشرکان با استفاده از این فرصت، خود را به آن حضرت رساند و با شمشیر آخته بر بالای سر آن حضرت ایستاد و گفت: من ینجیک الان؟
اکنون چه کسی تو را نجات می دهد؟
حضرت بی درنگ فرمودند:
ربی و ربک؛
پروردگار من و تو.
یعنی بین سر من و لبه تیز شمشیر تو قدرتی هست که تو آن را نمی بینی. آن مشرک که به این باورها معتقد نبود، پوزخندی زد و شمشیر خود را پایین آورد تا ضربه ای بر حضرت وارد کند، ولی با عکس العمل به موقع پیامبر، شمشیر از دست او به طرفی پرتاب شد. آن گاه حضرت شمشیر از نیام کشید و فرمود: «من ینجیک منی؟» آن مشرک پاسخ داد: کرامت تو، زیرا انسانی بزرگوار هستی! آن گاه حضرت از کشتن او صرف نظر کرد۱۲.


در نهج البلاغه هم آمده است:
لایصدق ایمان عبد حتی یکون بما فی یدالله اوثق منه بما فی یده؛ ۳۱
ایمان بنده، راست و صادق نیست تا این که امید او به آنچه در دست خدا است، بیشتر از امید خود به آنچه در دست خود او است، باشد.



۳ توجه به قرب الهی
شرط سوم برای دعاکننده آن است که بداند خداوند متعال از همه کس به او نزدیک تر است، زیرا خود فرموده است:
۱.(واذا سالک عبادی عنی فانی قریب)؛ (بقره ۱۸۶)
هرگاه بندگانم درباره من پرسیدند، [بگو] من نزدیکم.

۲ (و نحن أقرب الیه من حبل الورید): (ق ۶۱)
ما از رگ گردن به او نزدیک تر هستیم.

  • ۳ (ان الله یحول بین المرء و قلبه) (انفال ۴۲)
    خداوند میان انسان و قلب او حایل می گردد و از خود او به او نزدیک تر است.

    امیرالمؤمنین(ع) در دعای روز شنبه می گوید: با توسل به رحمت گسترده تو که همه چیز را فراگرفته است، به درگاه تو نزدیکی می جویم و تو، ای پروردگار من! جایگاهم را می بینی و از ضمیرم آگاهی و راز دلم را می دانی و حالم بر تو پوشیده نیست و تو از رگ گردن به من نزدیک تر هستی۱۴.

    و در دعای «ابوحمزه ثمالی» می خوانیم:
    ستایش خدایی را که هرگاه بخواهم برای برآورده ساختن حوایجم او را می خوانم و هرگاه بخواهم بدون نیاز به میانجی راز دلم را با او در میان می گذارم و او خواسته ام را برآورده می سازد. ۵۱


  • و مولی الموحدین امیرالمؤمنین(ع) در پاسخ «ذعلب یمانی» که از ایشان پرسید: آیا پروردگار خود را دیده ای؟ فرمود:
    أفاعبد ما لا أری؟؛
    آیا من چیزی را که ندیده ام، می پرستم؟

    و در پاسخ سؤال از کیفیت دیدن، فرمود:
    دیده ها با دید ظاهری او را نمی بینند، بلکه دل ها با ایمان های حقیقی او را درک می کنند، به اشیا نزدیک است بی آن که با آنها در آمیزد و از آنها دور است بی آن که از آن جدایی گرفته باشد. ۶۱

    و در خطبه دیگر می فرماید:
    چنان در سربلندی پیشی گرفته است که هیچ چیز برتر از او نیست و چنان نزدیک است که هیچ چیز نزدیک تر از او نیست. بنابراین، نه بلند پایگی او، او را از آفریده ها دور ساخته و نه نزدیکی او، او را با آنها در یک جا گردآورده است۱۷.

  • میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست
    تو خود حجاب خودی، حافظ! از میان برخیز۸۱


    ۴ اخلاص

    (فادعوا الله مخلصین له الدین)؛ (غافر ۴۱)
    پس با اخلاص در اعمال عبادی، تنها خدا را بخوانید.

    (أمن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء): (نمل ۲۶)
    آیا کسی هست که دعای درمانده و بیچاره را مستجاب کند و گرفتاری او را برطرف سازد؟!

  • زیرا غیرمضطر نمی فهمد که کار دست چه کسی است، اما مضطر می داند که اول و آخر خدا است و غیر از او هیچ نیست. موحد نیز غیر را فقط مجرای فیض می بیند و می داند که خدا او را واسطه انجام کار قرار داده است.

    بر این اساس، امام سجاد(ع) از خداوند متعال می خواهد:
    و اجعلنی ممن یدعوک مخلصاً. فی الرخاء دعاء المخلصین المضطرین لک فی الدعاء۱۹۰
    و مرا از کسانی قرار ده که تو را در حال گشایش، با اخلاص تمام می خوانند و چنان کن که هرگاه تو را می خوانم، همانند مخلصانی باشم که در خواندن تو مضطرند.

    و در جای دیگر به درگاه خدا عرض می کند: خدایا! من بدون هیچ پیرایه و خالی از هرگونه شائبه، مخلصانه و با تمام وجودم به درگاه تو پیوسته ام و از هرکس که به تو محتاج است روی گردانیده ام و درخواست خود را هرگز متوجه کسانی که خود به احسان تو نیاز دارند، ننموده ام، زیرا دانستم نیاز را از نیازمندان خواستن، سفاهت عقل و گمراهی خرد است۲۰.

    درجایی دیگر می فرماید:
    ای پروردگار من! از کجا خیر برای من باشد در حالی که جز از نزد تو پدید نمی آید؟! و از کجا نجات برای من باشد در حالی که جز به وسیله تو نمی توان نجات یافت. نه آن کس که نیکی کرد از یاری و رحمت تو بی نیاز است و نه آن کس که بدی کرد و تو را خشنود نساخت، از قدرتت خارج گردید، ای پروردگار من!۲۱

    رسول خدا(ص) در خطبه «شعبانیه» به مناسبت ماه مبارک «رمضان» می فرماید:فاسألوا الله ربکم بنیات صادقه و قلوب طاهره ؛۲۲
    خدا را که پروردگار شما است، با نیت های صادقانه و دل های پاک بخوانید.

  • و امام صادق(ع) هم می فرماید:
    القلب السلیم، الذی یلقی ربه، و لیس فیه احد سواه؛۳۲
    قلب سلیم، قلبی است که در حالی که پروردگارش را ملاقات می کند، هیچ چیز جز او در آن نباشد.

    و نیز می فرماید:
    دل هایتان را جست وجو کنید. اگر دیدید خداوند آنها را از راه یافتن وسوسه ناخشنودی از صنع و آفریده الهی پاکیزه ساخته، آن گاه هرچه دوست داشتید از خدا درخواست کنید.۴۲

    ۵. طلب حقیقی

    امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: اللهم اغفرلی ما تقربت به الیک بلسانی، ثم خالفه قلبی؛۵۲
    خدایا! آنچه را که با زبان به درگاه تو نزدیکی جستم ولی با قلب خود با آن مخالفت نمودم، بیامرز.

    عاشق که شد که یار به حالش نظر نکرد؟
    ای خواجه درد نیست، وگرنه طبیب هست۶۲
    طبیب عشق مسیحا دم است و مشفق، لیک
    چو درد در تو نبیند، که را دوا بکند؟۷۲

    ۶. ادب دعا
    «ابن فهد حلی» آورده است:
    عابدی که ۰۷سال عبادت کرده و روزها را به روزه و شب ها را به عبادت گذرانیده بود، روزی حاجتی از خداوند متعال خواست، اجابت نگردید. خطاب به نفس خود گفت: این از جانب توست، با خود در طول این مدت چه کرده ای؟ اگر دارای عمل نیکی بودی، حاجت تو برآورده می شد؟! خداوند متعال فرشته ای را به سوی او فرستاد که به او بگوید: ای فرزند آدم! وقتی که در جست وجوی عیب خود برآمدی، حالی داشتی که از تمامی عبادات تو بهتر بود.۸۲

  • حضرت آدم(ع)

    حضرت آدم(ع)، پس از آن که مبتلا به شجره منهیه (درخت ممنوعه) شد و مخاطب به خطاب «ألم أنهکما عن تلکما الشجره ) (اعراف ۲۲) آیا شما را از تناول این درخت نهی نکردم؟ گردید، با همسرش در مقام دعا برآمد که:
    «ربنا ظلمنا أنفسنا و ان لم تغفر لنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین)؛ (اعراف۳۲)
    خدایا! ما بر خویش ستم کردیم و اگر تو ما را نبخشی و به ما رحمت و رأفت نفرمایی، سخت از زیانکاران بوده ایم.
    حضرت آدم و حوا(ع) هرگونه ظلم و قصور و خسران را به خود نسبت داده و هر نوع رحمت و نجات را به خداوند متعال منسوب نموده اند.


  • ادب دعا در کلام امام صادق(ع)

    درباره آداب دعا نقل است که امام صادق(ع) فرمود: آداب دعا را رعایت کن و ببین چه کسی را می خوانی؟ و از چه کسی می خواهی؟ و برای چه می خواهی؟ و عظمت و بزرگواری خدا را به خاطر آور و با دیده دل، آگاهی و اطلاع او بر ضمیر و باطن خود و آنچه را که در دل او نهفته است خواه حق باشد و یا باطل مشاهده کن و راه نجات را از هلاکت بازشناس تا از خداوند متعال آنچه را که باعث هلاکت تو است به گمان آن که منجی تو است طلب نکنی. خداوند عزیز و بزرگ می فرماید: «گاه انسان با شوق و رغبت، همانند طلب خیر، شر و زیان خود را می طلبد و انسان بسیار بی صبر و شتاب کار است» و نیز در این باره بیندیش که چه را و چه اندازه و برای چه می خواهی. دعا، عبارت است از پاسخ مثبت تمام وجود تو به حضرت حق و گداختن دل در راه مشاهده پروردگار و ترک اختیار به طور کلی و تسلیم و واگذار کردن همه امور اعم از امور آشکار و باطن به خداوند. اگر شرایط دعا را به جا نیاوردی، منتظر اجابت آن نباش، زیرا خداوند از نهان و نهان تر از نهان آگاه است. شاید تو چیزی را می طلبی که در دل خلاف آن را می پروری.۰۳

    مراتب و مقامات دعا کنندگان


  • ۱ درخواست همه خواسته ها از خدا

    و اما در دعای روز عرفه، چنین اظهار می دارد:
    خدایا! از هرچه می ترسم کفایت فرما و از هر چه می پرهیزم نگاه دار و از جان و دین من حراست فرما و در حال سفر از من نگاه داری نما و جانشین من درباره خانواده و اموال و فرزندانم باش و آنچه را که به من ارزانی داشته ای مبارک گردان و مرا نزد خود خوار و در دید مردم بزرگ بدار و از شر جنیان و انسان ها سالم بدار و به خاطر گناهانم رسوا و به واسطه رازهای درونم خوار مکن و به واسطه عملم گرفتار مگردان و نعمت هایت را از من مگیر و به غیر خود وامگذار.۲۳

    و امام سجاد(ع) به خداوند عرض می کند: و مرا به آفریده هایت وامگذار، بلکه خود حاجتم را برآورده ساز و کفایتم را عهده دار شو و به من نظر لطف کن و در همه امور به من نظر لطف بفرما.۳۳

    هم چنین روایت شده است که روزی در «مکه» به حضرت امام صادق(ع) عرض کردند: باغ شما را در «مدینه» غصب کرده اند، حال که «ولید بن عبدالملک» خلیفه اموی از شام برای زیارت «مکه» آمده است، تظلم نموده و از او کمک بخواهید! حضرت فرمود:
    وای بر تو! آیا در حرم خدا، از غیر خدا چیزی بخواهم؟! من حتی رغبت آن ندارم که دنیا را از خالق آن درخواست کنم، پس چگونه آن را از مخلوقی همانند خود بخواهم؟۴۳

    ۲ درخواست برای امتثال امر خدا
    در این مقام، شخص دعاکننده می داند، که خداوند متعال دوست دارد بندگانش بر درگاه او به دعا بنشینند، چنان که می فرماید:
    (ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین)؛(غافر ۰۶)
    مرا بخوانید تا دعای شما را استجابت نمایم. آنان که از عبادت من گردنکشی کنند، به زودی با خواری وارد آتش جهنم خواهند شد.
    از این رو، دعاکننده فقط برای امتثال امر خداوند دست به دعا برمی دارد و از خداوند خود همیشه راضی است و کاری به اجابت دعای خود ندارد؛ اگر پذیرفت، خود مزید عطای الهی است و اگر اجابت ننمود، حتماً صلاحی در کار بوده که معبود و خالق حکیم برای بنده خود در نظر گرفته است.
    حافظ! وظیفه تو دعا گفتن است و بس
    در بند آن مباش که نشنید یا شنید۵۳

    امام سجاد(ع) در مناجات «ذاکرین» می فرماید:
    تو ما را به دعا کردن فراخواندی... هان ما اینک دعا می کنیم؛ آن چنان که تو دستور فرموده ای!۶۳

    و در دعای «ابوحمزه ثمالی» وارد شده است:
    اللهم و انت القائل و قولک حق و وعدک صدق؛ (و اسألوا الله من فضله) (نساء ۲۳)۷۳
    خدایا! خود فرموده ای و سخن تو حق و وعده ات راست است که: «از فضل خدا درخواست کنید...»

    و در دعای «کمیل» می خوانیم: فانک قضیت علی عبادک بعبادتک و امرتهم بدعائک؛۸۳
    زیرا تو به بندگانت فرمان داده ای که تو را عبادت و به درگاهت دعا کنند.

    هم چنین امیرمؤمنان (ع) در دعای «روز چهارشنبه» عرضه می دارد:
    ستایش خدا را که خشنودی او در درخواست و التماس از او و ناخشنودی او در ترک اصرار و پافشاری به درگاه او نهفته است۳۹.

    ۳ واگذار کردن حاجت خود به خدا و عدم درخواست آن از خدا

    این مرتبه، مقام کسی است که درخواست خود را به خواست محبوب واگذار کرده است، لذا لب فرو بسته و «حسبی من سؤالی علمه بحالی؛ آگاهی او از حال من کفایت از درخواست می کند.» را وظیفه خود دانسته و به کلام امام حسین(ع) در دعای «عرفه» تمسک جسته است که فرمود:
    الهی، اغننی بتدبیرک لی عن تدبیری، و باختیارک لی عن اختیاری؛ ۰۴
    معبودا! با تدبیر خود مرا از تدبیرم و به واسطه گزینش خود مرا از گزینشم بی نیاز گردان.

    آگاهی او از حال من کفایت از در خواست می کند.

    ۴ عدم درخواست حاجت به دلیل حتمی بودن قضای الهی

    این مرتبه، مقام کسی است که هیچ گونه خواسته ای ندارد، زیرا به سرقدر و اسرار هستی واقف، به نظام قضای حتمی الهی بصیر و به آنچه گذشته و آنچه می آید آشنا است. در حقیقت، این نظام، ویژه امامان معصوم و پیامبران اولوالعزم صلوات الله علیهم اجمعین است.

    ۵ مطلوب فقط خدا
    این مقام، مرتبه ای است که بنده از خدا فقط خدا را می خواهد و جز او چیزی نمی طلبد.

    ۶ فراتر از آنچه بر ذهن می گذرد

    این مقام، مرتبه کسی است که درخواست «منک أطلب الوصول الیک؛ از تو می خواهم که مرا به خود برسانی.» درباره او مستجاب شده و به مقامی رسیده که به ذهن کسی خطور نمی کند که آن مقام را درخواست نماید؛ همان گونه که در زیارت «جامعه» آمده است:
    خداوند شما را به عالی ترین مقام گرامی داشته شدگان و بالاترین مرتبه مقربان و برترین درجه پیامبران مرسل نایل گرداند؛ به طوری که هیچ کس از توان پیوستن بدان و یا تفوق بر آن را نداشته و هیچ یک از پیشی گیرندگان نتواند بدان پیشی گیرد و هیچ کس طمع ادراک آن را نداشته باشد. به حدی که هیچ فرشته مقرب و پیامبر مرسل و صدیق و شهید و عالم و جاهل نماند... جز آن که آنان را با مقام بزرگ شما آشنا گردانید.۱۴

    این مقام ویژه معصومان صلوات الله علیهم اجمعین می باشد.
پی نوشت ها در دفتر روزنامه موجود است.
آیت الله حسن ممدوحی
منبع: http://www.aftabir.com/articles/vie...157p1.php/جایگاه-و-اهمیت-دعا-و-توجه-به-خداوند
 
آخرین ویرایش:

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرازهایی از دعای زیارت جامعه کبیره:
اِنَّ بَيـْنى وَبيْنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذُنُوباً لا يَاْتى عَلَيْها اِلاَّ رِضاكُمْ، فَبِحَقِّ مَنِ ائْتَمَنَكُمْ عَلى سِرِّهِ،وَاسْتَرْعاكُمْ اَمْرَ خَلْقِهِ، وَقَرَنَ طاعَتَكُمْ بِطاعَتِهِ،
لَمَّا اسْتَوْهَبْتُمْ ذُنُوبى، وَكُنْتُمْ شُفَعآئى، فَاِنّى لَكُمْ مُطيعٌ، مَنْ اَطاعَكُمْ فَقَدْ اَطـاعَ اللهَ،

همانا ميان من و خداى عزوجل گناهانى است كه محو و پاك نكند آنها را جز رضايت شما پس به حق آن خدايى كه شما را امين
به راز خود كرده و سرپرستى كار خلق خود را به شما واگذارده و مقرون ساخت اطاعت شما را به اطاعت خودش كه شما بخشش گناهانم را (از خدا) بخواهيد و شفيعان من گرديد زيرا كه من فرمانبردار شمايم...

 
آخرین ویرایش:

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرازی از دعای زیارت جامعه ی کبیره: مَنْ اَرادَ اللهَ بَدَءَبِكُمْ، وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُمْ، وَمَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِكُمْ، مَوالِىَّ لااُحْصـى ثَنآئَكُمْ، وَلا اَبْلُغُ مِنَ الْمَدْحِ كُنْهَكُمْ، وَمِنَ الْوَصْفِ قَدْرَكُمْ، وَ اَنْتُمْ نُورُ الاَْخْيارِ، وَ هُداةُ الاَْبْرارِ، وَ حُجَجُ الْجَبّارِ، بِكُمْ فَتَحَ اللهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ،وَبِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ، وَ بِكُمْ يُمْسِكُ السَّمآءَ اَنْ تَقَعَ عَلَى الاَْرْضِ اِلاَّ بِاِذْنِهِ،وَبِكُمْ يُنَفِّسُ الْهَمَّ، وَيَكْشِفُ الضُّرَّ، وَ عِنْدَكُمْ ما نَزَلَتْ بِهِ رُسُلُهُ، وَ هَبَطَتْ

هر كه آهنگ خدا كند
از شما شروع كند و آن كس كه خدا را به يكتايى شناسد از شما پذيرد و هر كه قصد او كند به شما رو كند سروران من ثناى شما را نتوانم كرد و با مدح به كنه و حقيقت شما نرسم و با توصيف قدر و منزلت شما را بيان نتوانم كه شماييد روشنى خوبان و راهنماى نيكان و حجّت هاى خداى جبار، خداوند (عالم وجود را) به شما آغاز كرد و به شما نيز ختم كند و بخاطر شما فرو ريزد باران را و بخاطر شماست كه نگهدارد آسمان را از اين كه بر زمين افتد جز به اذن او و بخاطر شما بگشايد اندوه را و برطرف كند سختى را ...


 
آخرین ویرایش:

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
صحیفه ی سجادیه: یا مَن یُثمِرُ الحَسَنَةَ حَتَّی یُنمیها و یَتجاوز عن السَیِّئةِ حَتی یعفیها. (دعای46)
ای آنکه حسنات را ثمر بخش می‎سازی تا رشد دهی و از گناهان در می‎گذری تا پنهانشان سازی.



http://saen1391.blogsky.com/1391/10/24/post-61/
 
آخرین ویرایش:

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
صحیفه سجادیه: خدایا تو فقط از این جهت در باره گناهكاران تأنى نمودى كه آنان به امر تو باز گردند و مهلتشان دادى چرا كه به دوام سلطنت خود مطمئن بودى ؛


 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
صحیفه سجادیه: روزى تو (حتى) براى كـسـى كــه تو را نافرمانى مى ‏كند نیز گسترده است و شكیبایى تو شامل آن كس كه با تو دشمنى نموده نیز مى ‏شود.

 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
صحیفه سجادیه: عادت تو نیكى بــه گناهكاران است‏ و سیره ی تو مدارا با تجاوز كاران است تا آنجا كه این ملاحظات تو آنان را از توبه و بازگشت غافل نموده و این مهلت دادن ها ایشان را از اجتناب از گناه باز داشته است.


 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
صحیفه سجادیه: اى كسى كه رحم مى ‏كنى بر كسى كه بندگانت بر او رحم نمى كنند. و اى آنكه مى ‏پذیرى كسى را كه سرزمین ها او را نمى ‏پذیرند. اى آنـكـه نیازمندان آستانت را خوار و كوچك نمى ‏كنى و اصرار كنندگان درگاهت را ناامید نمى ‏سازى، دست رد بر سینه روى آورندگان به بارگاهت نمى ‏زنـى ، تحفه ‏هاى كوچك را مى ‏پذیرى و پاداشى بزرگ عطا مى‏ كنى ؛
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
"یا سیّدی! فأسألُکَ بعزّتِکَ . . .

أن لا یَحجُبَ عَنکَ دُعائی سُوءُ عَمَلی و فِعالی

و لا تَفضَحنی بِخَفِیِّ مَا اطَّلَعتَ عَلَیهِ مِن سرّی! "


مولایـــــــــ من! به عزّت و جلالت قسمت می دهم . . .

که کارهای زشت من، مانع قبولی دعایم نشود

و به خاطر نهانهایم؛ که تنها تــــــو بر آن آگاهی داری، رسوایم نکنی!

:w05:

فرازی از دعای کمیل

 

tehranUNIVERSITY

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن

اَللّهُمَّ مَوْلاىَ ...
كَمْ مِنْ ثَناَّءٍ جَميلٍ لَسْتُ اَهْلاً لَهُ نَشَرْتَهُ

خدايا! اى سرور من ...

چه بسيار ستايش نيكويى كه شايسته آن نبودم و تو در ميان مردم پخش كردى


فرازی از دعای کمیل
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
صحیفه سجادیه: خدایا بانگم را در گوششان ملایم گردان، و سخنم را برایشان خوشایند کن، و خویم را براى ایشان نرم ساز و دلم را بر ایشان مهربان نما ومرا نسبت به آن دو سازگار و مشفق گردان.


خدایا مرا چنان کن که ... فرمانبردارى و نیکوکارى درباره ایشان را در نظرم از لذت خواب در چشم خواب آلوده لذیذتر، و در کام دلم از شربت گوارا در مذاق تشنه گواراتر ساز.



خدایا هر تندروى که درگفتار با من کرده‏اند، یا هر زیاده روى که درباره من روا داشته‏اند، یا هر حق که ازمن فرو گذاشته‏اند، یا هر وظیفه که در انجامش درباره من کوتاهى کرده‏اند، پس من آنرا به ایشان بخشیدم، و آن را وسیله احسان درباره ایشان ساختم، و از تو مى‏خواهم کهبار وبال آن را از دوش ایشان فرو گذارى، زیرا که ... رعایت حق ایشان برمن واجب‏تر، و احسانشان به من قدیم‏تر، و نعمتشان نزد من بزرگتر از آن است که ایشانرا در گرو عدالت کشم، یا نسبت به ایشان معارضه به مثل کنم و گر نه اى خداى من ... تنگى و عسرتى که در راه رفاه من تحمل کرده‏اند کجا بشمار خواهد آمد؟ هیهات! ایشان نمى‏توانند حق خود را از من استیفاء کنند و من نمى‏توانم حقوقى را که بر ذمه من دارند تدارک ... پس بر محمد و آل او رحمت فرست... و مرا توفیق ده،... مرا در زمره کسانى که پدران و مادران خود را خوار مى‏دارند قرارمده


 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرازهای از دعای امام حسین(ع) در روز عرفه:

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَخْشَاكَ كَأَنِّی أَرَاكَ

اى خدا بمن آن مقام ترس و خشیت از جلال و عظمتت را عطا كن كه گویا تو را میبینم

 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرازهای از دعای امام حسین(ع) در روز عرفه:

وَ أَسْعِدْنِی بِتَقْوَاكَ وَ لاَ تُشْقِنِی بِمَعْصِیَتِكَ
و مرا بتقوى و طاعتت سعادت بخش و بعصیانت شقاوتمند مگردان


 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرازهای از دعای امام حسین(ع) در روز عرفه:

وَ خِرْ لِی فِی قَضَائِكَ‏وَ بَارِكْ لِی فِی قَدَرِكَ حَتَّى لاَ أُحِبَّ تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ وَ لاَتَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]و قضا
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]و قدرت را بر من خیر و مبارك ساز تا در خوش و ناخوش مقدراتت آنچه دیر مى‏خواهى بر من زودتر دوست ندارم و آنچه زودتر مى‏خواهى دیرتر مایل نباشم

[/FONT]

[/FONT]
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرازهایی از حدیث شرف کساء:
فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ يا مَلاَّئِكَتى وَي ا سُكّ انَ سَم و اتى اِنّى ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِيَّةً وَلا اَرْضاً مَدْحِيَّةً وَلا قَمَراً مُنيراً وَلا شَمْساً مُضِيَّئَةً وَلافَلَكاً يَدُورُ وَلا بَحْراً يَجْرى وَلا فُلْكاً يَسْرى اِلاّ فى مَحَبَّةِ هؤُلاَّءِالْخَمْسَةِ الَّذينَ هُمْ تَحْتَ الْكِساَّءِ فَقالَ الاَْمينُ جِبْراَّئيلُ يا رَبِّ وَمَنْ تَحْتَ الْكِساَّءِ فَقالَ عَزَّوَجَلَّ هُمْ اَهْلُ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَمَعْدِنُ الرِّسالَةِهُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها

پس خداى عزوجل فرمود: اى فرشتگان من و اى ساكنان آسمانهايم براستى كه من نيافريدم آسمان بنا شده و نه زمين گسترده و نه ماه تابان و نه مهر درخشان و نه
فلك چرخان و نه درياى روان و نه كشتى در جريان را مگر بخاطر دوستى اين پنج تن اينان كه در زير كسايند پس جبرئيل امين عرض كرد: پروردگارا كيانند در زير كساء؟ خداى عزوجل فرمود: آنان خاندان نبوت و كان رسالتند:
آنان فاطمه است و پدرش و شوهر و دو فرزندش

 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعای زیارت عاشورا
پس می گویی صد مرتبه:
اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِکَ

خدایا لعنت کن نخستین ستمگری را که بزور گرفت حق محمد و آل محمد را و آخرین کسی که او را در این زور و ستم پیروی کرد

 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
قسمتی ازدعایی که عثمان بن سعید نائب اول امام زمان(عج الله فرجه)به همّام دستور خواندنش را برای دوران غیبت داده است:
١-خداوندا ؛به واسطه ی طولانی شدن غیبتش وقطع شدن خبرش از ما،یقین مارا زایل مگردان
٢-یادش را،انتظارش را، ایمان به اورا، یقین استوار ومحکم به ظهورش را، دعا کردن برای (وجود نازنینش) را، ودرود وصلوات فرستادن بر حضرتش را از یاد مبر
٣- تا در نتیجه ی(این یاد وانتظار وایمان ویقین ودعا وصلوات) طولانی شدن زمان غیبتش، مارا ازظهور وقیامش نا امید نسازد ؛ویقین وباور ما به قیام او همانند یقین ما به قیام به قیام پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله)و وحی وکتاب نازل شده بر او،محکم واستوار باشد.
(ملحقات مفاتیح الجنان ؛دعایی که در زمان غیبت باید خواند)
سلامتی وتعجیل درفرج امام زمان(عج)صلوات با توجه
http://montazerclip.mihanblog.com/post/56
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز

يَــــــا مَنْ لَا يُكَــــــدّرُ عَــــــطَايَاهُ بِـــــالِامْتِـــنَانِ‏!!

ای آنکه با منّت گذاشتن، عطایایت را مکدّر و تیره نگردانی!!
.
.
.

كَــــيْفَ يَسْــــألُ مُحْتَـــاجٌ مُحْتَـــاجاً وَ أَنّـــى يَرْغَـــبُ مُعْــــدِمٌ إِلَى مُعْــــدِمٍ‏


چگونه نیازمندی دامن نیازمند دیگری را بگیرد و به چنان بینوا و نیازمندی چون خود روی آورد؟!
.
.
.

وَ أَنّ خَطِيــــرَ مَا أَسْـتَوْهِبُــــكَ حَقِيـــرٌ فِي وُسْــــعِكَ

و خواهشهاى عظيم من در برابر وسعت رحمت تو كوچك است.

.
.
.

وَ احْمِــــلْنِي بِكَــــرَمِكَ عَلَى التّفَضّــــلِ، وَ لَا تَحْــــمِلْنِي بِعَـــــدْلِكَ عَلَى الِاسْتِحْقَــــاقِ

از روی تفضّل بر من کرم نما!

و با من با عدالتی که مستحق آنم، رفتار مکن!
.
.
.

وَ لَا تُوَجّــــهْنِي فِي حَاجَــــتِي هَذِهِ وَ غَيْـــــرِهَا إِلَى سِــــوَاكَ‏

مرا در اظهار این نیاز و دیگر نیازهایم با غیر خود مواجه نساز!


صحیفه ی سجادیه/ نیایش 13
 
آخرین ویرایش:

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
و أستَـشـــفِعُ بِکَـــــــ إلـــی نَفسِـــک

خودت را واسطه ی بین تو و خویش قرار می دهم !


* * *

هَیهــــات!

أنتَ أَکــــرَمُ مِن أِن تُضَیِّـــــعَ مَن ربَّیـــــتَه

هیهات!

تو مهربان تر از آنی که پرورش یافته ی خود را ضایع کنی!

* * *

فَهَبْــــنِی یَا إِلَهِــــی وَ سَیِّــــدِی وَ مَوْلــــاَیَ وَ رَبِّــــی!

صَبَــــرْتُ عَلَى عَذَابِـــــکَ . . .

فَکَیْفَ أَصْبِــــرُ عَلَى فِرَاقِـــــکَ‏ ؟!

گیریم ای خدای من!

که بر عذابت صبر کنم. . .

ولی چگونه می توانم فراقت را تاب آورم؟!


فرازهایی از دعای کمیل
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
یا رحمان یا رحیم

فرازهایی از گریه های عاشقی

ندبه های دلتنگی


أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟


كجاست آنكه براى بركندن ريشه ظالمان و ستمگران عالم مهيا گرديده؟

أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ؟

كجاست آنكه منتظريم اختلاف و كج رفتاريهاى اهل عالم را به راستى و اصلاح كند؟

أَيْنَ الْمُرْتَجى لِإِزالَةِ الْجَورِ وَالْعُدْوانِ؟

كجاست آنكه اميدواريم اساس ظلم و عدوان را از عالم براندازد؟

أَيْنَ الْمُدَّخَرُ لِتَجْديدِ الْفَرائِضِ وَالسُّنَنِ؟

كجاست آنكه براى تجديد فرائض و سنن اسلام كه محو و فراموش گرديده؛ ذخيره است؟

أَيْنَ الْمُتَخَيَّرُ لِإِعادَةِ الْمِلَّةِ وَالشَّريعَةِ؟

كجاست آنكه براى برگردانيدن ملّت و شريعت مقدّس اسلام اختيار گرديده؟

أَيْنَ الْمُؤَمَّلُ لِإِحْياءِ الْكِتابِ وَ حُدُودِهِ؟

كجاست آنكه آرزومنديم كتاب و حدود آن را احيا سازد؟

أَيْنَ مُحْيى مَعالِمِ الدّينِ وَ أَهْلِهِ؟

كجاست آنكه دين، ايمان و اهل ايمان را زنده گرداند؟

أَيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدينَ؟

كجاست آنكه شوكت ستمكاران و متعديان را در هم مى شكند؟

أَيْنَ هادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَالنِّفاقِ؟


كجاست آنكه بنا و سازمانهاى شرك و نفاق را ويران مى كند؟

أَيْنَ مُبيدُ أَهْلِ الْفُسُوقِ وَالْعِصْيانِ وَالطُّغْيانِ؟

كجاست آنكه فسق و عصيان و طغيان را هلاك و نابود مى گرداند؟

أَيْنَ حاصِدُ فُرُوعِ الْغَىِّ وَالشِّقاقِ؟


كجاست آنكه براي کندن ريشة گمراهى و دشمنى مهياست؟


 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
اللهم اغفر لی الذنوب التی تهتک العصم
خدایا ببخش آن گناهانى را که پرده عصمتم را مى‏ درد

اللــــهم اغفر لی الذنوب التی تنزل النقم
خدایا ببخش آن گناهانى را که بر من کیفر عذاب نازل مى ‏کند

اللــــهم اغفر لی الذنوب التی تغیر النعم
خدایا ببخش آن گناهانى را که در نعمتت را به روى من مى‏ بندد

اللهم اغفر لی الذنوب التی تحبس الدعاء
خدایا ببخش آن گناهانى را که مانع قبول دعاهایم مى‏ شود

الهــــــم اغفر لی الذنوب التی تنزل البلاء
خدایا ببخش آن گناهانى را که بر من بلا مى ‏فرستد

اللــهم اغفر لی الذنوب التی تقطع الرجاء

خدایا ببخش آن گناهانی را که باعث قطع امیدم از تو می شود

اللهم اغفرلی کل ذنب اذنبته و کل خطیئه اخطاتها
خدایا هر گناهى که مرتکب شده ام و هر خطایى از من سر زده همه را ببخش



فرازی از دعای پرفیض کمیل
 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله النور

ای گشاینده عقده ها و ای در هم شکننده ی انبوه اندوه...
ای که ابر های کدورت و غم را از افق فکر ها بر کنار میکنی...

ای یکتا!ای یگانه!ای کمال مطلوب و منتهای آرزوها وامید ها...

پروردگارا! از فتنه هایی که گمراه کنند_و روزگار را بر ما تباه سازند بر کنار مان دار...

صحیفه سجادیه.دعای54
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم
.
«اللهم انی اسئلک إن تصلی علی محمد...
و أن تملإ قلبی نورالیقین و صدری نورالایمان ...
و لسانی نورالصدق ...
و سمعی نورالحکمه
و مودتی نورالموالاة لمحمد و آله ... علیهم‌السلام
...»
.
خداوندا از درگاهت می‌خواهم تا بر رسول خاتم (ص) درود فرستی
و قلبم را از نور یقین و سینه‌ام را از نور ایمان ..
و زبانم را از نور راست‌گویی ...
و گوشم را از نور حکمت
و مهرورزی مرا با نور محبت پیامبر و خاندان او علیهم‌السلام لبریز فرمایی...
:gol:
.
.

"دعایی که بعد از زیارت آل یاسین خوانده می شود"​
 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
« دعاي امام زمان (عج) از زبان امام رضا (ع) »

« دعاي امام زمان (عج) از زبان امام رضا (ع) »

«دعاي امام زمان (عج) از زبان امام رضا (ع)»



این دعا در مورد فرج امام عصر (عج) است و دعا کردن برای آن بزرگوار بدين دليل است که خداوند زودتر امر فرج آن حضرت (عج) را اصلاح کند

و فرج حضرت را تقدیر کند و دولت کریمه ی آن بزرگوار را بر پا کند.

امام رضا (ع) فرموده است که این دعا را در قنوت نماز در روزهای جمعه بخوانید.


اللهُمَ اَصلِح عَبدَكَ وَ خَليفَتَكَ بِما اَصلَحتَ بِه اَنبِيائكَ وَ رُسُلَكَ وَ حُفَّهُ بِمَلائِكَتِكَ وَ اَيِّدهُ بِرُوحِ القُدُسِ مِن عِندِكَ

وَ اَسلُكهُ مِن بَينِ يَدَيهِ وَ مِن خَلفِه رَصَداً يَحفَظُونَهُ مِن كُلِّ سُوءٍ وَ اَبدِلهَُ مِن بَعدِ خَوفِهِ اَمناً يَعبُدُكَ لا يُشرِكُ

بِكَ شَيئاً وَلا تَجعَل لأَحَدٍ مِن خَلقِكَ عَلي وَلِيِّكَ سُلطاناً وَ اَئذَن لَهُ في جِهادِ عَدُوِّكَ

وَ عَدُوِّه وَاجعَلني مِن اَنصارِه اِنَّكَ عَلي كُلِّ شَيئٍ قَديرٌ.




بارالها، كار ظهور بنده شايسته و خليفه راستينت (امام مهدي) را اصلاح فرما همانگونه كه كار پيامبران و فرستادگانت را اصلاح نمودي

و از فرشتگانت نگاهباناني بر او بگمار و از سوي خويش با" روح القدس" او را ياري و پشتيباني فرما و ديده باناني از پيش رو

و پشت سر همراه وي گردان تا از هر بدي نگاهش دارند و ترس و هراس او را به امن و امان دگرگون ساز كه او ترا

مي پرستد هيچ چيز را همتا و همانند تو نمي داند پس براي هيچيك از آفريدگانت برتري و چيرگي

نسبت به " ولي" خودت قرار مده و او را در جهاد با دشمنت و دشمنش اجازت فرما

و مرا از ياران او بشمار آور كه همانا تو بر هر كاري توانائي.




منبع
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعای بیست و یکم صحیفه سجادیه(11)
و اجعل تقواك ‌من‌ الدنيا زادى ، ‌
خدايا ! پرواى خودت ‌را‌ زادم
و‌ الى رحمتك رحلتى ،
و‌ حركت ‌به‌ طرف خود ‌را‌ سفرم ‌
و‌ ‌فى‌ مرضاتك مدخلى ،و‌ رضايتت ‌را‌ مقصدم ‌
و‌ اجعل ‌فى‌ جنتك مثواى ، ‌
و‌ بهشت ‌را‌ جايگاهم قرار ‌ده‌ ‌
و‌ هب لى قوة أحتمل بها جميع مرضاتك ، و‌ نيرويى ‌به‌ ‌من‌ عطا ‌كن‌ ‌كه‌ همه ‌ى‌ ‌آن‌ ‌چه‌ ‌را‌ ‌كه‌ ‌از‌ ‌آن‌ خشنودى ‌به‌ جاى آورم ‌
و‌ اجعل فرارى اليك ،
و‌ فرارم ‌را‌ ‌از‌ ‌هر‌ ناملايمات ‌به‌ سوى خودت مقدر فرما
و‌ رغبتى فيما عندك ،
و‌ رغبتم ‌را‌ ‌در‌ ‌آن‌ ‌چه‌ نزد ‌تو‌ است قرار ‌ده‌
و‌ ألبس قلبى الوحشة ‌من‌ شرار خلقك ،
و‌ روحم ‌را‌ ‌از‌ شرور خلق ‌بى‌ زار ‌كن‌
و‌ هب لى الأنس بك ‌و‌ بأوليائك ‌و‌ أهل طاعتك ؛
‌و‌ ‌با‌ ‌من‌ انس ‌به‌ خود ‌و‌ اوليا ‌و‌ اهل طاعتت ‌را‌ كرامت فرما .


.
http://www.anti666.ir/forum/thread-23748.html
 
بالا